درجلسه بنیاد قم پژوهی بررسی شد:
تاریخ : 1398/05/25 16:57
شناسه : 208688
 بنیاد قم پژوهی گام جدیدی را در حوزه بررسی فضای سبز قم برداشته بود که سیصدوهشتادومین جلسه خود را به این موضوع مهم اختصاص داد، مسئله ای  که در قم بسیارحائز اهمیت است.
صحبت از  شهری بود  که در حدود 50سال پیش  به «باغ شهر» معروف بود. طبق نقشه ای که در سال 1342از شهر «بانو» تهیه شده ، دراین شهر12هزار هکتار باغ وجود داشته، اما امروز تنها 137هکتار باغ بر جا مانده است که آن هم هرزگاهی می شنویم که سود جویان شبانه باغ را آتش زده اند.
 امروزشهر پرشده از برج های فرهنگی ، تجاری و موسساتی  که آنچنان کاربردی هم ندارند، نمونه بارز بوستان های ازدست رفته بوستان نجمه است که امروز دیگرنام بوستانک هم بر آن نمی شود گذاشت.عده ای از تغییر کاربری ها برای ایجاد دانشگاه های علوم دینی است که درختان را می خشکانند. حال اگر از دیدگاه دینی هم بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم در دین اسلام خشکاندن درخت و از بین بردن فضای سبزگناه محسوب می شود حال در این شهرخاص در این شهر زائر پذیر که وجود فضای سبز بسیار ضروری به نظر می رسد به وفور شاهد قطع درختان و خشکاندن باغات هستیم بی خیال نسل آینده این شهر بی خیال این شهر کویری که با این عمل نادرست هرروز کویری تر می شود.
اما جلسه بنیاد قم پژوهی با موضوع فضای سبز قم چالش هاو راهکارها.
پیام جوادیان مدیرعامل بوستان وفضای سبز قم به عنوان مهمان این جلسه دعوت شده بود تا پاسخگوی مطالبات اعضای قم پژوهی باشد، وی در ابتدا گزارشی از عمکرد 4ساله خود ارائه داد.
وی گفت: هم اکنون سرانه فضای سبز قم حدود 20سانتی متر رسیده است که براساس مطالعات انجام شده استاندارد فضای سبز قم 30متر است.
جوادیان تصریح کرد: ما باید قانون هوای پاک را اجرا کنیم  قانون هوای پاک که مصوب مجلس است سرانه شهرهای زیر 15 سانتی متر باید توسعه فضای سبزداشته باشند.آب منطقه ای باید پساب بدهد، منابع طبیعی باید نهال بدهد راه وشهرسازی باید زمین بدهد هم اکنون مساحت داخل حریم سانتی 12متراست. ما عرصه هایی داریم که هنوز به شهرداری واگذار نشده تا در آن کارهای ساخت و ساز انجام دهیم. برای مثال ازجاده اراک تپه سلام بوستان رضوی من سه سال دارم پی گیری می کنم بودجه می گذارم آنجا را تبدیل به یک کمپ و استراحتگاه مسافران تبدیل کنم ، شهرداری هدفش انتفاع نیست بلکه می خواهد برای مردم شهر و زائران فضای سبز ایجاد کند و خدمات مناسب ارائه بدهد  وقتی پیگیری کردیم، گفتند معارض دارد، حرف ما این است که قبلا طی جلسه ای موقتا این اراضی  را به ما داده اید ، حالا هم موضوع معارض رابر طرف کنید و به ما واگذار کنید که  به نفع مردم قم است، یا بطور مثال بوستان جوان از عرصه های منابع طبیعی است چون طبق قانون جدید در حریم شهر است باید به راه و شهرسازی واگذار شود، هرروز در کش و قوس بروکراسی اداری است، شورا را متقاعد کردیم 3میلیارد برایش بودجه گذاشته ایم هنوز یک برگه ای نداریم که این بوستان در اختیار ما باشد ما الان اینقدر هزینه می کنیم مدیرکل جدید بیاید و از ما برگه واگذاری بخواهد وقتی نباشد همه هزینه های ما از دست می رود در واقع در اینجا مردم ضرر می کنند چون از بودجه مردم شهر هزینه شده است.
