تاریخ : 1398/06/2 11:41
شناسه : 208815

فینال فصل اول برنامه تلویزیونی «عصر جدید» درحالی روی آنتن رفت که با حاشیه‌های متفاوتی همراه بود.

انتهای اتوبان کردستان، باشگاه ورزشی آرارات، محل تصویربرداری اختتامیه برنامه تلویزیونی «عصر جدید» است. یک در کوچک سبز زنگ محل ورود مهمانان است. خانواده های بسیاری کنار خیابان زیرانداز انداخته اند، برخی شام می خورند، بقیه هم هرکدام سرگرم کاری. اکثرشان از شهرستان های مختلف به عشق دیدن احسان علیخانی و داوران برنامه آمده اند و اصلا قرار نیست حتی مهمان برنامه هم باشند!

پشت در ورودی هم ازدحام بسیاری است. پشت در یک راهروی کوچک قرار دارد که چند نفر به عنوان حراست اسامی را جهت ورود چک می کنند. تلفن های همراه را هم می گیرند و پس از آن علاقه مندان می توانند جهت حضور در استودیو وارد ورزشگاه شوند.

استودیو که یکی از سالن های سرپوشیده استادیوم است، به صورت دو طبقه درآمده، یک طبقه که سن و صندلی های مهمانان را تشکیل می دهد و طبقه بالاتر که اتاق داوران، نویسندگان، جلسات، گریم و ... در آن تعبیه شده است. قبل از شروع برنامه فینالیست ها همه دور هم نشسته اند. حق ارتباط گیری با کسی را ندارند و بناست در ساعات منتهی به فینال فضای روانی آرامی را داشته باشند.

در اتاق دیگر هم داوران گرد هم آمده اند و مشغول صبحت با هم هستند. روی دیوار راهروی طبقه بالا تصاویر شرکت کنندگان در برنامه در ابعاد بزرگ آویخته شده و در میان آنها تابلوهایی هم با موضوع شکل گیری برنامه نصب شده است. این تابلوها مسیر برنامه «عصر جدید» را نشان می دهد که آغاز برنامه از کجا بوده و به کجا رسیده است.

آرشا اقدسی و بهرام عظیمی نیز به عنوان مربیان مهارت آموزی فینالیست ها آمده اند و هرازگاهی با فینالیست ها هم کلام می شوند. فضای طبقه دوم تقریبا آرام است و همه برای آغاز برنامه لحظه شماری می کنند.

اما فضای استودیو کاملا متفاوت با طبقه بالاست. هنوز برنامه آغاز نشده و مهمانان همه سالن را پر کرده اند، حتی روی راه پله ها هم نشسته اند. دکور امشب متفاوت با شب های قبل است. وسط سن یک میز بزرگ سفید گذاشته اند و یک دایره سفید که آرم عصر جدید در آن خودنمایی می کند، جلوی میز روی زمین چسبانده شده است.

مردم یک صدا کاندیداهای مورد علاقه شان و یا حتی داوران را تشویق می کنند. پایین ردیف حضار و درست پشت سر داوران، صندلی هایی چیده شده که میزبان همه شرکت کنندگان در برنامه عصر جدید است که پیش از این به برنامه آمده اند ولی در دورهای بعدی حذف شده اند.

چیزی به آغاز برنامه نمانده ، گروه سیاه پوش ماه عسل اینجا هم حضور دارند و با سرعت مشغول به کار هستند. احسان علیخانی روی سن می آید، با مردم احوالپرسی کرده و از آنها درخواست میکند مقتضیات برنامه زنده تلویزیونی را رعایت کنند. او تاکید می کند که بناست دو گفت و گو تا قبل از بخش خبری ساعت 22 داشته باشند و از داوران هم تقاضا می کند که حواسشان به ریتم برنامه و همچنین زمانی که در اختیار دارند، باشد.

چیزی حدود 22 دوربین در مکان های مختلف استودیو جای گذاری شده است، دو نفر از روی داربستی که در ارتفاع 10 متری نصب شده، کار تصویربرداری را انجام می دهند و برنامه با تشویق گرم حضار آغاز می شود.

داوران یک به یک وارد استودیو می شوند، رویا نونهالی با تشویق ممتد بانو... بانو... روی صندلی اش می نشیند، آریا عظیمی نژاد که وارد سالن می شود، حضار ضمن تشویق می گویند بابایا... بابایا... و ظاهرا این برنامه به قدری در زندگی مردم نفوذ کرده که حتی آنها دیگر می دانند فرزند آریا عظیمی نژاد او را بابایا صدا می زند. سیدبشیر حسینی اما با لفظ دکتر... دکتر... مورد استقبال قرار می گیرد و امین حیایی که آخر از همه وارد استودیو شده، با تشویق بسیار و گفتن پیاپی امین حیایی... امین حیایی... روی صندلی داوری می نشیند.

جایگاه داوران درست در نقطه مرکزی سن واقع شده و میز و صندلی آنها روی 36 مربع روشن واقع شده است. پشت میز جلوی داورها با پرده ضخیم سورمه ای رنگی پوشیده شده که پشت آن پر از سیمهای برق و اتصالات مربوط به آن است. البته داورها هم بطری آبشان را پشت همان پرده می گذارند و در فواصل برنامه از آن استفاده می کنند.

