تاریخ : 1398/02/28 10:45
شناسه : 206868

برای تعریف مدیریت لاجرم پای سازمان به میان می اید. باید سازمانی باشد تا مدیری بر آن مدیریت کند. البته برخی معتقدند مدیریت نفس و خود و رفتارهای فردی خودمان نیز نوعی مدیریت است و اتفاقاً یکی از سخت ترین مدیریت هاست.

شاه کلید مدیریت تغییر رفتار اعضای سازمانی است برای رسیدن به اهداف مشترک در سازمان و این تغییر رفتار مقاومتهایی را به دنبال دارد. همه انسانها بر این عقیده هم رایند که رفتارها باید تغییر کند امّا هیچ انسانی حاضر نیست این تغییر را از خودش شروع کند. لذا مدیر خود بودن و رفتار خود را در جهت اهداف از پیش تعیین شده ی خود برای ارتقاء سطح نگرشها و سطح پیشرفتها کنترل کردن مسأله بسیار مهمی است.

پس با این نظر حتی یک فرد تنها هم مدیر می خواهد امّا آنچه در علم مدیریت مطرح است مدیریت بر سازمانهاست و هر وقت 1 بشود2  سازمان شکل می گیرد و از میان این دو نفر یکی باید مدیر باشد. در اینجا مفهوم سازمان مطرح می شود. علمای مدیریت سازمان را سیستمی می دانند که حداقل از 2 نفر تشکیل شده که برای رسیدن به هدف مشترکی دور هم جمع شده اند که با استراتژی مشترک با هم تعامل می کنند.

رابینز در تعریف سازمان می گوید: سازمان یک نظام اجتماعی است که دارای حد و مرز مشخصی است و برای رسیدن به اهداف معینی تشکیل شده است و حداقل 2 عضو دارد.

قدمت سازمان به اندازه قدمت حیات بشر است. از زمانی که بشر متولد شد و 2 نفر آمدند روی کره خاکی سازمان شکل گرفت و از همان زمان مدیریت مطرح شده است. مدیریت علم گرداندن سازمان است مفهوم دیگر مدیریت تقسیم کار است. تقسیم کار از ابتدای حضرت آدم و حوا وجود داشته است و این دو کارها را بین هم تقسیم کردند.

امّا مفاهیم سازمانی و یافته های علم مدیریت باعث شد تا طی صدها سال علم مدیریت با یک تحول در تمام زمینه ها روبرو شود. مدیریت در حال حاضر یکی از رشته های مهم آکادمیک است که می تواند کاربردی حیاتی در اداره ی سازمان ها و نظام اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

چه بسا کارخانجات صنعتی که بعد از ورشکستگی با بکارگیری یافته های علمی و استفاده از دانشمندان این حوزه از ورشکستگی نجات یافته اند. جوامع زیادی طی قرون مختلف با رجوع به تکنیک های علم مدیریت توانسته اند از ورطه شکست نجات یافته و به جاده ی صلاح و عاقبتی خوش برسند.

تحول در یافته های مدیریت امروزه روزبه روز و ساعت به ساعت در حال افزایش و تحول است، آزمایشات متعدد و تحقیقات عمیق در زمینه های عوامل مختلف بر نوع رفتار انسانها و تغییر این رفتارها در جهت اهداف سازمانی و نظم اجتماعی در تمام جوامع بشری مورد توجه قرار گرفته و یکی از شاخصه های مهم زندگی اجتماعی به حساب می آید.

امروزه جوامعی که با اهمیت به این رشته ی مهم دانشگاهی و با بکارگیری آن در تمام مراحل رشد و تکامل سازمانی موفق بوده اند از جوامعی پیشرفته در تمام حوزه ای اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی بشمار می روند و می توانند برای آینده و مسیر پیش روی خود برنامه ریزی کنند.

سردبیر

 

پاسخی بگذارید