گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/06/3 09:17
شناسه : 208830


  زهره مهرنوروزی/این روند جاری و معمول جامعه ماست مثل اینکه دانشمند و فرهیخته ای در بین مردم زندگی می کند خیلی کارهای خوبی انجام می دهد هیچ کس بها نمی دهد کسی احوالش را نمی پرسد، اما همینکه از دنیا رفت پرس و جوها برای شناسایی وی آغاز می شود، کتاب هایش و دست خط هایش را نیز جمع آوری می کنند آنوقت تاسف ها خوردن ها تازه شروع می شود که «اقبال لاهوری» شاعر نام آوازه پاکستانی در این باره می گوید:  تا که بودیم نبودیم کسی/کشت ما را غم بی همنفسی  تا که رفتیم همه یار شدند/ خفته ایم و همه بیدار شدند حال درست حکایت کارونسرای تاریخی ملاحسین (که البته در لفظ مدیران به ملاحسین خان ارتقاء یافته)شهر ماست که بعد از خاکستر شدنش صداها بلند شده است. 

دریکصد وهفتمین جلسه رسمی وعلنی شورای اسلامی شهر قم که طبق روال معمول شامگاه روزدوشنبه درسالن جلسات شهید باکری برگزارشد و دربخشی از این جلسه به این موضوع پرداخته شد.  رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: باید توسط شهرداری آنجا کف سازی شود تا برای مدتی به پارکینگ تبدیل شود میراث فرهنگی هم بادی در این جا ورود کند و بخش ساخت ابنیه هایی را که تخریب شده است بازسازی و مرمت کند. محمود مسگری با اشاره به دغدغه های جدی که برخی از بافت های کهنه در مدیریت شهری ایجاد می کند عنوان کرد: بعضی تصمیمات،مشکلات بافت های کهنه را حل نمی کند و مسئولان باید واقعیات را ببینند.

وی افزود: ساماندهی و افزایش خدمات ایمنی در این محدوده صرفا با تعاملات بین دستگاهی امکان پذیر است. رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در ادامه افزود: شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رابطه مسئولیت مستقیم دارند.  مسگری با انتقاد از رویه موجود در مسیر ساماندهی بازار کهنه بیان کرد: میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف و امور خیریه قم در مسیر ساماندهی بازار کهنه همکاری لازم را انجام نداده اند و مانع از تعریض شوارع و افزایش خدمات ایمنی می شوند.

وی اضافه کرد: مسئولان این دو سازمان برای درک عمق مشکلات ساکنان و کسبه بازار کهنه، چند مدتی در این محدوده ساکن شوند تا به مشکلات این قبیل از شهروندان از نزدیک آشنا شوند. مسگری ابراز کرد: برای ساماندهی بافت فرسوده، تعریض شوارع و تجیهز خدمات ایمنی که دغدغه به حق ساکنان است باید تعاملات مورد نیاز در زمان کوتاهی صورت بگیرد. وی با بیان اینکه ابنیه های قدیمی در این شهر با مشکلات ایمنی همراه است در حالی که موقع بروز حادثه،تردد ماشین های سنگین آتش نشانی به این بافت ها به سختی انجام می شود و خدمت رسانی را با موانع جدی مواجه می کند بیان کرد: باید همه دستگاههای اجرایی و ذی ربط از جمله شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت ساماندهی بافت های کهنه به میدان بیایند.

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: در حفاظت از ابنیه های قدیمی و تاریخی و کهنه تصمیم گیری جدی نمی بینیم و این امر مشکلات زیادی در مدیریت شهری ایجاد کرده است از این رو دستگاههایی که ارتباط مستقیم با ساماندهی و ارتقای ایمنی این بافت ها دارند،پیگیر مشکلات باشند. درادامه روح الله امراللهی عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: برخی با تصمیماتی مانع از تعریض شوارع و تسهیل در خدمات ایمنی در بافت های کهنه می شوند و این امر خطراتی را به دنبال دارد. وی اظهار کرد:نباید برای ساماندهی این بافت ها مرتکب کوتاهی شد چرا که ساکنین در محدوده های بافت های کهنه و قدیمی با مشکلات زیادی مواجه اند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد:مسئولیت ساماندهی برخی از این بافت ها با میراث فرهنگی است در حالی که در آن کسبه به نگهداری چوپ و الوار می پردازند و خطرات جدی،جان مردم را تهدید می کند. وی با اشاره به اینکه باید شهرداری و شورای شهر به این محدوده ها ورود کنند و از مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی در مورد ایمنی این مراکز توضیح بخواهند تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی در این مجموعه ها،وضعیت ایمنی برق است که خطر آتش سوزی به همراه دارد و کسی برای حل این مشکل هم قدمی برنمی دارد.

