کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/04/2 13:24
شناسه : 207614

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بزرگترین مزیت مثبت شدن تراز اقتصادی، رونق تولید داخل است به عبارت دیگر یک سری از تولید کنندگان داخلی در مقایسه با کالاهای وارداتی فرصت رقابت پیدا می کنند و برای ورود به عرصه تولید ترغیب می شوند که سبب افزایش اشتغال و رشد اقتصاد می شود.

حسین مهرابی بشرآبادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در ارتباط با پایین آمدن ارزش پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور توضیح داد: زمانی که قیمت ارز بالا می رود و به اصطلاح ملی ارزش پول ملی کم می شود تاثیرات مثبت و منفی بر اقتصاد وارد می کند.

وی عنوان کرد: در حقیقت اگر اقتصاد یک اقتصاد سالم، بدون مداخله دولت و عاری از ملاحظات سیاسی اداره شود آنچه که قیمت ارز را تعیین می کند عرضه و تقاضا در یک کشور است.

مهرابی بشرآبادی ابراز داشت: عرضه ارز خارجی، دلار و یا هر ارز دیگری ناشی از صادرات است که باعث می شود افراد با صادر کردن محصولات پول خود را با ارز خارجی دریافت کنند و زمانی که می خواهند ارز را در کشور جریان دهند باید آن را به ریال تبدیل کرده و از آن استفاده نمایند.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: از سوی دیگر تقاضا ارز برای واردات کالا به داخل کشور است که این امر نیازمند پرداخت ارز خارجی است بنابراین صادرات به عنوان منشا عرضه ارز خارجی و واردات به عنوان منشا تقاضای ارز خارجی محسوب می شود که عامل اصلی تعیین کننده نرخ ارز در هر کشوری است.

وی اظهار داشت: حجم پول داخلی یا نقدینگی هم در ارزش گذاری پول ملی تعیین کننده است هرچه حجم نقدینگی در اقتصاد بالا رود و در مقابل آن ذخایر ارز خارجی به آن نسبت بالا نرود سبب افزایش قیمت ارز خارجی می شود و ارزش پول ملی تا حد زیادی بستگی به حجم ریال ها یا نقدینگی و ذخایر ارزی کشور بستگی دارد.

رونق تولید، افزایش اشتغال و مثبت شدن تراز تجاری فرصت های طلایی مسئولین برای بهبود اقتصاد کشور

مهرابی بشر آبادی تشریح کرد: زمانی که ارزش پول ملی یک کشور کاهش می یابد یا به عبارت دیگر قیمت ارز بالا می رود اثرات مثبتی را هم بر اقتصاد کشور وارد می کند.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: یکی از این اثرات این است که واردات کالاهای خارجی دیگر مقرون به صرفه نیست در نتیجه واردات کم شده از سوی دیگر صادرات مقرون به صرفه شده چرا که کالاهای ما برای خارجی ها ارزان تر می شود و همین امر سبب مثبت تر شدن تراز تجاری می شود.

وی تاکید کرد: مثبت شدن تراز تجاری معایب و مزایایی دارد و بزرگترین مزیت آن رونق تولید داخل است به  عبارت دیگر یک سری از تولید کنندگان داخلی در مقایسه با کالاهای وارداتی فرصت رقابت پیدا می کنند و برای ورود به عرصه تولید ترغیب می شوند که سبب افزایش اشتغال و رشد اقتصاد می شود.

مهرابی بشرآبادی  گفت: از سوی دیگر با کاهش ورود کالاهای خارجی ورود تکنولوژی و دانش فنی به کشور هم کاهش می یابد و در نتیجه از منافع ناشی از آن بی بهره می شویم .

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در مطالعات اقتصادی آمده است که واردات کالاها علاوه بر زیان هایی که برای اشتغال و تولید داخل دارد اما برخی منافعی را از قبیل تکنولوژی را از طریق ورود کالاها وارد می کند .

وی یادآور شد: عمده ترین مزیت افزایش قیمت ارز یا کاهش ارزش پول ملی بر روی تراز تجاری و اثرات مثبت آن بر اشتغال و افزایش تولیدات داخلی است.

افزایش نرخ تورم به دنبال پایین آمدن ارزش پول ملی

مهرابی بشرآبادی  در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اذعان کرد: بزرگترین مشکل پایین آمدن ارزش پول ملی افزایش نرخ تورم در کشور است البته این امکان وجود دارد که در بلند مدت متناسب  با نرخ ارز تغییراتی ایجاد شود که در این حالت طبقه کم درآمد متضرر شده و باعث افزایش نابرابری درآمدها و سطح اجتماعی می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: از نظر علمی امکان دارد اثر شوک های ارزی نامتقارن نباشد بدین معنا که نرخ ارز بالا می رود ظرف مدت 3 تا 6 ماه همه کالا قیمت خود را با قیمت ارز تطبیق می دهند اما زمانی نرخ ارز کاهش می یابد دیگر در این مدت قیمت ها بر نمی گردد و بازارها خود را حفظ می کنند.

وی تشریح کرد: از دیدگاه بنده به لحاظ بنیان های اقتصادی  نرخ ارز به زیر 10 هزار تومان بر نمی گردد و در همین محدوده 12 تا 13 هزار تومان باقی می ماند، اما از نظر رویکردهای سیاسی مشخص نیست تصمیمات مسئولین سیاسی در چه مسیری قرار داد و چه تاثیری بر قیمت ها خواهد گذاشت.

مهرابی بشرآبادی  تصریح کرد: آنچه که در اقتصاد ایران ظرف یک سال گذشته رخ داده این است که تاثیرات روانی ناشی از بالا رفتن قیمت ارز به شدت گذشته جو کشور را متشنج نمی کند و سهم بنیان های اقتصادی در تعیین نرخ ارز افزایش یافته است.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: امیدواریم مسئولین بتوانند از طریق جبران زیان طبقات کم درآمد بتوانیم از معایب تورمی و مالیات پنهان فرار کرده و آن را کاهش دهیم و از سوی دیگر از محاسن آن که رونق تولید و افزایش اشتغال است بهره مند شویم.

وی عنوان کرد: البته استفاده از این منابع نیازمند اصلاح قوانین سرمایه گذاری، بانکی ، بهبود زیر ساخت های کسب و کار و فضاهای مرتبط به آن است تا بتوان از این فرصت پیش آمده استفاده کرد.

اتخاذ سیاست های بلند مدت گامی در راستای استفاده از فرصت های تغییرات نرخ ارزی

مهرابی بشرآبادی  تاکید کرد: در برخورد با مشکلات اقتصادی دو نوع راهکار وجود دارد شامل راهکارهای کوتاه مدت یا محدود به زمان کوتاه و راهکارهای بلند مدت.

کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: سیاست هایی باید در حوزه سیاست خارجی و حوزه اقتصادی تدوین شوند که مکمل یکدیگر باشند تا بتوانیم از فرصت های بدست آمده استفاده کنیم.

وی ادامه داد: قوانین باید به گونه ای باشد که افراد خلاق و نوآور در عرصه تولید و اقتصاد وارد میدان عمل شوند نه افراد محافظه کار و رانت خوار.

مهرابی بشرآبادی به خبرنگار راه آرمان گفت: بنابراین مجلس و دولت باید به دنبال قوانینی باشند که بتوان از فرصت های به وجود آمده  ناشی از این تغییرات استفاده کرد در صورتی که این فرصت ها شرط لازم هستند شرط کافی این است که ما بستر استفاده از این فرصت ها را برای کارگزاران اقتصادی به وجود بیاوریم.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: از سوی دیگر اصلاح قوانین باید به گونه ای باشد که ما تهدیدهای ناشی از تورم ، فاصله طبقاتی و نابرابری اجتماعی را به حداقل برسانیم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در این شرایط باز هم برخی افراد سو استفاده کرده و در این به جای این که حق به حق دار برسد به چپاول امکانات می پردازند به عنوان مثال تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی بود که متاسفانه به سفره های مردم که هدف اصلی بودند نرسید .

پاسخی بگذارید