تاریخ : 1398/06/28 10:37
شناسه : 209273

بازگشت یک جاسوس آمریکایی اسرائیلی به لبنان و تلاش واشنگتن برای آزادسازی وی به مسأله ای جنجال برانگیز تبدیل شده است.

: هنوز خبر شناسایی و بازداشت یک افسر عراقی به اتهام جاسوسی برای آمریکا علیه نیروهای حشد شعبی و اقدام وی در خصوص لو دادن مواضع نیروهای بسیج مردمی در عراق از یادها پاک نشده که به تازگی پرونده بازگشت یک جاسوس اسرائیلی تبعه آمریکا به لبنان بعد از ۱۹ سال خبر ساز شده است.

ماجرا از این قرار است که عامر الفاخوری فرمانده نظامی زندان مخوف و مشهور «خیام» در زمان اشغالگری رژیم صهیونیستی در لبنان، به این کشور بازگشت. الفاخوری چند روز پیش از طریق فرودگاه رفیق حریری وارد بیروت شد.

پلیس فرودگاه بیروت در بدو ورود الفاخوری با گذرنامه آمریکایی، متوجه می شود وی تحت تعقیب است اما پس از بررسی مشخص می شود، دستور توقیف او لغو شده و علاوه بر آن احکام توقیف غیر قضایی صادره از سوی ارتش نیز پس گرفته شده است. این در حالیست که حکم الفاخوری ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه بود. در این شرایط پلیس فرودگاه بیروت نتوانست بدون حکم قضایی مانع ورود الفاخوری شود.

بعد از آن بود که دادگاه نظامی لبنان روز سه شنبه طی جلسه ای حکم رسمی بازداشت «عامر الیاس فاخوری» جاسوس اسرائیلی ملقب به «قصاب بازداشتگاه الخیام» را صادر کرد. آمریکا نیز در این خصوص بیکار ننشسته و هیأتی را از سوی سفارت این کشور به دادگاه نظامی اعزام کرد اما این هیأت اجازه ورود پیدا نکرد.

طبق اعلام اداره کل امنیت عمومی لبنان، فاخوری پیشتر در آمریکا متواری شده بود که پس از بازگشت به لبنان، در جریان عملیات اطلاعاتی بازداشت شد.

فاخوری در اعترافات خود گفته است که در سال ۲۰۰۰ پس از فرار به فلسطین اشغالی، شناسنامه و گذرنامه اسرائیلی دریافت کرده و پس از آن اراضی اشغالی فلسطین را ترک کرده است.

فاخوری معروف به «قصاب الخیام» در اواخر دهه هفتاد در جنوب لبنان مسئول بازداشتگاه الخیام بود و با همکاری با رژیم صهیونیستی، نقش زیادی در شکنجه زندانیان در این بازداشتگاه که عمدتا از جنوب لبنان بودند، داشت.

آمریکا که همواره برای آزاد کردن جاسوس‌های خود و جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف از اهرم اعمال فشار بر دولتها استفاده می کند اینک نیز برای آزاد سازی این جاسوس اسرائیلی وارد عمل شده است. گزارش های رسانه ای بیانگر آن است که برخی اعضای کنگره آمریکا تماس‌های تهدید آمیزی با مسئولان لبنانی داشته‌اند.

آمریکایی ها پا را از این حد فراتر گذاشته اند؛ به طوریکه وکلای آمریکایی پیام‌های تهدیدآمیز برای وزرای لبنان فرستاده‌اند و هشدار داده‌اند که پرونده الفاخوری در دست اعضای کنگره است.

بازگشت الفاخوری به لبنان باعث شده تا خشم مردم این کشور شعله ور شود. لبنانی ها خواهان محاکمه وی هستند. تاکید لبنانی ها بر لزوم محاکمه این جاسوس اسرائیلی باعث شده تا واشنگتن بیش از پیش نسبت به سرنوشت وی نگران شود تا جایی که فشار آمریکا فقط بر مقامات سفارت و تحت عنوان «حمایت از شهروند آمریکایی» محدود نمانده است بلکه برخی اعضای کنگره نیز در این خصوص دست به تحرکاتی زده اند به این ترتیب که به بهانه اینکه الفاخوری به عنوان یک شهروند آمریکایی وارد لبنان شده است،  در تماس با مقامات لبنانی آزادی وی را خواستار شده‌ و اعلام کردند آنچه به وی نسبت داده می‌شود با گذشت زمان از بین رفته است.

این فشارهای آمریکا در حالی صورت میگیرد که مقامات سیاسی لبنان از جمله جبران باسیل وزیر خارجه و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور بر ضرورت محاکمه جاسوس مذکور تاکید کرده اند.

در این بین حزب الله لبنان با موضع گیری در قبال پرونده این جاسوس اعلام کرد که جرایم، کشتارها و شکنجه اسرا نمی‌تواند با گذشت زمان محو شود. در همین خصوص رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با طرح سوالی درباره نقشه‌ای که الفاخوری با ارائه تابعیت آمریکایی خود قصد اجرای آن را دارد، خواستار تعیین اشد مجازات برای چنین مجرمانی شد به ویژه که این افراد هنوز با دشمن اسرائیلی در ارتباط هستند.

در این بین، منابع سیاسی در لبنان از مداخله برخی طرف‌های سیاسی و قضایی این کشور در پرونده مزدور اسرائیلی نگرانند و احتمال می‌دهند یک توطئه آمریکایی برای بازگرداندن جاسوس‌های رژیم صهیونیستی به لبنان به منظور اعمال فشار علیه مقاومت در کار باشد.

مسأله ای در اینجا مطرح می شود این است که الفاخوری بعد از گذشت ۱۹ سال به لبنان بازگشته و پرونده های وی مشمول گذر زمان شده و همین مسأله باعث شعله ور شدن خشم لبنانی ها شده است. به همین دلیل نیز حزب الله به تازگی خواستار اصلاح قوانینی شد که به این مزدوران اجازه بازگشت و فعالیت در این کشور را می‌دهد.

به نظر می رسد برخی افراد در حذف نام وی از لیست افراد تحت پیگرد در لبنان دست داشته اند. اگر بخواهیم خوش بینانه در خصوص عملکرد نیروهای امنیتی لبنان نظر بدهیم باید بگوییم که آمریکا به دنبال زمینه چینی برای بازگرداندن جاسوس ها به لبنان است.  الفاخوری هفته گذشته به راحتی از طریق فرودگاه بین المللی رفیق حریری وارد بیروت شد؛ خبر ورود او اعتراض و تحصن خانواده شهدا و اسیران بازداشتگاه الخیام را به دنبال داشت.

واشنگتن همواره از حربه شهروند آمریکایی بودن سوء استفاده می کند و انتظار دارد اشخاصی که تابعیت آمریکا را دارند آزادانه در هر کشوری به هر اقدامی که می خواهند دست بزنند و حق محاکمه آنها در آن کشورها زیر پاگذاشته شود؛ همین مسأله در خصوص جاسوس های آمریکا در ایران نیز صدق می کند. نیروهای اطلاعاتی ایران همواره با هوشیاری، تعداد زیادی از این جاسوس ها را دستگیر کرده اند و دولت آمریکا هر بار به بهانه های مختلف از جمله اینکه این افراد تابعیت آمریکا دارند و یا اینکه حقوق بشر زیر پاگذاشته شده خواهان آزادی آنها شده است.

آمریکایی ها در خصوص پرونده جاسوسی محمود الفلاحی افسر عراقی مذکور نیز کارشکنی کردند به طوریکه فشارهای آمریکا اعلام نتایج تحقیق درباره الفلاحی را که متهم به جاسوسی برای سازمان سیا و دادن اطلاعات و مختصات مناطق حشد شعبی عراق به آمریکایی هاست به تعویق انداخته است.

در هر صورت باید گفت که رسوایی جاسوسی آمریکا علیه کشورهای منطقه دیگر امروزه در میان افکار عمومی به مسأله ای روشن و آشکار تبدیل شده؛ مسأله ای که با اعمال فشار واشنگتن برای آزاد سازی این جاسوس ها ادامه پیدا میکند. در خصوص لبنان نیز باید گفت که نیروهای مقاومت در این کشور باید نسبت به توطئه آمریکا در خصوص بازگرداندن جاسوس ها به آن هوشیار باشند.

پاسخی بگذارید