تاریخ : 1398/04/15 22:20
شناسه : 207849

اختتامیه طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقدیر از رابطین این طرح



به گزارش شاخه سبز و نقل از  روابط عمومی مدیریت ناحیه دو شهر ری ؛ مراسم اختتامییه طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقدیر از رابطین پیشگیری از آسیب های اجتماعی، در سالن فدک مجتمع فاطمه الزهرا(س) ، برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سرهنگ اردلان؛ ریاست محترم پلیس پایگاه نهم اداره مبارزه با مواد مخدر، سرکار خانم رجایی؛ ریاست محترم اداره بهزیستی شهرستان ری ، معاونین محترم مدیریت آموزش و پروش ناحیه دو ری  و مدیران و رابطین برگزیده مدارس این ناحیه برگزار شد ؛ دکتر یزدان پناه در سخنانی شناخت و  علل آسیب ها، انواع آن ، راه های مقابله و مبارزه  با آن را تشریح کرد .

معاون محترم مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو ری،  گفت: علت اصلی آسیب های اجتماعی همان پیشرفت و توسعه جامعه است. آسیب های اجتماعی از نظر علوم جدید ؛ مرحله ای است از پوست اندازی یک جامعه.به صفر رساندن این آسیب ها یک آرزو است اما باید تشخیص داد کجا آسیب های اجتماعی عرضی و طبیعی است؛ کجا مرضی است و اختلال و باید با آن برخورد کرد.(عرضی و طبیعی؛ آن مقدار را گویند که قابل پذیرش است مانند تنفس که همواره مقداری ذرات مضر در هوا نیز وارد دستگاه تنفس ما می شود، که سیستم بدن، خود، آن را دفع می کند و صدمه زا نیست. این قضیه در مورد جامعه هم صادق است، چون جامعه درصدی را می تواند تصفیه و دفع کند، که عرضی است لازم به ذکر است این عرضی بودن بدان معنا نیست که خوب است ؛ جامعه این حد را می توانند هضم کند از این بالا تر مرضی می شود و باید کنترل و پیشگیری کرد . )در جامعه ما طبق تحقیقاتی که انجام شده آسیب های اجتماعی، مرز عرضی بودن  را رد کرده و در حال مرضی و اختلال شدن  است و اختلال یعنی دیگر جامعه را درگیر می کند.آسیب های اجتماعی آن هم نو پدید ها و نو ظهور ها به مانند آتشی هستند که در نیزار و بیشه زار می افتند خشک و تر را می سوزانند. وقتی اعتیاد می آید قربانیان در ابتدا افرادی هستند که ویژگی های خانوادگی و فردی شان ایجاب می کند ولی به این گروه اکتفا نخواهد کرد ، قربانیان بعدی گروه هایی هستند که پشت سر این ها قرار دارند به گونه ای که خود آن گروه ها هم فکر نمی کردند در گیر این مسائل  شوند.


ایشان این گونه ادامه داد: اگر ناخن همسایه را به زور کشیدند و شما ساکت ماندید، فردا انگشت شما را هم قطع خواهند کرد.یادمان باشد اگر ما هم درگیر آسیب های اجتماعی نباشیم، همین که دیگران درگیر آن هستند آسودگی و آرامش ما را می گیرد؛ اگر سه جوان در محل اعتیاد داشته باشند مطمئن باشید سال بعد پنج نفر خواهند شد؛ آسیب هم انتخاب نمی کند سرایت می کند.


پس هم به لحاظ اخلاق، شرع ، وجدان و به لحاظ ثوابی که مترتب امر پیشگیری است ما موظفیم در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال باشیم هم به لحاظ عقل معاش روزمره مان که می گوید دفع خطر احتمالی عقلا واجب است دیگر الان_آسیب های اجتماعی_ یک خطر جدی است، به ما نزدیک است ، خبر هم نمی کند، قربانیانش را هم از همه صنوف می گیرد.اعتیاد صنف، کسوت و لباس نمی شناسد ، باسواد و بی سواد، کارگر و مهندس، پزشک و معلم نمی شناسد.آسیب های اجتماعی دیگر نیز، چنین است . اما تکلیف چیست؟ تکلیف؛ استمرار خدمت، عدم توقف، به روز بودن در روش ها و شیوه ها و علمی نگاه کردن است.


دوستان آسیب های اجتماعی تک علت و تک محور نیست، علت های متعدد دارد به همین نسبت راه حل های متعدد و متنوع؛ ما با تعدد طرح، در همه جا مخالفیم الا در مورد آسیب های اجتماعی که ۱۳، چهارده طرح داریم ؛ علت آن هم ذکر شد.
خانواده، دوستان، همکاران و ادارات دولتی شریک خودمان در امر پیشگیری آسیب ها را پای کار آورده ایم.از ایشان خواسته ایم، خواهش کرده ایم آن ها هم از سر تکلیف ذاتی که قانون بر عهده شان گذاشته بر حسب ماموریت ذاتی شان در این حوزه فعال بوده اند، هماهنگ شدیم؛ اما همه این ها در مقابل حجم کار، اندازه مشکل باز هم کم است.


ایشان درپایان بحث خویش این گونه ادامه داد : در عالم مدیریت های پیشگیرانه دو کار انجام می دهند؛ _مثال را از کشاورزی می آورم_زمینی را به شما می دهند می گویند ۱٠٠ اصله درخت بکارید ، دو راه پیش رو دارید :۱.یک نفر به تنهایی ۱٠٠ درخت را بکارد مثلا؛۵٠ روز، روزی ۲ درخت ۲.به ۱٠٠ نفر آموزش درخت کاری دهد آن گاه در یک نیم روز ۱٠٠ درخت را بکارند. هر سبک مدیریتی یک جا کارایی دارد. در بحث پیشگیری ها ؛ سبک مدیریتی دوم نتیجه دلخواه را به همراه خواهد داشت.


آموزش و پرورش در بهترین حالت ممکن  می تواند ۱٠ درصد موفق باشد
اما اگر با بهزیستی همگرایی کند می شود ۲٠ درصد، اگر با نیروی انتظامی هم این همگرایی صورت گیرد موفقیت ۳٠ درصد می شود، اگر با مسجد محل همگرایی شود ۴٠ درصد و اگر پای اولیا به میان آید میزان درصد موفقیت ۶٠ خواهد شد.
در بحث پیشگیری ها ما هیچ راهی نداریم جز کار وتلاش مستمر؛ همگرایی مدیریت واحد در یک جبهه متکثر در انتهای صحبت پیرامون آسیب های اجتماعی تشکر و قدر دانی کردند از همه زحمت کشان بی منت این عرصه و  اضافه کردند که: عزیزان کار شما به مرحله اخلاص  رسیده و نمی دانید چه نهر هایی از خیرات و برکات برای شما جاری است.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید