تاریخ : 1398/05/4 15:42
شناسه : 208296

«پریتی پتل» که دو سال پیش به‌خاطر ملاقات محرمانه با سران رژیم صهیونیستی مجبور به استعفا از دولت انگلیس شد، توسط نخست‌وزیر جدید این کشور که خود را «عاشق اسرائیل» می‌داند به‌عنوان وزیر کشور معرفی شد.

انتخاب «پریتی پتل» توسط «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس به عنوان وزیر کشور، بسیاری از فعالان حقوق بشر را به‌خاطر پس‌زمینه سیاسی راست افراطی او و کارنامه سیاهی که در این زمینه دارد، نگران کرده است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، پتل که دو سال پیش به‌خاطر برگزاری جلسات محرمانه و غیرقانونی با سران، تجار و یک لابی‌گر رژیم صهیونیستی مجبور به استعفا از مقام خود در دولت انگلیس شده بود، اکنون به عنوان وزیر کشور قرار است مسئول اموری همچون پناه‌جویان و مهاجران، وضعیت جرم‌ و جنایت و سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر و تروریسم شود.

این زن هندی الأصل و نماینده «اسکس» در پارلمان که خانواده‌اش دهه ۱۹۶۰ میلادی به انگلیس مهاجرت کردند، در سال‌های۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ دو لایحه ضدمهاجرتی به پارلمان ارائه کرد که اشتغال مهاجران در انگلیس را با مشکل مواجه کرد.

«کلر کالیر» مدیر تبلیغات گروه حقوق بشری «لیبرتی» گفت: «پریتی پتل سیاست‌مداری با سابقه طولانی  رأی دادن علیه اصول اساسی حفاظت از حقوق بشر است. قرار گرفتن او در مقام وزیر کشور به‌شدت نگران‌کننده است».

وی افزود: «وزیر کشور باید فوراً حقوق بشر را در قلب سیاست‌گذاری وزارت کشور قرار دهد و آسیب‌های وارده توسط میراث مسموم ترزا می و محیط خصمانه آن را معکوس کند».

«استفان هیل» مدیر اجرایی سازمان خیریه «اقدام برای پناه‌جو» گفت: «وزیر کشور جدید باید در جهت رفع بحران‌های طولانی مدتی که وزارت کشور را گرفتار کرده‌اند و صدمه زیادی به افراد آسیب‌پذیر وارد کرده است تلاش کند».

«سعیده وارسی» نماینده مجلس اعیان با اشاره به دلایل استعفای دو سال پیش پتل، اقدام او را «ملاقاتی مشوش‌کننده در برهه‌ای حیاتی برای خاورمیانه» توصیف کرد.

در زمینه مبارزه با جرم و جنایت نیز پتل بر جرایم افراد دارای ملیت غیر انگلیسی و اخراج آن‌ها از کشور تمرکز دارد.

پتل همچنین یکی از حامیان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است. او و جانسون بر روی یک سیستم مهارت‌محور برای مهاجران تمرکز دارند. 

او زمانی که وزیر امور خارجه در امور توسعه بین‌الملل بود، یکی از مخالفان حمایت مالی انگلیس از فلسطینیان از طریق کانال‌های سازمان ملل بود. در اکتبر ۲۰۱۶، او دستور بازبینی فرایند تأمین بودجه برای این منظور را داد که موجب شد یک سوم کمک‌های انگلیسی‌ها به مردم فلسطینی مسدود شود.

در نتیجه اقدامات پتل، دفتر امور توسعه بین‌الملل اعلام کرد از این پس تنها کمک‌های حیاتی در زمینه خدمات سلامت و آموزش را تأمین می‌کند.

این اقدام پتل با استقبال سازمان «شورای رهبری یهود» و «فدراسیون صهیونیستی» انگلیس مواجه شد.

نوامبر سال ۲۰۱۷ یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» افشا کرد، در آگوست همان سال پتل بدون اطلاع به وزارت امور خارجه و تحت عنوان مسافرت شخصی، ملاقات‌هایی را با برخی سران رژیم صهیونیستی انجام داده است.

در این سفر، «استوارت پولاک» لرد انگلیسی و رئیس گروه پارلمانی «محافظه‌کاران دوستار اسرائیل» نیز همراه او بود.

او در ملاقات‌های خود کمک مالی از سوی اداره توسعه بین‌الملل وزارت امور خارجه به بیمارستان‌های تحت مالکیت ارتش رژیم صهیونیستی در بلندی‌های «جولان» را پیشنهاد داده بود.

انتساب چنین فردی به عنوان وزیر کشور از سوی جانسون که خود را «عاشق اسرائیل» و یک »صهیونیست پرشور» می‌داند و به تقلید از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواهان انتقال سفارت انگلیس به قدس اشغالی است، چندان هم دور از انتظار نبود.

پتل در مصاحبه سال 2017 خود با گاردین گفت جانسون که در آن زمان وزیر امور خارجه بود از این ملاقات‌هایش خبر داشت پس وزارت امور خارجه نسبت به سفرش مطلع بوده است.

پاسخی بگذارید