گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/01/31 15:57
شناسه : 206467

حالا که اوضاع و احوال پلدختر با کمک دستگاه های اجرایی و گروه های جهادی به سمت عادی شدن کامل می رود، ساخت خانه برای سیل زدگان در خانه های امن به دغدغه اصلی مسوولان تبدیل شده و دولت قرار است خانوارهای آسیب دیده در محدوده خطر طغیان و حاشیه رودخانه کشکان را به طور دایم در مناطق امن شهر اسکان دهد.

19 روز از سیل لرستان و پلدختر می گذارد، حادثه تلخی که خسارت های هنگفت فراوانی به بار آورد و بسیاری را بی خانمان کرد.
سیل 12 فروردین تاکنون بر اساس آخرین بررسی ها، بیش از 10 هزار میلیارد تومان به منازل، واحدهای تجاری، زیرساخت های حوزه راه و کشاورزی، مخابرات و ارتباطات و دیگر بخش های استان لرستان خسارت وارد کرده است.
یکی از مهمترین دغدغه های مسوولان ارشد استان و دولت در کنار تمرکز و تاکید بر امدادرسانی و تامین نیازهای اولیه و اصلی سیل زده های پلدختری، ساماندهی و اسکان آنان است.
در این مدت تمرکز اصلی و عمده خدمات رسانی و هم و غم و‌ کوشش مسوولان اجرایی و نیروهای جهادی ارتش، سپاه و بسیج مردمی معطوف به تخلیه و پاکسازی خانه ها و مکان های عمومی از آبگرفتگی و گل و لای و آورده های سیل بود.
کاری که با بسیج و به کارگیری همه امکانات تجهیزاتی و ماشین آلات مخصوص لایروبی و گل روبی دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح در کنار توان نیروی انسانی و گروه های جهادی و مردمی استان های مختلف با جدیت و تلاش بی وقفه آغاز شد و با توجه به گستردگی آسیب ها و خرابی های ناشی از سیل امدادرسانی همچنان ادامه دارد.
در این مدت تاکنون صدها خانه، مغازه و مکان عمومی و اداری شهری و روستایی پلدختر از گل و لای، رسوبات و آورده های سیل شست و شو و‌ پاکسازی شده است.
همچنین در کنار این اقدام ها، از پاکسازی و شست و شوی معابر، خیابان ها و کوچه های شهر نیز غفلت نشد و با تامین و به کارگیری امکانات ویژه خودرویی از جمله ماشین های آتش نشانی، مینی لودر، کارواش ها و تانکرهای سیار این مهم نیز اجرایی شد.
همه این اقدام ها با توجه به دامنه و ابعاد وسیع و خسارت های هنگفت حادثه بدون اغراق با مدیریت مثال زدنی و جهاد شبانه روزی همه ارکان و نهادهای درگیر ماجرا از دولت و نیروهای مسلح تا گروه های جهادی و مردم اقصی نقاط کشور به بهترین شکل ممکن در حال انجام است و به مدد آنها اوضاع پلدختر رو به سمت عادی و طبیعی شدن است.
اکنون که ماموریت و وظیفه اولیه مدیریت بحران در حال انجام و رو به پایان است مرحله دوم و‌ شاید اساسی ترین اقدام مسوولان کلید می خورد.
اقدام مهم و ماموریت اصلی تیم مدیریت بحران و دست اندرکاران در این شرایط مقوله ‌ «اسکان دایمی» سیل زدگان پلدختری است که برای انجام این مهم نیاز به مکان یابی و جانمایی زمین است.
با توجه به موقعیت قرارگیری و جغرافیای شهری، بخش عمده ای از پلدختر در حاشیه و مسیر رودخانه کشکان واقع است که این سبب شده مناطق غربی شهر که در امتداد رودخانه قرار دارند در معرض و کانون خطر طغیان و آبگرفتگی و سیل قرار گیرند.
در سیل بی سابقه اخیر که ناشی از بارش های شدید و متعاقب آن بالا آمدن و پیشروی آب رودخانه بود، سراسر محدوده شمال غرب تا جنوب غرب شهر در حاشیه و امتداد کشکان زیر آب رفت و بسیاری از خانه ها و مغازه ها حتی سازه های دولتی تخریب شد.
سیل بی سابقه اخیر پلدختر بار دیگر ثابت کرد بی توجه به هشدارها حریم قانونی ساخت و سازها در حاشیه کشکان رعایت نشده و همین باعث شد پس از بالا آمدن آب سیل همه را به کام خود بکشد.
مسوولان و مدیریت بحران استان لرستان برای جلوگیری از تکرار حادثه و تخریب بخش عمده ای از شهر که در محدوده خطر و حاشیه رودخانه قرار دارند اقدام به جا به جایی ساکنان این منطقه به مکان امن و بی خطر کنند.
نماینده ویژه استاندار لرستان در شهرستان سیل زده پلدختر در این مورد گفت: اکنون که اوضاع شهر رو به بهبود و عادی شدن است مرحله دوم و مهم کار ما برای ساماندهی نهایی آسیب دیدگان سیل پلدختر آغاز شده است.
«احمد مرادپور» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا اظهار کرد: اسکان سیل زدگان اکنون جزو اولویت های اصلی ما است و از بین چندین گزینه در جمع بندی نهایی هستیم.
او ادامه داد: چندین مکان شهر برای اسکان دایمی سیل زدگان پلدختری مطرح است که از بین آنها با توجه به شرایط و در نظرگرفتن همه عوامل بهترین گزینه انتخاب خواهد شد.
معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار لرستان افزود: مهمترین بحث در زمینه اسکان سیل زدگان پلدختری زمین است که در حال بررسی و جمع بندی هستیم.
مرادپور گفت: با توجه به اهمیت موضوع و به منظور پیشگیری و جلوگیری از وقوع سیل تلاش خواهیم کرد زمین و مکان اسکان سیل زدگان امن ترین محل شهر برای این کار در نظر گرفته شود.
فرماندار پلدختر نیز گفت: دغدغه اصلی مسوولان استان در مرحله دوم مدیریت بحران سیل، مقوله انتخاب زمین برای اسکان آسیب دیدگان است.
نعمت دستیاری افزود: مطالعات لازم برای تعیین و انتخاب محل دایم اسکان سیل زدگان در شهر پلدختر انجام شده که پس از کارشناسی فنی و بررسی های لازم اعلام می شود.
150 هکتار از 400 هکتار گستره شهر پلدختر در سیل اخیر ویران شد.
سیل سه هزار خانه و مغازه را در پلدختر به طور کامل تخریب کرد و به هشت هزار ساختمان دیگر آسیب جدی زد.
حجم خسارت ها و زیان های ناشی از این حادثه طبیعی در پلدختر بیش از 30 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

پاسخی بگذارید