گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/04/30 21:57
شناسه : 208205


  زهره مهر نوروزی- داشتن شهر امن یکی از آرمان هایی است که سال 93شهردار جدید قم در سند چشم انداز قم به آن پرداخت، اساسا هرگز نمی خواهیم پارامترهای مد نظر «مرسر» (نهاد بررسی‌کننده کیفیت زندگی شهرهای منتخب دنیا) را در قم لحاظ کنیم، اما حقیقت غیر قابل انکار این است که اگر چه قم از نظر پروژه های عمرانی تاحدودی رشد قابل ملاحظه ای داشته است اما در شاخصه های دیگروقتی نگاه می کنیم در بین شهرهای ایران حرفی برای گفتن ندارد. 

در ابتدا نظری به راه های قم می اندازیم در کمربند امام علی(ع) که به یک اتوبان شهری تبدیل شده است آماربالای تصادفات قابل تامل است، وجود گارد ریل های تکه و پاره ، به تو خواهد گفت که در این جاده حادثه خیز روزانه چه تصادفات ناگواری که رخ نمی دهد.  جالب است که بدانید در مصاحبه ای که با علی رضا قاری قرآن معاون فنی شهردار قم داشتیم قراربود تا «پایان خرداد ماه 98» نیوجرسی جایگزین این گارد ریل های درم و داغان شود که تاکنون محقق نشده است .

یکی دیگر از مواردی که از ناامن بودن شهرمان حکایت می کند آمار بالای تصادفات موتورسیکلت است که در اثر تصادف روزی چندین جوان و نوجوان  مجروح یا فوت شده برروی دستان مردم این شهر می گذارد.  بطوری که اورژانس قم از این وضعیت کلافه است و ادامه کار را برای نیروهای پیش بیمارستانی غیر قابل تحمل کرده است چرا که با امکانات کم استان قم درزمینه تامین آمبولانس باید همزمان هم تصادفات داخل شهری را پوشش دهند وهم تصادفات جاده ای را. دراین باره به  سخنان «بهرام سرمست» استاندار قم در دیدار با پيرحسين کولیوند رئیس مرکز فوریت های پزشکی کشور اشاره می کنیم.

دراین دیدار استانداربا بیان اینکه استان قم در شاهراه ۱۷ استان کشور قرار دارد افزود: علاوه بر بار مسئولیت ارائه خدمات پزشکی به شهروندان قم، خدمت رسانی به بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافرین عبوری از محورهای مواصلاتی و همچنین انتخاب قم به عنوان معین استان تهران، بهبود شاخص های خدمات درمانی در قم را به ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه نیاز به تقویت زیرساخت های مرکز فوریت های پزشکی استان قم داریم افزود: با اعتبارات استانی نمی توانیم اين امر را محقق كنيم و بايد از ظرفيت هاي ملي در اين راستا بهره گرفته شود. واما  موضوع تصادفات موتوری در این زمینه «مهدی فراهانی» سخنگوی اورژانس قم وخامت اوضاع را چنین بیان می کند که تصادفات موتوری اوژانس قم را زمین گیر کرده است چرا که در طول روز حدود 30تا 35تصادف موتوری در قم رخ می دهد بنابراین باید دراین زمینه  با همکاری دستگاهها کاری صورت گیرد تا از آمار تصادفات کاسته شود. به دیگر شاخصه ها نگاه می کنیم وجود آلاینده ها در محیط شهری برای شهروندان  قم سخت شده است. گویی از اجرای قانون هوای پاک که در مرداد ماه سال 1396به عنوان «قانون نفس» از سوی دولت ابلاغ شده بود خبری  نیست. 

«سید رضا موسوی مشکینی» مدیرکل محیط زیست استان قم در مصاحبه ای ازتدوین برنامه اجرایی قانون هوای پاک خبرداده بود اما هنوز آن برنامه جامع از سوی محیط زیست اعلام نشده است.وجود انواع کارخانه صنعتی آلاینده در شهرک های قم ، ناوگان های فرسوده حمل و نقل شهری بر تشدید وضعیت نابسامان الودگی هوای قم افزوده است. 

درآلوده بودن هوای قم شاهد مثال گفته های «محمدرضا فضل اللهی» عضو مركز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشكی تهران است که در گفتگو با ایرنا می گوید: استان قم در زمینه شیوع بیماری آسم در كودكان و نوجوانان، بالاترین رتبه را دارد، مطالعات بیشتری برای یافتن علت شیوع بیماری آسم در این استان باید انجام شود

. حاشیه نشینی، زندگیدر حریم دکل ازدیگرهای معضلات موجود دراین کلان شهراست. نبود یک سایت برای دفع «پسماندهای ویژه» ازدیگر مشکلات این شهر گردشگری است. سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل محیط ‌زیست قم با بیان اینکه مدیریت پسماندهای ویژه از اهمیت بالایی در حفظ محیط‌ زیست دارد تصریح می کند: در حال حاضر محلی برای پسماندهای ویژه در این استان وجود ندارد اما اجماع برای مکان‌یابی و احداث آن شکل‌گرفته است.