مورد دیگربوستان ولایت عوارضی قم تهران، ما 400هکتار عرصه داریم درختکاری شده در صورت جلسه ای که در استانداری به ما واگذار شده می خواهیم بودجه بگیریم برای ساخت و ساز، می گویند واگذار نشده سرمایه گذار آمده بود تا در اینجا سرمایه گذاری انجام دهد که هدفش ساخت هتل بود و مباحث گردشگری بود، اما چون تکلیفش روشن نبود به انجام نرسید.
از این سو اراضی حاشیه بلوارمرجعیت می رویم که با هزینه 130میلیارد تومان ساخته شده طبق صورتجلسه استانداری قرار شد دو لاین 200متری به فضای سبز واگذارشود، اما حالا دستگاه های مختلف باطرح و برنامه آمده اند و می خواهند درانجا مباحث تجاری به راه بیندازند، شهرک مهدیه می خواهیم به متراژ 200متر فضای سبز ایجاد کنیم ساکنان شهرک اجازه نمی دهند این مشکلاتی است که ما با آن در گیر هستیم،همچنین اراضی معروف به کوکون یک نیرو گذاشته ام مخصوص این مکان که بین ادراه راه و شهرسازی و منابع طبیعی در رفت و آمد است، تپه نخاله پردیسان می خواهیم آنجا درخت بکاریم ولی اجازه نمی دهند.
وی یکی دیگراز مشکلات موجود را نگاه های خاص به قم می داند ومی افزاید: متاسفانه دیدگاهی در این شهر وجود دارد که اعتقادی به ایجاد فضای سبز ندارد و معتقد است قم باید کویری بماند وهمان تاق و گز کاشته شود ما با این نگاه هم درگیر هستیم.
 موسوی یکی از حاضران در جلسه از مدیرعامل فضای سبز قم ضمانت اجرایی می خواهد و می افزاید شهردار قم در خبرها گفته بود چهار مردان تا ساختمان ناشران از زیباترین خیابان قم خواهد شد بعد از چهار سال می بینیم که خبری نشد که هیچ بدتر هم شده است.
وی تصریح می کند: سازمان فضای سبزبرای ترویج فرهنگ درختکاری از مدارس شروع کند قطعا بهتر جواب خواهد داد
محمد مجید زاده از دیگر حاضران به موضوع باغ سالاریه می پردازد و به سرنوشت غم انگیزاین باغ را متذکر می شود و در این زمینه منتقد کوتاهی شهرداری است که چرا کاری صورت نمی دهد.
وی از قطع درختان انتقاد می کندو می گوید: دربلوار امین، باغ سالاریه و ایستگاه راه آهن درختان را قطع می کنند و وقتی به 137گزارش می دهیم می گویند درختان بیماربودند و مشکلی نیست.
 دیگری از نوع درختان کاشته شده خرزهره در بلوار مرجعیت انتقادمی کند و کاشت درختان زیتون تلخ درقم را درست نمی داند.
واما سید محسن محسنی از تغییر کاربری فضای سبز انتقاد می کند و می گوید طی این سالها کمیسیون ماده 5 بسیاری از فضای سبزقم را تغییر کاربری داده است این در حالی است که نه نماینده شهرداری، نه نماینده منابع طبیعی و نه محیط زیست در این کمیسیون ها حضور داشته اند.

وی تغییر کاربری فضای سبز را مظلوم ترین کاربری ها می داند ومی افزاید: چرا شهرداری قم طی این سالها از این موضوع دفاع شایسته و بایسته ای نکرده است.
محسنی افزود: چرا شهرداری اجازه می دهد دربلوار مرجعیت فضای سبز را تغییر کاربری بدهند وبه جای آن برروی گسل بیمارستان بسازند، چرا شهرداری اجازه می دهد دامنه کوه خضر که اراضی دولتی است و می تواند به راحتی در اختیار شهرداری باشد نهاد دیگری به نفع خود از آن استفاده کند .
وی از شهردارخواست که به هیچ عنوان اجازه ندهد فضاهای حاشیه بلوار مرجعیت به دست سهم خواهان بیفتتد محسنی تصریح می کند: همه متقاضیان اشتغال را بهانه می کنند اشتغال خوب است امابه شرطی که فضای سبز را از بین نبرد.
