تاریخ : 1397/12/21 22:38
شناسه : 206019

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: پسماندهای شهر تهران روزانه 9 هزار تن است که در آرادکوه تخلیه شده و این شکل از دفن پسماند مورد تأیید محیط زیست نیست.


به گزارش خبرنگار شهرستان ری شاخه سبز - کیومرث کلانتری در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید انجام شده جهت رفع بوی نامطبوع محور عوارضی تهران - قم، بیان کرد: از 2 سال گذشته تا بحال ما پیگیر جدی شناسایی بوی نامطبوع هستیم و حتی این موضوع در دستور کار سازمان محیط زیست با همکاری استانداری و فرمانداری های مناطق قرار گرفته است. 

کلانتری اظهار کرد: 28 کانون آلودگی در 5 شهرستان از جمله تهران، ری، اسلامشهر، بهارستان و رباط‌کریم شناسایی شده، که در 25 کانون مهار آلودگی شده و یا در مراحل پایانی قرار گرفته که واحد کشتارگاه، لبنی و گاوداري است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: یک کانون زغال‌گیری داشتیم که 56 دهنه زغال‌گیری آن جمع‌آوری شد در مورد مسئله پسماندسوزی نیز بر اساس تصمیمات کارگروه آلودگی هوای استان، فرمانداران و بخشداران موظف شدند کارگروهی با عضویت دستگاه‌های ذی‌ربط جهت نظارت بر پسماندسوزی‌ها تشکیل دهند که سهم عمده آن کاهش یافته البته نیاز به نظارت مستمر به ویژه در ایام تعطیلات وجود دارد.

کلانتری با اشاره به کانون فاضلاب‌ها و روان‌آب‌های جنوب غرب تهران عنوان کرد: حرکت احداث تصفیه‌خانه‌های شهری علی‌رغم اقدامات انجام شده کند است نیم مدول از 3 مدول تصفیه‌خانه اسلامشهر با 22 هزار مترمکعب پساب قابل تصفیه برای 120 هزار جمعیت فعال است در حالی که باید به 3 مدول برای 600 هزار جمعیت برسد.

 وی تأکید کرد: وزارت نیرو باید با اختصاص اعتبار و سرعت کار تصفیه‌خانه اسلامشهر، واوان و بهارستان را در دستورکار قرار دهد که از کانون‌های اصلی بوی نامطبوع هستند که به واسطه 7 نهر به اتوبان وصل می‌شود و از آنجا که منبع پذیرنده ندارند در زیرگذر بزرگراه به صورت ماندابی جمع می‌شوند و در هوای گرم باعث ایجاد بوی مشمئزکننده می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد پسماندهای تهران گفت: پسماندهای شهر تهران روزانه 9 هزار تن است که در آرادکوه تخلیه شده و این شکل از دفن پسماند مورد تأیید محیط زیست نیست که از طریق رئیس‌جمهور نیز پیگیری و دستوری به شهردار تهران برای جابجایی آن داده شده که آمادگی داریم جهت مکان‌یابی و مدیریت اصولی پسماندها با شهرداری همکاری کنیم.

کلانتری بیان کرد: تفکیک زباله از مبدأ صورت نمی‌گیرد و با تناژ بالا در آرادکوه تخلیه می‌شود همچنین کود کمپوست آن نیز به دلیل وجود شیشه، آهن‌آلات و مواد پلاستیکی قابلیت تزریق در اراضی کشاورزی را ندارد از این‌رو شهرداری باید به دنبال رفع مشکل به صورت اصولی یا جابه جایی آن باشد که جابجایی برای حفظ حقوق مردم بهتر است.

  وی در پایان با اشاره به دیگر کانون بوی نامطبوع خاطرنشان کرد: منبع بعدی مجتمع دامپروری دام گستر با 24 هزار رأس دام در قالب 150 دامداری است که نیاز به زیرساخت دارد و جهاد کشاورزی نیز طرحی دارد که به صورت متمرکز آن را انجام می‌دهد.

  انتهای پیام/

پاسخی بگذارید