گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/02/28 13:37
شناسه : 206871


زهره مهر نوروزی- درسند آمایش سرزمین صنعت گردشگری اولویت اول استان ما برای توسعه اقتصادی درنظر گرفته شده است. درسال 1396درموضوع اقتصاد مقاومتی صنعت گردشگری قم مد نظر بود و جلسات منظمی به همین منظور در استانداری قم با حضور تمام مدیران مرتبط با حوزه گردشگری برگزار می شد و تا حدودی نیز با رشد زیر ساخت های گردشگری همراه بود اما در سال 97این روند رو به افول نهاد. با هدف بررسی عدم توسعه صنعت گردشگری قم میزگردی با حضور فعالان گردشگری و کارشناسان و اصحاب رسانه قم در دفترخبرگزاری تسنیم قم برگزارشد چندو چون این نشست را در ادامه می خوانید:
نمایندگان دیگر استان ها برای ما مدیر انتخاب نکنند
رئیس انجمن مهمانپذیرهای قم به عنوان یکی از مدعوین گفت: از نمایندگان قم انتظار داریم که اجازه ندهند نمایندگان دیگر استان ها برای ما مدیر انتخاب کنند.
 حسین جزینی با اشاره به نقش بخش خصوصی در توسعه گردشگری قم تصریح کرد: باید بخش خصوصی در انتصابات سهیم تا میراث فرهنگی بتواند رشد و توسعه داشته باشد.
وی تصریح کرد: یکی از موانع ما انتصاب هایی است که در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد، بخش دولتی توانایی فعالیت در زمینه گردشگری را ندارد و باید کل گردشگری و میراث به بخش خصوصی واگذار شودو دولت نظارت عالیه داشته باشد.
جزینی گفت:اگر بخواهیم در استان قم در زمینه آسیب شناسی حوزه گردشگری وارد شویم ،شهرداری و اوقاف و سازمان تبلیغات دخیل هستند، مسئولین استان باید در زمینه گردشگری اتاق فکر ایجاد کرده و از ظرفیت هر شخصی که می تواند در این زمینه خدمت کند بهره مند شویم،مدیرانی که توانایی کار ندارند باید تغییر کنند.
وی با بیان اینکه استان قم استانی ویژه ای با شرایط خاصی است و باید نقشه راهی برای گردشگری داشته باشیم که متناسب با اقلیم قم باشد، در زمینه گردشگری نیاز به پیشرفت است ولی برای تحقق پیشرفت نیاز به زیرساخت های مناسب داریم بیان کرد:این موضوع که گردشگری محور توسعه استان است برهمگان روشن است ولی باید به برنامه ریزی اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.
رئیس انجمن صنفی مهمانپذیران قم افزود: باید آسیب شناسی شود که بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 20 هزار تخت در استان قم داشته باشیم و طبق آمار ارائه شده 12 هزار تخت وجود دارد.
جزینی با اشاره به اینکه شهرداری در زمینه گردشگری فعال است ولی این فعالیت به موازی سازی تبدیل شده است و باید آسیب شناسی شود در توسعه گردشگری کجا قرار داشته و چه اقدامی برای پیشرفت نیاز داریم بیان کرد: میراث فرهنگی کشور توجه ویژه ای به موضوع گردشگری نداشته است، باتوجه به اینکه اقامت در قم به 12 ساعت نمی رسد این موضوع سبب می شود سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری در این شهر نداشته باشند.
رئیس انجمن صنفی مهمانپذیران قم تصریح کرد:توریست دارای ویژگی های خاص خود است و سازمان میراث فرهنگی که محور توسعه گردشگری است باید نسبت به جذب گردشگر در قم اهتمام ویژه ای داشته باشد.

جزینی بیان کرد:در زمینه آسیب شناسی اگر یک سازمان و اداره و بخش را مقصر بدانیم بی انصافی است، در زمینه سرمایه گذاری دارای موانعی هستیم که باید شناسایی شده و نسبت به رفع آنها اقدام شود.
وی افزود:این موضوع باید آسیب شناسی شود که چرا مدت اقامت در قم بسیار کوتاه است و نیاز به ساختارهای مناسب برای افزایش آن هستیم، این موضوع که شهرمقدس قم فقط باید گردشگری مذهبی باشد درست نیست.
رئیس انجمن مهمانپذیران قم با انتقاد از وجود بروکراسی در ادارات گفت: متاسفانه برای گرفتن یک مجوز شش ماه باید در ادارات مختلف قم سرگردان باشیم واین به نفع توسعه گردشگری قم نیست.
رئیس انجمن صنفی مهمانپذیران قم تصریح کرد:230 میلیارد تومان برای گردشگری اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ 200 میلیارد برای گردشگری و 30 میلیارد سرمایه در گردش بود که از این مبلغ ده درصد هم جذب نشده است.
جزینی از عدم نظارت بر مسافرخانه های غیر مجاز انتقاد کرد وگفت: متاسفانه در زمینه برخورد با مسافر خانه های غیر مجاز خلاء قانونی داریم چرا که طبق قانون مسافرخانه های غیر مجاز تنها تا دو هفته پلمپ می شوند و دوباره به حیات خود ادامه می دهند.
گفتنی است در استان قم 57 هتل و هتل آپارتمان، 62 مهمان پذیر،150 خانه های مسافر مجوز دار و حدود 800 خانه مسافر بدون مجوز وجود دارد.
میراث فرهنگی قم بدترین دوران خود را سپری می کند
در ادامه رئیس انجمن مجتمع های بین راهی قم با اشاره موارد ناکارآمدی مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: میراث فرهنگی قم درشرایط فعلی بدترین دوران خود را سپری می کند.
سید جواد جلالی نژاد با انتقاد از عدم تعامل مدیرکل میراث فرهنگی قم با بخش خصوصی تصریح کرد: معتقد هستم با تعامل و مشورت خیلی ازمشکلات برطرف می شود اما مدیرکل میراث فرهنگی قم اندک تعامل سازنده ای را با بخش خصوصی ندارد.
وی اظهارداشت: درقم برای توسعه رونق گردشگری ظرفیت های بالایی وجود دارد، اما متاسفانه دربحث مدیریت کلان میراث فرهنگی قم استراتژی و برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت ها وجود ندارد.
رئیس انجمن مجتمع های بین راهی قم افزود: نبود زیر ساخت های لازم بی توجهی به بخش عظیم ظرفیت های گردشگری قم اعم از تاریخی ، فرهنگی و زیارتی و طبیعی عدم توجه به بخش خصوصی و سرمایه گذاران توسعه گردشگری قم را با مشکل مواجه کرده است.
این مسئول با اشاره برضرورت حمایت مدیران ومسئولان از بخش گردشگری گفت: اگر بخواهیم گردشگری محور توسعه استان قم لحاظ شود همه بخش ها دولتی و خصوصی باید به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند و درهمه فرایند به این اتفاق سرعت بدهند و موانع توسعه این بخش را برطرف کنند چراکه بخش خصوصی می تواند نقش بزرگی در رونق صنعت گردشگری قم داشته باشد واگر مسئولیتی را برعهده بگیرد بخوبی به انجام می رساند.

رئیس انجمن مجتمع های بین راهی قم با اشاره به اینکه نبود زیر ساخت های لازم بی توجهی به بخش عظیم ظرفیت های گردشگری قم اعم از تاریخی ، فرهنگی و زیاتی و طبیعی عدم توجه به بخش خصوصی وسرمایه گذاران توسعه گردشگری قم را با مشکل مواجه کرده است گفت: گردشگری مذهبی، محور توسعه استان است ولی نباید در حد شعار باقی بماند، مدیران استان وظیفه دارند نسبت به موضوع گردشگری توجه ویژه ای داشته باشند.
وی افزود بیان کرد:هنگامی که گفته می شود گردشگری مذهبی تصور می شود که تنها زیارت مورد توجه است ولی گردشگری زیارتی یکی از شاخه های گردشگری مذهبی است وقم دراین زمینه ظرفیت بالایی دارد.
جلالی نژاد با بیان اینکه باید ظرفیت های فرهنگی را با محور گردشگری مذهبی توسعه داد،افزود: متاسفانه در این زمینه برنامه مناسبی وجود ندارد، مسافران هنوز قم را به عنوان اینکه شهر گردشگری است مورد توجه قرار نمی دهند.
وی اظهارداشت: با توجه به اینکه قم موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد مسافران زیادی به این شهر می آیند و می توان با برنامه ریزی مناسب از این فرصت استفاده خوبی کرد ولی متاسفانه با توجه به حضور کوتاه مدت مسافران و گردشگران در قم درآمد خوبی به دست نمی آید و هزینه آن بیشتر است.
رئیس انجمن صنفی مجتمع های بین راهی استان قم بیان کرد: برای رونق گردشگری باید همه بخش ها پای کار بیایند و همه کمک کنند تا گردشگری به عنوان اقتصاد استان پویا و رونق بهتری پیدا کند.
جلالی نژاد تصریح کرد: مدیریت گذشته گردشگری قم 5 سال به عنوان مدیر گردشگری فعالیت داشت و با توجه به انتقادهایی که وجود داشت، توانست تعامل خوبی با فعالان گردشگری قم داشته باشد.
وی با بیان اینکه برخی مدیران سلیقه ای کار کرده و توجهی به بخش خصوصی ندارند،عنوان کرد: این هزینه ها از بخش خصوصی و بیت المال است و دستاوردی ندارد،برای اینکه به پیشرفت برسیم اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری باید همه دستگاه ها را به خدمت گرفته تا در زمینه گردشگری به موفقیت برسیم.
رئیس انجمن صنفی مجتمع های بین راهی استان قم بیان کرد:میراث فرهنگی در زمینه مدیریت عملکرد مطلوبی ندارد و دوران خوبی را سپری نمی کند، از مسئولین می خواهیم نسبت به رفع مشکلات گردشگری قم نگاه ویژه ای داشته باشند.
جلالی نژاد تصریح کرد:گردشگری فرابخشی است و مدیریت میراث باید با دستگاه های اجرایی تعامل داشته باشد چون این موضوع سبب رفع مشکلات می شود و عدم تعامل از رسیدن به نتایج و اهداف دور می کند.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت در زمینه گردشگری نیاز به برنامه ریزی مناسب دارد،گفت: متاسفانه با توجه به خطا و اشتباهاتی که وجود دارد به پیشرفت نرسیدیم و برای موفقیت نیازمند تعامل مدیر میراث فرهنگی با دیگر دستگاه های استان هستیم.

رئیس انجمن صنفی مجتمع های بین راهی استان قم با بیان اینکه برای اینکه گردشکری محور توسعه باشد باید زمینه ورود سرمایه گذاران ایجاد شود،بیان کرد: میراث فرهنگی باید با دستگاه های اجرایی دیگر تعامل داشته باشند و ظرفیت آنها استفاده کند.

رئیس انجمن صنفی مجتمع های بین راهی استان قم با بیان اینکه تشکلات صنفی گردشگری این استان هدفشان توسعه صنعت گردشگری قم است اظهارداشت : برنامه های فرهنگی زیادی برای ارتقاء کیفیت صنعت گردشگری قم داریم اما متاسفانه بودجه فرهنگی لازم را نداریم و چند برنامه ای که انجام دادیم با هزینه شخصی انجام شد و تشکل ها خودشان خود جوش بی هیچ چشم داشتی هزینه کردند.

جلالی نژاد بابیان اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا نیست گفت: ما انتظار داریم شخصی که به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی انتخاب می شود دغدغه میراث را داشته باشد از ظرفیت های گردشگری استان مطلع باشد وتعامل خوبی با انجمن ها داشته باشد از تجربیات پیشکسوتان استفاده کند ولی متاسفانه در عمل می بینیم که اینگونه نیست و تکرار آزمون و خطاها میراث فرهنگی قم را عقب نگه داشته است.

این عضو فعال حوزه گردشگری قم تصریح کرد: درمدیریت قبل تلاش کردیم اداره شهرستان را برای سرعت بخشی به کارهای اداری ایجاد کردیم با این هدف که در اداره کل به مانند اتاق فکر عمل کند وتصمیمات کلان در انجا اتخاذ شود اما با آمدن مدیر کل جدید اداره شهرستان تعطیل شد و به شرایط قبل برگشتیم.

جلالی نژاد با بیان اینکه با توسعه گردشگری قم نه فقط بخش خصوصی که همه شهر و استان منتفع می شوند افزود: متاسفانه با آمدن مدیر کل جدید گردشگری قم هیچ توسعه ای نکرده است و روز به روز نیز پسرفت می کند و ما از رسانه های قم انتظار داریم فریاد ما را به گوش مسئولان برسانند چرا که انتظار داریم مسئولی برروی کار بیاید که درعین اینکه به بخش ها و ظرفیت های گردشگری قم اشراف دارد از روحیه هنرمندی نیز برخوردار باشد تا همه بخش ها از جمله صنایع دستی قم نیز بتواند رشد کند.

جلالی نژاد تصریح کرد:استان قم 120 واحد مجتمع گردشگری و بین راهی دارد که از نظر کیفیت در کشور سرآمد هستند، در گذشته گفته می شد که کسی بین راه غذا نخورد ولی خوشبختانه این موضوع در قم تغییر کرده و مردم به مجتمع های بین راهی می روند و گردشگری غذا رونق پیدا کرده است.

اراده ای برای توسعه گردشگری قم وجود ندارد

درادامه میزگرد پژوهشگر قم شناسی با اشاره به ظرفیت های گردشگری قم گفت: انطور که از شواهد برمی آید اراده ای برای توسعه گردشگری قم وجود ندارد.

سید محسن محسنی اظهار داشت: این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که اراده ای برای توسعه گردشگری وجود دارد یا خیر و اگر در امر گردشگری اراده وجود داشته باشد موفقیت به دست می آید.