دراین جلسه سید مجتبی سبحانی نژاد یکی از اعضای شورای شهر با بیان اینکه استفاده غیر مجاز از محوطه کارونسرا باعث  بروز مشکلات زیادی شده است، افزود: باید کاروانسرا بطور کامل تخلیه شود تا کف سازی انجام شود میراث فرهنگی هم تعمیر و نوسازی بناهای آن را به انجام برساند. وی گفت: خواسته ما این است که در این بنا کسب و کارهای مناسبی جایگزین شود وانبار چوب نباشد.

در ادامه مالکی نژاد افزود: با سوختن این کاروانسرا 15خانوار که در آنجا محل کسب و کارشان بود برای تعین تکلیف به شورا آمده بودند بنابراین لازم است با کمک مسئولین برای حل مشکل آنان تصمیمی گرفته شود تا این افراد بتوانند در آنجا ساکن شوند. امیر سامع معاون خدمات شهری شهردار قم از تصمیم نهایی می گوید اینکه نمی خواهند دیگر آنجا انبار چوب های فرسوده باشد اینکه وضعیت ساختمانی آنجا ناپایداراست و نیاز به تعمیر و باز سازی دارد.

وی تاکید کرد: تمام انبار چوب های آنجا باید تخلیه شود تا کسب و کار دیگری در آنجا جایگزین شود. سامع افزود: باید جلسه ای به اتفاق فرماندار، شورای شهر، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف برگزارشود تا وضعیت کاروانسرا مورد بررسی قرار گیرد. بختیاری نائب رئیس شورای شهر درپایان می گوید: به نظر می رسد که بحث  ایمنی بناهای قم در قم نیاز به توجه  و بررسی دارد که در ابنیه های تاریخی این موضوع مهم تر و احساس تر است  که  بخش( اچ اس تی)شهرداری باید فعال تر به این موضوع ورود کند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در زمینه توجه به ایمنی ابنیه ها در قم به فرهنگ سازی نیاز داشته باشیم. این حرف ها وتصمیم ها  مرا یاد داستانی به نام «تصمیم کبری» می اندازد داستانی که در دوران کودکی در کتاب درسی ام خوانده بودم در این داستان، دختر قصه ما یک روز عصر برای مطالعه کتابش به داخل حیاط می رود و زیر درخت می نشیند وکتابش را می خواند اما آنرا جا می گذارد وفراموش می کند که آنرا با خود بردارد و به خانه بیاورد آنشب  باران می آید و کتاب کبری خیس می شود بعد از این ماجرا او تصمیم می گیرد که به خوبی از کتابش مراقبت کند، درست حکایت کاروانسرای ملا حسین قم است..

در زمان و شرایطی که کشورهای بی تاریخ و بی ریشه به دنبال هویت سازی هستند و می بینیم که حتی برای هویت سازی به داستان های کهن ایرانی رو آورده اند بی توجهی به هویت های تاریخی کشورمان کار نا ثوابی است، کاروانسرا بیش از ده سال است که کاروانسرای ملا حسین به ثبت ملی رسیده و ضرورت حفظ و نگهداری از آن وظیفه همه ماست که در راس همه آنها میراث فرهنگی قم دیده می شود که متولی اصلی محسوب می شود،

این در حالی است که به علت بی توجهی مسئولان محترم قم سالهاست که این مکان با ارزش تاریخی به حال خود رها شده، به قول سید محسن محسنی یکی از اعضای فعال بنیاد قم پژوهی، درشهر ما متولیان حفظ ابنیه های تاریخی درحدی کوتاهی می کنند که اجازه می دهند بنا اصلی تخریب شود در آن صورت احیای آن بافت با هزینه های میلیاردی هم امکان پذیر نیست.  در پایان اینکه: قدر آئینه بدانیم چو هست نه در آن وقت که افتاد و شکست

انتهای پیام

پاسخی بگذارید