تاریخ : 1398/04/17 21:01
شناسه : 207892



این استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیث معروف امام صادق(ع) مبنی بر اینکه قم حرم اهلبیت(ع) است، گفت: از این حدیث نتیجه می گیریم که محل خاکسپاری ائمه(ع) در مشهد، بقیع، کربلا، نجف، سامرا و کاظمین است اما حرم تمام ائمه معصومین(ع) در قم است.


شاخه سبز - حجت الاسلام والمسلمین مومنی در مراسم گردهمایی اعضای هیئت مکتب النبی تهران که به مناسبت ایام ولادت حضرت معصومه(س) در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به نگارش زیارتنامه حضرت معصومه(س) توسط امام رضا(ع)، اظهار کرد: گاه یک امام معصوم برای امام معصوم دیگر زیارتنامه انشا فرموده که استبعادی ندارد اما گاه یک امام معصوم برای یک امامزاده زیارتنامه انشا می کنند و می فرمایند این امامزاده را با این کلمات زیارت کنید که این مسئله نشان دهنده شأن و منزلت آن امامزاده است که یک امام معصوم، نحوه زیارت آن امامزاده را بیان می فرماید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فقط زیارتنامه سه امامزاده توسط امام معصوم بیان شده است، تصریح کرد: حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت معصومه(س)، سه امامزاده ای هستند که زیارتنامه آنها توسط امام معصوم بیان شده است.

حجت الاسلام مومنی افزود: زیارتنامه حضرت معصومه توسط امام رضا بیان شده است و ایشان می فرماید که خواهرم معصومه(س) را با این کلمات زیارت کنید و این نشان دهنده شأن و منزلت بالای بانوی کرامت است.

وی تصریح کرد: در میان همین سه زیارتنامه، زیارتنامه حضرت معصومه(س) منحصر به فرد است، برای حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) صرف زیارتنامه بیان شده اما برای زیارت حضرت معصومه(س)، هم زیارتنامه و هم آداب ورود به زیارت توسط امام رضا(ع) بیان شده است.

این خطیب توانا افزود: فقط حضرت معصومه(س) است که سه امام معصوم، ما را تشویق و ترغیب به زیارت ایشان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: وعده آمدن حضرت معصومه(س) توسط جد بزرگوارش امام صادق(ع) داده شده بود قبل از اینکه پدر بزرگوارش پای به عرصه وجود بگذارد و این نشان دهنده شأن و منزلت حضرت معصومه(س) است.

این استاد حوزه با اشاره اینکه بزرگان و علمای دین اهتمام ویژه به زیارت حرم حضرت معصومه(س) داشتند، تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان پیش از آنکه افطار کند، به حرم مشرف می شدند و روزه خود را با بوسه بر ضریح بانوی کرامت افطار می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: در زیارتنامه حضرت معصومه(س)، نکات عمیقی وجود دارد که درک آن و رسیدن به این نکات در گروی شست‌وشوی قلب انسان است و آداب زیارت نیز برای رسیدن به معرفت واقعی زیارت بیان شده است.

وی در ادامه به مقام شفاعت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: بانوی کرامت شفیعه روز جزاست و به شفاعت ایشان، همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) دارای شأن ولایی، تکوینی، تاریخی و اجتماعی است، تصریح کرد: وجود حوزه علمیه شیعه، صدور علم به همه دنیا و تحصیل طلاب از ملیت‌های مختلف نشان دهنده شأن اجتماعی حرم حضرت معصومه(س) است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیث معروف امام صادق(ع) مبنی بر اینکه قم حرم اهلبیت(ع) است، اظهار کرد: از این حدیث نتیجه می گیریم که محل خاکسپاری ائمه(ع) در مشهد، بقیع، کربلا، نجف، سامرا و کاظمین است اما حرم تمام ائمه معصومین(ع) در قم است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به شعر «آن قبر که در مدینه شد گم/ پیدا شده در مدینه قم»، گفت: هروقت کسی دل تنگ قبر مادر همه ما حضرت زهرا(س) شد، به قم و حرم حضرت معصومه(س) بیاید.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر نمی توانید به قم بیایید، از همان دور به حضرت معصومه(س) سلام بدهید و زیارتنامه بخوانید؛ این بانو، کریمه اهلبیت است و اگر فقیر در خانه ایشان برود، غنی و ثروتمند بازمی‌گردد.

وی افزود: از فشار و سختی مشکلات باید به حضرت معصومه(س) پناه برد چرا که ایشان درجه و رتبه بالایی دارند و با توسل به ایشان، مشکلات رفع می شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بسیاری از علما و دانشمندان نظیر علامه طباطبایی و مرحوم ملاصدرا برای رفع معضلات علمی خود به حضرت معصومه(س) متوسل می شدند.

انتهای پیام/


پاسخی بگذارید