تاریخ : 1397/12/25 16:06
شناسه : 206070

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گفت: صادرات محصولات و میعانات گازی پارس جنوبی با وجود محدودیت ها و تحریم های آمریکا روندی افزایشی دارد؛ بطوری که در بهمن امسال صادرات میعانات گازی 15 درصد رشد داشت.

منطقه پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است، علاوه بر دارا بودن عنوان پایتخت انرژی ایران، قطب صادرات محصولات غیرنفتی، پتروشیمی و میعانات گازی کشور به شمار می رود.
پارس جنوبی که به عنوان قطب انرژی و گازی ایران به شمار می رود، مهم ترین مرکز صادرات میعانات گازی کشور نیز است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه امسال خروج آمریکا از توافق بین المللی برجام را اعلام کرد. واشنگتن پس از اعلام تصمیم خود، به خریداران نفت و میعانات گازی ایران فشارهایی وارد کرد تا به کاهش و توقف خرید خود دست بزنند که البته در تحقق آرزوی قطع کامل صادرات نفت و میعانات گازی ایران ناکام مانده است.
«احمد پورحیدر» مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به صدور یک میلیون و 599 هزار و 157 تن کالای غیر نفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش افزون بر 553 میلیون و 674 هزار دلار به خارج از کشور گفت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 17 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: همچنین یک میلیون و 431 هزار و 15 تن میعانات گازی به ارزش 745 میلیون و 15 هزار دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است که مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 9 درصد و از نظر ارزش 15 درصد افزایش داشته است .
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در مدت یاد شده بیش از سه میلیون و 30 هزار و 172 تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، بوتادین، اوره، بوتن 1، آمونیاک، هیدروکربن ها، نفت خام و غیره به ارزش یک میلیارد و 298 میلیون و 689 هزار دلار به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر از نظر وزن 13 درصد افزایش داشته است.
پورحیدر اظهارداشت: محصولات صادراتی پارس جنوبی بیشتر به کشورهای امارات، چین، کره، هند، اندونزی، ژاپن، تایوان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، آلمان، روسیه، لهستان و نروژ صادر شده است.
وی گفت: همچنین در بهمن ماه، 15 هزار و 930 تن کالا به ارزش 243 میلیون و 216 هزار و 186 دلار طی بهمن ماه سال1397 از پارس جنوبی وارد کشور شده که بیشتر کالاهای وارد شده شامل تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده در پتروشیمی ها و فازهای پارس جنوبی بوده است.
پورحیدر ادامه داد: واردات این کالاهای در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد و از نظر ارزش 60 درصد افزایش داشته است .
به گزارش ایرنا، منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از فازهای جدید به بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس.پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود.

پاسخی بگذارید