گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/02/17 20:57
شناسه : 206681




زهره مهرنوروزی خبرنگار شاخه سبز  -
درسال «رونق تولید» برسر می بریم  با ترسیم این نقشه راه  که توسط رهبری برای پیشبرد اهداف عالی نظام تعیین شده است  به نظر می رسد که باید همه موانع تولید توسط مسئولان از سر راه فعالان اقتصادی  برداشته شود اما اهالی کسب و کار معتقد هستند شرکت شهرکهای صنعتی  موانع را برنمی دارد که هیچ مانع تراشی  هم می کند گرانی  زیر پوستی  قیمت زمین شهرک ها و عدم واگذاری زمین مشکلاتی است که فعالان اقتصادی و تولید کنندگان را رنج می دهد  شاهد مثال گزارش تجارت نیوز است که  به مسئله گرانی  زمین شهرکهای صنعتی پرداخته است:
وضعیت تولید چنگی به دل نمی‌زند؛ این جمله را می‌توان از آگهی‌های تبلیغاتی که متولیان واحدهای صنعتی در روزنامه‌ها و سایت‌ها درج کرده‌اند، بهتر درک کرد. صنعتگران می‌گویند در سال رونق تولید هم نمی‌توان به وضعیت و بهبود شرایط تولید دل خوش کرد؛ از این رو آنها نیز در درج آگهی‌های مختلف قصد واگذاری زمین‌های شهرک‌های صنعتی‌شان را دارند.

هرچند با این وضعیت بازار سرمایه‌گذار چندانی پیدا نمی‌شود و نه خریداری که بخواهد با شماره‌های درج شده در آگهی‌ها تماس بگیرند و با مالک اصلی زمین شروع به چانه‌زنی کنند. با این حال به نظر می‌رسد با گران شدن نرخ ارز و اجناس وارداتی فرصتی برای پاگیری برخی صنایع در ایران به وجود آمده که با ورود این تقاضاها به شهرک‌های صنعتی اتفاقی در قیمت زمین‌های این مناطق رخ داده است.

گزارش میدانی از یک شهرک صنعتی؛ بنگاه‌هایی که به انبار تبدیل شده‌اند

در همین رابطه یکی از کاربران توییتری درباره افزایش یک باره قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی نوشته است: «افزایش قیمت دو تا سه برابری زمین‌های واگذاری در شهرک‌های صنعتی آن هم در سال رونق تولید چه معنایی دارد؟ حمایت نمی‌کنید، چوب لای چرخ تولید نگذارید!» هر چند که مدیران دولتی به ظاهر منکر افزایش قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی شده‌اند اما برای صحت و سقم این موضوع یکی از معیارها می‌تواند قیمت زمین‌های آگهی‌شده در سایت‌ها باشد.

قیمت زمین در شهرک صنعتی پرند و شمس‌آباد

فروشنده یک زمین در شهرک صنعتی شمس‌آباد، زمینی را به متراژ ۶۰ متر به قیمت ۳۹۰ میلیون تومان آگهی کرده است. او درباره وضعیت زمین‌های شمس‌آباد به تجارت‌نیوز گفت: سال گذشته مجوز چهار طبقه این زمین ۶۰ متری را گرفتم اما بنا به دلایلی نتوانستم آن را بسازم. پارسال همین زمین ۳۱۰ میلیون تومان ارزش داشت اما امسال به یک‌باره قیمت زمین‌ها افزایش یافت و ارزشمند شد.

همچنین یک فروشنده دیگر یک زمین پنج هزار و ۴۸ متری را در شهرک صنعتی پرند به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان آگهی کرده است. او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت زمین‌ها در شهرک صنعتی پرند گران شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: هر سال قیمت زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که پارسال هر مترمربع زمین‌ها به قیمت ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد اما امسال هر مترمربع زمین در این شهرک به قیمت ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در شهرک صنعتی پرند دیگر زمینی برای فروش وجود ندارد.

افزایش استقبال در شهرک‌های صنعتی

در عین حال، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت زمین‌های واگذاری در شهرک‌های صنعتی افزایش یافته است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی صحت ندارد، در شهرک‌های صنعتی زمینی فروخته نمی‌شود، بلکه یک حق انتفاع است که به صنعتگران واگذار می‌شود.

محمدعلی عزیزمحمدی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت شهرک‌های صنعتی طبق روال گذشته است.

سال به سال استقبال از این شهرک‌ها روند افزایشی داشته است. امسال هم استقبال در شهرک‌های صنعتی دو تا سه درصد رشد داشته است.

اینکه چرا قیمت زمین در برخی از شهرک‌های صنعتی به شکل زیرپوستی در حال گران شدن است؟ خود جای سوال و ابهام است که متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

در پاسخ به این گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران  چنین پاسخ داده است

همان‌گونه كه عموم سرمايه‌گذاران، صنعتگران و توليدكنندگان عزیز کشورمان آگاهي دارند، سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و 31 شركت استاني تابعه آن، به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات‌ ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی تأسيس و درحال فعاليت مي‌باشند و در اين راستا، زمین مورد نیاز سرمايه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز طبق قرارداد حق بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تأسیسات به آن‌ها واگذار می‌شود.

مطابق دستورالعمل بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تأسیسات كه ملاك عمل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها مي‌باشد، تعيين قیمت حق بهره‌برداري در شهرك‌ها و نواحي صنعتي با درنظر گرفتن عواملی نظیر نرخ تورم سالیانه، قیمت تمام شده حق بهره‌برداری و رعایت صرفه و صلاح انجام می‌شود. همچنين قیمت واگذاري حق بهره‌برداري در سال جديد به‌نحوی تعیین مي‌شود که از قیمت تمام شده و قیمت واگذاری حق بهره‌برداری سال گذشته کمتر نباشد.

در همين راستا و با عنايت به نامگذاری سال 1398 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان 'رونق تولید' و همچنین سياست‌هاي دولت محترم و وزارت صنعت، معدن و تجارت دائر بر حمایت از تولید و اشتغال، هیأت مدیره سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران (مجمع عمومی شرکت‌های استانی) با وجود افزايش هزينه‌هاي ساخت و ساز و قيمت تمام شده آماده سازي و تأمين زيرساخت‌هاي صنعتي، بر تداوم برنامه‌هاي حمايتي تأكيد و مصوب نموده است كه قیمت واگذاري حق بهره‌برداري از زمين، اعیانی و تأسیسات در شهرك‌ها و نواحي صنعتي غير تقاضا محور از 10 درصد و تقاضا محور از 20 درصد نسبت به سال گذشته و به‌صورت پلکانی و فصلی تا پایان سال، بیشتر افزایش نیابد كه به مراتب پايين‌تر از نرخ تورم و در راستاي حمايت از سرمايه‌گذاري صنعتي در كشور مي‌باشد.

بنابراین آن‌چه در آن رسانه به 'موج گرانی زمین در شهرک‌های صنعتی' تعبیر شده است، صحت نداشته و افزایش آمار واگذاری زمین در شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها گواه صادقی بر علاقه‌مندی و اشتیاق روزافزون سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور است.

در پايان تأكيد مي‌شود، حسب اطلاع‌رسانی‌های مکرر و مستمر این سازمان و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، هرگونه خرید و فروش زمین در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی فاقد وجاهت قانونی و ارتباط ساختارمند با دولت و این مجموعه می‌باشد و از عموم سرمايه‌گذاران، صنعتگران و توليدكنندگان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر كشور نيز دعوت مي‌شود صرفاً از طریق مجاری رسمی و قانونی نسبت به دريافت خدمات انعقاد قرارداد، تغيير نام، تغيير كاربري، تغيير فعاليت، نقل و انتقال، تفكيك و تجميع قراردادهاي منعقده با شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها اقدام نمايند.

قم مانند سی ویک استان کشور از ظرفیت شهرک های صنعتی  بر خوردار است و دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است و شهرک صنعتی شکوهیه به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی قم با بیش از یک هزار هکتار مساحت در کیلومتر12 جاده قدیم قم - تهران واقع شده و 72 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان با اعتباری بیش از 23 هزار و 476 میلیارد ریال در این شهرک است.

وبا فرض صحت داشتن این موارد ذکر شده توسط روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ، اما در استان قم نیز با توجه به توقف واگذاری زمین توسط شرکت شهرک های صنعتی به متقاضیان  طی دو ماه گذشته موجی از بیم و نگرانی را در بین سرمایه گذاران ومتقاضیان واگذاری زمین  بوجود آورده است که امیدوارم برای این وضعیت هم جوابیه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید