واعظی:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/02/4 15:55
شناسه : 206536

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: مردم مطمئن باشند دولت برنامه ریزی های مختلفی برای مقابله با تحریم ها انجام داده است، دولت و قوای سه گانه و نهادها زیر نظر رهبری به طور قطع امور را به خوبی پیش خواهد برد.

روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تشریح مصوبات امروز هیات وزیران افزود: در جلسه امروز مهم ترین بحثی که مطرح شد درمورد خباثتی بود که آمریکا در روز دوشنبه انجام داد و اعلام کرد که مانع فروش نفت ایران می شود، بنابراین در جلسه دولت به این مساله که موضوع مهمی بود، پرداختیم.

وی ادامه داد: این موضوع از دو بعد سیاست خارجی و نوع نگاهی که باید در دولت به طور یکسان به آنچه که اتفاق افتاده است و از بعد دیگر در ارتباط با این که گزینه های مختلفی که در گذشته برای شرایط مختلف تدوین کرده بودیم برای این گزینه هم فکر کرده شده است.
وی گفت: در قانون بودجه سال 98 در خصوص این موارد پیش بینی شده است که بتوانیم کشور را در صورت محدودیت ها به خوبی اداره کنیم.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: این اعلامی که کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا کرد طبیعتا محدودیت هایی را از نظر اقتصادی برای ایران به وجود می آورد اما آنچه که آنها دنبال می کنند تبلیغات گسترده و جنگ روانی هستند.
واعظی ادامه داد: از روز دوشنبه شاهدیم که صدا و سیما اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام داده است، همچنین باتوجه به آگاهی مردم خیلی این مساله را جدی نگرفتند که نشانه آن هم این است که تاثیر آنچنانی در بازار ارز و بخش های دیگر نداشته است.
وی همچنین گفت: در جلسه امروز دولت راه های برخورد با این مقوله چه در داخل و چه در خارج از کشور بررسی شد.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: قوای سه گانه و نهادهای مختلف باید دست به دست هم بدهیم و در مقابل این فشار آمریکا خودمان را آماده کنیم، اطلاع رسانی به مردم انجام شود که بتوانیم مقاومت کنیم.
وی تاکید کرد: این آخرین تلاش هایی است که آمریکا می کند، در یک سال گذشته هر آنچه در توان داشته انجام داده است و تاثیرات آن را هم دیدید، تاثیری که قبل از 13 آبان بود بقیه انجام اقداماتی که انجام دادند، اقدامات مهمی از نظر تاثیر گذاری نبوده است.

**فکر می کردند اگر سپاه را در لیست تروریستی قرار دهند اتفاق بزرگی می افتد
واعظی گفت: فکر می کردند اگر سپاه را در لیست تروریستی قرار دهند، اتفاق بزرگی در ایران می افتد. در صورتی که هیچ اتفاقی نیفتاد و برعکس شد و باعث وحدت و همبستگی مردم شد.
وی یادآور شد: آنها تلاش کردند که از سیل برای فاصله انداختن بین مردم و مسوولین استفاده کنند که این تلاش آنها هم به شکست انجامید، تردید ندارم آنچه که دوشنبه اعلام کردند این هم باعث همبستگی می شود.
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: مردم مطمئن باشند دولت برنامه ریزی های مختلفی برای مقابله با تحریم ها انجام داده است، دولت و قوای سه گانه و نهادها زیر نظر رهبری به طور قطع امور را به خوبی پیش خواهد برد.

**هیچ اختلافی بین ظریف و زنگنه وجود ندارد
واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخی شایعات مبنی بر وجود اختلاف نظر میان وزرای نفت و امور خارجه خاطرنشان کرد: این موضوع کذب محض است، هیچ اختلافی بین ظریف و زنگنه وجود ندارد؛ آن هم زمانی که وزیر امور خارجه در تهران حضور ندارد و از طرفی هم این موضوع را سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تکذیب کرده است.
وی ادامه داد: این که یک نماینده مجلس برداشت خود را از سخنانی به صورت یک طرفه می‌گوید، کار اخلاقی نیست.
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: نه تنها میان وزیر امور خارجه و وزیر نفت اختلافی قطعا وجود ندارد بلکه اتفاقا روابط بسیار خوبی میان ظریف و زنگنه برقرار است.

