تاریخ : 1398/07/14 12:04
شناسه : 209496

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از درآمد ماهانه 500 میلیونی برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت برخورد با نجومی‌بگیران اظهار داشت: ما قبلا هم گفتیم که در این زمینه یکی بحث حقوق مطرح است و یکی در آمد.
وی افزود: متاسفانه ما به جای اینکه روی درآمدهای نجومی فکر کنیم واژه حقوق نجومی را مطرح کردیم؛ من فکر می‌کنم که به عنوان حقوق نجومی ما مصادیق خیلی کمی در کشور داشته باشیم اما یقیناً درآمدهای نجومی تا دلتان بخواهد هست به خصوص در شرکت‌های دولتی، پول‌های زیادی که می‌دهند و افراد درآمدهایی دارند که تبعیض بسیار بزرگی ایجاد کرده است.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: به درآمد یک معلم نگاه کنید ببینید چقدر است اما همان معلم با همان مدرک و سابقه کار در برخی شرکت‌های دولتی است که تا سه چهار برابر آن درآمد دارد، فرقی هم نمی‌کند شرکت فولاد باشد یا شرکت نفت و مس؛ چرا که بسیاری از این شرکت‌ها هستند که حقوق این چنینی می‌دهند حتی تبعیض در خود سیستم حقوقی دولت وجود دارد.
 
زاهدی ادامه داد: کارکنان نهاد ریاست جمهوری را در نظر بگیرید؛ در برخی دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش حتی در درون وزارتخانه‌ها باز هم تبعیض را شاهدیم.
 
وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: دولت تصویب کرده که برخی وزارتخانه ها ظرف 2-3 سال تا ۵۰ درصد به حقوقشان اضافه شود،‌ اما برخی دستگاه‌ها را قبول نکردند اینها تبعیض است که بی عدالتی و نارضایتی ایجاد کرده‌ است.
 
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: حتی جالب است بدانید درون دانشگاه‌ها هم این تبعیض وجود دارد؛ می‌بینیم یک استاد دانشگاه عضو هیأت علمی دانشکده و وزارت علوم و همان دوستان در وزارت علوم یک درآمد دارد اما همان دوستان با همان جایگاه و رتبه علمی در وزارت بهداشت درآمد دیگری چهار برابر آن دارد، باید با اینها برخورد شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: حال اینکه قوه قضاییه بیاید و یا دولت وارد شود حرف دیگری است اما انتظار داریم در کشور دریافتی‌ها، درآمد ها و مواردی که حقوق بگیر هستند در سیستم دولتی و شرکت‌های دولتی و عمومی عدالت را برقرار کنند.
 
زاهدی همچنین خاطرنشان کرد: وقتی ما صحبت از همترازی حقوق و مزایا می‌کنیم ،پس همترازی درآمدها هم مطرح است لذا باید مطالبه جدی برای این رفع این تبعیض‌ها کرد که نارضایتی زیادی را ایجاد کرده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که عموماً این مبالغ درآمد نامتعارف چه مبالغی است گفت: ما رقم‌های متفاوتی را شاهد هستیم که اکنون مواردی داریم مثلاً در وزارت بهداشت حتی افرادی داریم که بالای ۵۰۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند که از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند؛ البته از مبلغ ۱۰۰ میلیون به بالا تقریباً عادی شده است، در وزارت نفت هم ما جاهایی داریم که بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان دارند لذا باید تبعیض از بین برود که یکی از راهکارهای آن این است که حتماً باید مالیات‌های صعودی ایجاد شود.
 
منبع: فارس

پاسخی بگذارید