وی بیان کرد:با توجه به ماده 22 الحاقی، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است زمین در اختیار معرفی شدگان میراث فرهنگی که دارای معافیت اصولی هستند قرار دهد، هماهنگی بین دستگاه های مرتبط در زمینه گردشگری یکی از شاخص های مدنظر است.

پژوهشگر قم شناسی عنوان کرد: بخش خصوصی در زمینه گردشگری باید وارد بازی برد برد شود،گردشگری در دوفضای مدرن و سنتی ایجاد می شود و باید مدرن سازی انجام شود و ظرفیت های تاریخی مورد شناسایی قرار بگیرد.

محسنی با بیان اینکه معرفی و شناسایی ظرفیت های گردشگری باید مورد تاکید باشد،گفت: قیز قلعه سی یکی از عجیب ترین و بزرگ ترین قلعه های تاریخی در جوار جمکران است که قدمت پیش از اسلام است که رها شده و به آن توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه هتل ها و مسافرخانه ها باید آموزش های لازم در زمینه گردشگری ببینند،گفت: رانندگان تاکسی باید ضمن آموزش متوجه باشند که چه برخوردی با گردشگران داشته باشند و فروشندگان و صاحبان مغازه هایی که با توریست ها ارتباط دارند نیز باید آموزش های لازم را ببینند.

پژوهشگر قم شناسی با بیان اینکه نان سنگک قم از گذشته مورد توجه بوده است و می توانیم نان سنگک قم را برند کنیم،گفت: قم شهرنسخه های خطی است و یکی از شهرهای مهم خاورمیانه در این زمینه است و کتابخانه های خصوصی و کتاب های دست دوم ارزشمندی در این شهر وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

محسنی گفت: باید خیابان شب زنده در قم ایجاد کنیم که این اتفاق در مشهد و اصفهان افتاده است ،خیابان آذر یکی از خیابان هایی که می تواند به عنوان خیابان شب زنده مورد نظر باشد.

وی بیان کرد: افرادی باید در زمینه گردشگری مشغول به فعالیت باشند که از بدنه میراث باشند و دارای توانمندی باشند،باید به این باور برسیم که اگر زمینه های گردشگری را در ایران اجرا می کردیم به خوبی از تحریم عبور می کردیم.

پژوهشگر قم شناسی با تاکید بر اینکه باید فرهنگی در جامعه ایجاد شود که مردم نسبت به منافع گردشگری توجه داشته باشند،ادامه داد: عبور بلوار از وسط محوطه باستانی، تخریب محوطه باستانی شادقلی خان و دخل و تصرف در تیمچه به عنوان بزرگ ترین طاق ضربی جهان از جمله آسیب هایی است که در حوزه گردشگری قم ایجاد شده است.

وی گفت: دخل و تصرف زیادی به تیمچه واردشده است، در بازار قدیمی سور لبنان کولر گازی را استتار کرده بودند ولی آثاردر قم دچار خسارت و آسیب شدند و توجهی به این خسارت ها نمی شود.

 وی با اشاره به شاخص های جذب گردشگر بیان کرد:آلودگی صدا در قم وجود دارد و برای اینکه توریست جذب کنیم نیازمند آرامش هستیم چون گردشگر نیاز به محیط آرام دارد.

 پژوهشگر قم شناسی خاطرنشان کرد:یکی از اقداماتی که می تواند سبب رونق میراث فرهنگی شود برگزاری جشنواره های فرهنگی و اجتماعی در محیط های گردشگری است و این اقدام سبب آشنایی جامعه و معرفی این آثار شود.

همانطور که از محتوای میزگرد پیداست در بررسی کارشناسانه عدم توسعه صنعت گردشگری قم می توان به این نتیجه رسید که گردشگری قم از نبود برنامه، ضعف در مدیریت و نبود حمایت لازم از طریق سازمان ها و نهادهای استانی رنج می برد سدهای موجود آنقدر آهنین نیستند که نشود آن رابرطرف کرد برای رفع همه این موانع راهکارهایی وجود دارد ، نگفته پیداست اگر بخواهیم صنعت گردشگری قم را فعال کنیم نیازمندیم تا در موارد مطرح شده از سوی متولیان تصمیماتی بنیادی اتخاذ شود تا دیگر شاهد افول این صنعت استان نباشیم . متاسفانه عده ای رشد قم را در صنعتی کردن این استان می بینند اما قم دیگر بیش از این کشش صنعتی شدن را ندارد و راهکار توسعه قم وابسته به صنعت گردشگری است، این صنعت می تواند نقش بزرگی در اشتغال آفرینی داشته باشد اما تاکنون آنطور که باید و شاید به این ظرفیت پرداخته نشده است. امیدواریم با توجه مسئولین در آینده ای نزدیک این روند تغییر کند.

انتهای پیام/


پاسخی بگذارید