تاریخ : 1398/03/5 12:32
شناسه : 207027

اخیرا خبرهایی درباره حذف ارز نیمایی به گوش رسیده بود که رئیس کل بانک مرکزی آن راتکذیب کرد.

ارز نیمایی در برهمن ماه سال 96 سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز شروع به کار کرد.

به گزارش افکارنیوز، در صورتی بازرگان ها می خواهند سفارش های غیربانکی شان را ثبت کنند باید به سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند.

سامانه نیما توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است تا هر گونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش های غیر بانکی به راحتی انجام گردد.

با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند. در فاز نخست، واردکنندگان برای تامین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و تمام صرافی ها به عنوان فروشنده ارز ایفای نقش خواهند کرد. این سامانه امکان مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می کند.

درخواست رئیس کل بانک مرکزی از صادر کنندگان

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص شایعه های اخیر درباره حذف ارز نیمایی گفت: حذف سامانه نیما از مبادلات ارزی به هیچ وجه صحت ندارد و حتی تاکید شده که صادرکنندگان 50 تا 60 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

رییس کل بانک مرکزی، افزود: در حال حاضر سامانه نیما محور تبادل ارزی تجارت ارزی کشور است و به هیچ وجه حذف نمی شود.

همتی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی، تصریح کرد: در این راستا شرکتی ایجاد و مدیرعامل آن نیز انتخاب شده است و در حال حاضر فعالیت های این بازار در مرحله پایلوت قرار دارد که پس از اتمام این مرحله فعالیت رسمی بازار آغاز می شود.

از سوی دیگر محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که سابقه ریاستبانک مرکزی را در خصوص شایعه حذف ارز نیمایی گفت: حذف سامانه نیما به هیچ وجه به صلاح نیست، به دلیل اینکه این ارز باید از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم حمایت کند و نمی توان تنظیم بازار جو، گندم، کنجاله و کالاهایی که قوت قالب مردم بوده را رها کرد.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت ارز نیمایی را از چرخه مبادلات ارزی کشور حذف نمی کند، افزود: ارزهای ترجیحی و ارزهایی که سبب کاهش قیمت کالاها می شود باید توسط دولت تامین شود، چراکه حتی انتشار چنین شایعاتی به افزایش قیمت دامن می زند.

افزایش قیمت ارز ناشی از عوامل روانی است

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از افزایش قیمت ارز تا این حد ناشی از عوامل روانی است، ادامه داد: بازار ارز باید مدیریت و ورود و خروج آن و صادرات ارز کنترل شود، یعنی اگر کالایی به خارج صادر می شود، صادرکنندگان متعهد باشند که ارز آن را وارد کشور کنند که این موضوع سبب افزایش عرضه ارز می شود.

باید بر توزیع کالا با ارز نیمایی و یا ارز 4 هزار و 200 تومانی نظارت و کنترل شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد، نه اینکه به دست برخی واسطه ها بیفتد و با نرخ های آزاد در بازار به فروش برسد

بهمنی با بیان اینکه در خروج ارز از کشور برای واردات باید حواسمان به کم نمایی ها و بیش نمایی ها در گمرک باشد، تا عرضه و تقاضای ارز تعادل پیدا کند، تاکید کرد: اگر صادرات انجام شود و ارز حاصل از آن یا 50 درصد آن وارد کشور نشود، ضرر و زیان آن بیشتر از واردات کالاهایی است که مانع ورود آن به کشور می شویم.

ضرورت نظارت بر توزیع کالا با ارز نیمایی

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات و تعادل در نرخ ارز می تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد، افزود: اگر نرخ ارز با یک درصد کمی تغییر یابد و ثبات ایجاد شود سرمایه گذاران می توانند روی آن حساب کنند، چراکه امروز اگر فروشنده ای کالایی که در مغازه خود دارد را بفروشد می داند فردا باید پول بیشتری برای خرید آن کالا پرداخت کند، بنابراین اینگونه می اندیشد که اگر مغازه خود را تعطیل کند، سود نگهداشت آن بیشتر از فروش است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید بر توزیع کالا با ارز نیمایی و یا ارز 4 هزار و 200 تومانی نظارت و کنترل شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد، نه اینکه به دست برخی واسطه ها بیفتد و با نرخ های آزاد در بازار به فروش برسد که مجموع این کنترل ها می تواند به مدیریت صادرات و واردات و تعادل در بازار کمک کند.

پاسخی بگذارید