با توجه به اهمیت و جایگاه مدیریت در ساختار یک اجتماع نگاهی کوتاه به تعاریف و معانی مدیریت خواهیم داشت. در واقع مدیریت .عبارت است از فراگرد بهکارگیری کارا و اثربخش منابع مادی و انسانی که تحت نظام ارزشی پذیرفته شده است. در مدیریت اصولی چون برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل و نظارت بر اساس هدفهای از پیش تعیین شده وجود داردوتاکنون تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شدهاست.
اولین گام در مدیریت برنامهریزی است،برنامه ریزی یا طرحریزی یعنی اندیشیدن از پیش. متخصصین از زوایای مختلف برای برنامهریزی تعاریف متعددی ارائه کردهاند؛ تعیین هدف، یافتن و ساختن راه وصول به آن، تصمیمگیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد، تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده و یافتن و ساختن راهها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند، طراحی عملیاتی که شیئی یا موضوعی را بر مبنای شیوهای که از پیش تعریف شده تغییر بدهد؛ در گزینش و تعیین هدف، مدیر باید امکانپذیر بودن و قابل قبول بودن آنها را از نظر مدیران و کارکنان، مورد توجه قرار دهد.
برنامه آموزشی بازاریابی باید با ارزیابی نیازهای آموزشی شما آغاز گردد. بهطور کلی این نیازها در مناطقی که شما در آن عملکرد ضعیفی دارید بیشتر نمایان میشوند، بهطور مثال اگر میزان وفاداری مشتریان به کسب و کار کاهش بیابد یا فروشندهای قادر به فروش در اندازه استاندارد و معمول نباشد. این محدودهها همچنین شامل فرصتها و تغییرات نیز میشوند.
مدیریت هنر انجام امور به وسیله دیگران است، فرایندی که طی آن تصمیمگیری در سازمانها صورت میپذیرد؛ انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی؛ بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیمگیرنده و رابط برای اعضای سازمان است.
مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامهریزی، تصمیمگیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل میگردد. این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونیهایی در واژههای بیانکننده وظایف روبروست، اما به نظر روانتر از تعاریفی است که میکوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانستهاست تعریف خود را مدیریت کند.
طبق تعاریفی مدیریت یک فرایند است یک مفهوم نهفته مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است؛ در مدیریت مؤثر، تصمیمهای مناسبی گرفته می شود و در پایان نتایج مطلوبی بدست می آید؛ مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه میگویند؛ مدیریت بر فعالیتهای هدفدار تمرکز دارد؛ مدیریت عبارتست از عملی که بهصورت آگاهانه و مستمر انجام میشود و به سازمان شکل میدهد.
سمیه ساسانی قمصری