گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/03/25 14:24
شناسه : 207429



زهره مهر نوروزی -به 4کیلومتری جاده قم -کاشان که می رسی سمت راست بعداز جایگاه سوخت پردیس  معروف به سی متری دوم درست مکانی است که عده ای از واحدهای تولیدی متنوع مانند چادر دوزی، دمپایی سازی ، تولیدات دامی و تعداد زیادی واحدهای سنگبری در آن مستقرهستند در ورودی  تابلو بزرگ سفیدی توجهت راجلب می کند که معرفی تعدادی از واحدهای سنبگری است درآنجا چیزی حدود 50واحدی صنعتی مستقر هستند. ظاهرا نام قبلی این مکان امیر کبیر گذاشته بودند به دلایل نا معلوم نامش  را به سی متری دوم تغییر داده اند. سوله واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک کنار هم قرار گرفته اند وسایل نقلیه از وانت بار گرفته تا کامیون ها درحال تردد هستند.

هوا پر است از بوی قیر وغباری که در فضا معلق است  اثری از جدول گذاری نیست دردو سوی  خیابان درختان  خسته ایستاده اند اما پیداست کسی متولی نگهداری آنها نیست چون تعدادی از آنها نیاز به باغبانی و هرس دارند  چند ده  متر ابتدای این خیابان بزرگ اسفالت شده است اما چنان تکه و پاره و پر از چاله و چوله است که هیچ تفاوتی بایک خیابان بدون آسفالت ندارد انطور که اهالی می گفتند در روزهای بارانی رفت و امد دراینجا بسیار مشکل می شود. 

نرسیده به اواسط خیابان دیگر از همان آسفالت هم که حکم «نعمت  کفش کهنه در بیابان »را دارد خبری نیست با یک خیابان خاکی مواجه می شوی کافی است فقط یک ساعت در آن مکان باشی و تردد وسایل نقلیه را از نزدیک ببینی که باچه سختی ومشقت دراین منطقه آمد و شد می کنند. وجود گردو غبار در اینجا همیشگی است اهالی بسیار تلاش کرده اند اندکی از شرایط  بغرنج این مکان بکاهند. منطقه از سال 90برای استقرار واحدها مجوز دارند، اما از خدمات شهری محروم هستند جایی که روزانه بیش از صدها شهروند صنعتگر درآنجا فعالیت می کنند ولی سلامتی آنها در معرض خطر است برخی از واحدها بیش از 100کارگر دارند در حدود 10الی 12ساعت در آنجا فعالیت می کنند. 

«گلشادی» نماینده صنعتگران این منطقه می گوید: وقتی هرکدام از ما صنعتگران متقاضی  ایجاد واحد صنعتی دراین مکان  بوده ایم انواع عوارض ها را پرداخت کرده ایم  حتی عوارض اسفالت را نیز از هر واحد توسط شهرداری دریافت شده است، ولی  درخواست ما که اسفالت کوچه و خیابان های این منطقه است عملی نمی شود بارها پیگیری کرده ایم، اما متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست در حالی به علت اسفالت نبودن هم تردد برای وسایل نقلیه مشکل است و هم  اینکه ساکنان با مشکلات بهداشتی مواجه می شوند.

«صدیقی نیا» یکی دیگر از صنعتگران این منطقه می گوید: انتظاری که از مسئولان داریم در سال رونق تولید برای ما  مانع تراشی  نکنند  دراین منطقه حتی آب شرب نیست. اما حداقل در مورد تامین زیر ساخت ها «در قبال عوارضی که دریافت می کنند خدمات بدهند این خواسته زیادی نیست» حتی مشارکتی هم حاضر به همکاری با شهرداری هستیم تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

وی تاکید می کند: ما هیچ حمایت مالی نیاز نداریم فقط انتظار داریم امکانات اولیه مورد نیاز را تامین کنند نه اینکه به درخواست ما توجه نکنند و بعد ما موضوعاتی مانند خارج از محدوده از خدمات سر باز بزنند. 

«عبداللهی» از دیگر صاحبان واحد صنعتی مستقر در این منطقه است واز عدم همکاری شهرداری گلایه دارد می گوید: فعالان این صنعتی این منطقه با بی مهری های زیادی کنار آمده اند هیچگونه خدماتی به ما داده نمی شود با کمک خود اهالی 4هزار قطعه درخت کاشته شده است حتی تامین آب آن هم بر عهده خود ماست، ولی در زمینه اسفالت نیاز به همکاری شهرداری هستیم حتی قبول داریم زیر سازی را انجام دهند خودمان هزینه  اسفالت می پردازیم این درحالی است که عوارض  ساخت ساز شامل اسفالت را از قبل پرداخت کرده ایم .

«حسن عبدی» از دیگر فعالان صنعتی منطقه سنبگران سی متری دوم  می گوید: متاسفانه بیش از دوسال است که  تلاش کردیم که به این منطقه اسفالت بیاوریم دلیلش هم این است که همه ما عوارض نوسازی و ساخت وساز را پرداخت کرده ایم ولی در عوض  خدمات دریافت نکرده ایم.

«برقعی» که صاحب یک کارخانه دمپایی است  به کارخانه اسفالت سازی که در انتهای خیابان قرار گرفته اشاره می کند و می افزاید: «کارخانه آسفالت سازی در همسایگی ماست ولی چرا به ما که می رسد سنگ اندازی می کنند برای ما قابل توجیه نیست».

«اسماعیلی» از دیگران صنعتگران مدتی است دراین منطقه به عنوان یک صنعتگر فعالیت می کند می گوید: متاسفانه نمی دانیم چرا شهرداری نسبت به در خواست ما اقدامی نمی کند این درحالی است که یکی از مشکلات نبود اسفالت دراین منطقه باعث ایجاد گرد و خاک می شود و سلامت کارگران که ساعات بیشتری دراین منطقه  هستند مورد خطر است.

وی با ابراز تاسف از عدم همکاری شهرداری قم با صنعتگران سی متری دوم منطقه سنگبران اظهار می دارد: نبود آب شرب  ونبود اسفالت یکی از مشکلاتی است که همه فعالان اقتصادی این منطقه را رنج می دهد.

از شهرداری منطقه 5قم موضوع را پی گیر می شویم درنهایت جوابی که می شنویم این است که برای این منطقه ردیفی تعریف نشده است واگر قرار است خدماتی به این منطقه داده شود باید به صورت لایحه واز طریق شورا مصوب شود تا شهرداری بتواند به وصورت مشارکتی با اهالی همکاری کند در واقع این پاسخی است که اعضا بارها و بارها شندیده اند وتازگی ندارد.

سری به آخرین جلسه رفع موانع  تولید قم می زنیم که سه شنبه 24خردادماه برگزارشد استاندار قم تاکید می کند : در شرایط فعلی که اولویت حفظ و رونق تولید می‌باشد، حفظ اشتغال حتی برای یک تَن نیز بسیار ارزشمند است، اما باید اقدام‌ها مستند و آمارها به صورت درست ارائه شود.

بهرام سرمست با اشاره به سخنرانی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: لازم است این تأکیدات مورد توجه ویژه همه مدیران استان قرار گیرد.

استاندار قم می گوید: تلاش همه ما برای این است که بتوانیم در راستای توسعه و رونق تولید در استان گام برداریم و کسب رضایت خداوند متعال و رضایت مردم معیار و هدف مهمی در این زمینه است.

سرمست با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جلسه‌هایی به منظور تسهیلگری و رفع موانع در مساله تولید اظهار می دارد: جلسات مربوط به حوزه اقتصاد و تولید در اولویت قرار دارند و به هیچ وجه تعطیل‌بردار نیستند.

وی با بیان اینکه باید درصدد آن باشیم که گره ای از مشکلات تولیدکنندگان باز کنیم و لازمه این کار، انجام کارِ کارشناسی و دقیق است؛ بر حمایت از روند تولید و رونق آن تاکید کرد و خواستار رفع موانع تولید توسط دستگاه‌های مرتبط شد.
گویا استاندار قم از شرایط فعالان صنعتگر سی متری دوم سنگبران  بی خبر است و در جریان نیست در چند کیلو متری این شهر جایی که حریم شهر محسوب می شود صنعتگران نجیب و سر به زیری هستند که  با چه شرایط سختی فعالیت می کنند.

هم اکنون صنعتگران کشورمان  درهرگوشه ای از این خاک که  فعالیت می کنند با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند که از جمله آنها می توان به  عدم ثبات بازار ارز، بالارفتن قیمت مواد اولیه ، لزوم حضور در بازار رقابت داخلی وخارجی اشاره کرد اگر صبحت از رونق تولید است ، اگر برنامه و هدف اقتصاد مقاومتی است بهترین راه حمایت از فعالان بخش  خصوصی است که بجای بلوکه کردن دارای های خود در بانک های خارج از کشور آن را وارد عرصه تولید کرده اند تا هم چرخ زندگی خود را بچرخانند و هم برای عده ای کار افرینی کنند بنا براین باید هم و غم مسئولان ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت صنعتگران و تولید کنندگان داخلی باشد. 

به نظرمی رسد باز باید به همان جمله «اینجا قم است» بسنده کنیم شهری که مسئولانش بیشتر شعار می دهند تا عمل کنند شهری که تولیدکنندگانش با بی مهری های زیادی  مواجه می شوند، مانند تولیدکنندگان سی دوم متری سنگبران قم، که عده ای از مسئولین از مشکلات آنان بی خبرند و آن عده ای هم که می دانند بی تفاوت هستند که درهردو صورت «درد» است.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید