تاریخ : 1398/03/27 14:35
شناسه : 207488

حذف دلار برای پکن، مسکو و تهران تبدیل به اولویتی استراتژیک شده است. حذف دلار به معنای محدود کردن امپریالیست ایالات متحده و کاهش عوامل بی ثبات کننده جهانی خواهد بود. بدون قدرت نظامی ایالات متحده و قدرت تحمیلی دلار آمریکا، چین، روسیه و ایران قدمی مهم برای تغییرات در نظم جهانی برخواهند داشت. ایالات متحده با سیاست هایی همچون حذف ایران از سیستم سوئیف و ایجاد تحریم علیه کشورهایی همچون روسیه، ایران و ونزوئلا در واقع به پای خودش شلیک کرده است. این مسائیل همچنین باعث می شود که همکاری روسیه و چین بیشتر شده و تلاش آنها برای استخراج، خرید و ذخیره سازی طلا بیشتر شود تا سیستمی در برابر سیستم دلار ایالات متحده به پا کنند. در حالی که این شایعات شنیده می شود که بانک فدرال ایالات متحده دیگر طلای بیشتری ذخیره نمی کند. دیگر این یک راز نیست که مسکو و پکن از طلا به عنوان پشتوانه ای در برابر دلار استفاده می کنند و به این وسیله به دنبال سقوط دلار هستند. به همه این ها باید کشورهای سرکش دیگری را اضافه کرد که به دنبال ایجاد یک محیط غیردلاری برای جایگزینی سیستم های مالی موجود هستند. برای کشورهایی مانند چین، ایران

پاراگراف بالا پاراگراف آخر مقاله ای است با عنوان روسیه، ایران و چین در مسیر حذف دلارکه تایلر دوردن نویسنده آن است.

چین به زودی آغاز معاملات نفت خام با یوان را آغاز می‌کند. تهران و پکن به دنبال راهی هستند تا استفاده از دلار آمریکا را کنار بگذارند و ارز دیگری را جایگزین کنند

رئیس جمهور روسیه که در اجلاس سران گروه بریکس سخن می گفت نیز تاکید کرد: آمریکا با استفاده از دلار به عنوان سلاح، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود.

وی گفت: استفاده از سیستم پرداخت برای مقاصد سیاسی باعث تضعیف دلار به عنوان ارز جهانی خواهد شد.

پوتین افزود: فکر می‌کنم که عمل شرکای آمریکایی ما در اعمال محدودیت‌ها نظیر محدودیت در تراکنش‌های دلاری یک اشتباه استراتژیک است. آن‌ها با این کار اعتماد جهان به دلار به عنوان یک ذخیره مطمئن ارزی را از بین می‌برند.

رئیس جمهور روسیه بر ضرورت استفاده از ارزهای دیگر نظیر روبل روسیه در تجارت جهانی تاکید کرد. پوتین گفت که اقدامات جدید این کشور برای کاهش ذخایر دلاری و افزایش ذخایر طلای خود یک استراتژی برای به حداقل رساندن ریسک‌های ارزی است.

روسیه تنها در ماه مارس، ۴۷.۴ میلیارد دلار از اوراق قرضه خریداری شده را به فروش رسانده است. اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا یک برگه بدهی با نرخ بهره ثابت است که سررسید آن معمولا ۱۰ ساله است. بهره این اوراق ۲ مرتبه در هر سال پرداخت می‌شود.

آمار پرداخت های سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می دهد که پرداخت با یوان، روبل و کارت های اعتباری در مبادلات تجاری میان روسیه و چین افزایش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: همایش اقتصادی چین و روسیه با حضور «شیء جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» در سن پترزبورگ روسیه (خرداد ۹۸) نقطه عطفی در کنار گذاشتن دلار از معاملات میان طرفین بود. از این رو نشست‌های دو روزه میان رؤسای جمهوری چین و روسیه «بی سابقه» خوانده شد؛ زیرا در شرایط تاریخی تنش‌های کم سابقه این دو کشور با آمریکا و برای اولین بار با هدف استقلال از دلار برگزار شد.

همچنین دو هدف "کاهش نقش دلار در روابط دوجانبه دو کشور" و "تقویت جایگاه یوان چین و روبل روسی" در کانون تأکیدات رهبران سیاسی دو کشور در دیدارهای اخیر قرار داشته و در این راستا دو کشور توافقنامه‌هایی را در جهت تقویت پول ملی خود امضا کردند. بررسی‌ها از سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که روابط تجاری چین و روسیه معادل ۲/‏۲۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال پیش ۳۰ درصد افزایش داشته و ۱۴ درصد از پرداخت‌های این مبلغ به یوان و ۸ درصد آن نیز با روبل صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد اقدامات آمریکا علیه برخی کشورهای مخالف سیاست‌های خود به زیان بزرگ برای این کشور تبدیل شده و عصر ثروت اندوزی واشنگتن با استفاده از جایگاه دلار بسر آمده است. از این دیدگاه ادامه حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری میان کشورها بهترین راه برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا است.

مساله جایگزین کردن دلار در دیدار میان مقامات سیاسی و رهبران چینی و ایرانی نیز مطرح شد. ، رئیس بانک مرکزی ایران می گوید: «توافق دوجانبه پولی ریال ـ یوان می تواند نقش قابل توجهی در افزایش حجم تجارت بین دو کشور ایفا کند. یک سری مذاکرات میان روسای بانک های ایرانی و چینی در این زمینه انجام شده است.» تهران هدف حذف دلار در تجارت هایش را دنبال می کند و تلاش دارد تا توافقات دوجانبه ارزی را با برخی از کشورها به راه بیندازد.

چن، از مقامات بانکی چین گفت که ایران و چین باید معاملات و روابط بانکی خود را گسترش دهند و همچنین روی مساله ناعادلانه بودن سیستم مالی موجود تاکید می کند. او معتقد است که این سیستم به سود کشورهایی محدود است و چنانچه این سیستم ناعادلانه کنار گذاشته شود کشورهای بیشتری بهره مند خواهند شد. او به روزنامه ایران گفت: «ما می توانیم از تجربیات کشورهای اروپایی در ایجاد یورو به عنوان ارز مشترک بهره ببریم. یورو ارزی است که توسط یک کشور اداره نمی شود. اما تا آن زمان لازم است که ظرفیت های موجود را گسترش دهیم و روابط بانکی خود را بهبود ببخشیم.»

خبر جالب توجه و مهم در این راستا سخنان نماینده حزب ملی فرانسه است که از استیلای  دلار بر اقتصاد جهانی انتقاد میکن و می گوید: همیشه برای من حیرت آور است که کشورهای بزرگی مانند کشورهای اروپایی یا روسیه از دلار در معاملات خود استفاده می‌کنند. این (دلار) یک سلاح اقتصادی و قانونی برای آمریکا است زیرا اعتقاد دارد در هر جایی که پول رایج اش استفاده می‌شود، حق دخالت دارد.

او از توافق اتحادیه اروپا و روسیه برای حذف دلار در معاملات دو جانبه نیز سخن می گوید و معتقد است: "تیری ماریانی" (Thierry Mariani) به شبکه تلویزیونی "بی. اف. ام. تی.وی" گفته که اتحادیه اروپا و روسیه نیازی به توافق جدید برای انجام معاملات بیشتر از طریق یورو ندارند.

به گفته وی، هر چیزی که هژمونی دلار را پایان دهد، مثبت است.

نماینده حزب ملی فرانسه ادامه داد:

ماریانی معتقد است که دلار آمریکا برای این کشور "یک فرصت قانونی و حتی جنایی" برای دخالت در امور مختلف فراهم می‌کند.

نماینده حزب ملی فرانسه با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی امروز، فراسرزمینی بودن قانون آمریکا است، گفت، استفاده از دلار باعث شده که بانک‌های فرانسوی تاوان پس بدهند. من نمی‌فهمم چرا با وجود تحریم‌ها و خطرات آن، ما هنوز از ارزهای دیگر استفاده زیادی نکرده ایم. اگر این پیمان (بین اتحادیه اروپا و روسیه) اجرا شود، آن را یک اقدام مثبت می بینم. اما فکر می‌کنم در زمان حاضر، این تنها تصمیمی بدون یک مکانیزم خاص است ".

وزیر توسعه اقتصادی روسیه دی ماه سال گذشته به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد تا به استفاده از دلار آمریکا در معاملات مالی پایان دهند و با یورو به تجارت با روسیه در حوزه انرژی بپردازند.

«ماکسیم اورشکین» گفت که دلار آمریکا تنها سیستم پرداخت رسمی میان روسیه و اروپا نیست و سهم دلار در معاملات بازرگانی خارجی روسیه از جمله با کشورهای اروپایی رو به کاهش گذاشته است.

به گفته او، تجارت منابع خام (نفت و گاز و مواد خام) با یورو منجر به کاهش قابل توجه سهم دلار در پرداخت‌های مالی دو طرف خواهد شد البته تحقیق این هدف نیاز به تلاش و همکاری مشترک دارد.

اورشکین پیشتر گفته بود که وزارتخانه‌های دارایی و توسعه اقتصادی و بانک مرکزی روسیه طرحی را برای کاهش شدید سهم دلار در اقتصاد روسیه به دولت این کشور ارائه کردند.

«آنتون سیلوانف» (Anton Siluanov) معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه هم پیشتر گفته بود که دلار آمریکا به ابزار توأم با ریسک در پرداخت‌های مالی تبدیل شده است.

روسیه با برخی کشورها از جمله چین و هند با ارزهای ملی تجارت می‌کند و چنین طرحی برای بکارگیری در مبادلات بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه نیز در دست بررسی قرار دارد.

در این ارتباط، همچنین راشاتودی امروز (یکشنبه) گزارش کرد که وزیر دارایی روسیه پس از دیدار با «ماروش سوکویچ» (Maros Sefcovic) نایب رئیس اتحادیه انرژی کمیسیون اروپا گفته مسکو و بروکسل تمایل دارند هر چه سریع‌تر از روبل و یورو در مبادلات دو جانبه خود استفاده کنند.

سر دبیر

پاسخی بگذارید