تاریخ : 1398/04/20 15:22
شناسه : 207946

با خروج نیروهای اماراتی از جنگ یمن یک کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: اگرچه سعودی ها این خروج را یک امر راهبردی یا تاکتیکی بدانند اما در واقع این شکست سنگینی برای پرستیز نظامی عربستان در منطقه محسوب می شود.

یک مقام مسئول اماراتی روز دوشنبه ۱۷ تیرماه از طرحی برای خارج کردن بخشی از نیروهای اماراتی از یمن به دلایل استراتژیک و تاکتیکی خبر داد.

ابوظبی پس از گذشت چهار سال از جنگ و خسارت های بزرگ مادی، انسانی، سیاسی و معنوی دیگر قادر به ادامه جنگ نیست و ادامه ماندن در این بن بست را به ضرر خود می بیند به این دلیل بخش بزرگی از نیروهای جنگی خود، تانک ها و بالگردهای هجومی خود را به تدریج و بدون سر و صدا برای اجتناب از هیاهوی رسانه ای که جنبش انصار الله و هم پیمانانش را طرف پیروز نشان دهد، خارج کرده است.

خروج نیروهای اماراتی در حالی صورت می گیرد که عمق عربستان در معرضضربه های نظامی قرار دارد که بارزترین این شکست ها حملات موشکی و پهپادی پیوسته به فرودگاه های ابها، نجران و جیزان و تصرف اراضی عربستان در مرزهای جنوبی توسط انصار الله یمن است.

عربستان نیز باید همانند امارات یا چه بسا به شکل عمیق تر و واضح تر بازنگری هایی انجام دهد زیرا ادامه برخی از سیاست ها و راه انداختن جنگ ها در پنج سال گذشته هزینه های مالی و معنوی زیادی برایش به بار آورده و بر چهره اش در جهان های عرب و اسلامی تأثیر گذاشته است.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا با «حسین آجرلو» استاد دانشگاه وکارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

آجرلو در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: از ابتدای شروع جنگ یمن عربستان، وارد عرصه ای شد که تحلیلگران غربی از آن عنوان باتلاق یمن یاد می کردند و به نظر می رسد که این اتفاق به تدریج خواهد افتاد و عربستان نیز از این جنگ خارج می شود امارات متحده عربی به چند دلیل فضا برای خروج از یمن را برای خودش فراهم کرده بود. امارات از نظر سرزمینی مرز مشترک با یمن ندارد و به این کشور وصل نیست و برای خروج از این بحران راحت تر از عربستان خارج می شود.

وی گفت: عربستان مرزهای مشترک با یمن دارد و شرایط برای عربستان سخت به نظر می رسد مگر اینکه تفاهم نامه جامع با این کشور امضا کند و به آتش بس برسد فعلاً شرایط خروج برای سعودی ها فراهم نیست اما این فضا برای اماراتی ها آماده تر به نظر می رسد و امارات از ابتدای ورود به عرصه یمن با قبایل جنوبی مشغول مراوده بود و به نظر می رسد منطقه جنوب مستعد نیروهای خارجی نیست، چرا که قبایل جنوب یمن با پول های امارات سیاست های این کشور در منطقه را، پی گیری می کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی که به نظر می رسد خروج قطعی نباشد و قطعاً با اطلاع دولت عربستان صورت گرفته است اما با هماهنگی نیروهای عربستان نیست، زیرا به دلیل تحولات منطقه ای شرایط ایجاب نمی کند که امارات در این عرصه عربستان را تنها بگذارد و مسلماً عربستان از این خروج راضی نیست که یکی از متحدین خود در این عرصه را از دست دهد قطر نیز یکی از کشورهای بود که از ائتلاف به رهبر ی عربستان خارج شد.

آجرلو همچنین بیان داشت: امارات عربی به عنوان اصلی ترین شریک راهبردی عربستان از یمن خارج می شود و هزینه های احتمالی بیشتر برای سعودی ها می باشد و این همسو با سیاست های عربستان نیست، البته شاید عربستان به نوعی از این خروج راضی باشند زیرا در درون جبهه جنگ یمن، با اماراتی ها اختلافاتی داشت و اینکه عربستان بیشتر با دولت هادی کار می کردو اماراتی ها با احزاب جنوبی.

وی گفت: امکان دارد این خروج باعث شود تا با اختلاف بین احزاب جنوبی و دولت هادی موضع دولت هادی قوی تر شود و اگر موضع آنان قوی تر شود شاید عربستان از این باب تمایلی به خروج نیروهای امارات داشته باشد البته با گذشت زمان شاهد بودیم که اختلافات فاحش تری بین عربستان و امارات بوجود می آمد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: با خروج امارات از یمن رابطه بین امارات و عربستان وارد مرحله جدیدتری خواهد شد امارات متحده کشوری مبتنی بر تجارت می باشد مانند امارت دبی و نگرانی از اینکه انصار الله یمن تهدیدهای را متوجه این امارات انجام دهند وجود دارد و اگر از طریق موشک و پهبادها مورد هدف قرار بگیرند اقتصاد امارات دچار مشکل جدی می کند، اما عربستان یک کشور تولید کننده نفت است اگرچه امنیت برایش مهم است اما چند حمله موشکی حیات اقتصادی کشورش را تهدید نمی کند.

وی در ادامه افزود: عربستان خریداران مشخص نفت را دارد و وسعت سرزمینی بیشتری نسبت به امارات دارد و اگر حمله از طرف نیروهای یمنی صورت گیرد چندان نمی تواند به اقتصاد کشورش ضربه ای وارد کند، ولی در صورت حمله به امارت دبی که نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد باعث می شود که سرمایه ها از این کشور خارج شوند همان طور که دراین چند سال اخیر نیز با رکود شدید اقتصادی روبرو بوده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه بیان داشت: امارات دبی به خاطر حمایت های مالی امارت ابوظبی توانست اقتصادش را نگه دارد و گرچه اختلافاتی نیز با هم در این عرصه داشتند. اگر ناامنی در امارات پیش بیاد قطعاً تاثیرات خیلی بدی را در اقتصاد و تجارت به دنبال خواهد داشت نیروی نظامی امارات با توجه به سطح جمعیت اگر تلفاتی داشته باشند مشکلاتی جدی تر را به همراه دارد اما عربستان سطح جمعیتی بیشتری دارد و تلفات نظامی چندان تاثیرات بر جامعه این کشور ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از ابتدای شروع جنگ یمن بیشتر اقدامات بر عهده عربستان بود و این ائتلاف ضد یمنی به رهبری عربستان شکل گرفت و بیشتر هزینه جنگ و هزینه های مزدوران هادی توسط این کشور تامین شد گرچه خروج نیروهای امارات از این جنگ از لحاظ میدانی تاثیر چندانی ندارد اما از لحاظ سیاسی تاثیرات عمده منفی دارد.

ین کارشناس همچنین گفت: جنگ یمن بر پایه دو کشور عربستان و امارات که حضور فعال و نقش عمده داشتند استوار بود و خروج یکی از این کشورها شکست حیثیتی است، اگرچه سعودی ها این خروج را یک امر راهبردی یا تاکتیکی بدانند امادر واقع این شکست سنگین برای پرستیز نظامی عربستان در منطقه محسوب می شود.

آجرلو اظهار داشت: خروج نیروهای اماراتی از جنگ یمن عقب نشینی تاکتیکی نیست زیرا عقب نشینی تاکتیکی زمانی اتفاق می افتد که یک مساله ای بتواند برآیندی برای آینده داشته باشد. خروج یکی از پایه های این ائتلاف به این معنی است که یکی از طرفین درگیر جنگ پذیرفته است که توانایی ادامه در این عرصه را ندارد به نظر می رسد سعودی ها هم شرایط خوبی ندارند و باید از این مهلکه بیرون بیایند و اشتباهات مداوم سعودی ها موجب می شود که در این عرصه بمانند و هر روز هزینه های سنگینی را برای این جنگ متحمل شوند و در پایان خواهند دید که بدون هیچ گونه دستاورد عینی باید با شکست این جنگ را ترک کنند.

پاسخی بگذارید