تاریخ : 1398/05/25 16:45
شناسه : 208689
نمی دانم چندمین خبرنگاری بودم  خودم را به محل آتش سوزی رسانده بودم از چند صدمتری بوی چوب های سوخته و نیم سوز را می شنوی، سرا به ویرانه ای تبدیل شده بود به گفته شاهین ایل بیگی پور معاون میراث فرهنگی آتشی که از ساعت 3و نیم عصر روز دوشنبه آغاز شده بود ساعت 11شب به طور کامل اطفا شد.

 صاحب واحدهای سوخته در بین آوارها دنبال اشیاء باقیمانده خود می گشتند، حاج آقا پوستچی  که مغازه اش خاکستر شده بود چوبهای سوخته را جابجا می کرد، اینجا 13مغازه طعمه حریق شده بود.

بازار کهنه را که پشت سر بگذاری به میدان کهنه می رسی سمت راست سرایی وجود دارد به نام «سرای ملأ حسین» که به سرای چوب‌برها معروف است. این بنای تاریخی در سال 88 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، نجار یکی از مالکان آنجا با تاسف می گوید: بیش از 200نفر دراین سرا دادو ستد می کنند.
 دیدن مردان درمانده که به اموال سوخته خود نگاه می کنند و کاری از دست شان بر نمی آید بسیار تاسف انگیز است، حاج اقا حسین بیش از 40سال است که دراین سرا کاسبی می کند می گوید: این آتش سوزی سابقه نداشته است او معتقد است این آتش سوزی باید از روی عمد باشد باعث وبانی این حریق را نفرین می کند که آتش به عمرش بیفتدد که مارا آواره کردند و حیوانات بی گناه را نیز به همراه این چوب ها سوزاند.
 مجید ولی خانی که از این ماجرا بی نهایت ناراحت است می گوید: نه کسی به فکر این سرا بود نه بفکر ما کاسب های این سرا فروردین ماه امسال بخشی از سقف این سرا فرو ریخت وهنوز مرمت نشده این هم آتش سوزی که اکثر مغازه ها آتش گرفته اند.
وی از دست میراث  فرهنگی گلایه می کند ومی افزاید: میراث فرهنگی قم هیچ توجهی به این میراث نداشته گاهی که کار مندانش بیکار می شوند می آیند چند عکس می گیرند و می روند به جز این موارد میراث فرهنگی به این سرای تاریخی  کاری ندارد.
 به گفته حاضران از دیروز تا امروز کلی مدیراز شهردار گرفته تا استانداربرای بازدید  این سرای سوخته آمده اند و رفته اند
غلام حسین ابوالفتحی می گوید: نماینده شهرداری به دروغ به اعضای شورای شهر می گفت که ما به مغاز دارها اخطار داده ایم ولی توجه نکرده اند درحالی که این حرف اصلا صحت ندارد اگر اخطار داده باشد باید نامه کتبی داشته باشد از ماها امضاء گرفته باشد در حالی که اینگونه نیست و هیچکدام از ما چنین چیزی را ندیده ایم.
یکی از صاحبان مغازه ها که خیلی ناراحت به نظر می رسد می گوید: عده ای دیده اند که دیروز چند نفری در اینجا قلیان کشیده اند اینجا در نجاری ها چوب های خشک گذاشته می شود با کمترین آتش می سوزند و خاکستر می شوند.
حاج اسماعیل پوستچیان  به مغازه اش که در گوشه سرا واقع شده اشاره می کند ومی گوید: خدا می داند با صد قرض و قوله  دراین اوضاع بازار چوب کلی چوب خریده بودم به همه بدهکارم این اوضاع من است الان چند تکه ذغال روی دستم مانده با یک دستگاه خراب چوب بری خراب.
 از بیمه مغازه ها می پرسم حاج رضا احمدی می گوید: طبق قانون بیمه باید اینجا مسقف باشد، نگهبان داشته باشد مغازه ها دوربین داشته باشند تا بیمه به ما تعلق گیرد بیمه مارا حمایت نمی کند چون شرایط بیمه برای ما بسیار هزینه براست.
در حین گفتگو با آسیب دیدگان محسن اروجی مدیرکل بحران قم وارد می شود کاسبان که وی را نمی شناسند می پرسند از کدام خبرگزاری آمده اید اومن پیش دستی می کنم و معرفیش می کنم که حاضران شرح ما وقع می دهند.
یکی از آنها می گوید: مسئولان لطف کنند به ما وام کم بهره با مدت تنفس  یک ساله بدهند تا بتوانیم خودمان را جمع و جور کنیم در غیر این صورت به فلاکت می افتیم چرا که توان بازسازی نداریم.
حاج آقا پوستچی به اینجا که می رسد می گوید: من سال 1370 برای انتقال به شهرک صنوف ثبت نام کردم پول هم پرداخت کردم الان 27 سال است که منتطر هستم که تکلیفم روشن شود و در آنجا مستقر شوم ولی همینطور بلاتکلیف هستم.
یکی از حاضران می گوید: ساکنان اینجا افراد کم بضاعتی هستند که توان جابجایی ندارند وگرنه اینها هم در شهرک ثامن (شهرک چوب قم ) مستقرمی شدند به اینجا که می رسد حاج آقا پوستچی به حرف می آید و می گوید: مشکل اینجاست اگر زمین هم بدهند با شرایط  امروز توان ساخت نداریم.
نجار می گوید: به همه مسئولان که آمده اند گفته ایم به ما وام کم بهره، بلا عوض و یا با تنفس یکساله به خسارت دیدگان بدهند تا بتوانند واحدهای خود را باز سازی کنند.
از مدیرکل بحران قم می پرسم چه برنامه ای دارید چه اقدامی قرار است انجام دهید؟
پاسخش  کوتاه است بررسی کنیم ببینم که چه باید کرد.
یکی از حاضران که با دقت به گفت و گوی ما توجه داشت بلند به طوری که مدیرکل بشنود گفت: ما مدیری می خواهیم که این اوضاع را پیگیری کند اینکه بازدید کنند و بروند فایده ندارد.
جالب می شود که بدانی در21خرداد ماه پس از آتش سوزی در بازار تبریز مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، در گفتگو با ایرنا وضعیت ایمنی بازارهای این شهر را بسیار نگران کننده می داند و  می افزاید: طرح ایمنی بازارها برای نخستین بار در کشور توسط آتش نشانی قم تدوین و با تصویب آن در سازمان های شهرداری ها و ابلاغ آن به کل کشور، تاکنون در این استان اجرایی نشده است.
عباس جعفری با اشاره به تدوین طرح ایمنی بازارها توسط سازمان آتش نشانی قم تصریح می کند: با توجه به اهمیت ساماندهی و ارتقای وضعیت ایمنی بازارها، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با بازدیدها و مطالعات کارشناسی صورت گرفته، این طرح در قم تدوین و به سازمان شهرداری های کشور پیشنهاد داده شد.
وی ادامه داد: این طرح پس از تصویب توسط سازمان شهرداری های کشور برای اجرا به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ شد که متاسفانه تاکنون در سطح بازاری های استان اجرایی نشده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، با انتقاد از عدم همکاری اصناف و هیات مدیره بازار های قم به ویژه بازار قدیم این شهر برای اجرای طرح ارتقای ایمنی بازارها می افزاید: با وجود اینکه این طرح به هیات امنای بازارهای استان ابلاغ شده است ولی به دلیل اینکه اهمیت ارتقای ایمنی بازارها برای اصناف به خوبی درک نشده، اقدامی موثری در این زمینه انجام نشده است.
طبق گفته حاضران آتش سه ساعته خاموش شده است اما اقدامات لکه گیری عوامل شهرداری برای جلوگیری از روشن شدن آتش نهفته زیر چوب ها اقدام به تخریب یکی از سردرهای تاریخی سرای ملاحسین کرده تا بتوانند چوب های نیمه سوز را به گودال کناری کاروانسرا بریزند که این حرکت آنان داد حاضران را در آورده بود.
شاهین ایل بیگی پور معاون میراث در خصوص این حادثه گفت: آتش از انبار چوب سرا آغاز شد که بخشی از آن در اختیار شهرداری و بخشی نیز در مالکیت بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه علت آتش سوزی در دست بررسی است تصریح کرد: هنوز میزان خسارت وارده به این بنا کارشناسی نشده است.
معاون میراث فرهنگی قم بل بیان اینکه هنوز معلوم نیست که کابل برق و یا بی احتیاطی علت این حادثه بوده است گفت: در بحث ایمنی سرای تاریخی ملا حسین از قبل مکاتباتی با اداره برق انجام شده بود.
اینجا دو درد سخت آزارت می داد، درد اول خسارت دیدگان حادثه بود که از دیدنشان متاسف می شدی درد دوم درد بی توجهی به ابنیه میراث فرهنگی قم بود که به آسانی در آتش سوخته بود میراثی که غفلت و بی توجهی مسئولان این شهر را می رساند.
وقتی می خواهم از سرا خارج شوم در دالان یکی از ساکنان می خواهد عکسی از سر در دالان بگیریم که درآستانه ریزش است ومی گیریم درنهایت تاسف از سرای تاریخی ملا حسین که حالا دیگر نیمی از آن به طور کامل تخریب شده است خارج می شوم واما    
قدر دانی می کنم از مدیرانی که تنها در حرف حافظ میراث فرهنگی قم بودند نه در عمل
و ممنون از میراث فرهنگی قم با این کارعملکرد درخشانش در نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی، ممنون از شهرداری قم بابت توجه و نگهداری از ابنیه های تاریخی قم مثل بازار کهنه و سرای ملا حسین، ممنون تر از صدا و سیمای قم در فرهنگ سازی برای حراست مردمی از میراث فرهنگی قم و درآخر بسیار ممنون از همه مدیران قم که همت عجیبی به خرج دادند تا امروزما شاهد سوختن و تخریب بناهای تاریخی قم باشیم. دست همگی خوش


زهره مهر نوروزی

پاسخی بگذارید