گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/06/11 12:06
شناسه : 209010

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه اقدام ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی سخت خواهد بود، گفت: البته تا روز آخر، منتظر خواهیم ماند و متناسب با عملکرد طرف مقابل تصمیم‌ می‌گیریم.

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: همه ما با آواهای ماه محرم بزرگ شدیم و درس زندگی اجتماعی و سیاسی گرفتیم. 

وی با عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم بیان داشت: انقلاب اسلامی ریشه در عاشورا داشته و در مقاطع حساس تاریخی کشورمان با همین روش ایستادگی کرد و امروز نام امام حسین پس از قرن ها زنده است. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: بی شک امروز هم در شرایط فعلی روش کربلا همراه با اخلاق و درس ایستادگی در مقابل زور خارجی و مهربانی داخلی درس آموزی زیادی برای ما دارد.

ربیعی اظهار داشت: تعهد در مقابل تعهد، استراتژی‌ای است که اتخاذ کردیم؛ همچنین در دیدار وزیر خارجه نحوه اجرای تعهدات پیگیری شده، سفر دیروز آقای عراقچی به پاریس در ادامه شیوه انجام تعهدات اروپایی است.

وی افزود: باید نفت ایران خریداری شود و پول آن در دسترس باشد؛ ما با روسیه در زمینه تبادلات اجرایی به گفت و گو خواهیم نشست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما با مالزی هم در این مدت، ملاقات داشتیم و ماهاتیر محمد در آینده به ایران می آیند، ژاپنی ها هم ابراز تمایل برای همکاری کردند.

سخنگوی دولت گفت: در صورتی که تعهدات به طور کامل انجام شود ما هم به آنچه در برجام داشتیم نزدیک می شویم.

وی ادامه داد: هدف نهایی ما اجرای کامل تعهدات برجام است؛ ما تعهدات را کاهش نداده‌ایم که از برجام خارج شویم، بلکه برای این است که طرف مقابل را به تعهدات برجام برگردانیم.

ربیعی اظهار  داشت: اینکه ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم بستگی به انجام تعهدات طرف مقابل دارد و مشروط به رضایت تهران از انجام تعهدات اروپایی دارد، اگر تا فرصت باقی مانده گامی از سوی اروپا برداشته نشود ما گام محکمی بر می داریم.

ربیعی اظهار داشت: نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد نسبت به تیرماه هشت واحد کمتر شده است، تولیدات واحدهای بزرگ صنعت در بورس در تیرماه نسبت به خرداد رشد 5/6 درصد داشته و واردات لوازم خانگی هشتاد درصد کاهش داشته است.

وی افزود: ما افزایش 22درصدی جواز صنعتی داشته ایم، پس از 18 ماه پر استرس به سمت تعادل مثبت حرکت می کنیم که علامت خوبی بوده و علامت مثبت دیگر مقرون به صرفه بودن تولید است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: یک تصمیم خوب دیگر در هیات دولت روز گذشته گرفته شد مبنی بر اینکه پنج هزار میلیارد دیگر به بخش مسکن واگذار شد که این امر باعث رونق در این بخش می شود و 1500 میلیارد هم برای زیر ساخت است؛ نه اینکه به سمت وام دهی برود بلکه 35 درصد آن برای گاز آب و برق اختصاص یافته و بقیه منابع هم برای دیگر زیر ساخت ها به وزارت راه ارائه شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هنوز شاهد قاچاق کالا و کمبود دارو های خاص هستیم، اظهار داشت: من آخرین اطلاعاتی که دارم حجم قاچاق دارو بالا نیست و فکر می کنم زیر پنج درصد بازار دارو راتشکیل می دهد، البته برخی از irc کد دارو استفاده و به جای آن هورمون بدنسازی وارد کردند، بخشی از کمبودها برای تجویز پزشکان است که داروی خارجی که تولید داخلی را داریم به مریض تجویز می کنند؛ این تصمیم مصرف کننده است، بحثهای ناصر خسرویی ما در این مورد است که تولید داخلی هم داریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: یک میلیارد و چهارصد میلیون اختصاص ارز در بازار دارو و تجهیزات پزشکی بوده، 260 میلیون از این مبلغ اختصاصش نامعلوم بود که 160 میلیون آن شناسایی شد و صد میلیون دیگر آن هم طی گزارشی مشخص خواهد شد که اگر تخلفی باشد با آن برخورد می شود.

وی در خصوص اینکه گام سوم ایران چه خواهد بود؟ بیان داشت: درست نیست الان نوع اقدام خود را در گام سوم اعلام کنیم تصمیم لازم در این خصوص گرفته شده، اقدام ما سخت است و ما منتظر خواهیم ماند، تا روز آخر و متناسب با عملکرد و طرف مقابل تصمیم‌گیری لازم را خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در مورد سفر وزرای امور خارجه و نیرو به مسکو و ارتباط آن با انجام تعهدات برجامی گفت تمام ملاقات های خارجی ما و همین
سفر آقای ظریف به مسکو در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوع کمیسیون اقتصادی دو جانبه میان ایران و روسیه با حضور آقای اردکانیان وزیر نیرو هم به مسکو پیش می رود. بخشی از تمام اقدامات سیاست خارجی ما در زمینه برجام است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پیش بینی شما از رای نمایندگان مجلس به دو وزیر پیشنهادی دولت گفت: پیش بینی من این است که دو نفر پیشنهادی رای می آورند؛ کار آقای مونسان راحت تر است چون کار اجرایی داشته و برای نمایندگان مجلس شناخته شده است، اما مشکل آقای حاجی میرزایی عدم شناخته بودن است؛ دوستانی از مجلس با من تماس گرفتند گفتم که ایشان برای وزارت آموزش و پرورش برنامه کوتاه مدت، نظریه و برنامه نهاد سازی برای بعد از سال 1400 دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم این دو نفر رأی بیاورند و مجلس هم کمک کند دولت کامل شود، چون جایگاه وزیر با سرپرست متفاوت است.

پاسخی بگذارید