گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/05/25 16:56
شناسه : 208690
 اگر پروژههای نیمه تمام که معاون اقتصادی استاندار قم آنها را نماد عدم جذب سرمایهگذار توصیف می کند و طرحهای فاقد کارشناسی و بدون آیندهنگری قم را به کناری بگذاریم، واقعیت این دست که در 10سال اخیر سرمایهگذاران داخلی و خارجی تمایل دارند که در این شهر سرمایهگذاری کنند.
 غضنفری معاون اقتصادی استانداری قم می گوید: قم بهشت سرمایه گذاری ایران است ومعتقد است درقم باید نگاه به سرمایه گذاری تغییر کند، وی سرمایه گذاری را یک جریان سیال می داند که اگر در قم بستری برای فعالیتش مهیا نشود بی شک شهرو منطقه دیگری را برای فعالیتش انتخاب خواهد کرد. اما وضعیت جاری سرمایه گذاران در قم چگونه است؟ آیا مسیر موجود همواراست ؟
به چهاردهمین جلسه کارگروه رفع موانع تولیدی که با حضور اعضای کارگروه و استاندار و متقاضیان سرمایه گذاری در دشت بهشت( منطقه نمونه گردشگری واقع در نایه بخش خلجستان ) برگزار شدسری می زنیم.
شروع صحبت ها با میرحسینی سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت بود وی با بیان اینکه داشتن راه دسترسی مهمترین مشکل این منطقه است گفت: طبق مصوبه دولت تامین زیر ساخت تا درب شهرک برعهده دولت است ولی هنوز این تعهدات عملیاتی نشده است.

وی با اشاره بر لزوم تسریع در روند رسیدگی و کاهش بروکراسی های اداری گفت: با منابع طبیعی و محیط زیست  استان  در زمینه تغییر کار بری و استعلام چند مسئله وجود دارد که پیگیر هستیم تا از طریق قانونی برطرف کنیم  ولی لازم است که روند رسیدگی سریع تر انجام شود.
میر حسینی نبود انشعاب گاز را یکی دیگر از مشکلات زیر ساختی منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت عنوان کرد و افزود: گاز یکی از موارد زیر ساختی است که طبق مصوبه دولت باید تا درب شهرک توسط شرکت گاز انجام شود، ولی علی رغم پیگیرهای صورت گرفته به نتیجه نرسیده ایم چرا که می گویند کل شهرک باید ساخته شود، سپس امکان انشعاب گاز به آنجا فراهم شود این در حالی است که برای پروژه 30 واحد بوم گردی در دست انجام هم به گاز نیاز داریم .
این سرمایه گذار عدم سرویس دهی تلفن همراه در این منطقه را متذکر شد و افزود: با توجه به نیروی انسانی که در ساخت این شهرک مشغول با کار هستندنبود ارتباط مخابراتی در این منطقه یکی از مشکلاتی است که با ان درگیر هستیم .
میر حسینی با بیان اینکه مصوبه ساخت این مجموعه 118هکتاری توسط هیئت دولت به تصویب رسیده است اظهار داشت:طی دوسال گذشته 50 میلیارد تومان برای ساخت شهرک از سرمایه بخش خصوصی هزینه شده است.
 در ادامه سرمایه گذار هتل دردست ساخت زمرد به بیان مشکلات خود پرداخت و گفت: متاسفانه در قم بانک ها با سرمایه گذاران همراه نیستند و به تعهدات خود عمل نمی کنند.
ابوالفضل حجازی با بیان اینکه در ابتدا ساخت این بنا که قرار شد مشارکتی با بانک ساخته شود 70میلیارد درنظر گرفته شد بود که 40میلیارد سهم بانک و 30میلیارد سهم سرمایه گذاران بود تمام وثیقه های درخواستی بانک را ارایه کردیم که ازاین میزان بانک تنها 10میلیارد تومان پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه تاکنون برای ساخت این پروژه 95میلیارد هزینه شده و ارزش فعلی آن 200میلیارد تومان است افزود: با توجه به تغییرات بانک توسعه ملی که سهمش در قراردادها افزایش یافته است بانک مذکور باید 60میلیارد پرداخت کند تا به تعهدات خود عمل کرده باشد درآن صورت این هتل ظرف 18ماه ساخته و تحویل داده خواهد شد.
این سرمایه گذار با بیان اینکه تاکنون بیش از 45میلیارد تومان از ملک شخصی خود فروخته و در این مجتمع و هتل هزینه کردهام، تصریح کرد: این درحالی است که ظرف شش ماه گذشته بانک 10میلیارد تومانی را که همان ابتدا متعهد شده بود نپرداخته و بازهم سند ملک و وثیقه می خواهد این درحالی است که بانک در ساخت این هتل بامن سرمایه گذار شریک است وباید به تعهداتش عمل کند.
وی با انتقاد از کارشکنی بانک ها با بخش خصوصی گفت: متاسفانه بانک ها بیشتر به منافع شخصی فکر می کنند تا منافع ملی که ادامه این روند برای سرمایه گذارن خوشایند نیست.
