گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1398/04/17 23:40
شناسه : 207894


زهره مهر نوروزی -تا جایی که خاطرش هست نمک و نمکدان پای ثابت سفره خانه اش بوده این را از مادر و مادر بزرگش آموخته بود که سفره زن بی نمک ونمکدان سفره نیست حالا او مانده بود با دردی بزرگ، دردی که امروز دامنش را گرفته است خودش معتقد است این مرض میراث خاندان آنهاست که به او رسیده یکسال است که هفته ای سه بار باید به بیمارستان کامکاربیاید و در بخش دیالیز خونش را از طریق دستگاه دیالیز تصفیه کنند انگار آن دستگاه جزی از جسم اوست که اگر نباشد جان صفیه خانم هم بند خواهد آمد، او 59 سال دارد به گفته خودش 25سال است که از فشارخون ودیابت رنج می برد درنهایت کارش به دیالیز ختم می شود. نوه دختری اش امیر حسین که 12ساله به نظر می رسد بالای سر مادر بزرگ ایستاده و منتظر است تا کار دیالیزش تمام شود.
زن می گوید: یکسال بود که از طریق رگ گردن دیالیز می شدم 
اما حالا دو هفته ای است که لوله دستگاه دیالیز به دستانش متصل شده است .
صدای دستگاه دیالیز روی اعصاب است، دو دختر جوان زیر دستگاه هستند یکی ازآنها با دیدن من چادرش را روی صورتش می کشد پیداست که میلی به حرف زدن ندارد. با راهنمای پرستار بخش دیالیز به سمت تخت مریم می روم 32سال بیشتر ندارد اما 9سال است که با مسئله دیالیز دست به گریبان است، حالش را می پرسم بی آنکه نگاهم کند نا امیدانه پاسخ می دهد: می بینید که تعریفی ندارد، می خواهم بیشترتوضیح،دهد می گوید:حدود یک ماهی بود که بی حس و حال بودم نمی دانستم مشکل از کجاست به چندین دکتر مراجعه کردیم ولی حالم بدتر وبدتر می شد هرغذایی می خوردم حالت تهوع به من دست می داد درنهایت تشخیص دکتر نارسایی کلیه بود حالا دیگر به این دستگاه و این وضعیت عادت کرده ام.
 تمام گمانم این است که باید دستش که لوله ها به آن متصل هستند درد داشته باشد ولی می گوید: دیگر چندان حسی ندارد و درد را نمی فهمد. به ادامه زندگی اش سخت ناامید است واین ناراحتم می کند.از او می خواهم امیدش را ازدست ندهد. 
 اما داستان سهراب علی که حالا دیگر یک پایش را به علت «مرض قند» قطع کرده اند. پای دیگرش که دچار «زخم دیابت» شده بسته اند دیدن این پدربزرگ عجیب ناراحتم می کند او نیز به فشار خون بالا و دیابت دچار شده که دیر تشخیص داده شده در نهایت کلیه هایش را از دست داده و مجبور است درطول هفته سه بار با این وضعیت نامناسب به بخش دیالیز کامکاربیاید.
او متولد 1312است و اهل همدان، کشاورز بوده ، اما بعد از خشکسالی کشاورزی را رها می کند و به قم می آید او اکنون جزء حدود 32هزاربیماری است که در ایران به دیالیز مبتلا هستند.
درد و مشکلات دیالیزی ها را باید از کسانی می پرسیدی که سالهاست با این درد دست و پنجه نرم می کنند خیلی از افراد نیر بودند که با امید پیوند و خلاصی از دستگاه دیالیز، پیوند جواب نداده و جان خود را از دست داده بودند.  
خانم اسماعیلی سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان کامکارقم می گوید:تغذیه نا مناسب ، عادات غذایی نادرست ، دیابت کنترل نشده و فشار خون بالا عواملی است فرد دچار نارسایی کلیه شده و درنتیجه مجبور به دیالیز می شود.

