بر اساس اعلام روزنامه گاردین؛
تاریخ : 1398/07/5 13:15
شناسه : 209417

روزنامه گاردین اعلام کرد که اتحادیه اروپا به ایران هشدار داده است در صورتی که ایران به تهدیدهایش مبنی بر برداشتن گام‌های برجامی بعدی خود عمل کند، ممکن است بروکسل از برجام خارج شود.

طرف‌های اروپایی برجام بدون اشاره به یک و نیم سال انفعال خود در برابر خصمانه ترین بدعهدی آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل  اعلام کردند که در صورتیکه ایران گام‌های دیگری را برای کاهش تعهدات برجامی خود بردارد، آن‌ها احتمالا چاره‌ای جز تَرک برجام نخواهند داشت.

بر اساس گزارش این رسانه، اتحادیه اروپا به صورت «خصوصی» به ایران هشدار داده است که «در صورتیکه ایران به تهدیدهای خود مبنی بر برداشتن گام‌های بعدی در کاهش تعهداتش عمل کند، اتحادیه اروپا مجبور خواهد بود خروج از برجام را در ماه نوامبر آغاز کند.

این در حالیست که میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: مرحله چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران به احتمال زیاد در اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی اجرا خواهد شد.

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین ضمن اعلام این خبر در جریان برنامه ارتباط مستقیم تلویزیونی مسکو و وین درباره نتایج ۶۳مین اجلاس کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: رسماً اعلام شده که ایران هر ۲ ماه یک‌بارتعهدات برجامی خود را کاهش خواهد داد و این وعده خود را اجرا می کند.

میخائیل اولیانوف در ادامه تأکید کرد که در اوایل سپتامبر مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی ایران در رابطه با نصب سانتریفیوژها برای تحقیقات علمی اجرا شد.

گفتنی است، به دنبال خروج یکجانبه ترامپ از توافق بین المللی هسته ای با ایران در ۸ ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران پس از صبر راهبردی یک ساله خود اعلام کرد که در صورت ادامه بدعهدی واشنگتن و انفعال طرف های اروپائی توافق هسته ای، به صورت تدریجی و بر اساس مفاد مواد ۲۶ و ۳۷ برجام به کاهش تعهدات خود در این توافق روی می آورد.

پاسخی بگذارید