گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/03/22 21:45
شناسه : 207339

محقق و شاعر زبان خلجی با ابراز تاسف از بی توجهی نسل جدید خلج زبانان به حفظ و نگهداری این زبان گفت: متاسفانه فرهنگ و زبان خلجی به سرعت رو به انقراض است.



به گزارش خبرنگار شاخه سبز - علی اصغر جمراسی در سیصدو شصت و دومین جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضوع « تاریخ و ادبیات زبان خلجی برگزارشد، بیان کرد : از 48هزار خانواده جدید خلج زبان که تشکیل شده است تنها 19هزار خانواده زبان خود را به فرزندان خود انتقال داده اند مابقی هیچ تمایلی ندارند که فرزندان انها به زبان والدین خود حرف بزنند و تا جایی که تحقیق داشته ام می دانم که از هر 100خانواده تنها پنج خانواده کودکان آنها به زبان خلج تسلط دارند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در حدود 60آبادی در روستاهای قم و استان مرکزی به زبان خلج رواج دارد، تصریح کرد : 31روستا درجنوب غربی قم و 29روستا در استان مرکزی با این زبان صحبت می کنند.
جمراسی با بیان اینکه سفرنامه های متعدی که بعد از سال 1300شمسی نگاشته شده اند حضور خلج را رادر مناطق مختلف ایران نشان می دهد، یادآور شد: اجتماع ترکان کهن خلج درایران باعث شد که بسیاری از محققین و پژوهشگران نسبت به اطلاع از تاریخ و فرهنگ این قوم جلب شود چراکه ترکان خلج به عنوان شاخه ای از ملیت ترک به شیوه و لهجه متفاوت و منحصر به فردی سخن گفته و فرهنگ و تاریخ بخصوص خود را دارند.
محقق و شاعر زبان خلجی اظهارداشت : ترکی خلجی به لحاظ زبان شناختی به زعم زبانشناسان دایره کلماتی این لهجه ترکی وهمچنین به لحاظ فونتیکی ، حروف و گویش های ارزشمندی از زبان ترکی باستان را حفظ کرده اند. 
جمراسی با اشاره به نقش پرفسور گرهارد دورفرمحقق المانی در شناسایی علمی زبان خلجی، گفت: اهمیتی که پرفسور گرهارد دورفردرسال 1967 میلادی طی تحقیقاتی آن را کشف و به جامعه علمی زبانشناسی ترکولوژی ارائه کرد باعث شد ازاین پس ترکی خلجی جایگاهش را در زبان ترکی یافت ودقت بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرد. 
وی با بیان اینکه تاریخ ترکان خلج با تاریخ عمومی آسیای میانه و خاورمیانه در قبل و بعد از اسلام گره خورده است، افزود: خلج ها در طول تاریخ در کشورهای ایران ، ازبکستان ،افغانستان و پاکستان ، سوریه و لبنان ساکونت داشته اند.
محقق و شاعر زبان خلجی با تقسیم بندی زبان ترکی به باستانی و مدرن، گفت: زبان خلج زبان اصیل و باستانی ترکی است که تا به امروز در بین اقوام مختلف رواج داشته و با زبان ترکی آذری تفاوت هایی دارد.
جمراسی با اشاره به تحقیقات پرفسور احمد تاشاغیل در خصوص اجتماعات ترک ساکن در آسیای میانه، اضافه کرد : نام خلج برای نخستین بار از سال 886میلادی در صحنه تاریخ دیده شده است.
وی درخصوص سرنوشت و چگونگی سکونت ویکجا نشینی ترکان خلج، افزود: در زمان خلافت عثمان خلج ها در افغانستان ساکن بودند دراین دوره نظامیان خلج با اردوی سامانیان که عده کثیری از ان ترکان تشکیل می دادند متحد شند تا زمان ظهور غزنویان ، خلج ها در تشکیلات سیاسیو نظامی سامانیان حضور فعالی داشتند سپس به همراه اقوام ترکمن به ماوراء النهر ، فارس، عراق واسیای صغیر مهاجرت کردند و بعد از اضمحلال امپراطوری سلجوخیان بسیاری از انان یکجا نشینی را برگزیدند.
محقق و شاعر زبان خلجی با بیان اینکه هم اکنون دربسیاری از شهرها و استان های ایران زبان ترکی رایج است، عنوان کرد: زبان ترکی خلجی در مرکز کشور یعنی قم و استان مرکزی بیش از سایر مکان های دیگر صحبت می شود.
جمراسی با بیان اینکه 20سال ازعمر خودرا صرف تحقیق و پژوهش زبان خلجی کرده ام، گفت: متاسفانه در کشور کمترین بهایی به تحقیقاتم نداده اند این درحالی است از سوی کشور ترکیه برای شرکت در همایش زبان شنسی که در طول سال چهاربار در این کشور برگزار می شود دعوت شده ام.
وی با انتقاد از بی توجهی صداو سیما به تحقیقات کارشناسی وی در زمینه زبان خلج اظهارداشت: با وجود زحمات فراوانی و اندک سرمایه ای که داشتن برای حفظ زبان ترکی باستان تلاش کرده ام ودر طول این 20سال فقط یک بار توسط صدا و سیمای استان مرکزی دعوت شدم و درباره زبان خلج صحبت کردم.
محقق و شاعر زبان خلجی با معرفی برخی از نوشته های خود درزمینه زبان خلجی، اشاره داشت: خلج یادگار ترکان باستان،منظومه قارشو بالقوقتا سلام (الهام گرفته از شعر شهریارحیدربابا سلام) گول صنوبرداستانی، فرهنگ لغات جمراسی(خلجی_ فارسی) ، خداحافظ خلجی( مکالمه وآئین نگارش زبان خلجی و کتاب خلج اوردو (سکونتگاه خلج درتاریخ) از جمله آثاری است که با با هزینه شخصی خودم برای حفظ زبان خلجی نگاشته ام متاسفانه مکان های علمی و دانشگاهی کشور از آثارم آنطور که باید استقبال نمی کنند و بیشتر آثارم را هدیه می کنم .  
 جمراسی تصریح کرد: در برنامه ام هست که فرهنگ عامیانه خلج را با تحقیق و پژوهش درقالب کتاب بنویسم به دلیل اینکه به شدت نگران ازبین رفتن فرهنگ عامه خلج هستم چراکه وقتی زبانی از بین برود فرهنگ عامه آن زبان نیز از بین می رود.
انتهای پیام/

پاسخی بگذارید