تاریخ : 1398/06/30 17:45
شناسه : 209305

سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی ضمن تاکید بر اینکه اجتماعی بودن پلیس به معنای لبخند زدن به مجرمان نیست وظایف پلیس امنیت اقتصادی و آخرین کشفیات این پلیس را تشریح کرد.

سردار احمد نوریان  به تشریح و بررسی عملکرد پلیس امنیت اقتصادی، راهکارهایی برای اجتماعی تر شدن ناجا، نقش نیروی انتظامی در تامین امنیت فضای مجازی و برقراری امنیت و تداوم آن در جامعه  پرداخت و اظهار کرد: از مهم‌ترین تحولات پلیس در دو دهه اخیر در درجه اول تحول در نگاه پلیس به جامعه و مولفه‌های تاثیرگذار بر تولید، حفظ و ارتقای امنیت است. برای تبیین موضوع به چند بعد از این تحول اشاره می کنم: تغییر دید پلیس از رویکرد سلبی و تهدیدمحور به رویکرد ایجابی و جامعه محور. به این معنا که اقدامات پیش‌گیرانه چه پیشگیری اجتماعی باشد و چه پیشگیری انتظامی تقدم بر اقدامات پیگیرانه و برخورد انتظامی صرف دارد و باید با شناسایی بسترهای جرم و بزه و هشیارسازی، آگاه‌سازی، توانمندسازی افراد جامعه با اولویت خانواده و نسل جوان بتوانیم از بروز هر نوع آسیب، انحراف، جرم، بزه، آشفتگی جلوگیری کنیم. در واقع آنچه به حوزه امنیت عمومی برمی گردد و برای این که امنیت عمومی محقق شود ما رویکرد پیشگیری را مبنای همه اقدامات خود قرار دادیم.

وی افزود: بحث بعدی،اتخاذ رویکرد علمی در پیشبرد ماموریت‌های پلیس با تکیه بر مطالعات و پژوهش‌ها، تهیه برآوردهای تخصصی در راس آن برآورد اجتماعی است. همین طور پیوست‌های اجرایی طرح‌های عملیاتی پلیس،یعنی اقدامات عملیاتی ما با این طرح‌های اجرایی و پیوست‌هایی که تخصصی است باید انجام گیرد ؛ معتقد هستیم این روش در تسهیل موفقیت‌های پلیس‌های تخصصی، موثر و تعیین کننده است.

سردار نوریان تصریح کرد: به همین خاطر طی سال‌های اخیر ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها، مراکز علمی_پژوهشی برقرار شده است. هم در گزینش و جذب نیرو دقت می شود و هم در دانشگاه پلیس ،ارتقای علمی کارکنان به جد در دستور کار است در واقع پلیس باید مجهز به دانش روز شود و هر روز بر توانمندی‌های آن افزوده شود.

سخنگوی ناجا با اشاره به پروژه های تحقیقاتی ناجا گفت: یکسری پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها داریم و برخی پروژه‌های تحقیقاتی را خود ما انجام می‌دهیم، دانشگاه علوم انتظامی توسعه یافته است و ناجا در حوزه‌های علمی نشریات مختلف تخصصی بعضا با درجه علمی-پژوهشی وزارت علوم در سطح کشور دارد ؛همچنین برای هر تغییر و انجام هر ماموریتی قطعاً مطالعه انجام می‌گیرد.

نیروی انتظامی جزو پیشگامان ارائه خدمات الکترونیک درکشور محسوب می شود

وی ادامه داد: تحول بعدی استفاده از فناوری‌های روز است که به نوسازی و روزآمدی پلیس انجامیده است، تا جایی که امروز نیروی انتظامی جزو پیشگامان ارائه خدمات الکترونیک درکشور محسوب می شود؛ همین ظرفیت باعث سهولت خدمات رسانی و دسترسی به پلیس شده است. یکی از این سهولت دسترسی هابه پلیس از طریق سامانه مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ است یعنی پلیس در لحظه‌ در اختیار مردم است. 

