گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1397/12/27 14:08
شناسه : 206108

رییس جمهوری خطاب به ملت ایران گفت: مطمئن باشید لحظه ای از توطئه‌های دشمن و مشکلات مردم غفلت نمی کنیم و با همه توان مشکلات را حل می کنیم و دشمنان جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به اهداف خود نمی رسند.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال 1397 در جمع خبرنگاران با تبریک میلاد با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام و همچنین نوروز باستانی به تشریح عملکرد دولت در یک سال گذشته پرداخت.
وی اظهارداشت: در سال 97 مردم بزرگ ایران هم سختی ها و مشکلاتی را داشتند و هم حماسه‌های بسیار بزرگی را آفریدند؛ در سختی و مشکلات هم دشمنان این ملت همه توان خودشان را علیه ملت ایران به کار بردند و هم نامهربانی طبیعت را داشتیم.
روحانی افزود: در تابستان سالی که رو به پایان هستیم، هم مردم از لحاظ آب و هم از لحاظ برق در ساعات و در هفته‌هایی در مضیقه بودند. وزارت نیرو در این زمینه تلاش های بسیار خوبی را انجام داد، خداوند هم رحمت خود را بر ما نازل کرد، امیدواریم سال آینده این مشکلات بسیار کم باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته چهار هزار مگاوات برق آبی خود را از دست دادیم و در آن شرایط با توجه به کمبود آب و برق مردم در مضیقه قرار گرفتند.
رییس جمهوری تصریح کرد: در طول سالی که رو به پایان هستیم، هشت نیروگاه با ظرفیت بیش از یک هزار و 200 مگاوات وارد مدار شد واین قدم بسیار مهمی است و از طرف دیگر ما 1.1 دهم میلیارد متر مکعب آب را امسال مهار کردیم و به همین مقدار یا کمی بیشتر در سال آینده هم مهار می کنیم.
روحانی افزود: همچنین در سال 97، بیش از یک هزار و 500 روستا را آبرسانی کردیم و انشاءالله سال آینده این رقم بیشتر می شود. سه هزار روستا نیز امسال گازرسانی شد که سال آینده این روند ادامه می یابد.
وی در ادامه به عملکرد دولت در بخش برق پرداخت و گفت: همه روستاهای بالای 10 خانوار دارای برق شدند و این روند تکمیل شده است.
رییس جمهوری تاکید کرد: اگر مشکلی در سال جاری وجود داشت، دولت به فکر بود، این که برخی اتهام می‌زنند که مشکلاتی هست و دولت برنامه ریزی و توجه نمی کند، دولت می‌داند مردم در تابستان مشکل داشتند همین دلیل هشت نیروگاه اضافه شد و آب ها مهار شد.
روحانی به افزایش طرح های فاضلاب شهری در سال 97 و اقدامات انجام شده برای تامین نیازمندی های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بیش از 30 طرح فاضلاب و 9 بخش پالایش و تصفیه آب را امسال به ثمر رساندیم. دولت با همه تمام توان به دنبال این طرح است و سال آینده هم آن را ادامه می دهد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نامهربانی طبیعت، دشمنان قسم خورده ما با تمام توان آمدند تا جلوی پیشرفت کشور و زندگی عادی مردم را بگیرند. آمریکایی ها بدون هیچ دلیلی همانطور که از بسیاری از تعهدات خود خارج شدند از تعهدشان در برجام هم خارج شدند و به قول خودشان شدیدترین تحریم را علیه ملت ایران اعمال کردند.
رییس جمهوری اضافه کرد: این اقدام آمریکا بر این مبناست که آنها فکر می‌کنند اگر تحریم را ادامه دهند و فشار را بیشتر کنند، می‌توانند به ایران برگردند، یعنی هدف آمریکا یک هدف بیشتر نیست و آن اینکه می‌خواهند به تهران برگردند و باردیگر بر مردم مسلط شوند که این هدف امکان ناپذیر است.
روحانی تصریح کرد: ملتی که در طول مبارزاتشان از سال 1341 تا پیروزی انقلاب و 40 سال بعد از پیروزی انقلاب ایستادگی کردند، باز هم ایستادگی می کنند و دشمن به اهدافش نمی رسد.
وی ادامه داد: دشمن تلاش هایی کرد که هیچ وقت به هدف هایی که مورد نظر آنها بود، نرسید اما در عین حال فشارهایی را به ما وارد کردند.
رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: ملت ایران کاروانی است که در بخش اجرا در راس آن کاروان تدبیر و امید است، مسیری را از سال 92 شروع کردیم، پیش رفتیم. هدف ما روشن بود و قله ای که بنا بود فتح کنیم، روشن بود، به برخی قله ها رسیدیم و برخی دیگر هم در مسیر راه ما بود.
روحانی اضافه کرد: راهزنان به ما حمله کردند، نظم و مسیری که می خواستیم برویم هم مقداری متوقف شد و یک مقدار کار برای ما سخت شد. در نظر بگیرید یک قدرت بزرگ مثل آمریکا یا یک ابرقدرت، صهیونیزم ، ارتجاع منطقه همه دست به دست هم دادند تا ملت ایران را به زانو درآورند و انتقام 40 ساله خودشان را بگیرند.
وی به نوسانات در بازار ارز اشاره کرد و گفت: در زمینه ارز و قیمت کالا مشکلاتی درست کردند، اما دولت نه ناامید و نه خسته شد و نه روزی دست روی دست گذاشت. ما به محض این که مشکل ارز پیدا کردیم به طور مداوم به فکر این بودیم که چگونه این نابسامانی و تنش هایی که به وجود آمده را مهار و کنترل کنیم.
وی افزود: نسبت به آنچه که فشار بر روی ما بود و تحریم هایی که علیه ما اعمال کردند، بخش های مختلف دولت به خصوص بانک مرکزی و تلاش هایی که انجام گرفت تا حد زیادی، قیمت ارز را کنترل کردیم و نگذاشتیم به آن صورت نابسامان و بی ترمز حرکت کند.
رییس دولت دوازدهم ادامه داد: یک مهار نسبی انجام شد البته این به آن معنا نیست که قیمت ارز امروز متعادل است و به نقطه مطلوب رسیده ایم، اما آن هدفی که دیدید و در تبلیغات خارجی می گفتند قیمت ارز امروز و فردا چند می شود، ما توانستیم مهار کنیم همانطور که آنها می خواستند تورم روزانه بالا برود .
روحانی همچنین گفت: در ماه های شهریور و مهر امسال مشکلات زیادی در زمینه تورم داشتیم، این ماه های بود که تورم به هفت واحد درصد رسید که ما توانستیم آن را مهار کنیم و در دی ماه به 1.6 دهم درصد برسانیم و تورم ماهانه را مهار کردیم .
وی اضافه کرد: اما در عین حال فشار و سختی به خصوص در برخی اقلام بر مردم وارد شد و آنها توانستند امسال را با سختی، فشار و مشکلات بگذارند.
رییس قوه مجریه تصریح کرد: بدانید دولت همه توان و قدرت خود را به کار گرفته و باز هم به کار خواهد گرفت. ما نسبت به آینده نه تنها ناامید نیستیم بلکه بسیار امیدواریم.
رییس جمهوری به وظایف رسانه ها اشاره کرد و گفت: وظیفه مهم رسانه های کشور ایجاد امید بیشتر در جامعه و وحدت است. به اعتقاد من با این دو اصل باید به آینده امیدوار باشیم و آینده برای ما روشن باشد ، ما باید متحد باشیم البته سختی و مشکلات وجود دارد اما می توان از آن عبور کرد.
روحانی افزود: آمریکا در تلاش هایی که در این مدت انجام داد، تقریبا برای اهدافی که مدنظر داشت ناموفق بود. روزی که از برجام خارج شد انتظارش این بود که روز بعد ایران هم خارج شود ، همچنین انتظارش این بود که اروپا از او حمایت کند و او تنها نماند که به هیچ یک از اهداف خود نرسید یعنی ما حساب شده و براساس منافع ملی خود حرکت کردیم که اکنون مورد تحسین همه کشورها هستیم.
وی ادامه داد: این دقتی که ما انجام دادیم و محاسباتی که داشتیم آمریکایی ها چه کاری می خواهند، انجام دهند که ابتدا از برجام خارج شدند و روز بعد ما از برجام خارج شویم و روز بعدآن شورای امنیت و سازمان ملل برویم و همه تحریم های سازمان ملل برگردد که ما این نقشه آنها را بر هم زدیم ، آنها فکر نمی کردند که ما این گونه عمل کنیم.
روحانی اضافه کرد: آنها بعد فکر می کردند که ابتدا اروپا و بقیه کشورها را راضی کند که آن هم نشد و اروپا هم زیر بار آمریکا نرفت البته امروز جز چند کشور معدود همه کشورها از نظر سیاسی، منطقی و حقوقی پشتیبان ایران هستند و در مقاطع مختلف ما از لحاظ حقوقی هم موفقیت های خوبی به دست آوردیم.
وی همچنین گفت: ما توانستیم هم در دادگاه بین المللی لاهه و هم در دادگاه های اروپایی چند رای به نفع خود بگیریم و معنای آن این است که ما توانستیم در زمینه های حقوقی ها آمریکا را شکست دهیم و البته این راه را باید ادامه دهیم.
رییس جمهوری یادآور شد: امروز در دولت اعلام کردم که معاون حقوقی رییس جمهوری ، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه مسوول هستند که لایحه شکواییه ای را علیه همه آنهایی که در آمریکا در این تحریم و طراحی و اجرای آن دخالت دارند به عنوان جنایت علیه بشریت تدوین کنند و در یک دادگاه صالح در داخل کشور مطرح کنند که البته اگر دادگاه به نفع این لایحه حکم دهد ما در مراحل بعد هم این حکم را دنبال می کنیم.
وی گفت: دنیا بداند کاری که آمریکا کرده، علیه حکومت ایران و علیه فناوری هسته ای نبوده بلکه علیه سلامت، محیط زیست ، زندگی عادی، مواد غذایی و دارویی مردم ایران بوده است.
رییس جمهوری افزود: در این لایحه قضایی به طور مفصل و شفاف روشن می شود که چه اقداماتی را باید در آینده انجام دهیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: ما برای این که بتوانیم از این مرحله عبور کنیم، نیاز به ابزار جدیدی داشتیم؛ من در سخنانی یک بار خصوصی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و هم یکبار هم پنج شش نفر از مسئولین رده بالا هم حضور داشتند خدمت ایشان گفتم که ما امروز در شرایط جنگ روانی و اقتصادی هستیم آیا قبول دارید که ما در شرایط جنگ هستیم یا نه ایشان فرمودند بله ما قبول دارم در شرایط جنگ هستیم. گفتم آیا قبول دارید که در شرایط جنگ کشور نیاز به یک فرمانده دارد که جنگ را اداره کند و همه کمک کنند.
روحانی یادآورشد: عین زمان جنگ تحمیلی که هشت سال بود امام فرمانده بود و بعد فرماندهی را در بخشی به آیت‌الله هاشمی و بخشی به مقام معظم رهبری که آن موقع رئیس جمهور بودند واگذار کردند و آنچه ایشان می‌گفتند همه اطاعت می‌کردند و کار را پیش بردیم.
وی اضافه کرد: من پیشنهاد کردم فرماندهی این جنگ را خود مقام معظم رهبری قبول کنند گفتم شما فرماندهی را قبول کنید و ما همه تابع شما هستیم و دولت با همه توان فرامین شما را اجرا می‌کند و ایشان هم در جلسه خصوصی و هم جلسه‌ای که مسئولین دیگری بودند فرمودند بله زمان جنگ است و ما نیاز به فرمانده داریم ولی این فرمانده باید رئیس جمهور کشور باشد.
رئیس جمهوری ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم، از لحاظ ساختاری وارد شده ایم و قدم های لازم را برداشتیم.خود مقام معظم رهبری گفتند روسای سه قوه و تعدادی دیگر از افراد مشخص با هم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بنشینند و تصمیماتی را که ضروری می‌دانند اتخاذ کنند و تصمیمات این جلسه باید برای همه لازم الاجرا باشد. این تصمیم در همین بحث ارز دست ما را باز کرد و تصمیمات زیادی گرفتیم.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: من می خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که مطمئن باشید ما لحظه ای از توطئه‌های دشمن و مشکلاتی که مردم دارند غفلت نمی کنیم و با همه توان می‌خواهیم این مشکلات را در حد توانمان حل کنیم.
روحانی یادآورشد: برای آنها که حقوق ثابت دارند و در سختی بیشتر قرار دارند، در حدی که توانستیم ۲۰ درصد هم برای بازنشسته ها و هم کسانی که شاغل هستند، اضافه کردیم حالا با ترتیبی که مجلس تغییر داده و قانون شده ما عمل می‌کنیم برای کارگران هم به همین صورت تصمیم‌گیری می‌شود
رئیس جمهوری اظهارداشت: در بخش پزشکی هم ما امروز تصمیم لازم را اتخاذ کردیم.همچنین اقشار بسیار مستضعف جامعه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. ما حتی پشت نوبتی ها را وارد کردیم و به اینها هم در حد توانمان کمک می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پرداختی ما نسبت به چند سال پیش ۴ برابر شده است ولی در عین حال باز هم نیازمندی آنها حتما بیشتر از چیزی است که امروز پرداخت می کنیم. برای سال آینده همه توانمان را برای اشتغال مردم و برای اینکه تولید بتواند راه خود را ادامه دهد و کالاهای اساسی در دسترس مردم قرار گیرد به کار می گیریم.
رئیس دولت دوازدهم یادآورشد: فکر می کنم امسال ۱۵ میلیارد (دلار) برای اینکه کالای اساسی در اختیار مردم قرار بگیرد پرداخت کرده ایم و سال آینده هم این کار را انجام می‌دهیم.
وی گفت: برخی در شیوه‌ای که انجام دادیم، ایراد دارند.ممکن است ما در شیوه مان در سال آینده تغییراتی بدهیم ولی اصل اینکه ۱۵ میلیارد دلار را برای تامین کالای اساسی اختصاص دهیم مردم در این زمینه در زحمت نباشند،حتما این مسیر را ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کمک های کالایی را در سال آینده هم انجام می دهیم، از ستاد حمایت هم تعزیرات خواست بیش از گذشته در صحنه باشند.
روحانی گفت: اینکه دولت برای اینکه مردم در رفاه باشند با سختی ارز را تهیه می کند و کالا را با کشتی یا هواپیما یا هر وسیله دیگری حمل می کند و به مغازه می دهد که در اختیار مردم قرار بگیرد عده ای خیلی خوب، سالم و عادلانه این کالا در اختیار مردم می‌گذارند،عده ای هم در پستوی مغازه طور دیگری برخورد می کنند و این انصاف نیست.
روحانی یادآورشد: قبول دارم اکثریت وارد کنندگان و صادرکنندگان آدم های خوبی هستند ولی متاسفانه افرادی هم داریم که حقوق مردم را مراعات نمی کنند و به فکر منافع زودگذر خود هستند.
رئیس جمهوری گفت: اکثر مغازه دارها و کسبه متدین هستند و مردم را دوست دارند، اما متاسفانه کسانی هم داریم که مردم را مراعات نمی کنند. در این مقطع باید تعزیرات و ستاد حمایت بیش از بیش فعال شود و قوه قضاییه هم که در این چند ماه کمک کرده بیشتر کمک کند.
وی با بیان اینکه همه مردم باید( برای عبور از این شرایط) کمک کنند،خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم اگر متحد باشیم می توانیم عبور کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند این ها را حل و فصل کند. اگر همه بیاییم حتما می‌توانیم از این مسائل عبور کنیم.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال آینده با وحدت و هماهنگی و تلاش بیشتر شرایط بهتری داشته باشیم و ان شاالله دشمن را از مسیر و اقداماتی که تاکنون به ناروا انجام داده است، مایوس کنیم.
رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: همه کمک کنیم تا سفرهای سالمی داشته باشیم و مردم به سلامت بروند و برگردند. مامورینی که در سفرهای نوروزی برای اسکان و کمک به مردم در جاده ها مسئولیت های مختلف‌ دارند بتوانند بیش از پیش ادای وظیفه کنند و بخش های بهداشت، اورژانس و هلال احمر تلاش خود را مضاعف کنند.
روحانی ضمن قدردانی از رسانه ها و اصحاب خبر اظهارداشت: در طول سال شما در کنار مردم بودید و تلاش کردید و وقایع را برای مردم بیان کردید و حتی از دولت نقد کردید. همه اینها برای ما می تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد.
وی اضافه کرد: نقد سازنده برای ما ارزشمند است و من تشکر می کنم از آنهایی که این نقد می‌کنند اما حتما نباید مردم را مایوس کنیم و شکاف ایجاد کنیم. حتما نباید خدمتگزاران را متهم کنیم.
رئیس دولت دوازدهم گفت: شهادت می دهم همه بخش های دستگاه های اجرایی تلاش می‌کنند. همه وزرا، معاونین و در رده های مختلف مسئولیت همه تلاش می کنند. البته ممکن است نقص و اشکالی هم داشته باشیم.شما اصحاب رسانه باید به ما تذکر دهید و انتقاد کنید و این ارزشمند است و به مردم امید بدهید.
وی تصریح کرد: دشمن اصلی و توطئه گر اصلی را از یاد نبرید، من دیشب در سخنرانی گفتم هرچه لعنت دارید بر کسی لعنت کنید که این شرایط را برای کشور به وجود آورده است؛ آمریکایی‌ها، صهیونیست ها و ارتجاع منطقه این شرایط را به وجود آوردند.
روحانی اظهار داشت: می گویند مدیریت؛ همین مدیریت ماست که دیروز توانستیم ۴ فاز مهم پارس جنوبی را افتتاح کنیم. دیروز در پارس جنوبی ۱۱ میلیارد دلارپروژه افتتاح شد. این مدیریت کشور است ۴ استان ما به راه آهن سراسری متصل شده و این همه روستا به آب، برق و گاز متصل شدند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بخش سلامت ما مثل گذشته تلاش می‌کند،اظهارداشت: ما امروز هم تاکید کردیم طرح تحول سلامت باید با همان قدرت ادامه یابد و حتی وزیر بهداشت قول داد تا پایان دولت دوازدهم پرداختی ۳۳ درصد مردم را به ۲۵ درصد برسانیم و ما موافقیم این کار را انجام دهیم.
وی در پایان گفت: دولت وظایف خود را انجام می دهد و طرح هایی را برای سال آینده مد نظر داریم که ادامه می‌دهیم و به اطلاع مردم می‌رسانیم.
رئیس دولت دوازدهم در پایان گفت: سال آینده سال مولایمان امیرالمومنین است؛ تقریباً با ولادت ایشان در همان روز تحویل سال هست کار را شروع می کنیم و پایان سال آینده هم با ولادت امیرالمومنین است و امیدواریم سال علی بن ابیطالب برای همه ما مبارک باشد.

پاسخی بگذارید