علیخانی در ابتدای برنامه به آغاز لیگ برتر فوتبال هم اشاره می کند و به مهمانان حاضر در استودیو اعلام می کند که پرسپولیس نتیجه مسابقه را یک بر صفر برده و همین باعث تشویق های محکم تر حاضران می شود.

برنامه با گفت وگوی سعید فتحی روشن شکل رسمی به خود می گیرد، در میانه راه بهرام عظیمی و روزبه معینی هم به گفت و گو اضافه می شوند و بحث پیرامون دماغ سعید فتحی داغ میشود.

مهمان بعدی این گفت و گو محمد زارع است. علیخانی تلاش میکند او را به حرف درآورد. بحث را به قضاوت میکشاند و عنوان می کند که برخی محمد را فقط از روی ظاهر قضاوت کردند ولی او نشان داد که همه چیز فقط ظاهر نیست. در میانه راه آرشا اقدسی هم به گفت و گو اضافه میشود و موضوع به دیوانگی و عقل کشیده می شود که رویا نونهالی در این بخش حضور فعالی دارد.

به ساعت 22 نزدیک می شویم و ارتباط زنده قطع می شود. تماشاچی ها 20 دقیقه فرصت دارند تا خستگی در کنند. هیچکس حق ورود و خروج و یا جابه جایی ندارد. در این زمان تماشاچی ها حسابی با داوران گرم می گیرند. از آنها می خواهند تا پس از برنامه با هم عکس یادگاری بگیرند و انصافا تک تک داوران با خوشرویی جواب همه علاقه مندان را می دهند.

 یکی از مهمانان حاضر در استودیو دخترکی به نام «فاطیما» ست که در دوره های قبل حذف شد. در این فاصله امین حیایی با دخترک خوش و بش می کند و جویای احوالش می شود. فاطیما می گوید کاش شما کلاس بازیگری داشتید و من پیش شما آموزش می دیدم. امین حیایی هم پاسخ می دهد که تو به قدری با استعداد هستی که خودت باید مربی ما باشی.

بخش خبری به پایان می رسد و دوباره به استودیو برمی گردیم، احسان علیخانی سخنانش را با بخش مربوط به کمک های مردمی به سیل زدگان ادامه می دهد و در ادامه ترانه ای بختیاری با صدای آرمان امیدی که او هم در دورهای قبل حذف شده، به روی آنتن می رود. در این میان آریا عظیمی نژاد همچنان از شنیدن صدای آرمان لذت می برد و آرام آرام با انگشتهایش روی میز ضربه می زند.

حالا نوبت به گفت و گو با بقیه فینالیست ها رسیده، علیخانی با فاطمه عبادی، پارسا خائف و دختران نینجا در این بخش گفت وگو می کند و هرکدام از آنها تلاش می کنند تا با سخنان خود مخاطبان را متقاعد کنند که به آنها رای بدهند.

گفت و گو تا حدود 15 دقیقه نیمه شب به طول می انجامد و علیخانی از عوامل برنامه می خواهد تا 5 دقیقه پس از پایان گفت و گو صبر کنند و پس از آن رای دهی به پایان برسد.

در فاصله ای که برنامه روی آنتن نیست، علیخانی از مخاطبان که از گرما کلافه شده بودند و یک جا نشستن هم برایشان مزید بر علت شده بود، خواست تا همچنان پر قدرت و انرژی به تشویق مخاطبانشان ادامه بدهند و این نکته را هم یادآور شد که در این مدت ما نیاز به تغییر دکور داریم که با همراهی مخاطبان در برقراری نظم میسر است.

پس از آن گرو مردان سیاه پوش که آرم عصر جدید بر سینه شان حک شده بود مانند فیلم دور تند شده به روی صحنه آمدند و با همان سرعت میز سفید بزرگ را برداشتند، آرم برنامه را که جلوی آن چسبانده شده بود کندند و طرح دیگری را جایگزین آن کردند. صحنه به سرعت طی کشیده شد و تغییرات دیگر هم متعاقب آن انجام شد. در این فاصله با آب معدنی و شیرینی از مهمانان نیز پذیرایی نامنظمی صورت گرفت.

به لحظه بازگشت برنامه روی آنتن زنده نزدیک شدیم، احسان علیخانی که برای بخش پایانی برنامه لباس های خود را تغییر داده بود، روی سن برگشت. حین خوش وبش با داوران سید بشیر حسینی به پشت سر نگاهی کرد و خطاب به شرکت کنندگان بازمانده از فینال عصر جدید گفت وقتی برمیگردی احساس میکنی خاطراتت زنده میشود که ناگهان علیخانی خطاب به یکی از شرکت کنندگان که در دوره های قبل با جا زدن خود به جای یک جوان ناتوان که قصد خواستگاری از دختر محبوبش را دارد، داوران را به گمراهی انداخته بود، گفت مخصوصا اگر بازیگر فراری هم باشد که حسینی خطاب به جوان گفت ما توی آسمانها دنبالت می گشتیم و پسر جوان از خوشحالی ریسه رفت.