این سرمایه گذارافزود: بشخصه می توانم با هزینه شخصی این مجتمع و هتل را بسازم اما وقتی بانک تعهد داده است باید به آن عمل کند واین درست نیست که بانک ها سرمایه گذارن را به میدان بیاوردند در موقع انجام کار که شد پشت سرمایه گذار را خالی کنند.
وی با تشکر از فعالیت های تیم اقتصادی استاندارقم درروفع مشکلات تولید و سرمایه گذاری گفت: خواسته ای که به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی دارم این است که این روند فعلی بانک ها را اصلاح کنید تا سرمایه گذاران ناامید نشوند تا توسعه اقتصادی کشور ادامه داشته باشد.
 سه سرمایه گذار دیگر دراین جلسه مشکلات خود را مطرح کردند که عمدتا به مسائل زیر ساختی باز می گشت و قانون های دست وپاگیری که درشرایط  کنونی نیاز به بروز رسانی دارند.   
دراین جلسه سرمست  استاندارقم  از دستگاه های مربوطه خواست با سرمایه گذاران پروژه ها  حداکثری همکاری را داشته باشند و تصریح کرد: تا دو هفته دیگر باید تکلیف مشکلات مطرح شده در این جلسه مشخص  شود و نتیجه پیگیری ها باید مشهود باشد.
درادامه به جلسه سوم شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم گریزی می زنیم در این جلسه چندین سرمایه گذار بخش خصوصی حضور داشتند که پیش از حاضر شدن در این جلسه برنامه های آنها درادارات  مسکن وشهرسازی ،میراث  فرهنگی، محیط زیست ،منابع طبیعی ، صنعت و معدن ، جهاد کشاورزی و حمل و نقل جاده ای بررسی شده بود نامه ها و امضاء های لازم را دریافت کرده بودند و در این جلسه قرار بود که نهایی شود سرمایه گذاران در فرصت قانونی طرح های خود را عنوان کردند طرح ساخت اردوگاه تفریحی بین استان مرکزی و قم و طرح کارخانه آب میوه سازی و طرح احداث  کارخانه آسفالت از طرح های مطروحه ای بود که رای نیاورد.
 پدافند غیر عامل یکی از معترضان طرح ها بود و همین حرکت منجر به واکنش  استاندار شد وخطاب  به رئیس راه و شهرسازی گفت: بارها تکید کرده ام که طرحی که تلکیفش  روشن نشده درجلسه شورای برنامه ریزی و توسعه شهرقم مطرح نکنید و از این پس  هیچ طرح بلاتکلیفی دراین جلسه مطرح نشود.
حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم صبوری معترضانه به عملکرد مسئول پدافند غیر عامل استان  در پاسخ به استاندارگفت: ما در جلسات مختلفی که برگزار کرده ایم موافقت همه ادارات را جلب می کنیم، ولی بعضی از ادارات جلسات را جدی نمی گیرند نمایندگان خود را می فرستند متاسفانه در جلسات رسمی که باید طرح به سرانجام برسد مدیرانی مانند پدافند غیر عامل حاضر می شوند و همه طرح ها را زیر سوال می برند که در واقع این کار درستی نیست.
به همان دلایل که گفته شد طرح ها برای بررسی مجدد به سرمایه گذاران باز گشت داده شد تا آنها یک یا دوماه دیگر دوندگی کنند تا شاید در جلسات بعدی شورای برنامه ریزی و توسعه استان بتواند رضایت مسئولان را جلب کنند.
 به خوبی پیداست که مسیر سرمایه گذاری در قم هموار نیست، سال 97برای تسریع در امور متقاضیان سرمایه گذاری درقم مرکز خدمات سرمایه گذاری ایجاد شد و اما پیچ و خم ها همچنان به قوت خود باقی است.
 نبود قانون های بروز و شفاف، تامین نبودن زیرساخت ها آن هم با کارشکنی ادارات دولتی، عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات با روش های سخت گیرانه و بهره های بالا  نشان می دهد که قم در بخش پذیرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی موفق نخواهد شد مگر اینکه در عملکرد خود  درزمینه ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذاران تجدید نظر کند.
این را همگان می دانند که شرایط فعلی کشور ما عادی نیست چراکه در جنگ اقتصادی به سر می بریم در چنین شرایطی سرمایه گذاران ما، حکم سربازان خط مقدم را دارند که سعی می کنند با چنگ و دندان در مقابل دشمن بایستند. حال اگر سربازان جنگ اقتصادی از پشت جبهه حمایت و پشتیبانی نشوند چگونه انتظار داریم سرباز خلع ید شده سربازی که فرمانده پشتش را خالی کرده  پیروز این مصاف شود.
 سرمایه گذاران قم از دیگر شهرهای ایران مستثناء نیستند و نیاز به حمایت و پشتیبانی صد درصد مدیران دارند تا بتوانند نقش بی بدیل خود را که تقویت بنیادهای اقتصادی مقاومتی و رونق تولید است را به سرانجام برسانند.  
زهره مهرنوروزی

پاسخی بگذارید