واما  درزمینه حمل و نقل عمومی درست نمی دانم کدام بخش آنرا به عنوان مشکل مطرح کنم تعیبه نشدن درست ایستگاه ها ، نبود میسرهای مناسب دوچرخه سواری، نبود یک پیست برای جوانان شهر، بی نظمی  در تردد اتوبوس ها... شاید اگر متروی قم راه اندازی شود بخشی از مشکلات تردد درون شهری مردم قم  برطرف شود، ولی هنوز که میسر نشده است. سیستم حمل و نقل ریلی هم داریم، اما فاز توسعه ای آن در اما و اگرها مانده است.

با توجه به وجود 33مرکز بین المللی پیداست که وجود فرودگاه در این شهر یک ضرورت است، اما سیستم حمل و نقل هوایی قم نیز دربلاتکلیفی برسر می برد چراکه ساخت فرودگاه بین المللی قم در سال 1390 با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد بخش قابل توجهی از پروژه هم ساخته شده است، اما هیچ معلوم نیست که فرودگاه قم کی و چه زمانی  به بهره برداری خواهد رسید آیا قم نیز صاحب فرودگاه خواهد شد؟. در بخش کمبود امکانات تفریحی و فرهنگسرا حرفی به میان نیاید بهتراست، اما از نظر فضای مناسب برای ورزش و تفریح بانوان در فقر شدید به سر می بریم، در زمینه مسکن افزایش اجاره بها مردم را کلافه کرده است چراکه قیمت اجاره بها تحمل را برای جماعت مستاجر این شهر مشکل کرده در این زمینه باید به معضل خانه مسافرهای غیر مجازموجود در قم نیز اشاره کرد که در این شهر زائر پذیر و توریستی نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

دراین شهر همیشه میزبان مشکل حاد دیگر بحث پارکینگ هاست که کمبودش بسیار مشهود است و در وضعیت نا مطلوبی به سر می بریم. واما  به گلو درد چرکین قم بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی اشاره کنیم قم از جمله معدود شهرهایی است که بافت فرسوده آن نسبت به مساحت کل شهر بالا است  طبق آمار موجود این شهر ۱۵۷۰ هکتار بافت فرسوده دارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم دراین باره می گوید: یکی از نگرانی های مهم در سکونتگاه ها مباحث مربوط به مسائل اجتماعی است که کلیه دستگاه ها با آن مواجه هستند، البته در راستای این دغدغه مندی دستگاه‌های نقش آفرین شامل بهزیستی، سازمان های مردم نهاد، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و کلیه نهادهای نقش آفرین به این امر مهم پرداخته اند و با تخصیص اعتباراتی به مسائل فرهنگی و ورزشی این محلات توجه شده است.

  غلامرضا جانقربان معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به ۳۰۰ هکتار سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشین در شهر قم، می گوید: بخشی از این سکونتگاه ها در حریم و بخشی در محدوده است اما حدود ۸۰ هکتار مصوب آن در محدوده است که در ۱۳ محله تقسیم شده و بر اساس آنچه که نیازمند باز آفرینی است اقداماتی توسط شهرداری، دولت و دستگاه ها انجام می پذیرد.

در خصوص فرهنگ شهر نشینی تنها کافی است کمتر از یک کیلومتر از مرکز شهر فاصله بگیرید معضلات اجتماعی مانند ، اعتیاد و بزهکاری به وفور دیده می شود نه اینکه هیچ راهکاری برای برون رفت از این معضلات وجود نداشته باشد ، راهکار وجود دارد  اراده ها برای بهبود این شرایط اندک است. جانقربان دراین باره بیان می کند: یکی از نگرانی های مهم در سکونتگاه ها غیر رسمی مباحث مربوط به مسائل اجتماعی است که کلیه دستگاه ها با آن مواجه هستند.

از پرداختن به مشکلات مبتلابه منطقه پردیسان چشم پوشی می کنیم که آن خود قصه غصه دار دیگری است و مقالی جدا می طلبد.  واما  اینجا قم است عش آل پیامبر، شهری که ام القرای جهان تشیع محسوب می شود اکنون پس از گذشت 4سال هنوز هم شرایط موجود قم گویای آن است که یافتن پارامترهای یک شهر امن در این شهر آسان نیست، گویا با این روال تحقق آن سالها زمان می برد.

در مجموع می توان گفت آن «شهر امن» مد نظر شهردار قم که 4سال پیش در سند 1404نوشته شده، برای رسیدن به این شهرآرمانی باید تمامی مسئولان این شهر دست به دست هم بدهند تا قم را در همه زمینه ها آباد کنند، درغیر این صورت زئران، مجاوران و مسافران قم همچنان باید از نبود امکانات رفاهی و خدماتی یک شهر امن در قم رنج ببرند.

  زهره مهرنوروزی

پاسخی بگذارید