كلیه ها باید روزانه یك تا 2 لیتر مایعات دفع كنند
این سر پرستار با اشاره به اینكه در هر دقیقه حدود یك لیتر خون از طریق شریان كلیوی از كلیه ها عبور می كند، گفت: ادرار از طریق لوله های كوچك در ناحیه ای به نام لگنچه جمع آوری شده و سپس به وسیله لوله ای به نام حالب به مثانه راه می یابد.
اسماعیلی تصریح کرد: كلیه ها به طور طبیعی باید روزانه یك تا 2 لیتر ادرار بر حسب مایعات دریافتی دفع كنند.
وی با بیان اینكه ایجاد خلل در این روند، سبب بروز مشكلاتی برای افراد می شود، افزود: در بسیاری از مواقع بیماری های كلیه هیچ علامتی ندارد و فرد متوجه عملكرد نادرست كلیه های خود نمی شود.

علائم و علل بیماری
وی با تاكید بر اینكه بیماری ناشی از تجمع مواد زائد در كلیه در بسیاری مواقع علائم خاصی ندارد و خاموش است، گفت: درد در ناحیه پهلو، تهوع، خارش، استفراغ، بی اشتهایی و كاهش وزن، كاهش و نبود تمركز، گرفتگی عضلات و احساس ضعف از جمله علائم این بیماری است.
اسماعیلی شایع ترین علت نارسایی كلیه را فشار خون بالا و دیابت خواند و افزود: مصرف بالای نمك و برخی از داروها، كیست های مادرزادی در كلیه ها، برگشت ادرار به كلیه، دفع پروتئین و اختلالات مادرزادی سیستم ادراری از دیگر علت های بروز این بیماری محسوب می شود.

افسردگی در كمین بیماران دیالیزی
اسماعیلی  با اشاره به اینكه بین سبك زندگی و سلامت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، گفت: بیماری های مزمن بر روی سلامتی و كیفیت زندگی تاثیر نامطلوبی بر جای می گذارد.
وی افزود: با توجه به تأثیری كه بیماری مزمن كلیوی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد می گذارد، باید این بیماران مورد حمایت بیشتر از سوی خانواده، دولت و خیران قرار گیرند.
سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان کامکارقم  بیان كرد: بیماران كلیوی تحت همودیالیز و پیوند كلیه در مقایسه با بیماران دیگر در معرض ابتلاء به افسردگی هستند زیرا درمان این افراد علاوه بر هزینه های بالا، در مدت زمان بسیار زیاد حتی سال ها به طول می انجامد.

سالانه 4هزار بیماربه آمار دیالیزی های ایران افزوده می شود
این تاسف انگیز است که از زبان مسئولان بشنویم که بیماران دیالیزی رو به افزایش است رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریها وزارت بهداشت گفت: سالانه ۴ هزار بیمار دیالیزی جدید به صورت خالص به بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شوند و در ۱۰ سال آینده حدود ۴۰ هزار بیمار به ۳۲ هزار بیمار موجود اضافه می شود.
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریها وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های ما، توسعه دیالیز صفاقی است؛ سالانه تا 4 هزار بیمار دیالیزی جدید به صورت خالص به بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شوند و در 10 سال آینده حدود 40 هزار بیمار به 32 هزار بیمار موجود اضافه می شود، هیچ منبع مالی توانایی مدیریت این هزینه‌های کمرشکن را نخواهد داشت.

روزانه ۱۵ هزار بیمار در ۵۶۵ مرکز دیالیزمی شوند
شاد نوش از انجام روزانه ۱۵ هزار دیالیز در ۵۶۵ مرکز دیالیز در کشور خبر داد و گفت: هر وعده دیالیز حدود ۵۰۰ هزار تومان برای خزانه‌ دولت هزینه دارد! (معادل ۷.۵ میلیارد تومان در هر روز).
عقیقی رییس مرکز بیماری های خاص وزارت بهداشت تعداد دستگاه همودیالیز فعال در کشور را 6 هزار و 999 دستگاه دانست و افزود: در کشور با 567 بخش دیالیز خونی، 3 هزار و 725 پرستار دیالیز خونی، 2 هزار و 626 پرستار آموزش دیده بخش دیالیز خونی، یک هزار و 99 پرستار آموزش ندیده بخش دیالیز خونی و 177 مربیان پرستاری برخوردار هستیم.
وی  به برنامه های مرکز بیماری های خاص اشاره کرد و گفت: برگزاری سمینار سالیانه پرستاری دیالیز، تامین ماشین های دیالیز، پیگیری اصلاح تعرفه ملزومات مصرفی و گلوبال دیالیز، پیگیری عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با بخش خصوصی براساس قرارداد مصوب، درمان بیماران دیالیزی، بازسازی ماشین های دیالیز مستعمل و آموزش پزشکان متخصص داخلی بخش های دیالیز براساس کوریکولوم تدوین شده توسط این مرکز از برنامه های ما در بخش دیالیز است.

