تاریخ : 1398/06/21 13:44
شناسه : 209175

این روزها که تکاپوی آغاز سال تحصیلی در خانواده‌های دارای دانش‌آموز افزایش یافته، سهم برخی خانواده ها از این تکاپو، نگاه کردن به قیمت‌ها در ویترین مغازه‌ها و گذشتن و رفتن است.

کم کم به روزهای آغاز تحصیلی نزدیک می شویم. این روزها دانش آموزان لیست بلند بالایی از چیزهایی که برای سال تحصیلی نیاز دارند را به خانواده ارائه می دهند و چیزی جز لبخند کوتاه پدر و مادرهایشان عایدشان نمی شود.

دانش آموزان از افزایش قیمت چیزی سر در نمی آورند و غرق در دنیای خویش هستند. دنیایی که با کیف، کفش، لوازم التحریر نو شکل گرفته و جزو مطالبه های به حق آن ها است که گویا امسال به سبب شرایط نامتعارف افزایش قیمت های نوشت افزار داخلی و خارجی امکان بهرمندی برای آن ها فراهم نیست.

نیاز به واردات کاغذ یکی از دلایل افزایش قیمت نوشت افزارهایی است که با کاغذ سر و کار دارد و نگاه به برچسب قیمت ها خود نشان دهنده این واقعیت است.

اگر امکان تولید این حجم از کاغذ مصرفی در کشور وجود داشت هم تولیدکنندگان داخلی از سود آن بهره مند می شدند و هم مصرف کننده‌ با قیمت بهتری کالای مورد نیاز خود را خریداری می کرد. برای سایر نوشت افزارها نیز ظرفیت تولید در کشور وجود دارد اما به دلایل مختلف وارد می شود. برای پیگیری مشکلات خانواده های دانش آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید، خبرنگار مهر بررسی میدانی از مردم، کسبه و مسئولین انجام داده است که در ادامه می خوانید.

فقدان توان خانواده ها برای خرید نوشت افزار فانتزی

یکی از والدین اراکی هنگام خرید لوازم التحریر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از گرانی چه بگوییم؟ هر جا که مراجعه می کنی حتی قیمت خرید اولیه لوازم التحریر هم چند برابر شده است. سال های گذشته وضع بهتر بود الان با این وضعیت تنها همان دو عدد از هر قسم را می توان خرید.

بهرامی گفت: فرزندم خیلی برای کتاب های کمک درسی اصرار دارد اما با این حجم قیمت ها از توان من خارج است.

وی گفت: متاسفانه آنقدر بعضی از دفاتر و اقلام رنگ و لعاب دارد و قیمت ها گول زننده است که فرزندم فقط همین را می بیند با اینکه به لحاظ کیفی شاید خوب هم نباشد.کاش کالاهای با کیفیت ایرانی با قیمت مناسب به بازار عرضه و قدری این حباب قیمت نوشت افزار شکسته شود.

خانواده‌هایی که دارای دو محصل یا بیشتر هستند اظهار نگرانی می‌کنند و هنگام خرید نمی دانند چه تصمیمی بگیرند. بعضی فقط قیمت ها را نگاه می‌کنند و می‌روندفرد دیگری که آمده بود برای خریدن نوشت افزار برای فرزند خود، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من یک کارگر ساده هستم. با این وضع کار و اوضاع درآمدی نمی توانم چیزهایی که فرزندم می خواهد را خریداری کنم. سال های گذشته کالاهای دولتی موجود بود الان از هرکدام از مغازه ها می پرسم می گویند نداریم.

فرجی بیان کرد: فرزندم غرق در دنیای متفاوت رنگی این دفاتر فانتزی و مابقی چیزها شده است البته خب حق دارد زمانه هر روز تغییر می کند و او هم باید مثل هم سن و سال هایش زندگی کند اما خب شرایط زندگی خانواده ها با یکدیگر متفاوت است امیدوارم کالاهای دولتی به بازار بیاید تا حداقل بتوانم اقلام بیشتری خریداری کنم. از دولت و مسئولین می خواهیم که قیمت نوشت افزار را کنترل کنند.

در ادامه یکی از فروشندگان لوازم التحریر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۱۵ سال است که در این صنف مشغول به فعالیت هستم و در این چند سال اخیر و با توجه به افزایش قیمت لوازم التحریر متاسفانه با کاهش خرید مردم مواجه بودم و این اصلا موضوع خوشایندی برای فروشنده ها نیست.

رضا کریمی گفت: خانواده هایی که دارای دو محصل یا بیشتر هستند اظهار نگرانی می کنند و هنگام خرید نمی دانند چه تصمیمی بگیرند. بعضی ها تا قیمت ها را می بینند فقط نگاه می کنند و می روند. باید قیمت ها کنترل شود والا بسیاری از دانش آموزان ممکن است از تحصیل باز بمانند یا نتوانند بدون مشکل و دغدغه ادامه تحصیل دهند.

سهم هر دانش آموز استان مرکزی از دفتر دولتی، نیم جلد!

در این رابطه رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۸۵ درصد نوشت افزار موجود در بازار وارداتی است و این مساله نوسان قیمت را به دنبال دارد. هنگامی که قیمت ارز بالا می رود مشکلاتی نیز به وجود می آید.

مجید امینی راد ادامه داد: در سال جاری قیمت نوشت افزار بیش از ۱.۵ برابر افزایش یافته است و در بعضی از اجناس تا ۳ برابر هم افزایش قیمت مشاهده می شود. به طور مثال قیمت در انواع دفاتر بیشترین افزایش داشته است.

در سال جاری قیمت نوشت افزار بیش از ۱.۵ برابر افزایش یافته است و در بعضی از اجناس تا ۳ برابر هم افزایش قیمت مشاهده می‌شودوی ادامه داد: برای افرادی که از تمکن مالی کافی برخوردار هستند خرید نوشت افزار تفاوت چندانی ندارد، اما برای مردم عادی سخت است، کسی که پارسال دو خودکار و پنج دفتر خریداری کرده است امسال نمی تواند آن را هم خریداری کند. باید بگوییم اجناس به اندازه کافی در بازار موجود است اما خریدار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک گفت: دولت ۱۵ میلیون جلد دفاتر دولتی تولید کرده است و در اختیار استان ها قرار داده است.

امینی راد گفت: بر اساس بخشنامه ای که برای ما ارسال شده، تعداد دفترهای دولتی تخصیص یافته به استان مرکزی ۱۲۹ هزار جلد ( ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ برگ) است. بر اساس آمار دانش آموزان استان ۲۴۵ هزار و ۷۸۷ نفر هستند، یعنی به ازای هر دانش آموز نصف دفتر تخصیص داده شده است. چگونه این کار امکان پذیر است؟ بنابراین این دفاتر در نوشت افزار فروشی ها موجود نیست.

وی افزود : سازمان صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفتند که این میزان دفتر دولتی به آموزش و پرورش تخصیص داده شود که آن را در بین دانش آموزان مناطق محروم توزیع کند تا حداقل به هر دانش آموز دو دفتر برسد.

رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک بیان کرد: تنها راهکار عملیاتی برای کنترل قیمت نوشت افزار این است که قیمت دلار نیمایی برای واردات این اجناس در نظر گرفته شود و نوسان نداشته باشد.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به نوشت افزار کاغذی

رییس اتاق اصناف استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت لوازم التحریر در سال جاری نسبت به سال قبل مانند هر کالای دیگری با افزایش قیمت رو به رو شده اما نمی توان درصدی را برای افزایش قیمت آن در نظر گرفت، اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به کاغذ و نوشت افزار کاغذی است.

جمشید زند همچنین از تلاش برای برگزاری نمایشگاه پاییزه فروش لوازم التحریر خبر داد و بیان کرد: اگر شرکت نمایشگاهی امکانات لازم را فراهم کند این نمایشگاه تا چند روز آینده برگزار خواهد شد.

کشور ما جزو کشور های آسیایی پرمصرف کاغذ و یکی از بازارهای هدف تولید کنندگان کاغذ منطقه و جهان استدر این رابطه رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از پارامترهای مهم وارداتی در کشور واردات کاغذ است که به نوعی گرفتار این قضیه هستیم و کشور ما جزو کشور های آسیایی پرمصرف کاغذ و یکی از بازارهای هدف تولید کنندگان کاغذ منطقه و جهان است.

عماد مردانی بیان کرد: امروز در دنیا تولید کاغذ از چوب منسوخ شده است و از معادن آهکی و سنگ های آهکی کاغذ تولید می شود و کشور ما نیز به دلیل وجود معادن آهکی از پتانسیل بسیار برای تولید این نوع کاغذ برخوردار است. اگر دولت از سرمایه گذاران این بخش حمایت کند می توان از این طریق کاغذ را در کشور تولید کرد و به دنبال آن تولیدات مرتبط با کاغذ نیز تهیه خواهد شد.

با توجه به نوسانات ارزی بازار و عدم مدیریت به هنگام بازار نوشت افزار و لوازم التحریر توسط نهادهای متولی و گرانی های بی رویه این کالاها، اگر نظارت بیشتری نسبت به کنترل قیمت‌ها صورت پذیرد و حمایت‌ها از سوی دولت و مسئولان برای برگزاری نمایشگاه های عرضه نوشت افزار فراهم شود و نوشت افزار دولتی به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گیرد، قطعا این مشکلات کمتر و قدرت خرید مردم افزایش می یابد.

پاسخی بگذارید