**با دو نفر برای سخنگویی دولت گفت و گو شد
واعظی درباره انتخاب سخنگوی دولت هم گفت: هفته گذشته چهار نفر را با مشورت کمیته ای که رییس جمهوری گفتند برای بررسی و این که چه کسی از داخل دولت برای سخنگو انتخاب شود، پیشنهاد کردیم که رییس جمهوری خواستند با 2 نفر از آنها صحبت شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که 'با توجه به اعلام آمادگی عربستان و امارات برای جبران کمبود نفت ایران، این اطمینان را می‌دهید که درآمد ارزی کشور به صفر نرسد ؟ ' گفت: بله قطعاً ما صادرات نفت را خواهیم داشت.
وی افزود: کاری که عربستان و امارات انجام می‌دهند یک اقدام خصمانه علیه ملت ایران و قطعاً آنها عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند که به خاطر یکی - دو سال برسرکار ماندن ترامپ برای خوش خدمتی رییس جمهوری آمریکا بخواهند با کشوری اینگونه دشمنی داشته باشند که برای همیشه همسایه آنها در منطقه است. رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: باید منطقه آرام باشد. ما به دنبال درگیری و برخورد نیستیم اما از این دو کشور می‌خواهیم در اقداماتشان تجدید نظر کنند.
واعظی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با به وجود نیامدن چهره‌هایی مثل بابک زنجانی ها در دوره تحریم‌های اخیر گفت: این نگرانی درست است به هر حال هنگامی که می‌خواهیم نفت را به فروش برسانیم با چنین موانعی رو به رو هستیم.
واعظی یادآور شد: روش‌هایی را پیش می‌گیریم که ممکن است روش متعارف نباشند؛ ما در این دوره تلاش بسیاری کردیم، کمیته‌ای در وزارت نفت تشکیل شده تا بر عملکردها و اقدامات نظارت عالی داشته باشد و از تجربه این دوران حداکثر استفاده را خواهیم کرد که فروش نفت ما به خزانه باز گردد.
رییس دفتر رییس جمهوری از دیگر موضوع های مورد بحث در جلسه امروز هیات دولت را تولید عنوان کرد و گفت: مساله تولید ،صنعت و بیکار نشدن کارگران برای دولت بسیار مهم است. در این میان آنچه که متولی ندارد مساله بازار، ارزاق و نظارت بر کالاها است که امیدواریم مجلس تصمیم بگیرد که این بخش هم متولی داشته باشد چرا که اگر نظارت خوبی داشته باشیم با ارز 4200 نه تنها قیمت ها افزایش نمی یابد بلکه می توانیم قیمت ها را هم پایین بیاوریم.
واعظی در پاسخ به این سوال که در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت کالاهای اساسی مثل خرما افزایش یافته است، تاکید کرد: رییس جمهوری هفته گذشته به وزارت جهادکشاورزی و صنعت و معدن دستور داد که نیازمندی های ماه مبارک رمضان تامین شود و آنچه که در داخل می شود تامین شود و آنچه که نمی شود از خارج وارد کنند.
رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها از اظهارات آذری جهرمی وزیر ارتباطات در خصوص اجرای سند 2030 در یکی از همایش های خارج از کشور و تکذیب وزیر ارتباطات، گفت: نمی توانیم در جهان امروز زندگی کنیم ولی بی توجه به اسناد بین المللی باشیم.
وی افزود: اسناد بین المللی که مراحل رسمی خود را در ایران طی کرده و تصویب شده باشد، مورد احترام است و به طور قطع آنها را اجرا می کنیم و آنهایی که مراحل رسمی خود را طی نکرده است مواردی است که نمی شود اجرا کرد، مگر اینکه مجلس و مراجع قانونی دیگر آن را تصویب کند.
وی در عین حال تاکید کرد که در باره اظهارات وزیر ارتباطات با خود وی صحبت کنید.
واعظی درباره مدیریت شبکه توزیع و در پاسخ به این که کالاهای اساسی با ارز دولتی وارد می شود ولی در زمان توزیع توسط دلال ها و رانت ها به شکل گران به دست مردم می رسد، گفت: باید نظارت قوی تری داشته باشیم و به طور حتم در دولت نیز بازار و کالا متولی داشته باشد و قاعدتا برمبنای قانون، وزارت صمت باید این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: گرفتاری های مساله صنعت به قدری زیاد است که تمام توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت را به صنعت جلب کرده است و مساله نظارت در درجه دوم قرار گرفته است.
وی همچنین گفت: مجلس طرح (تاسیس) وزارت بازرگانی را که در کمیسیون های مختلف تصویب شده است را زودتر در دستور کار قرار دهد.

**سرمای هوا موجب لغو سفر رییس جمهوری شد
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره سفر و دیدارهای مردمی رییس جمهوری هم گفت: سردی هوا موجب لغو سفر اخیر رییس جمهوری شد،بارها سابقه داشته که هرجا بخواهیم برویم و دیدار مردمی داریم اگر مطابق پیش بینی، هوا مساعد نباشد سفر را جابجا می کنیم.
واعظی ادامه داد: اتفاقی که دوشنبه افتاد (انتشار بیانیه آمریکا در لغو معافیت فروش نفت ایران) ، لازم بود که رییس جمهوری چند جلسه فشرده برگزار کند که حتی نخستین جلسه را همان شب تشکیل شد که تا پس از ساعت 23 همه مسئولان آمدند و اول وقت روز سه شنبه نیز گروهی اقتصادی را دکتر روحانی دعوت کرد که در این زمینه برنامه ریزی لازم را کنند که نتیجه این برنامه ریزی ها را امروز در دولت مطرح کردیم.
وی افزود: آنها سعی کردند از سیل هم برای جدا کردن دولت و مردم استفاده کنند و نشد. این تصمیم روز دوشنبه آمریکا هم باعث همبستگی بیشتر شد، ما برنامه‌ریزی کردیم دولت و همه قوا تحت زعامت رهبری امور را به خوبی پیش می‌بریم.

پاسخی بگذارید