اعلام آماری از ترین های برنامه عصر جدید نیز بخش دیگر این برنامه بود. بر اساس اعلام احسان علیخانی مجری این برنامه، سخت گیرترین داور، آریا عظیمی نژاد با 67/2 رأی مثبت و مهربان ترین داور امین حیایی با 78 درصد رأی مثبت بود.

سریعترین رأی مثبت برای آرمان امیدی در مرحله دوم از آریا عظیمی نژاد بود که در دقیقه یک اجرا به او رأی مثبت داد.

سریعترین 4 رأی مثبت برای گروه «دختران نینجا» در دقیقه 1/39 بود و سریعترین رأی منفی متعلق به مجید نجاتمنش در ثانیه 30 از امین حیایی بود.سریعترین 4 رأی منفی برای مجید نجاتمنش بود. چالش برانگیزترین اجرا بین گروه خیر و شر در مرحله 2 بود.

 

همچنین عجیب ترین صعود به مرحله بعد متعلق به سالار میرکریمی بود که با خودش رقابت و به مرحله بعد صعود کرد.پرهزینه ترین اجرا ویدئو مپینگ بود برای گروه «شوک» و با حوصله ترین اجرا متعلق به گروه «دومینو» بود که حدود 15 ساعت دومینوها را چیدند و در دو دقیقه تمام شد.
تحصیل کرده ترین شرکت کننده آقای حامد نصرآبادیان با مدرک دکتری بود. جوانترین شرکت کننده «محمدپارسا قاضی» بود. مسن ترین شرکت کننده مصطفی فراهانی با 61 سال سن بود.

جوانترین ورزشکار علیرضا 5 ساله از گروه «پیرامید» بود و مسن ترین ورزشکار آقای قنبری 57 ساله بود، جوانترین خواننده «فرهان منصوری» با 12 سال سن ، جوانترین فینالیست«پارسا خائف» با 14 سال سن و مسن ترین فینالیست «سعید فتحی روشن» با 39 سال سن بوده اند.

اولین کارت طلایی را «شیوا رضوی پور» از سیدبشیر حسینی گرفت و اولین حذف شده «علی سعیدی» بود. اولین آسیب دیدگی برنامه گروه آکروبات آقای قنبری بود که در ویدئوی ارسالی دندان های خود را از دست داد. دورترین شرکت کننده از نظر جغرافیایی به استودیوی عصر جدید نیز «ساسان پرکان» از چابهار بود.

در این برنامه شاهد اجراهایی از وحید آجری، گروه آوازی وکاپلا به همراه کیا رکنی، آرمان امیدی، کارزان و عبدالباسط قاسمی و شروین حاجی آقاپور بودیم و پس از آن اعلام نتایج آغاز شد.

پس از گذشت ۲۰۴ روز رقابت بین ۱۰۳۸ نفر، نفر نخست این رقابت با رای مردم انتخاب شد که فاطمه عبادی با ۶،۵۴۴،۹۶۴ رای از مجموع ۲۴،۴۰۵،۶۰۸ رای توانست عنوان استعداد برتر و جایزه ۵۰۰ میلیونی را از آن خود کند.

محمد زارع (بدلکار) با ۵،۹۱۶،۳۶۲ رای، پارسا خائف (خواننده) با ۵،۷۱۷،۰۶۴ رای، سعید فتحی روشن (شعبده‌باز) با ۳،۱۴۸،۴۳۱ رای، و گروه دختران نینجا (ورزشکار) با ۳،۰۷۸،۷۸۷ رای، عناوین دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

پس از اعلام نتایج و بریدن کیک توسط فاطمه عبادی و رویا نونهالی و  پایان پخش زنده، داورها زمانی را با صبر و حوصله به خوش و بش با مهمانان اختصاص دادند و از سوی دیگر احسان علیخانی به اتاق جلسات بالا رفته و به جمع مدیران شبکه سه سیما پیوست که از مدتی قبل در استودیو حضور یافته بودند.

اما استقبال از فینالیست ها در نیمه شب از بخش های دیگر این برنامه بود. بیرون محوطه باشگاه آرارات بسیاری از هواداران گرد هم آمده بودند و هرکدام از فینالیست ها که از در خارج میشد، با استقبالی کم نظیر و بی سابقه مواجه میشد.

یکی از نقاط قابل توجه در برنامه مواجه احسان علیخانی به عنوان مجری با 2 آیتم در این برنامه بود. در حقیقت او تنها دو گزینه گفت و گو با فینالیست ها و اعلام نتایج را در اختیار داشت و از طریق همین دو گزینه توانست برنامه ای با ریتم مناسب و اوج و فرودهای حساب شده برای مخاطبانش خلق کند و باز هم این نکته را به برنامه سازان یادآوری کند که پربیننده ترین برنامه تلویزیون در حال حاضر با حضور خود مردم و بدون استفاده از سلبریتی ها و چهره های مطرح ساخته شد.

پاسخی بگذارید