گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/03/13 14:30
شناسه : 207161


زهره مهر نوروزی -همزمان با بارش سراسری باران وقوع سیل در کشور رودخانه قمرود که از دامنه های شرقی رشته کوههای زاگرس سرچشمه می گیرد طغیان کرد و در قم هم سیل آمد اما بی آنکه به شهر و مردمش آسیبی بزند چراکه با مدیریت خوب شهرداری قم سیلاب در بستر رودخانه کنترل و مدیریت شد. در مدیریت بحران پیشگیری این اصل پذیرفته شده است، وقوع سيل 11 فروردين سال 1388 در بستر اين رودخانه كه جان چهار تن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان قم نسبت به بارش هاي شديد باران در منطقه بالادست اين شهر و جلوگيري از خطر احتمالي در مسير رودخانه قمرود حساسيت بيشتري داشته باشند.
 طبق آخرین علم روز ساخت و ساز در حریم رودخانه ها با دوره برگشت سیل 50ساله ممنوع است وبا دوره برگشت 10ساله ساخت و ساز مشروط است. اما داستان قمرود ما که از دل شهر می گذرد متفاوت است از اوائل دهه 80 شمسي بستر رودخانه براي آمد و شد خودروها و كاهش ترافيك هسته مركزي قم مهيا شد و در سال هاي گذشته به صورت بلوار در 2 مسير در حدود هشت كيلومتر به صورت رفت و برگشت مورد استفاده قرار گرفته است. واین به خودی خودی یک خطر بزرگ محسوب می شود پس از نظر کارشناسان و برگزاری چندین نشست تخصصی توسط کارشناسان و پرداخت رسانه ها به این موضوع شورای هماهنگی مدیریت بحران را بران داشت تا یک بار برای همیشه این مشکل را برطرف کند به همین علت در تازه ترین جلسه ای که در سالن جلسات استانداری با حضور مدیران ارشد استان برگزارشد برای جلو گیری از تکرار حوادث تلخ و جلوگیری از آسیب های احتمالی تصمیماتی گرفته شد.
**احداث بیش از 187 سازه غیر اصولی در حریم رودخانه قم
دراین جلسه مدیرعامل آب منطقهای قم تأکید کرد: به 260 هکتار از حریم رودخانههای قم تصرف شده است، 2 هزار و 633 مورد تصرف به حریم رودخانههای قم شناساییشده است.
احمد حاج حسینی مسگر با اشاره به وضعیت رودخانه قم نیز تأکید کرد: 4 پل موجود در رودخانه قم در هسته مرکزی شهر وضعیت بحرانی داشته و با وقوع سیلاب شدید تاب عبور آب را ندارد.
وی ادامه داد: وجود پارکینگ خودرو در رودخانه قم در کنار وجود انبوهی از سازههای ساختمانی در زمان وقوع سیلاب مدیریت بحران را با مشکلات اساسی روبهرو میکند.
مدیرعامل آب منطقهای قم با انتقاد از تصرفات انجام شده در حریم رودخانه قم گفت: بیش از 187 سازه غیراصولی در حریم رودخانه قم احداث شده است، برای رفع تصرف از حریم رودخانهها در سطح روستاهای قم بیش از 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
**آمادگی شهرداری برای جمع آوری سازه ها از بستر رودخانه
با توجه به این بستر رودخانه قم هم اکنون زیر بار ترافیک است بنابراین معاون خدمات شهری شهرداری قم حرف های زیادی برای گفتن داشت.
  سید امیر سامع با بیان اینکه برای مدیریت سیلاب و جلوگیری از پسزدگی آب موانع تشدید سیل از حریم رودخانه قمرود حذف و جمعآوری خواهد شد افزود: از 13 آبنمای موجود در حریم رودخانه قم، 3 آبنمای استاندارد و سازگار با شرایط باقیمانده است.
این مسئول تصریح کرد: از 13 رمپ احداث شده بر روی رودخانه قم نیز فقط 2 رمپ وضعیت بحرانی داشته و مابقی این سازهها دبی آب را خوبی عبور میدهند.
وی با اشاره به معضلات رودخانه قم در مواجهه با سیلاب افزود: از پل شهید مصطفی خمینی(ره) تا پل معصومیه حریم رودخانه با مسدودسازی بخشی از دهانه پل با مشکل جدی روبهرو است.
سامع ادامه داد: بسته بودن دهانه برخی از پلهای حریم رودخانه قم به دلیل وجود معارضین مانند نهرهای کشاورزی و فاضلاب بوده و شهرداری قم نسبت به رفع معارض از آنها اصرار دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری قم بیان کرد:شهرداری قم برای ایمنسازی عبور سیلاب ارتفاع دیوارههای رودخانه قم را در مناطق یک، 2 و 4 را طول داده است.
سامع گفت: مدیریت کانالهای کشاورزی و انتقال آبهای کشاورزی، جلوگیری از تخلیه نخالههای ساختمانی در حریم رودخانه و نصب راهبند در مسیرهای عبور عرضی رودخانه ضروری است.
وی اضافه کرد: همچنین برای مدیریت سیلاب نصب دوربینهای کنترلی بهصورت چندمنظوره،حذف المانهای شهری در صورت نیاز، مدیریت پارکینگها و مدیریت واحد بحران سیل در بستر رودخانه قم نیز برای مقابله با سیلاب اجتنابناپذیر است. برای اینکه سیلاب با قدرت وارد شهر نشود باید کانال انتقال آب پردیسان تکمیل شود.
