تاریخ : 1398/06/5 13:47
شناسه : 208898

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اجرای پرونده الکترونیک سلامت ضرورت وجود داروخانه های دولتی بزرگ برطرف شده و همه بیماران می توانند داروی مورد نیاز خود را از نزدیک ترین داروخانه منزل خود تهیه کنند.

محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در چهل و یکمین همایش روز دارو سازی ،با اشاره به رشد شتابان در صنعت دارو سازی در کشور،اظهار داشت: نظارت و کنترل فنی بسیار مهم است و دانش بسیار پیچیده دارد که استاد آن داخلی زیر بنای آن را گذاشتند.

وی ادامه داد: در تولید مواد اولیه در ابتدای انقلاب در حد صفر بودیم و در ابتدا بسیاری بیان می کردند که ممکن نیست مواد اولیه دارو در کشور تولید کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اکنون این کار مهم صورت گرفته است  و الان به نقطه ای رسیدیم که از حیث دانش دارو در شرایط ی قرار داریم که هر دارویی که در دنیا عرضه شود ما می توانیم ظرف  دوسال دانش آن دارو را در کشور ایجاد کنیم.

شانه ساز با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی دارو خانه ها،بیان داشت:وضعیت اقتصادی داروخانه ها وضعیت جالبی نیست و مشکلات داروخانه ها رو ز به روز شدیدتر و بیشتر می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در زمینه تامین ارز برای شرکت های دارویی در شرایطی قرار داریم که به زحمت تامین می شود.

شانه ساز با اشاره به سند جامع ارائه خدمات  در دارو خانه ها،خاطرنشان کرد:برنامه وزارت بهداشت این بوده است که داروخانه ها از فروش صرف کالا و دارو خارج شده و اقتصاد آنها صرف ارائه خدمات صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش داروخانه ها در اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در کشور ، متذکر شد:در این طرح ۲.۵میلیون نفر که از فشار خون خود اطلاع نداشتند شناسایی شدند.

شانه ساز با اشاره به نقش موثر دارو ساز در طرح سند جامع ارائه خدمات سلامت در داروخانه ها،ابراز داشت:در بعد اقتصادی داروخانه ها تعداد بیشتری از دارو سازان را می توانیم در دارو خانه ها به کار گیریم و از مهاجرت دارو سازان به خارج از کشور جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو یاد آور شد:در اجرای این طرح به جای اینکه داروخانه اقلام آرایشی بفروشد،خدمات سلامت را به بیمار عرضه می کند و چرخش اقتصادی داروخانه ها در مسیر خودش قرار می گیرد.

وی با اشاره به ضرورت برون سپاری فعالیت های سازمان غذا و دارو،گفت:باید انجمن های دارویی در این زمینه ظرفیت سازی کنند و درهای آنها به روی جوان ها باز شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵۵درصد دارو توسط داروخانه های دولتی عرضه می شود،افزود: ۴۵درصد دارو ها توسط داروخانه های خصوصی عرضه می شود.

شانه ساز با اشاره به اهمیت پرونده الکترونیک سلامت،اظهار داشت: با اجرای این طرح در دارو خانه ها ضرورت وجود دارو خانه ها ی دولتی بزرگ برطرف می شود ؛چراکه نیاز بیمار مشخص شدن و هر بیماری می تواند دارو ی مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین داروخانه منزلش تهیه کند.

به گزارش فارس، در این همایش از تمبر روز داروسازی رونمای

پاسخی بگذارید