تاریخ : 1398/04/1 14:34
شناسه : 207591

مقامات و صاحبنظران روسیه پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران، به مقامات واشنگتن هشدار داده اند که دست از اقدامات تحریک آمیز علیه ایران بردارند چرا که درگیری با ایرانی‌ها فاجعه به بار خواهد آورد.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نخستین و عالی‌ترین مقام روس بود که به این موضوع واکنش نشان داد.

وی که در برنامه مربوط به گرفتاری‌های مردم روسیه سخن می‌گفت وقتی با پرسش مجری در خصوص سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران و احتمال جنگ مواجه شد، اظهار داشت: مناقشه مسلحانه بین آمریکا و ایران برای منطقه فاجعه خواهد بود.


پوتین با بیان اینکه جنگ با ایران برای ایالات متحده نیز پیامدهایی خواهد داشت، اظهار داشت: نمی‌دانیم و البته نمی‌خواهیم که مناقشه رخ دهد، اما آمریکا اعلام کرده است که گزینه به کارگیری نیروی نظامی را رد نمی‌کند.

وی با اشاره به پیامدهای فاجعه بار جنگ بین ایران و آمریکا برای منطقه اظهار کرد: این مساله دست کم منجر به تشدید خشونت‌ها و افزایش شمار پناهندگان در منطقه خواهد شد.

رئیس جمهوری روسیه هشدار داد برای کسانی که چنین تلاشی را بکنند، این اقدام پیامدهای ناگوار به همراه خواهد داشت زیراکه پیش بینی رویدادهایی که در بکارگیری نیروی نظامی ممکن است رخ دهد بسیار دشوار است.

وی گفت: بخاطر اینکه ایران کشوری شیعه است و حتی در جهان اسلام معتقدند که این افراد (شیعیان) قادر به انجام اقدامات شدید در صورت نیاز و برای دفاع از خود و دفاع از کشور خود هستند.

پوتین گفت: و این اقدامات شدید منجر به چه چیزی خواهد شد هیچکس نمی‌داند و پیش بینی اینکه چه کسانی را در برمی گیرد دشوار است.

رئیس جمهوری روسیه بار دیگر یادآور شد: ایران به طور کامل توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا می‌کند و تحریم‌ها علیه این کشور غیرموجه است.

وی ادامه داد: ایران هیچ توافقی را نقض نمی‌کند و تحریم این کشور را غیرقابل قبول می‌دانیم.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیگر مقام روس بود که پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی به واکنش در این خصوص پرداخت و با خطرناک خواندن شرایط میان ایران و آمریکا اعلام کرد که ما به واشنگتن هشدار می‌دهیم که عواقب اقدامات بیهوده خود علیه ایران را بررسی کند.

ریابکوف افزود: خبرهایی که می‌شنویم نگران کننده است، شنیدیم که آمریکا نخست به دنبال واکنش بود اما بعد ترامپ از تصمیم خود منصرف شد، هم اکنون خطر درگیری ناپدید شده است و روسیه با افراد مسئول اگر در واشنگتن وجود داشته باشند تماس می‌گیرد تا به آنان بگوید عواقب اقدامات خود علیه ایران را محاسبه کنید چرا که ما درباره اقدامات بیهوده هشدار خواهیم داد.

ریابکوف اظهار داشت: آن طور که شنیده‌ایم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ابتدا فرمان واکنش به ایران را صادر کرده بود ولی بعداً تصمیم خود را لغو کرد.

وی گفت: من نمی‌خواهم ارزیابی کنم که در چه اتفاقاتی در این رابطه افتاده است، اما با توجه به اطلاعاتی که در دست است، کاملاً روشن است که وضعیت بسیار خطرناک است، من این را معادل آستانه شروع جنگ می دانم.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز یکی دیگر از مقامات برجسته روسیه بود که به سرنگونی پهپاد آمریکا و احتمال اقدام تلافی جویانه این کشور به ایران هشدار داد.

وی با وخیم خواندن اوضاع در خلیج فارس از تمام طرف‌ها خواست خویشتنداری از خود نشان دهند و اظهار داشت: کرملین نگران اوضاع است و به دقت تحولات را زیر نظر دارد چرا که معتقدیم وضعیت در خلیج فارس بسیار نگران کننده است و هر لحظه این نگرانی بیشتر می‌شود.

وی با تاکید براینکه روسیه وضعیت را به دقت تحت نظر دارد، اظهار داشت از تمام کشورهایی که به این موضوع (اتفاقات پیرامون ایران و آمریکا) مربوط می‌شوند، خواستار خویشتنداری و محدود کردن اقدامات هستیم.

سناتور الکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز دیروز در توئیتر نوشت: ترامپ وعده داده که آمریکا در دوران او جنگی را آغاز نخواهد کرد با این وجود تمامی همتایان پیشین او در کاخ سفید آغازگر جنگ بودند بنابراین باید دید منظور ترامپ از اینکه جهان بزودی واکنش آمریکا را خواهد دید، چه معنایی خواهد داشت.

به اعتقاد وی، بیل کلینتون جنگ یوگسلاوی سابق، جرج بوش جنگ‌های عراق و افغانستان و اوباما جنگ لیبی را آغاز کردند.

سرگئی سوزداکف کارشناس نظامی و پروفسور آکادمی علوم نظامی روسیه در مصاحبه با آژانس فدرال گفته است که از نظر او طرف آمریکایی از روی قصد سرنگونی پهباد جاسوسی خود را پنهان می‌کند.

وی در استدال اظهارات خود گفت: این امر نشان می‌دهد که برای طرف آمریکایی حمله به ایران سودمند نیست. اگر حتی واشنگتن را غافلگیر کنند و مچش را بگیرند، به اقدامات ستیزه جویانه اش اقرار نخواهد کرد و اثبات می‌کند که آمریکا هیچ رابطه‌ای با چنین حادثه‌ای ندارد.

به اعتقاد این صاحبنظر، طرف آمریکایی همیشه طبق اصل "نفی" دست داشتن خود در اقداماتی که به نفعش نیست عمل می‌کند و واشنگتن تسلیحات نظامی خود را به خاورمیانه منتقل می‌کند و دست به اقدامات جاسوسی مختلفی می‌زند تا بفهمد که ایران چقدر پدافند موشکی دارد و کدامیک از آنها آماده است.

به اعتقاد وی، زیرا عکس‌های ماهواره‌ای یا عکس‌های گرفته شده از هواپیما واقعیت واحدهای نظامی را اثبات نمی‌کنند، بدین ترتیب دلیل اوضاع پرتنش پیرامون ایران اینست که آمریکا طبق اصل پیش فرض بی گناهی و تعیین مقصر زندگی می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت مقامات و صاحبنظران در روسیه معتقدند که آمریکا آگاهانه اوضاع خلیج فارس را متشنج می‌کند و هیچ نشانه‌ای از دوری آمریکا از سیاست تنش آفرینی با ایران وجود ندارد و واشنگتن همچنان به تحریک ایران ادامه خواهد داد و این تلاش‌ها با هدف حفظ امکان تأمین شرایط اجرای برجام که دورنمای آن با توجه به رویدادهای اخیر در ابهام بیشتر قرار گرفته، صورت می‌گیرد.

پاسخی بگذارید