معاون خدمات شهری شهردارگفت: تدوین برنامه خروج اضطراری در شرایط بحرانی ، اطلاعرسانی در طول مسیر رودخانه و نصب تابلوهای الکترونیکی نیز برای مقابله اصولی و علمی سیلاب ضرورت دارد.
سامع با انتقاد از رها شدن نخالهها و زبالهها در حریم رودخانه قمرود تأکید کرد: شهرداری قم بیش از 10 هزار تن نخالههای ساختمانی را در سالهای گذشته از حریم رودخانه قم جمعآوری کرده که در صورت رها گذاشتن آنها حجم خسارتهای سیلاب اخیر بسیار بیشتر میشد.
معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه حجم بارندگی در داخل شهر و حجم معارضاتی که از بیرون از شهر وارد رودخانه قم میشود دو مشکل عمده در مواجهه با سیلاب است عنوان کرد :انتخاب شدن رودخانه قم بهعنوان مسیر دسترسی و ترافیکی تصمیم استانی بوده و باید مطالبات مردمی در رابطه با آن نیز در سطح قم رسیدگی شود.
سامع افزود: اگر امروز پارکینگ، پل عابر پیاده و یا هر سازه دیگری در رودخانه قمرود احداثشده نتیجه تصمیمات کلی استان بوده و شهرداری هرلحظه آمادگی جمعآوری کامل آنها را دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری قم طرحهای ترافیکی شهرداری در رودخانه قمرود را بر مبنای طرح تفصیلی شهر دانست و ادامه داد: تمام طرحهای شهرداری و مجوزهای انجامشده بر اساس طرح تفصیلی استان بوده و هیچگونه مجوزی خارج از آن صادر نشده است.
وی با اشاره به عملیات عمرانی بلوار زائر تأکید کرد: ادامه بلوار زائر در فاز دوم مصوبه استانی دارد اما ارتفاع مسیر باید در سطحی باشد که کمترین کاهش را در دبی و عبور آب ورودی داشته باشد.
بهرام سرمست استاندار قم که مدیریت جلسه را بر عهده داشت با قدردانی از اقدامات شهرداری در آزاد سازی بستر رودخانه افزود: نباید خانه رود را تصرف کرد و حق طبیعی رود است که در 365روز سال را به خودش اختصاص دهیم.
وی دیوار سازی توسط شهرداری در اطراف رودخانه را کار خوبی دانست و تصریح کرد: ضمن دیوار سازی باید ساخت چهار پل نیز در محور کار باشد تا بتوان از شرایط موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم.
**آماده سازی رودخانه قم برای عبور 500 مترمکعب آب در ثانیه
واما تصمیم نهایی جلسه برای وضعیت بستر رودخانه قمرود که محسن بهشتی معاون عمرانی استاندار بیان کرد
بهشتی با اشاره به اقدامهای موفق قم در مدیریت سیلاب تصریح کرد: مستندسازی اقدامات قم در مدیریت بحران در نزدیک به 500 صفحه تدوینشده است.
وی تأکید کرد: در بحث رودخانه قم نکات چالشی زیادی وجود داشته اما باید دراینبین نقاط مشترک را برای جمعآوری سازههای مزاحم در بستر رودخانه قم در اولویت اقدامها قرارداد.
این مسئول تأکید کرد: در خصوص رودخانه قم دو گزارش از دو منظر توسط آب منطقهای و شهرداری قم ارائهشده که نباید مباحث مربوط به آن را با نگاه صفر و صدی ارزیابی کنیم بلکه باید به سراغ نقاط مشترک برای رفع ایرادهای فعلی بود.
بهشتی با اشاره به تغییر کاربری رودخانه قم بهعنوان یک ظرفیت مهم ترافیکی گفت: تصمیمگیری در این زمینه با اتفاقنظر مسئولان استانی انجامشده و مزیتهای فراوانی نیز برای شهر داشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم ادامه داد: به دلیل عدم تکمیل رینگهای ترافیکی قم چارهای جز استفادههای ترافیکی از بستر رودخانه قم در وضعیت موجود نیست.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم اظهار داشت: اگر اقدام شهرداری در خروج اضطراری خودروهای پارک شده در رودخانه در زمان مناسب انجام نمیشد، وضعیت سیلاب و مدیریت آن بحرانی میشد.
بهشتی گفت: رودخانه قمرود باید برای عبور 500 مترمکعب آب در ثانیه آماده و تجهیز شود، آمادهسازی عبور 300 تا 400 مترمکعب آب از این رودخانه هدف میانمدت استان برای کنترل سیلاب است.
وی گفت: احتمال بروز سیلاب در فصل آبی جدید جاری و اویل سال آینده وجود داشته و باید اقدامات اضطراری برای مدیریت بحران از امروز انجام شود.
بهشتی تصریح کرد: برای عبور بدون مانع سیلاب از رودخانه قم، در بازه زمانی سه ماه سازههای مزاحم و محدودکننده باید جمعآوریشده و چمنکاری و کاشت درخت نیز در بستر آن محدود و یا حذف شود.
  این تصمیم جمعی گویای احترام به طبیعت است که از قم آغاز می شود طبق آخرین برآورد اعلام شده توسط معاون خدمات شهری شهردار قم سیلاب امسال در بستر رودخانه 11میلیاردو 600میلیون تومان خسارت وارد کرده است که این نتیجه بی تدبیرهایی است که ریشه در تصمیمات گذشته دارد اما با وجود برداشت همه سازهای مزاحم از بستر رودخانه قمرود وجود پایه های منوریل در خانه رود شهر ما مانند یک مزاحم همیشگی همچنان آسایش قمرود را برهم زده است.

انتهای متن/

پاسخی بگذارید