نیمی از مردم قم به پرفشاری مبتلا هستند
رئیس علوم پزشکی قم با بیان اینکه  بیماری پرفشاری خون یکی از عواملی است که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، مغزی و نارسایی کلیه در افراد می شود تاکید کرد: درصد بالایی از این افراد با پیشگیری و درمان های اولیه می توانند از عوارض بیماری پرفشاری خون جلوگیری نمایند، در غیراینصورت این افراد در سال های آینده دچار سکته مغزی، قلبی و مشکلات کلیوی خواهند شد.
ابوالفضل ایرانی خواه با بیان اینکه پرفشاری خون هیچ علامتی ندارد، بیان کرد: درمان اولیه پرفشاری خون اقدامات دارویی، تغییر شیوه زندگی و اصلاح الگوهای تغذیه ای است و رعایت این نکات می تواند از بروز تقریباً تمامی بیماری های ناشی از پرفشاری خون جلوگیری نماید.
وی خاطرنشان کرد: بعد از پرفشاری خون، دیابت نوع دیگری از بیماری است که درصد بالایی از مبتلایان ناآگاه هستند و این بیماری می تواند تاثیرات نامطلوبی در سلامتی افراد داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: می توانیم با اقدامات پیشگیرانه و بازنگری در سبک زندگی و آموزش در مسائل تغذیه ای و فعالیت روزانه از عمده بیماری های نوپدید از جمله سرطان ها جلوگیری کنیم.
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۸ خردادماه جاری درکشورآغاز شده و تا ۱۵ تیرماه اجرا شد وافراد بالای ۳۰ سال سن، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح بودند.
درقم گروه‌های هدف می‌توانستند برای سنجش فشار خون خود به ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت، ۸۹ پایگاه سلامت، ۲۷ایستگاه سیاری که برای این منظور تعریف شده و ۶ بیمارستان دولتی در سطح شهر قم و مراکز بهداشت در روستاها مراجعه کنند.
 به گفته همه کارشناسان دیابت و فشار خون هیچ علائم مشخصی ندارند مگر اینکه بیماری به مرحله پیشرفته ای رسیده باشد . بی شک دیالیز در یک قدمی ماست اگر نسبت به وضعیت تغذیه خود تجدید نظر نکنیم ، دیالیز در یک قدمی ماست اگر دیابت و فشار خون را دست کم بگیریم.
وقتی می خواهم از بخش دیالیز خارج شوم یاد حرف های مریم افتادم که گفت: می دانی به تعبیر من دیالیز آخر دنیاست. تکرار یک زندگی تلخ و من هیچ جوابی برای این تعبیر غم انگیزش نداشتم چرا که می دانستم وقتی یک دستگاه جایگزین کلیه ات شود وقتی حیات تو به وجود یک دستگاه بند است زندگی چقدر سخت خواهد بود.
نکته ای را که نباید فراموش کرد این است که اگر هرسال به تعداد بیماران دیابتی و فشار خون افزوده می شود به علت پایین بودن سواد سلامت است اگر هرسال برتعداد بیماران دیالیزی افزوده می شود نتیجه این است که محتوای درسی کودکان ما فاقد آموزش های اولیه جلوگیری از بیماری دیابت است، متاسفانه فارغ التحصیلان دوره متوسطه درباره اعلائم فشار خون و حتی دیابت چیزی نمی دانند اگر قرار است طرح تحول سلامت به نتیجه ای برسد بهتر است از مدارس ابتدایی آغازشود شاید دیگر قصه مریم و مریم ها دیگر تکرار نشود شاید ...

انتهای متن/

پاسخی بگذارید