سوال های دیگری نیز پرسیده شد که ما به همین ها بسنده کردیم.
مدیرعامل فضای سبز قم در پاسخ به سوالهای مطرح شده گفت: نمی گویم که دراین سالها در تغییر کاربری باغات شهرداری مقصر بوده بلکه معتقدم قطعا استانداری، شهرداری، محیط زیست و منابع طبیعی در این موضوع کوتاهی کرده اند.
برای مثال باغ معلم کنار ناشران مالک تصمیم به کاربری باغ به مدرسه علوم دینی دارد به سازمان ما مراجعه کرد، طبق کمیسیون ماده 7از ما مجوز قطع درخت می خواست ما قبول نکردیم به کمیسیون ماده 5متوسل شد و بدون امضای شهرداری رای مثبت را گرفت، ما رضایت نمی دادیم درنهایت گفت من از طریق قانون اقدام می کنم در چنین مواقعی ما چاره ای جز همکاری نداریم.
جوادیان با بیان اینکه سیاست شهرداری قم صیانت از فضای سبز و باغات است در خصوص باغ سالاریه گفت: همه مجوزهای لازم برای تملک این باغ توسط شهرداری مهیاست، اما نمی دانم چرا دانشگاه با ما همکاری نمی کند.
وی با اشاره به تشکیل پلیس حفاظت باغ های سطح شهراز سال 1395 گفت: طبق قانون حفاظت از فضای سبز مالک باغی که با هدف ساختمان سازی اقدام به خشک کردن باغ کند شهرداری می تواند آن باغ را تملک کرده و به نفع مردم آن را به بوستان تبدیل کند بنابراین 4پلیس هرروز در سطح شهرمی چرخند تا اگر چینن مواردی را دیدند گزارش کنند.
مدیرعامل فضای سبزو بوستان های قم با بیان اینکه در حال حاضر 71باغ شناسنامه دار وجود دارد که متاسفانه 10باغ آنها خشک شده و 61 قطعه آنها سر سبز است.
جوادیان تملک باغ را هزینه بر دانست وافزود: برای تملک باغ ها به بیش از 500میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اما برای تملک باغ ها هم اکنون 57میلیارد تومان اعتبار جذب کرده ایم.
وی گفت: تملک باغ اشراقی، قولیان، گلزار و همچنین 2 باغ در منطقه دو در دست انجام است که در صورت تملک این باغ ها در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
 وی افزایش پارک های محلی را از برنامه های دردست انجام سازمان فضای سبز قم عنوان و تصریح کرد: پشت بام سبز از دیگر برنامه های دردست انجام است که طبق مصوبه شورا کسانی که اقدام به اجرای این طرح کنند در عوارض سالیانه آنها تخفیف لحاظ خواهد شد.
مدیر عامل فضای سبز شهرداری قم به اجرای نهضت سبز اشاره کردو افزود: در این نهضت به فضای سبز قم از طریق درختکاری در حاشیه معابرافزوده خواهد شد.
وی فضای سبز را مطالبه عمومی و به حق شهروندان دانست و بیان کرد: ما برای ایجاد یک فضای سبز ایده آل به کمک مردم و رسانه و سازمان ها نیاز داریم.
مدیرعامل فضای سبز قم با اشاره به نقش ومردم در حفظ وتوسعه فضای سبز قم گفت: ما واقعا به کمک دستگاه ها نیازداریم مهمترین آنها راه و شهرسازی است که باید زمین در اختیارفضای سبز بگذارد.
بااین اوصاف به نظر می رسد اگر نام کمیسیون ماده پنج را به آفت فضای سبز قم تغییر دهیم بهتر باشد چرا که در سال های اخیر برآیند تغییر کاربری ها نشان می دهد که کمیسیون ماده پنج تاکنون نتوانسته است مانع از تغییر کابری فضاهای سبز قم شود. پیداست آن حرکت لازم برای توقف تغییر کار بری فضای سبز قم باید طریق خود مردم و رسانه ها مطلبه و پیگیری شود.  

زهره مهر نوروزی

پاسخی بگذارید