تاریخ : 1398/04/28 12:28
شناسه : 208139

به نظر می‌رسد اسرائیل به تحقق بلندپروازی‌های خود، از جمله پیدا کردن جای پایی برای خود در عربستان سعودی است و پس از آغاز فعالیت‌های چشمگیر و عملیات ساخت و ساز در یک پایگاه هوایی در شرق این کشور، نزدیک شده است.

به نقل از الخلیج آنلاین، به نظر می‌رسد اسرائیل به تحقق بلندپروازی‌های خود، از جمله پیدا کردن جای پایی برای خود در عربستان سعودی است، پس از آغاز فعالیت‌های چشمگیر و عملیات ساخت و ساز در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در شرق این کشور، نزدیک شده است.

احتمالا اسرائیل از طریق دروازه آمریکا، که نیروهایش را عازم پایگاه سعودی به بهانه مقابله با تهدید ایران اعزام کرده است، جایی برای نیروهای خود با همین بهانه و در همین مکان می‌یابد. رسانه‌های آمریکایی، از جمله تلویزیون «سی‌ان‌ان»، اعلام کرده‌اند تصاویر ماهواره‌ای که اخیرا گرفته شده است، فعالیت‌های چشمگیر و عملیات ساخت و ساز را در پایگاه شاهزاده سلطان نشان می‌دهند.
 
گزارش‌های رسیده از عربستان سعودی بر اظهارات منابع بلندپایه عربی، که در اوایل ماه ژوئیه درباره گام جدید این رژیم برای توسعه و تقویت روابط دوجانبه‌اش با رژیم اشغالگر اسرائیل خبر دادند، صحه می‌گذارد.
 
برخی منابع در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج آنلاین، از تماس‌های محرمانه میان ریاض و تل‌آویو برای دستیابی به توافق نظامی جدید خبر دادند تا در نتیجه آن، درهایی که پیشتر بسته و حتی نزدیک شدن به آنها دشوار بود، باز شوند و این رژیم اشغالگر وارد عمق عربستان شود.
 
این منابع عربی افزودند: « اسرائیل، اگر چه از طریق معاملات مالی بزرگ به بهترین بازار نظامی برای عربستان سعودی در فروش تولیدات نظامی پیشرفته‌اش تبدیل شده است، می‌خواهد با برداشتن گامی جسورانه‌تر در این زمینه پیشرفت داشته باشد و در حال جلو افتادن از زمان برای نفوذ تا حد ممکن به عمق کشورهای عربی و اسلامی است که پرچم عادی‌سازی را برافراشته‌اند.»
 
منابع مذکور تصریح کردند، اسرائیل الان به خاک عربستان سعودی چشم دوخته است و تلاش می‌کند به منطقه‌ای که تا حد زیادی به فرودگاه نظامی بسته شبیه است، دست یابد تا هواپیماهای نظامی‌اش را که در منطقه خاورمیانه جولان می‌دهد در این پایگاه مستقر و به آنها سوخت‌رسانی کند و همچنین نظامیانش را به آنجا اعزام و تجهیزات جاسوسی، رادارها و سامانه‌های جاسوسی ویژه برای امنیت فرودگاه‌های نظامی را در این پایگاه مستقر کند.
 
منابع عربی در ادامه خاطرنشان کردند، اسرائیل درخواست خود را چند ماه پیش به عربستان سعودی مطرح کرده و رایزنی‌ها و نشست‌ها درباره‌اش عملا آغاز شده است. این پیشنهاد مبتنی بر اجاره طولانی‌مدت ‌یک پایگاه نظامی به اسرائیل در مقابل پرداخت بهای مالی آن است و همچنین این درخواست اجازه خواهد داد که سرزمین سعودی مِلک رژیم اشغالگر شود.
 
این گام، در صورتی‌که طرفین درباره آن به توافق برسند و ریاض منطقه‌ای را به رژیم اشغالگر واگذار کند، «سابقه تاریخی» خواهد شد و پیشرفتی غیرمنتظره در روابط دوجانبه و نظامی میان طرفین محسوب می‌شود و افق‌های جدیدی را برای بقیه کشورهای عربی باز خواهد کرد که از عربستان سعودی در برقراری روابط با اسرائیل حمایت می‌کنند.
 
در پاسخ به سوال الخلیج آنلاین درباره موقعیت و ماهیت جغرافیایی منطقه نظامی، که درباره آن مذاکراتی در جریان است، منابع مذکور تأکید کردند که این منطقه در نزدیکی فرودگاه منطقه‌ای «شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز» و در فاصله حدود 2 کیلومتری شهر «تبوک» در شمال عربستان واقع است.
 
منابع مذکور همچنین گفتند: «این منطقه از نظر استراتژیک و نظامی، حیاتی و راهبردی محسوب می‌شود و نزدیک‌ترین منطقه سعودی به فلسطین اشغالی است و تل‌آویو می‌خواهد این منطقه به عنوان پایگاه نظامی برای هواپیماهایش شود و در آنجا دستگاه‌های جاسوسی و رصد خود را مستقر کند و افزون بر این، منطقه مذکور نقطه همکاری نظامی میان ریاض و تل‌آویو به بهانه رویارویی با خطر ایران و نفوذ آن در منطقه خلیج‌فارس خواهد شد.»
 
از سوی دیگر، منابع عربی مذکور تأکید کردند که عربستان سعودی در صورت انجام چنین توافقی با رژیم اشغالگر، هرگز نمی‌تواند خبر آن را اعلام کند ولی مدعی خواهد شد که این منطقه نظامی به نیروهای آمریکایی تعلق دارد.
 
بنابر گزارش تسنیم، طبق این گزارش، فرودگاه «تبوک» در فاصله 1100 کیلومتری شمال شرق ریاض و در فاصله حدود 200 کیلومتری شهر «ایلات» رژیم صهیونیستی- مشرف بر دریای سرخ- واقع است.
 
روابط عربستان سعودی و اسرائیل در بهترین وضعیت قرار دارد؛ ژنرال «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد ارتش اشغالگر اسرائیل، اخیرا در گفت‌وگوی با روزنامه سعودی «ایلاف» از آمادگی اسرائیل برای همکاری اطلاعاتی با طرف سعودی به منظور رویارویی با ایران خبر داد.
 
پایگاه خبری الخلیج آنلاین در اکتبر 2018 به نقل از منابعی، جزئیات قرارداد نظامی جدید عربستان و رژیم صهیونیستی را فاش کرد که به صورت مخفیانه، مستقیم و بدون حضور طرف سوم به امضا رسیده است.  این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند، دولت سعودی این بار تلاش کرد دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی‌اش به تجهیزات پیشرفته‌ای مجهز شوند تا بتوانند رفت و آمدها و تحرکات شهروندانش در داخل و خارج از این کشور را رصد کنند، همزمان نیز تمام مکالمات این افراد به وسیله ماهواره‌های شخصی ضبط شود.
 

پاسخی بگذارید