معاون اجتماعی نیروی انتظانی تصریح کرد: ناجا در نقشه راه تحولی خود ، سامانه‌ های مختلفی را طراحی کرده که هر کدام از این سامانه‌ها یک یا چند نوع خدمات را به مردم ارائه می‌دهد، مانند سامانه جامع راهنمایی و رانندگی، سامانه فوریت‌های فضای مجازی (فتا)، سامانه جامع نظام وظیفه و غیره است که الان مردم راحت می‌توانند در این سیستم‌ها وارد شوند و ثبت‌نام کنند یا سوالات خود را بپرسند و خدمات مختلف دریافت کنند.

سردار نوریان افزود: همچنین سامانه‌های جامع پلیس +۱۰ است که بخش مردمی به پلیس متصل شده و این خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مجموع این نوع اقدامات باعث شده هم خدمات رسانی پلیس تسهیل شود و هم زمان حضور در صحنه‌های مورد نیاز مردم به پلیس کاهش یابد. در نهایت به رضایتمندی مردم از پلیس خیلی کمک کرده است. پلیس خدمت صادقانه، بی منت و در شان مردم را سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود قرار داده است ؛معتقدیم این حق مردم است که مجموعه پلیس در شان آنها سازماندهی شده و خدمات آن دلسوزانه و بی‌منت باشد. 

تعامل معنادار با اقشار اجتماعی، تشکل‌های غیردولتی و همین طور همراه‌سازی و مسئول‌سازی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در سرفصل امنیت و بازخوانی نقش و سهم هر یک از آنها در حفظ نظم و امنیت عمومی که باعث شده که در برخی حوزه ها، بار انتظامی پلیس کاهش یابد

وی گفت: تحول بعدی، اتخاذ رویکرد مشارکتی پلیس است ؛یعنی تعامل معنادار با اقشار اجتماعی، تشکل‌های غیردولتی و همین طور همراه‌سازی و مسئول‌سازی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در سرفصل امنیت و بازخوانی نقش و سهم هر یک از آنها در حفظ نظم و امنیت عمومی که باعث شده که در برخی حوزه ها، بار انتظامی پلیس کاهش یابد.

سخنگوی ناجا با اشاره به نقش مردم در تامین نظم و امنیت گفت: اعتقاد داریم نظم و امنیت مطلوب و پایدار بدون مشارکت جدی مردم و دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست. این مشارکت هم به خودی خود محقق نمی‌شود الا این که باید فرهنگ‌سازی کرد و آموزش داد و نقش مجموعه‌هایی مثل رسانه ، آموزش و پرورش و... در همراه‌سازی آحاد جامعه با پلیس خیلی تعیین کننده است.

سردار نوریان بیان کرد: پلیس هم موظف است، سازوکار مشارکت مردم را در مقیاس فردی، خانوادگی، اجتماعی، ملی پیش‌بینی و زمینه‌های تحقق آن را فراهم کند. به ویژه در شرایط موجود که مسائل جدید و پیچیده‌ای روبرو ما و خانواده‌ها وجود دارد.

وی گفت: برنامه ریزی مجموعه ای از اقدامات و فعالیت ها در سرفصل امنیت محله‌محور، گسترش واحدهای انتظامی و خدمات انتظامی،طرح تحول کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، تشکیل مراکز انتظام که از طریق پلیس افتخاری و نگهبان محله عمل می‌کند، راه‌اندازی مراکز مشاوره در سطح کشور، فعال کردن دوائر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها و... غیره در راستای تحقق رویکردهای تحولی ناجا،روزآمدی پلیس و ارائه خدمات در شان مردم ،  بسیارموثر بوده است. 

پلیس نقش مهمی در شکل گیری باور افکار عمومی در موضوع امنیت دارد

معاون اجتمای ناجا درباره اقدامات پلیس‌های تخصصی و همچنین معاونت اجتماعی و همچنین افزایش احساس امنیت در جامعه گفت: ما در یک تعریف امنیت را به امنیت عینی و ذهنی تقسیم‌بندی می‌کنیم که امنیت ذهنی همان احساس امنیت است. احساس امنیت مربوط به برداشت افکار عمومی از شرایط امنیت است که ممکن است با واقعیت تطبیق داشته باشد یا حتی در مواردی مغایر باشد. این احساس امنیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن شکل‌گیری این باور در افکار عمومی است که آنها به پلیس که بخش مهمی از حاکمیت است.

