گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1397/12/18 18:00
شناسه : 205989
 
زهره مهر نوروزی –از شب  گذشته باران می بارد همه شهر خوشحال و مسرور هستند که این باران بهنگام فصلی بیابان و روستاهای شهرمان  را  زنده می کند، ولی در شهری مانند قم آمدن باران هم گاهی مصیبتی می شود مثل باران شنبه  اول هفته که  دوباره باران در گلوی قم گیر کرده است و نقاط زیادی از شهر دچار مشکل ابگیری شده اند.اگر نخواهیم به ذهن مردم  این شهر رجوع کنیم، اما کوچه ها و خیابان ها قم خوب در خاطرشان هست زمانی که اتوبوس  مسافران در «تونل شاه ابراهیم» در بین سیل مانده بود و استاندار وقت جناب «طاهایی» شخصا برای نجات شهروندان حبس شده دراتوبوس رفته بود  حکایت این است، زیر ساخت های این شهر تحمل باران را ندارد طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر قم ،« این شهر بیشتراز 20دقیقه ظرفیت بارش  باران را ندارد». شهرمان تشنه است و بیابان تشنه تر، اما در شهر ما وقتی  باران می آید مثل این می ماند که قم را سیل برداشته باشد.


 با دقتی  موشکافه به این دست موارد می توان به این نتیجه رسید که شهرسازان این کلان شهر در معماری وساخت  و ساز خیابان ها این دقت را به خرج نداده اند که در بافت شهری به علت کف پوش  راهروها ( که از جنس سنگ و سیمان است )و خیابان آب در زمین فرونمی رود بلکه در سطح شهر جاری می شود بطوری که از ظرفیت جدول های ساخته شده نیز سر ریز می شود. در بعضی محلات از شدت آبگرفتگی آب  در خانه های شهروندان  نفوذ کرده  بطوری که صاحبخانه مانند سیل زدها مجبور می شود فقط جان خودش و خانواده اش را نجات دهد وخانه را رها می کند، این دست موارد در قم الی ماشالله هرساله تکرار می شود.اینکه بگوییم خدمات شهری دست روی دست گذاشته درست نیست در همین آبگرفتگی  دی و بهمن ماه اخیر  در برخی محلات قدیمی شهر مجبور شد برای مهار اب جاری  شده سطح شهر، چاه حفر کند، اما کافی نیست.

 
مشکل اینجاست به فکر توسعه شهر هستیم، اما زیرساخت ها را در نظر نمی گیریم. جالب است از حوادث هم درس نمی گیریم از خبر ابگرفتگی تونل شاه ابراهیم بیش از 10سال می گذرد، اما درس عبرتی نشد که کمی به وضع شهر رسیدگی کنیم، این توجیه یک مسئول  که ساختار قم ظرفیت بارش باران را ندارد عذر بدتر از گناه است. امروز مدیریت شهر از سوی مردم به شما واگذار شده است این وظیفه شماست که ظرفیت شهر را بالا ببرید ونگذارید خاطر مردم از بارش باران مکدر شود. تا آن روز باید گفت : باران جان تشنه ایم اما نبار  شهر ما  برای آمدنت مهیا نیست.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید