تاریخ : 1398/02/29 12:44
شناسه : 206889

مدرس موسیقی شهرستان ری گفت: کپی برداری آثار معروف و ماندگار خراشی به پیکر هنر است که آسیب جدی به هنر بیان و اندیشه‌هاى آدمى می زند.



شاخه سبز - استاد احسان قدمی نوازنده توانای موسیقی سازهای دف، تنبک و سه تار که کار تدریس خود را در شهرستان ری دنبال می کند، این استاد ارزشمند دوره کامل تنبک نوازی را همراه استاد محمد اسماعیلی شد همچنین دوره کامل دف نوازی نزد اساتیدی همچون بیژن کامکار و استاد مسعود حبیبی دنبال کرد. تا به کسب تائیدیه رسمی تدریس و نوازندگی از اساتید مذکور نایل شد و سپس به فراگیری سه تار نزد استاد زیدالله و عطاءلله جنگوک طلوعی پرداخت. 
نقطه ورود به موسیقی نزد پدرش استاد محمدعلی قدمی با آواز شروع شد و می گوید : همواره کارهای ارزشمند پدر را دنبال می کردم و برایم آن بیان سوز و گداز عشق و عرفان بر روی صحنه جذاب بود و این عشق آنقدر در من ریشه دوانید که من برای اجرای مختص به پدرم ( آهنگ معروف ساقی) با او همراه شدم.
و همین آغاز موجب کسب افتخارات و فعالیت هایی همچون، دریافت عنوان درجه یک از کانون نوازندگان خانه موسیقی ایران، اجرای تکنوازی در اجلاس ویژه فروم در کشور سوئیس، اجرا در فستیوال موسیقی برلین کشور آلمان، اجرا در کشور های پاکستان، جمهوری چک، ترکیه، امارات متحده عربی و... ، منتخب تکنوازی دف در خانه موسیقی جهان در کشور آلمان، مورد تقدیر وزیرمهمترین ایالت پاکستان (پنجاب) و رؤسای دپارتمانهای دانشگاههای "پنجاب" و "جی سی" در کشور پاکستان، همکاری با ارکسترهای معتبری ازجمله ارکستر رسمی تالار وحدت ، ارکستر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ارکستر مرکز موسیقی ، ارکستر استاد محمداسماعیلی ، ارکستر ساقی و ... شد.




همچنین دو مقاله بین المللی موسیقی با عنوان "اهمیت ساز دف در موسیقی سنتی و عرفانی ایران" و "موسیقی ایران در دوران قبل و بعد از اسلام" در اولین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق ارائه داده است و همچنین کار تدریس در آموزشگاههای موسیقی تهران، مجتمع فرهنگی و هنری شیخ ابوالفتوح رازی وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری و مراکز معتبر فرهنگی و هنری استان تهران را بر عهده دارد.


استاد قدمی در گفتگویی با خبرنگار شهرستان ری شاخه سبز، بیان کرد : دف به تنهایی یکی از آلات موسیقی عرفانی و معنوی محسوب می شود و خاستگاه ملکوتی این ساز آنقدر حائز اهمیت است که باید حرمت و قدمت دیرینه آن سیانت کرد. به همین خاطر بنده حتی برای تدریس هم با وضو این ساز را در دست می گیرم.


قدمی اظهار داشت : آنقدر موسیقی ایرانی دلنشین و تاثیر گذار است که بزرگترین رهبر های ارکستری جهان تعلق به کشور ما دارد. این موضوع کاملا بر همگان اعیان شده بطوریکه وقتی آهنگ ساقی در افتتاحیه فستیوال برلین آلمان به اجرا درآمد، برخی بوجد آمدند و ساقی را در زمره مولانا و حافظ دانستند. هنگامیکه هرن گاد بویز یکی از آهنگسازان سازهای کوبه ای آمریکایی فقط تکنوازی ما را در کتابخانه مرکزی کشور چک دید؛ خواستار همراهی ما برای تعلیم بیشتر او شد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که منظور ازینکه قبل اجرا پدر خطاب به شما می گویند: سیاه لشگر نیاید به کار/ یکی مرد جنگی به از صد هزار چیست، گفت: عمده کارهای پدر اصولا ارزشمند و فاخر است بطوریکه پس از اجرایی که در سوئد داشتند، مخاطبان وامانده بودند؛ در مقایسه با این هنر، دیگر چه اثری پس از آن بشنوند.


این مدرس ساز دف ادامه داد: بنده نیز ابتکاراتی در نوازندگی دارم و چند ساز را باهم می نوازم، بطوریکه شنونده بر این باور می شود که دو نفر در حال نواختند و همچنین 30 حرکت نمایشی روی تکنیک های دف دارم و همین شور و شعف در نواختن منجر شد تا با پدر به تنهایی برای اجرا بروی صحنه رویم.


استاد با یادآوری ابداع 30 حرکت نمایشی، خاطر نشان کرد: کسانی می توانند حرکت نمایشی با دف داشته باشند که مسلط به ساز باشند و در علم و شیوه نوازندگی کاملا چیره دست عمل کرده و بزرگترین اساتید آنان را تایید کرده باشند و این کلام استاد بیژن کامکار سر کلاس بود که اگر سر ضرب، کاری زیبا جلوه کند، من مخالف نیستم.


وی به موضوع کپی برداری اشاره کرد و افزود: امروزه رونوشت برداشتن امری عادی تلقی شده که خراشی بر پیکره هنر زده است و می تواند هنر بیان و اندیشه‌هاى آدمى که به وسیله صدا و مبین حالات درونى وى است، آسیب جدی وارد کند. متاسفانه این امر حتی به تک اثر معروف استاد محمد علی قدمی به نام ساقی هم نفوذ کرده؛ این در حالیست که نه تنها بازخوانی را به نام خود در آوردند، بلکه گروه هایی با این نام ثبت شدند. ولی با پیگیری ها و ارسال اسناد به مراجع قانونی تا حدی توانستیم این درد را آرام بخشیم.


قدمی اذعان کرد: امروز بهایی به موسیقی پرمحتوا داده نمی شود چون تا نشر و انتشار آهنگ مخالفت ها و لابی های گوناگونی با یک هنرمند و حتی کسانیکه خدمت کردند، می شود. کارهای نازل بسرعت فراگیر می شود و موسیقی اصیل بیشتر روی به تقلید می آورد تا کشف یک خلاقیت جدید؛ و همین عامل موجب سوق جوانان بسمت موسیقی های تک بعدی شده است.


انتهای مطلب/ منتشر در روزنامه 

پاسخی بگذارید