گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/03/28 10:05
شناسه : 207517


زهره مهر نوروزی -بلوار آیت‌الله بروجردی یکی از پروژه‌های مهم و اساسی کلانشهر قم به شمار می‌رود و نقش مهمی در تکمیل رینگ پیرامونی شهر داشته و سه شهرک مهم قدس، مهدیه و پردیسان را از بن‌بست خارج کرده و امکان دسترسی بهتر آن‌ها را به نقاط مختلف شهر فراهم کرده است .
مشخصات فنی این پروژه سبب شده بلوار آیت‌الله بروجردی به‌صورت بزرگراهی به طول 9هزارو496 متر و به عرض 70متر احداث شود و این پروژه را منحصربه‌فردترین بلوار شهری قم تبدیل کند. کل میزان قرارداد اجرای این پروژه بیش از 71 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده بود که در فازهای اول تا سوم این پروژه برای زیرسازی و روسازی، اجرای روسازی بتن، اجرای آسفالت پروژه، اجرای روسازی پروژه و علائم ترافیکی بیش از 130 میلیارد تومان هزینه انجام‌شده است.
از دیگر ویژگی‌های این پروژه پیش‌بینی خطوط حمل‌ونقل عمومی در میانه مسیر است که قطعاً در آینده با توجه به نیازها و فراوانی جمعیت در این شهرک‌ها استفاده از آن بیش‌ازپیش احساس خواهد شد.
 در طول 9ماه از افتتاح این بلوار چندین تصادف مرگبار رخ داد که همگان را به تعجب واداشت بطوری که نگرانی مسئولان را نیز برانگیخت درجلسه شورای ترافیک که 22خردادماه برگزارشد معاون امور عمرانی استاندار قم بر ضرورت اتخاذ تدابیر ترافیکی کوتاه مدت و اعمال نظارت جدی برای کاهش تصادفات بلوار آیت الله بروجردی تاکید کرد.
محسن بهشتی بیان کرد: طبق آمار، شرایط تصادفات منتج به تلفات در مسیر بلوار آیت الله بروجردی حد فاصل قم- پردیسان بسیار بالاست و اتخاذ تدابیر با تشدید اعمال قانون از اهمیت ویژه در راستای کاهش تلفات برخوردار است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای راه اندازی سامانه دوربین های کنترل سرعت افزود: استقرار پلیس در این محور در راستای بازدارندگی از سرعت ضروری است.
معاون استاندار قم مشخص شدن وضعیت کاربری بلوار بروجردی را نیز خواستار شد و تصریح کرد: کارکارشناسی در این زمینه با در نظر گرفتن شرایط ترافیکی این معبر باید در دستور کار قرار بگیرد.
بهشتی بیان کرد: انتظار این است که با راه اندازی محور جدید، ضمن بهبود وضعیت ترافیکی، کاهش تصادفات را در پی داشته باشیم؛ ولی در بلوار بروجردی چنین نبوده است.
وی خود با تاکید بر ارائه ی هشدارهای لازم به مردم برای کاهش تصادفات در بلوار بروجردی خاطرنشان کرد: از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی باید برای فرهنگ سازی استفاده شود.
معاون استاندار قم همچنین سند طرح جامع ترافیکی استان قم در راستای برنامه ریزی بلند مدت را ضروری دانست و گفت: این طرح در جلسه ای اختصاصی بایستی ارائه و درباره آن تصمیم گیری شود.
علت را از پلیس جویا می شویم
 سرهنگ علی حسین میرقیصری سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی قم بلوار آیت الله بروجردی را نقطه حادثه خیز می داند و می افزاید: این بلوار دارای شیب طول و عرضی غیرایمن است که باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود و تا زمانی که مسیر ایمن سازی نشده است، به طور حتم شاهد چنین تصادف‌هایی خواهیم بود. 
وی با گلایه از عدم توجه سازمان های مرتبط به تذکرات کتبی و شفاهی نیروی انتظامی برای نصب اعلائم هشدار دهنده تاکید کرد: نصب و راه اندازی دوربین‌های ثبت تخلف در این محور ضروری است که شهرداری باید در این زمینه اقدام جدی تری صورت دهد.
میرقیصری با بیان اینکه بیشترین تصادف‌های فوتی درون شهری قم در بلوار آیت الله بروجردی ثبت شده است، گفت: در دوماه گذشته سه تَن در این بلوار جان خود را از دست داده اند، ضمن اینکه در پنج ماه نخست بهره برداری از این بلوار در سال ۹۷، هفت تَن بر اثر تصادفات فوت کرده اند. 
وی با تاکید برضرورت نصب دوربین ثبت تخلفات در این بلوار تصریح می کند: استان قم در تصادفات درون شهری رتبه ۱۶ کشوری را دارد، ولی از نظر تعداد تلفات جانی آمار قم بسیار نگران کننده است.
اما روح الله امر اللهی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قم هرگونه مشکل مهندسی دراین بلوار را رد می کند و می گوید: از نظر هندسی این بلوار هیچگونه مشکل مهندسی ندارد شیب های موجود دراین مسیر استاندارد قوسی بلکه مشکل از رانندگانی است که سرعت مطمئنه این مسیر را که 90کیلو متراست رعایت نمی کنند.
عباس ذاکریان معاون حمل و نقل شهردارقم می گوید:هر محوری که ساخته می شود یک سرعت طرح دارد سرعت طرح بلوار مرجعیت 90کیلومتراست همه تصادفات رخ داده دراین محور اساسا به علت عدم رعایت این سرعت است.
وی با رد کردن گفته های پلیس درخصوص ناایمن بودن این بلوار گفت: پلیس قم فرافکنی می کند دلیلش هم این است طبق مقرارت تا زمان نصب دوربین کنترل سرعت اعمال قانون وظیفه پلیس است که باید با حضورکارشناسان پلیس ثابت و سیار درآن محور حضور داشته باشند، ولی متاسفانه پلیس دراین زمینه کم کاری می کند و براحتی شهرداری را مقصر می داند.
 معاون حمل نقل شهرداری قم بیان کرد: بلوار مرجعیت از نظر شهرداری خارج از محدوده شهری است وموظف به ارائه خدمات نیست ولی برای کاهش ترافیک و سهولت دسترسی شهروندان به پردیسان انرا احداث کرده است.
 ذاکرایان با انتقاد از عدم همکاری پلیس با شهرداری در خدمات ترافیکی به این محور گفت: طبق قانون 45درصد از عوارض جریمه راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری اختصاص تابتواند وظایف خود را به انجام برساند درطول سه سال گذشته 30میلیار تومان درآمد پلیس قم بوده که ازاین میزان کمتر از 10درصد به شهرداری اختصاص یافته است اما در زمینه نصب دوربین در بلوار مرجعیت شهرداری از محل منابع داخلی پرداخت کرده است با همکاری پلیس جانمایی دوربین ها انجام شده دکل ها نصب شده و برق انجا نیز تامین شده است.
وی گفت: به منظور کنترل و نظارت بیشتر سرعت در بلوار آیت‌الله‌بروجردی و با توجه به تصادف‌های پیش آمده، در ۶ نقطه از این بلوار تعداد ۱۸ دستگاه دوربین در حال نصب است که پایه‌ها و دکل این دوربین‌ها نصب شده و به زودی سایر تجهیزات آن نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه کار نصب این دوربین‌ها از روز شنبه این هفته آغاز شده است، افزود: این دوربین‌ها از به روزترین تجهیزات و دوربین‌های موجود در کشور است که علاوه بر سرعت لحظه‌ای، سرعت متوسط طی شده خودروها در این بلوار را نیز محاسبه خواهد کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه سه سامانه برای مسیر رفت و سه سامانه برای مسیر برگشت این بلوار پیش بینی شده که هر سامانه مجهز به سه دستگاه دوربین ثبت تخلف می‌باشد، تصریح کرد: اطلاعات این دوربین‌ها به پلیس راهور جهت اعمال قانون خودروهای متخلف ارسال می‌شود.
ذاکریان با اشاره به حوادثی که در بلوار آیت الله بروجردی رخ داد، گفت: شهرداری دراین زمینه کم کاری نداشته با نصب اعلائم در کف خیابان و تابلو اطلاع رسانی کرده است و حداکثر سرعت در این بلوار ۹۰ کیلومتر برساعت است که متأسفانه برخی از همشهریان این سرعت مجاز را رعایت نکرده و دچار حادثه به خصوص واژگونی می‌شوند.
وی گفت: شهرداری تاکنون در این محور کم کاری نداشته است و اگر پلیس محترم قم مدعی است که این محور ناایمن است بیاید و با دلیل ومدرک اثابت کند که درصورت درست بودن گفته های پلیس شهرداری تقصیر را برعهده می گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از همشهریان خواست به علائم هشداردهنده در این بلوار توجه کرده و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت مطمئنه حرکت کنند تا شاهد بروز حوادث تلخ در این محور نباشیم.
 هم اکنون بلوار بروجردی به یکی از چالش های شهر تبدیل شده است به گفته معاون حمل و نقل شهرداری جان یازده شهروند قمی در این بلوار تازه ساخت از بین رفته است.
 واین حاشیه های این بلوارمرجعیت است که نمی شود با سهل انگاری از آن گذشت ، اما بی انکه در مقام قضاوت برآییم همه مسئولان قم را در اتفاقات بلوار مرجعیت دخیل می دانیم شهرداری بعد از چند تصادف پی در پی بهتر بود به جای اکران هزاران متر بنر در سطح شهر بخشی از آنها را درقالب فرهنگ ترافیک این محور در طول مسیر نصب می کرد ، پلیس باید برای حفظ جان شهروندان هم که شده گشت های ثابت و سیار را در آنجا مستقر می کرد، صدا و سیما باید جدی تر به این مشکل می پرداخت ، مسئولان ارشد می بایست خیلی پیشتر ازاینها به اتفاقات محور مرجعیت حساسیت نشان می دادند ، شورای شهر که مدعی است از مردم است و برای مردم، شایسته بود به این مسئله ورود می کرد تا تعداد آمار کشته ای این محور دورقمی نشود.
انتهای متن/

پاسخی بگذارید