در گفت و گو با رویترز؛
تاریخ : 1398/01/21 00:25
شناسه : 206317

مقام های آمریکایی در گفت و گو با رویترز در باره تصمیم ترامپ برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران به عنوان بخشی از نیروهای مسلح ایران با بیان اینکه ارتش آمریکا دستور مستقیمی در این زمینه دریافت نکرده است، گفتن: این تصمیم مطلقا به معنای اعلان جنگ با ایران نیست.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی با عنوان ' آمریکا در اقدامی بی سابقه سپاه را یک گروه تروریستی نامید ' به نقل از مقام های آمریکایی که خواسته اند نامشان فاش نشود، نوشت: تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، به منزله آغاز تغییر رفتار ارتش آمریکا با سپاه به شیوه رفتار با القاعده، داعش یا گروههای تروریستی دیگر نیست.
مقام های آمریکایی همچنین به رویترز گفتند که فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در نگرانی های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایران و سپاه سهیم هستند، اما از مدت ها قبل با نامیدن سپاه به عنوان سازمانی تروریستی مخالفت کرده اند، از بیم آنکه این اقدام، با واکنش بالقوه ای علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه همراه باشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پنتاگون از ذکر تمهیدات ارتش آمریکا برای محافظت از نیروهای آمریکایی مقابل اقدام تلافی جویانه سپاه یا شبه نظامیان متحد ایران در کشورهایی چون عراق خودداری کرد.
مقام های آمریکایی اعلام کردند که تروریستی نامیدن سپاه ، مطلقا به منزله وارد جنگ شدن با ایران یا کشتن گروه های ایرانی نیست و ارتش آمریکا دستور مستقیم برای تعقیب نیروهای ایرانی دریافت نکرده است.
رویترز در ادامه گزارش خود آورده است:'سه مقام ایرانی گفتند که به رغم لفاظی های تند تهران، واکنش ایران به این مساله، دیپلماتیک و آرام خواهد بود. '

**مقام سابق وزارت خارجه آمریکا: تروریستی نامیدن سپاه، جنبه نمادین دارد
«جیسون بلازاکیس» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که بر روند تروریستی نامیدن سازمان های خارجی نظارت داشته است،گفت که در نظر گرفتن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی، صرفا جنبه نمادین دارد وبه دلایل سیاسی داخلی انجام شده که ممکن است تبعات مرگباری برای نیروهای آمریکایی داشته باشد.
وی در عین حال یادآور شد که این اقدام ترامپ دست وزارت دادگستری آمریکا را برای پیگرد حامیان سپاه بازتر می گذارد.
براساس این گزارش، آمریکا قبلا دهها نهاد و فرد مرتبط با سپاه را در فهرست سیاه قرار داده، اما تاکنون این سازمان را تروریستی نخوانده بود. به گفته مقام های سابق آمریکایی، دولت های پیشین آمریکا نامیدن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی را مورد توجه قرار داده بودند، اما به این نتیجه رسیدند که این اقدام برای نیروهای آمریکایی در کشورهای دیگر، خطرات زیادی در بر دارد.
ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد دولتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمان تروریستی خارجی تعیین کرده است. به دنبال این اقدام خصمانه آمریکا، شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را گروه تروریستی معرفی کرد.

پاسخی بگذارید