وی تصریح کرد: قبل از این که امنیت ذهنی را بیان کنم، امنیت عینی مجموعه اقداماتی است که از صفر مرزی تا مرکز کشور در قالب ماموریت های سخت و نیمه سخت انجام می‌شود ؛به این معنا مرزبانی که در خط مقدم، شبانه روز انجام وظیفه می‌کند که تعرضی به مرز ما نشود، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر یا جلوگیری از ورود و خروج هر جنس قاچاق  درمرزها، گشت پلیس در شهرها، نقش پلیس پیشگیری و پلیس راهور به عنوان ناظم اجتماعی و ماموریت های تخصصی هر یک که در برابر دیدگان مردم انجام می‌شود، تا لایه‌های پنهان ماموریتی که شناسایی بزهکاران، مجرمین و متخلفین است که در قالب پلیس آگاهی ،کشف جرم انجام می‌دهند، این فعالیت‌ها از جنس امنیت عینی محسوب می شود البته برآیند کار آنها که در اذهان افکار عمومی به تصویر کشیده می شود قطعا به شکل گیری امنیت ذهنی یا احساس امنیت کمک می کند.

احساس امنیت و تصویر اجتماعی پلیس در اذهان عمومی به سه فاکتور ارتباط دارد. یکی عملکرد عینی پلیس است ، دوم دیپلماسی عمومی پلیس(ارتباط با اقشار مختلف اجتماعی) و سوم عملکرد رسانه ها و فضای مجازی است

سردار نوریان خاطرنشان کرد: اما احساس امنیت و تصویر اجتماعی پلیس در اذهان عمومی به سه فاکتور ارتباط دارد. یکی عملکرد عینی پلیس است ، دوم دیپلماسی عمومی پلیس(ارتباط با اقشار مختلف اجتماعی) و سوم عملکرد رسانه ها و فضای مجازی است. شکل‌گیری و تعمیق احساس اعتماد جامعه به پلیس از نظر ما منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود و درنتیجه ضریب امنیت ذهنی بالا خواهد رفت، نگاه دغدغه‌مند پلیس نسبت به حل مشکلات یعنی وقتی پلیس جلوتر از مردم، عرصه عمومی را رصد کرده ، دست روی مسائل و مشکلاتی می‌گذارد که بواسطه کژکارکردی دستگاه هابه وجود می‌آید مثل کارخانه‌ای که حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده،پلیس زنگ خطر را به صدا درآورده  و مطالبه‌گری می کند. چنین نگاهی به حل مسائل پیرامون زندگی مردم ، همان رویکرد پیشگیرانه است، یعنی موفقیت ما در این است که جرم و بزهی‌ اتفاق نیافتد در نگاه علمی پیشگیری زمانی محقق می‌شود که بتوانیم پیش‌بینی کنیم؛به نسبتی که اشراف داشته باشیم، سیستم‌ها و دستگاه‌ها را فعال و حساس کنیم به حل مسائل و مشکلات مردم کمک خواهد شد، در چنین حالتی هم اعتماد مردم افزایش می یابد و هم از درگیر شدن پلیس کاسته می شود.

وی گفت: ضمن اینکه مجموعه آموزش‌هایی که در پلیس‌های مختلف به مردم داده می شود اعم از اینکه اطلاع‌رسانی کنیم ،هشدار دهیم و آگاه‌سازی کنیم قطعا به امنیت ذهنی و احساس امنیت کمک می‌کند. 

معاون اجتماعی نیروی انتظامی بیان کرد: دیپلماسی عمومی پلیس نحوه برخورد با اقشار مختلف مردم است. یعنی سیاست‌هایی که در تعامل با اقشار مختلف اجتماعی اتخاذ می شود.این که نقش و مسئولیت‌های آنها را یادآوری کنیم،این که آنها را در صحنه بیاوریم یعنی پلیس را در برقراری نظم و امنیت همراهی کنند و این همراهی منجر به آن شود که  همه صنوف و اقشار از مرد و زن تا هنرمند، ورزشکار ، چهره های علمی و فرهیخته، بازاری و کارمند و.. مشارکت معنادار داشته و هر کدام نقش و سهم خود را ایفا کنند. این دیپلماسی و چنین نگاهی به طور قطع به ارتقای امنیت ذهنی مردم منجر می‌شود؛ زیرا مردم پلیس را از خود می‌دانند. نگاه مثبت به پلیس  روی اقتدار ش دربرخورد بامجرمان تاثیر گذار است، اینها همه کمک به امنیت ذهنی می‌کند اما درشرایط پیچیده امروز ،عملکرد رسانه و فضای مجازی مهم‌تر از همه اینها است.

نوریان ادامه داد: در شهر لندن، روزانه تمام محلات ، خیابانها و نقاط شهر توسط دوربین ها کنترل می شود امااز غروب به بعد، شرایط تغییر کرده و سطح امنیت به شدت کاهش یافته به طوری که از ساعتی عبور و مرور محدود می شود تا قدرت پلیس در برخورد با بزه کاران و مجرمان افزایش یابد ولی در همان جا احساس امنیت بالا است در حالیکه امنیت واقعی نیست زیرا توانسته اند در کنار حمایت های اجتماعی و بیمه ای ، رسانه و فضای مجازی را به درستی مدیریت کنند.

اگر مردم برخلاف امنیت موجود در کشور احساس امنیت ندارند باید عملکرد سایر بخش ها را بازنگری کرد نه پلیس

سخنگوی ناجا بیان کرد: این که امنیت بی‌نظیری در کشور ما وجود دارد حاصل زحمات نیروهای مسلح و یک بخش عمده بر عهده نیروی انتظامی است ، ولی اگر احساس امنیت در مواقعی بالا و پائین شود به عملکرد سایر بخش‌ها بازمی‌گردد مخصوصاً حوزه رسانه و ارتباطات مجازی که می‌تواند مکمل عمل کند. اگر دستگاه ها و سازمانهای مسئول در حوزه فرهنگ و رسانه و حتی اقتصاد درست عمل کنند در کشوری که امنیت واقعی وجود دارد باید احساس امنیت بالا باشد. الان ممکن است این تناسب  نباشد و بر حسب شرایط و موقعیت‌ها این شاخص تغییرخواهد کرد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احساس نمی‌کنید باید در زمینه فضای اجتماعی در مجموعه ناجا بازنگری شود، گفت: بله ، باید برخی از نواقصی که هست را جبران کنیم و متناسب با تغییرات حوزه رسانه و فضای مجازی ، توانمندیهای پلیس را در تنویر اذهان عمومی و آگاه سازی شهروندان به روز کنیم که در همین راستا شیوه نامه ای تدوین و ابلاغ شده است

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: در قالب این دستورالعمل هم دامنه و گستره پاسخگویی پلیس را تا سطح معاونت ها و پلیس های تخصصی ، فرماندهی استانها و شهرستانها گسترش داده ایم و از انحصاری بودن ارتباط با رسانه ها کاسته شده است و هم از تمام واحدها و مجموعه های انتظامی خواسته ایم که با کمک پلیس فتا ، پاوا و بکارگیری فن آوری های نوین ضمن رصد و پایش بموقع فضای مجازی و موضوعات تخریبی و غیرواقع انتشار یافته در این فضا اعم از شایعات، سیاه نمایی ها، اخبار کذب و زرد و … با همکاری و تعامل رسانه ها در سریع ترین زمان ممکن نسبت به آگاه سازی جامعه اقدام نمایند البته در برخی موارد به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت پاسخگویی جامع و متقن، چاره ای جزء صرف زمان جهت بررسی ابعاد ماجرا و تهیه مستدات لازم نداریم.

سردار نوریان یادآور شد: طرف دیگر ماجرا سازمانها و نهادهایی هستند که در حوزه مدیریت رسانه و فضای مجازی مسئولیت دارند اعم از وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات مخصوصا شورای عالی فضای مجازی که کشور را در حالت بلاتکلیفی در حوزه فضای مجازی گذاشته است، ادامه این روند تبعات جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد. عملکرد عینی پلیس ، دیپلماسی عمومی پلیس و اطلاع‌رسانی به موقع و آگاه‌ساز ی قطعا لازم است ولی اینکه یکباره از طریق فضای مجاز ی سیلی از اخبار مخدوش و جعلی به داخل جامعه سرازیر شود و نظام نتواند این صحنه را درست مدیریت کند، هم روی فرد، هم خانواده، هم عموم جامعه تاثیرات منفی دارد و لطمات زیادی وارد می‌کند لذا نحوه مدیریت و تصمیم گیری شورای عالی فضای مجازی در بحث احساس امنیت تاثیر جدی دارد .

برخی مجازات ها برای تنبیه متخلفان کافی نیست/ لزوم تدوین قوانین جدید با درنظر گرفتن شرایط جدید جامعه

وی گفت: اما روی دیگر ماجرا این است که برخی از قوانین ما از تکرار جرم جلوگیری نمی‌ کند یعنی آن چیزی که برای مجازات مجرمان قرار داده اند کم است مثل مجازات عبور از چراغ قرمز ،  جریمه ها در برخی از کشورها رقم های بالایی است، ا ینجا چند سالی است که به ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. یعنی آن کسی که پول دارد هوس می‌ کند از چراغ قرمز عبور کند و اهمیتی ندهد. قوانینی شبیه به اینها منظور است البته پلیس تمهیدات و پیشنهاداتی دارد مثل محرومیت‌های اجتماعی که تکرار جرم‌ را کاهش خواهد داد .

سخنگوی ناجا گفت: یک خلاهای قانونی نیز داریم، در خصوص مسائل و پدیده های نوظهور، باید به سرعت قانون وضع شود. از دیگر موارد، شفافیت در قانون است که همه یک برداشت از قوانین داشته باشند و کسی نتواند از آن سواستفاده کند. ممکن است قانونی باشد که زمان آن گذشته باشد و یا با ادبیات گذشته باشد که باید روزآمد شود .

وی گفت: در فضای مجازی بیشتر نیاز به قوانین و مقررات داریم، بطور مثال عکس گرفتن از نیروهای نظامی در حین انجام ماموریت. ببینید برخی از افراد برای مظلوم نمایی و زیر سوال بردن پلیس از صحنه ای فیلم می گیرند، اول و آخر آن را حذف و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و ذهن مخاطب را از ماجرا منحرف می کنند و یا حاشیه امنی که سلبریتی‌ها  برای خود ایجاد کرده اند؛چه کسی گفته اینها حاشیه امن داشته باشند؟ خانم بازیگری که خود و خانواده اش در حوزه دارو متهم هستند، در تمام زمینه ها اظهار نظر می کند و کسی به اینها کار ندارد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی بیان کرد: پلیس فتا، پاوا و دیگر مجموعه های ناجا این موارد را رصد می‌کنند و نتیجه را به سیستم قضائی می‌دهند، علی القاعده باید تعیین تکلیف شود که چه برخوردی کنند چون ما تصمیم‌گیرنیستیم. یعنی هرگونه اقدامی با دستور قوه قضائیه انجام می‌ گیرد ؛ باید حکمی برای او صادر شود و مردم فکر می‌ کنند همه چیز برعهده نیروی انتظامی است .

سردار نوریان افزود: ما به عنوان ضابط می‌توانیم فرد را به عنوان مجرم معرفی کنیم. امروز برخی چهره ها در همه حوزه‌ها ورود پیدا کرده اند و این باید مدیریت شود. این حرف‌ها باید بر اساس حساب و کتاب باشد و کسی نباید حاشیه امن داشته باشد. باید عرف جامعه رعایت شود، این تناقض‌ها و افراط و تفریط‌هایی که در جامعه وجود دارد مدیریت شود و همه باید در چهارچوب قانون عمل کنند.

پلیس امنیت اقتصادی در راستای حمایت از تولید ملی شکل گرفته است

سخنگوی ناجا در تشریح چرایی تشکیل پلیس امنیت اقتصادی و عملکرد آن گفت: پلیس امنیت اقتصادی در راستای حمایت از تولید ملی و برهم زدن معادلات مفسدان کلان اقتصادی و مخدوش کنندگان امنیت این حوزه همچنین بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار داخلی و کاهش دغدغه‌های مردم در زمینه تامین اقلام، کالاهای اساسی و مایحتاج اولیه زندگی فعالیت خود را از ۱۷ فروردین سال ۹۸ با قوت شروع کرد و بحمدالله در این مدت کوتاه موفقیت‌های بزرگی در زمینه مبارزه با احتکارکنندگان، دلالان سکه و ارز، قاچاقچیان سوخت، کالا، دام، زمین‌خواری و مبارزه با فرار مالیاتی و ... به دست آمده که نتیجه آن را امروز مردم عزیزمان در حاکم شدن ثبات در بازار ارز، سکه، طلا، کالاهای اساسی، مواد غذایی،  مایحتاج عمومی و حرکت دوباره چرخ‌های اقتصادی و تولید مشاهد می کنند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی با حمایت‌هایی که از سوی دولت و دستگاه قضائی صورت می‌گیرد به هیچ وجه اجازه سواستفاده مجدد به مفسدان اقتصادی را برای ناامن کردن فضای اقتصادی و ایجاد هرج و مرج در بازار و کسب و کار و معیشت مردم نخواهد داد. 

معاون اجتماعی نیروی انتظامی افزود: ناجا در صدد است با برنامه‌ریزی صحیح و علمی در جهت پیش‌بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، مقابله و کشف هر گونه جرائم اقتصادی اقدام کند.

طی ۵ ماهه ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه  ۹۷ پلیس امنیت اقتصادی در حوزه احتکار حدود هزار و یک درصد (منظور ارزش ریالی آن) کشفیات داشته است

سردار نوریان خاطرنشان کرد: طی ۵ ماهه ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه  ۹۷ پلیس امنیت اقتصادی در حوزه احتکار حدود هزار و یک درصد (منظور ارزش ریالی آن) کشفیات داشته است. از نظر تعداد پرونده هم کلاً شاید ۱۵۰ میلیارد تومان می‌شود. در حوزه احتکار است. 

سخنگوی ناجا با اشاره به آخرین کشفیات پلیس امنیت اقتصادی گفت: همچنین کشفیات انواع واحد ارزی همانند دلار، یورو، دینار، درهم و غیره ۱۶۵ درصد افزایش داشته است. در حوزه دارو ۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۵۱ قلم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۰ درصدافزایش کشف را نشان می دهد، در پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان نیز ۶۲ درصد، در پرونده‌های ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون ۶۷ درصد، در فرآورده‌های نفتی همانند سوخت ۱۹۳ درصد، در مواد خوراکی و کالاهای یارانه‌ای که از مرز خارج می‌کنند ۲۵۵ درصد افزایش کشف  وجود داشته است. اخیرا نیز می خواستند ۴۳ تن شیر خشک از مرز خارج کنند که کشف گردید. طی این مدت از ۱۵ هزار و ۲۶۱ هکتار زمین خواری، ۴۶ درصد فرار مالیاتی جلوگیری شده است. درحوزه پول شویی نیز هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کشفیات صورت گرفته است. 

وی در پایان گفت: از مردم انتظار داریم اطلاعات در این زمینه و سواستفاده و قاچاق و امثالهم را به شکل مقتضی به پلیس امنیت اقتصادی از طریق سامانه ۱۱۰ و موارد اقتصادی که در فضای مجازی وجود دارد را از طریق سامانه پلیس فتا اطلاع‌ رسانی کنند.

پاسخی بگذارید