تاریخ : 1398/04/10 09:16
شناسه : 207756

یک کارشناس سازمان هواشناسی گفت : امروز دوشنبه وقوع رگبار باران و رعد و برق در مناطق کوهپایه‌ای استان‌های گیلان و مازندران و گلستان و جاده‌های کوهستانی شمال البرز مرکزی، می‌تواند باعث بروز سیلاب‌های ناگهانی و موقت در مناطق ساحلی و آبگرفتگی معابر و راه‌های مواصلاتی شود.

کبری رفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ورود یک موج بارشی بر روی دریای خزر، بارندگی در استان‌های گیلان و مازندران و دامنه‌های شمالی البرز آغاز شده و با شدت قابل ملاحظه در روز دوشنبه تا صبح سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین عبور این سامانه در روز دوشنبه سبب وقوع طوفان‌های تندری، رگبار باران، رعد و برق و تندباد شدید موقتی و افت دما در دامنه‌های شمالی البرز تا سواحل دریای خزر در گیلان، مازندران و گلستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و به تدریج از اواسط وقت دوشنبه در استان خراسان شمالی و به صورت ضعیف‌تر در استان خراسان رضوی می شود.

به گفته رفیعی، در روز دوشنبه گستره بارش‌ها سراسر سواحل گیلان و مازندران و دامنه‌های شمالی البرز را در بر می‌گیرد که شدت بارش در این روز ابتدا در استان گیلان و اکثر مناطق مازندران به ویژه در مناطق مرکزی و شرقی آن و بعدازظهر علاوه بر مناطق مذکور در استان گلستان پیش‌بینی می شود.

وی ادامه داد: روز دوشنبه رگبار باران و رعد و برق در مناطق کوهپایه‌ای استان‌های گیلان و مازندران و گلستان و جاده‌های کوهستانی شمال البرز مرکزی می تواند باعث بروز سیلاب‌های ناگهانی و موقت و در مناطق ساحلی و آبگرفتگی معابر و راه‌های مواصلاتی شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی گفت: با گذر این سامانه از اواخر دوشنبه از غرب سواحل خزر، از ناپایداری کاسته شده ولی تا اواسط روز سه‌شنبه در استان‌های مازندران، شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارندگی و طوفان‌های تندری ادامه دارد که شدت بارش صبح سه‌شنبه در استان مازندران خواهد بود.

رفیعی خاطر نشان کرد: دریای خزر طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود و کاهش دما در دو روز آینده در سواحل دریای خزر به ۵ تا ۱۰ درجه و در استان‌های جنوبی البرز مرکزی به ۳ تا ۵ درجه سلسیوس خواهد رسید. با عبور این سامانه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیمه شمالی کشور افزایش نسبی دما رخ می دهد که در نوار شمالی افزایش ۶ تا ۱۰ درجه سلسیوس پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بعد از ظهر دوشنبه در استان‌های قزوین، البرز، قم، تهران، شمال مرکزی و سمنان سرعت وزش باد شمال غربی تشدید می‌شود و بیشینه سرعت باد حدود ۳۵ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود که در برخی نقاط موجب خیزش گرد و خاک موقت می‌شود. از روز دوشنبه تا چهارشنبه در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و رخدادهای گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

رفیعی در مورد وضعیت آب و هوای پایتخت نیز گفت: امروز آسمان تهران صاف تا کمی ابری و بعدازظهر وزش باد، گاهی وزش باد شدید و احتمال باد و گرد و خاک وجود دارد. آسمان تهران امشب کمی تا قسمتی ابری، وزش باد و گاهی گرد و خاک را خواهد داشت. کمینه دمای هوای تهران امروز صبح ۲۲ درجه سلسیوس و بیشینه دمای پایتخت امروز دوشنبه ۳۸ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

پاسخی بگذارید