حاجی دلیگانی در برنامه پایش:
تاریخ : 1398/05/23 08:51
شناسه : 208652

در برنامه اقتصادی تحلیلی «پایش» 20 مردادماه، موضوع «فساد و رانت موجود در توزیع ارز 4200 تومانی»، مورد بررسی قرار گرفت.

به نقل از روابط عمومی برنامه «پایش»، در برنامه اقتصادی تحلیلی «پایش» 20 مردادماه، موضوع «فساد و رانت موجود در توزیع ارز 4200 تومانی»، مورد بررسی قرار گرفت.

در این زمینه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس با حضور در برنامه پایش، با انتقاد از تصمیم جهانگیری در فروردین ماه 97 مبنی بر اعلام نرخ 4200 تومان برای ارز،گفتاین تصمیم باعث شد طی 4 ماه، 21 میلیارد دلار ارز از ذخایر ارزی کشور حیف و میل شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد در سال 96 تعدادی شرکت ثبت شده و در سال 97 با هجوم به بانک مرکزی متقاضی دریافت ارز 4200 تومانی حتی برای سفرهای تفریحی شده اند.

این نماینده مجلس در توضیح محل مصارف ارزهای دریافتی توسط این شرکت ها، افزود: برخی ارزها را از کشور خارج کردند، برخی آن را در بازار آزاد فروختند و برخی دیگر کالاهای غیرمرتبط با ارز دریافتی وارد کردند. البته الان پرونده هایی که در دادگاه ها بررسی می شود، مربوط به همین دریافت کنندگان ارز است.

 

حیف و میل شدن 21 میلیارد دلار ارز کشور به خاطر یک سیاست غلط

وی ادامه داد: جدیدا رئیس جمهور بخشنامه ای صادر کرده است تا مصارف ارزهایی که به شرکت ها داده شده، مشخص شود. اما در این زمینه یک نفر باید مسئولیت حیف و میل کردن این 21 میلیارد دلار را بر عهده بگیرد. البته در سال 94، 95 و 96 هم 27 میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی وارد بازار شد که قیمت ارز را پایین نگه دارد ولی ارز مصارف این میزان ارز نیز هیچ اطلاعی در دست نیست. از طرفی بعضی گزارشات نیز نشان می دهد ریال این میزان ارز نیز هنوز به بانک مرکزی برنگشته است و همین مسئله سبب جهش قیمت ارز در سال 96 شد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه همه فهرست ارز بگیران تاکنون منتشر نشده و تنها بخشی از آن انتشار یافت بیان نمود: فهرست کامل هنوز منتشر نشده است و ما نمی دانیم این میزان ارز کجا مصرف شده است.

وی افزود: 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 98 گنجانده شد تا کالاهای اساسی ارزان به مردم برسد. اما در حال حاضر اینگونه نیست و کالاهای اساسی نیز افزایش قیمت داشته اند. به گونه ای که انگار با ارز آزاد وارد شده اند. 25 قلم کالاهای اساسی نظی گوشت و شکر قرار بود مورد حمایت قرار گیرند، ولی به نظر می رسد این اتفاق رخ نداده است.

 

مخالفت دولت با پیشنهاد تخصیص کارت الکترونیک به مردم

این نماینده مجلس با بیان اینکه همان زمان در مجلس درخواست تغییر این مورد در قانون بودجه وجود داشت، افزود: ما در مجلس پیشنهاد داشتیم به جای این 14 میلیارد ارز 4200 تومانی، کارت الکترونیک به مردم داده شود. اما هنوز دولت قبول نکرده است. در جلسه سران سه قوه نیز مطرح شده است که نهایتا این جلسات نیز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: من با رئیس مجلس در این زمینه نیز صحبت هایی داشته ام اما ایشان بیان نمودند که رئیس جمهور مایل نیستند این طرح اجرا شود. اگر همه کالاهای اساسی با ارز آزاد وارد می شد، کالاها ارزان تر از الان تمام می شد و حتی ارزان تر از قیمت فعلی بود. بنابراین اختصاص ارز 4200 تومانی کمترین تاثیر در قیمت کالاها داشته است.

حاجی دلیگانی افزود: توزیع ارز 4200 تومانی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ضرر داشته است. فقط عده معدودی رانت خوار، از توزیع ارز 4200 تومانی سود کلان 200 درصدی برده اند.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر ضعف مجلس دز نظارت بر دولت، افزود: مجلس به عنوان نماینده مردم به جهت ضعف هایی که دارد نتوانسته است بر دولت به خوبی نظارت کند. به دلیل ضعف هایی که در برخی عملکردهای رئیس و هیئت رئیسه یا برخی نمایندگان وجود دارد، مواجه با این ضعف هستیم. وقتی که وزیر به کمیسیون دعوت می شود ولی حضور پیدا نمی کند، این به معنی ضعف مجلس است که باید برطرف شود.

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که روزهای یکشنبه و سه شنبه، ساعت 19:45 با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

 

پاسخی بگذارید