گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/07/8 14:19
شناسه : 209406


  زهره مهر نوروزی /روزهای تقویمی ایران را که ورق بزنیم به 5مهرماه می رسیم روزچهانی گردشگری یا همان جهانگردی ,از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

قم یکی از شهرهای  بین الملی   ایران محسوب می شود ، هم اکنون از 120کشورجهان  طلبه های علوم دینی  در شهرمان تحصیل می کنند. یکی از مهمترین جاذبه های توریستی شهر قم وجه مذهبی آن  است هرچند که این شهر تمدنی از نظر جهانگردی درمانی ، فرهنگی، تجاری و سیاسی می تواند بدرخشد، اما  سهم ما صنعت گردشگری  بسیار ناچیزی است چرا که تنها به مذهبی خلاصه شده است.

اگر از فعلان گردشگری قم سراغ بگیریم متوجه می شویم که گردشگری قم برای توسعه به حمایت همه جانبه دستگاه های استان نیاز دارد. خانم نداف یکی از کارشناسان فعال حوزه گردشگری قم  می گوید: قم دغدغه مدیریت گردشگری دارد در این استان ۲۲ سازمان مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری ارتباط دارند اما بازخورد خوبی نداشته و موازی کاری دارند چندین استاندار و مدیر اجرایی تغییر کردند در حالی که شعار همه این مدیران توسعه گردشگری مذهبی بوده و تنها به آمار و ارقام ختم شده است.  

عماد محمود پور عضو هیات مدیره  جامعه هتلداران قم می گوید: ما در حرف های مدیران استانی یک شعار اصلی می شنویم گردشگری محور توسعه قم، اما حرف با عمل خیلی فاصله دارد،  قوانین باید با اهداف هماهنگ باشد، در همان نامه 14بندی که اشاره شد  راهکارها را نیز ذکر کرده ام  که هیچ کدام برای قم هزینه ندارد این را با یقین می گویم اگر گردشگری در قم رونق بگیرید در قم یک بیکار هم نخواهیم داشت علتش این است خیلی از اشتغال ها زنجیر وار با این صنعت در ارتباط است، بنابراین با توسعه گردشگری مشکل بیکاری هم برطرف می شود، اگر خدمات خوب بدهیم می توانیم مشترهای وفاداری داشته باشیم واینکه احداث  فرودگاه باعث یک جهش بزرگ در صنعت گردشگری ما خواهد شد.

وی معتقد است اگر ظرفیت های گردشگری قم به خوبی معرفی شود وبه موزات آن زیر ساخت ها نیز توسعه یابد حتی یک نفر هم در قم بیکار نخواهیم داشت  محمد آقازاده از مدرسان و کارشناسان حوزه گردشگری معتقد است ان.طر که باید از ظرفیت های گردشگری قم استفاده نمی  شود وی وضعیت نابسامان توریست درمانی قم را متذکر می شود و می گوید: هم اکنون بازار توریست درمانی قم به دست دلالان افتاده و این افراد آینده توریست درمانی قم را مختل می کنند. 

رضا علی اصل  از فعلان حوزه گردشگری قم می گوید: قم از لحاظ طبیعت گردشگری منحصر بفرد است اما به خوبی معرفی نشده است به طوری که حتی رسانه های ملی هم  از ظرفیت های گردشگری  قم آنطور که باید و شاید مطلع نیستند. سید علی محسنی یکی از قم پژوهان به ظرفیت های فرهنگی  قم اشاره می کند می گوید: قم هم به لحاظ میراث فرهنگی  غنی است اما به خوبی معرفی نشده است. 

سوال اینجاست ، پس  چرا ظرفیت های گردشگری قم مغفول است پس چرا کمتر گردشگری با دید فرهنگی  و تاریخی به این شهر سفر می کند؟  پاسخ روشنی که می توان به این سوال داد این است که گردشگری یک سازمان فرابخشی است وبرای توسعه به همکاری ههه بخش ها و ارگان ها نیاز دارد برای نمونه چندی پیش  یکی جهانگردان ایران به شهرمان سفر کرد تا کمک هایی را برای سفر سه ساله خود دریافت کند ،

با توجه به هماهنگی های که از قبل صورت گرفته بود این گردشگر با دست خالی ازاین شهر  برگشت جز هدیه مختصری که میراث فرهنگی قم برایش  ترتیب دیده بود بی  آنکه استاندار و فرماندار ودیگر مقامات استان برای دیدار با وی برنامه ای  داشته باشند درحالی که برای درخشیدن نام قم هم شده می بایست استقبال شایسته ای از وی صورت می گرفت ودر حد بضاعت هم کمک می شد تا با خاطره خوشی این شهررا  ترک می کرد ، آنگونه این جهانگرد می گفت قرار بود سفرنامه ای هم  بنویسد، او در تمام 20سال جهانگردی خود قم را کامل ندیده بود و شناختی هم نداشت واین سفر می توانست فتح بابی باشد تا این جهانگرد بخشی از سفرنامه خود را به معرفی شهرمان اختصاص  دهد این امکان فراهم نشد و افسوسی که برای من بجا مانده است.

جهانگردی دارای خاصیّت ویژه‌ای است كه می‌توان آن را به منزله ی نیروی محرك توسعه اقتصادی در تمام كشورها محسوب داشت. هیچ كشوری را نمی‌توان یافت كه فاقد مواد اولیّه لازم برای توسعه جهانگردی باشد. پیداست  آنچه كه كشورها را در زمینه توسعه صنعت گردشگری از هم متمایز می‌سازد، داشتن طرح و برنامه ای توسعه ای و هم تعامل ارگان ها ونهادها است

که منجر به توسعه صنعت گردشگری می شود. هرچند معتقد هستم روی کار آمدن مدیران فاقد تخصص گردشگری  درسال های گذشته نقش مهمی در عدم توسعه گردشگری قم داشته است اما جان کلام اینکه، اگر می خواهیم گردشگری شهر واستان ما در همه بخش های مختلف رشد کند لازم است علاوه بر آن 22ارگان اسمی همه ارگان ها و سازمان ها دربا همه ظرفیت های قم  کنار میراث فرهنگی  قم قرار بگیرند تا هم میراث  فرهنگی شهرمان  رشد کند وهم ظرفیت های گردشگری قم  شناخته شود.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید