گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/02/28 14:39
شناسه : 206874


زهره مهر نوروزی -اول صبح است، اما چهره های این مردان درهم هست همه سعی دارند به شیوه ای روی خود را از عابران بپوشانند مردانی که نان اور خانه اند و برای بدست آوردن لقمه ای نان حلال درسختی ها شانه خالی نمی کنند نه سرمای زمستان و نه آفتاب سوزان تابستان قم آنها را خسته نمی کند. همه ما بارها و بارها وجود این قشر زحمت کش را در میدان های مختلف شهردیده ایم کسانی که سقفشان آسمان است و کسی هم بفکر آنان نیست.
سال 92حرکتی برای ساماندهی مکان کاریابی کارگران ساختمانی مطرح شد مکانی که شان و کرامت انسانی آنان حفظ شود این مصوبه به تصویب شورای شهرقم رسید اما در عمل هیچکدام ما اجرای این مصوبه را ندیدیم هچنان ما شاهد مکان های هستیم که کارگران ساختمانی هر روز انجا تجمع می کنند تا مگر کسی پیدا شود و آنان را برسر کار ببرد درغیر این صورت با دست خالی به خانه برگردند.
 از دل پردرد آنان چه می دانیم ؟
بازرس کانون کارگران ساختمانی اظهار می‌دارد: تاکنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری و شورای شهر قم در امر ساماندهی کارگران فصلی صورت نگرفته و تمام ادعاهای آن‌ها در این رابطه شوی تبلیغاتی است.
عباس شیری تأکید می‌کند: ساماندهی کارگران ساختمانی و همچنین اتباع بیگانه در مدیریت شهری قم به‌شدت احساس می‌شود. آشفتگی این بخش مشکلاتی جدی در شهر به وجود آورده است. ساماندهی کارگران فصلی و اتباع بیگانه شاغل در این بخش باید به‌صورت همزمان صورت بگیرد.
وی ابراز می‌کند: مصوبه ساماندهی کارگران فصلی قم سال 92 به تصویب مجموعه مدیریت شهری و استانداری قم رسیده که طبق آن شهرداری موظف شده که با همکاری سازمان میادین خود بستر و زیرساخت‌های ساماندهی کارگران ساختمانی را ایجاد کند که با گذشت بیش از 7 سال از آن تاریخ درصحنه عمل هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.
وی عنوان می‌کند: شهرداری و شورای شهر قم ابتدا قرار شد 8 میدان اصلی شهر که مهم‌ترین محل تجمع کارگران ساختمانی است را ساماندهی کند که بعدها این هشت میدان را به 3 میدان تقلیل داد. سال 95 شهرداری قم قرار بود در 3 میدان اصلی شهر سوله‌هایی با سازه سبک به‌صورت نمادین اختصاص دهد که از این کار نیز درنهایت خودداری به عمل آورد.
به گفته مسئولان استان 24 هزار کارگر ساختمانی ثبت‌شده در قم وجود دارد درحالی‌که آمار واقعی این افراد بیش از 30 هزار نفر است، میدان کارگر که در چند متری ساختمان شورای شهر قم نمونه‌ای مشخص از وضعیت آشفته اجتماع کارگران فصلی است که هروز تا پاسی از روز در این میدان منتظر هستند تا کارفرمایی بیاید از بین انبوه جمعیت یکی را آن روز سر کارببرد تا روزی اش از این را ه تامین شود.
شهرداری از سال 93، قول احداث سه سازه سبک را سه میدان اصلی شهر داده که همچنان در وضعیت ابهام‌آمیزی به نتیجه نرسیده است. به‌عبارت‌دیگر شهرداری قم از سال 93 قرار است 3 سازه کوچک و یا کانکس‌های ستاد مدیریت بحران برای قشر 30 هزارنفری کارگران ساختمانی در حاشیه سه میدان پرتجمع احداث کند که هنوز به دلایل نامشخصی این خواسته کوچک کارگران ساختمانی جامه عمل نپوشیده است.
بازرس کانون کارگران ساختمانی دست پُری دارد همه اسناد موجود را رو می کند رونوشت وکپی و اصل خیلی از اسناد را به همراه دارد و یکی یکی نشانمان می دهد و اظهار می‌دارد: تاکنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری و شورای شهر قم در امر ساماندهی کارگران فصلی صورت نگرفته و تمام ادعاهای آن‌ها در این رابطه شوی تبلیغاتی است.
عباس شیری تأکید می‌کند: ساماندهی کارگران ساختمانی و همچنین اتباع بیگانه در مدیریت شهری قم به‌شدت احساس می‌شود. آشفتگی این بخش مشکلاتی جدی در شهر به وجود آورده است. ساماندهی کارگران فصلی و اتباع بیگانه شاغل در این بخش باید به‌صورت همزمان صورت بگیرد.
وی با ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید:همه ما کارگران ساختمانی به دنبال اوردن لقمه ای نان حال برسر سفره خانوادهایمان هستیم واین درست نیست چون قشر کارگر هستیم و صدایمان به جایی نمی رسد این دست رنج ها را نیز تحمل کنیم.
شیری با بیان اینکه سهم کارگران ساختمانی قم در تغییر و تحولات شهری کجاست می افزاید: همه جوره شهر در حال تغییر و ساخت وساز است و ما شاهد بهبود وضعیت سازه های شهری هستیم ولی اوضاع ما چه می شود جرا کسی به کارگران بها نمی دهد، چرا صدای ما به جایی نمی رسد؟
وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان شهری به مطالبات کارگران ساختمانی تصریح می کند: متاسفانه صدای ما بجای نمی رسد شورای شهر نیز بارها پیگیری کردیم ولی این بزرگوران نیز به درد ما رسیدگی نمی کنند.
درادامه علی اسدی به نمایندگی از کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی خاطر نشان کرد: این باعث تاسف است که جامعه کارگری فقط زمان انتخابات دیده می شوند وزمانی که موضوع ساماندهی وحتی معیشت آنان مطرح می شود پا پس می کشند وما حمایتی از انان نمی بینیم مانند همین موضوع که چند سال است پی گیری می کنیم، اما نتیجه ای نمی دهد.
اسدی با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به ساماندهی کارگران فصلی اظهار کرد: ما از مسولان انتظار داریم خواسته های به حق جامعه کارگری را نادیده نگیرند و پاسخگو باشند با وعده وعید که کاری درست نمی شود.
 مسول صنف آرماتوربندی قم بیان داشت: در موضوعی مثل ساماندهی دست فروشان شاهد هستیم که ماموران شهرداری با جدیت تمام کار را پی گیری می کنند، اما دراین موضوع خاص ما حرکت مثبتی دراین زمینه از سوی شهرداری ندیده ایم .
اسدی با بیان اینکه ما از مجموعه شهرداری وشورای اسلامی پنجم قم انتظار داریم که ما را ببینند ومشکلات ومسائل مارا جدی بگیرند گفت: درست است که این مصوبه در شورای چهارم ودر زمان شهردار قبل یعنی دلبری مطرح شده ولی مصوبه که نباید معطل افراد باشد ما پی گیر آن هستیم اما سوالی که همچنان برای ما بی جواب است چرا تمام لوایح شهرداری اجرایی می شود الی این مصوبه که نه تنها به نفع کارگران ساختمانی این شهر بود که برای همه شهروندان این ساماندهی خوب بود.
کارگران ساختمانی قم با انواع مشکلات دست به گریبان هستند ؛ ساماندهی آنان به معنای حل مشکل بیمه، ایجاد امنیت شغلی و رسیدگی به دیگر مشکلات رنج‌آور این قشر نیست و منظور از آن صرفاً احداث چند سوله یا مجموعه سبک اما شکیل برای حفظ مبلمان و نظم انضباط شهری و جلوگیری از مشکلات ترافیکی و همچنین حفظ کرامت ذاتی این قشر محترم و ارزشمند بوده که هزینه چندانی نیز به شهر تحمیل نمی‌کند.
حال بگذیریم که نگران‌کننده‌تر از وضعیت سخت معیشتی، رکود ساخت‌وساز و بی‌مهری مسکن، بی‌مبالاتی مجموعه مسئولان و مدیران شهری در این تأمین ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های ساماندهی این قشر زحمت‌کش و رنج ‌دیده است.
نمی شود انکار کرد که امروز مجتمعی، کارخانه‌ای، خانه‌ای، ویلایی، پاساژی و یا هرسازه و ساختمانی که ساخته‌شده و رونق در آن شکل‌گرفته؛ آجرش را همین کارگران زحمت‌کش یک‌به‌یک روی‌هم گذاشته‌اند، همان افرادی که امروز سقفی را در سرد و گرم روزگار در میادین شهری بالای سرخود ندارند، چقدر بی پناه به نظر می رسد وقتی هیچ مسئولی از آنان حمایت نمی کند وقتی هیچ اراده ای دراین شهر برای ساماندهی این قشر رنج کشیده نبوده و نیست.
رشت، تهران، خرم آباد و تبریز از جمله شهرهایی هستند که طرح ساماندهی کارگران ساختمانی آنها به انجام رسیده است حال قم در چند کیلومتری پایتخت، مسئولان شهری در اما واگرهای اجرایی شدن این کار مانده اند و بلاتکلیفند.
 امیدوارم با همت مسئولان این شهر مسئله دیرینه ساماندهی کارگران ساختمانی قم برطرف شود امیدوارم مسئولان شهر به دغدغه این قشررسیدگی کنند و بدانند که انان نیز در این شهر سهمی دارند.

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران

  1. محسن فردوسی

    چراماگارگران نه کمک معیشتی نه وام دریافت کردیم