تاریخ : 1398/07/14 12:15
شناسه : 209500

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کمیته آب در مذاکرات بین ایران و افغانستان به نتیجه رسیده است، گفت:‌اجرای این موضوع به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن کشور موکول شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 14 مهر و در پاسخ به سؤال ملی علی کرد نماینده خاش مبنی بر عدم دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه شرقی و جنوب شرقی ایران گفت:‌روابط ما با پاکستان و افغانستان از مهمترین روابط اجتماعی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که شاید کمتر زمانی در تاریخ جمهوری اسلامی روابط ما با پاکستان ، افغانستان، روسیه، ترکیه، عراق و قطر به خوبی روابط فعلی بوده باشد.

وی افزود: در ابتدای دولت دوازدهم گفتیم روابط با همسایگان در اولویت ماست و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ از ستاد فرماندهی کل قوا و ستاد کل نیروهای مسلح و شخص سرلشکر باقری به منظور توسعه روابط امنیتی، سیاسی و اقتصادی اقداماتی انجام دادند ضمن اینکه گفت‌وگوهای مستمری درباره مرزها با اسلام‌آباد داریم.

ظریف گفت:‌من اولین وزیر خارجی بودم که بعد از انتخاب عمران خان به پاکستان سفر کردم.

وی گفت: ملاقات‌های متعددی با پاکستان‌ها در سطوح مختلف داریم و این در حالی است روابط ما با اسلام‌باد هیچ گاه سر درگم نبوده و اهداف آن کاملا مشخص است. هر چند که مشکلاتی داریم که ناشی از حضور و دخالت بیگانگان است اما ارتباط تهران با اسلام‌آباد خوب است.

وزیر امور خارجه افزود: درباره ربایش افسران ایرانی توسط ضد انقلاب پیگیری‌هایمان را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌دهیم و به پاکستان سفر می‌کنیم. ضمن اینکه روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان بسیار خوب است و رفت و آمدها و دیدارهای جدی با آنها داریم.

ظریف گفت: نمی‌توان این ارتباطات را جایگزین مشکلات خود با آنها کنیم اما تلاش می‌کنیم مشکلات حل و فصل شود. که البته نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت داشته و همچنین نیازمند اقدامات زمینی مناسب در مرزها است.

وی افزود:‌ روابط با افغانستان بر اساس سیاستی مشخص در حال پیگیری است.

وزیر امور خارجه افزود: ما در افغانستان مذاکرات صلح را با همه طرف‌ها پیگیری می‌کنیم اما صلحی که خارجی‌ها در افغانستان تمایل داشته باشند را قبول نداشته و در آن شرکت نکردیم.

ظریف تصریح کرد: همه گروه‌ها باید در افغانستان و در پروسه صلح حضور داشته باشند و نباید قدرت خارجی فقط با اعمال نفوذ یک یا چند گروه را برای مذاکرات صلح حذف کند و هدف خاصی را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: روابط با افغانستان با اشرف غنی در 5 بخش دنبال می‌کنیم ضمن اینکه کمیته آب هم به نتیجه رسیده است اما اجرای آن به دلیل چندین ماه درگیری افغانستان به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تاخیر افتاده است.

وزیر امور خارجه گفت:‌وزارت خارجه نمی‌تواند اقدامی را در زمین انجام دهد و ما در خصوص حوادث ناگوار تروریستی در مرز پاکستان فقط می‌توانیم چندین کار را انجام دهیم.

ظریف درباره این کارها گفت«‌محکوم کردن حادثه تروریستی و خواستن سفیر آنها به وزارت خارجه، حضور سفیر ایران در وزارت خارجه پاکستان، مذاکره وزارت خارجه ایران با وزارت خارجه پاکستان، بر برقراری تماس و مذاکره فرماندهان نظامی با طرف خارجی بخشی از این اقدامات است.

وی گفت: باید بکوشیم از بزرگان منطقه و رهبران دینی و همچنین نمایندگان مجلس و ذی‌نفوذان منطقه‌ای به منظور کاهش حملات تروریستی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه سفرهای ما به کشورهای همسایه کوتاه است امکان هماهنگی با کمیسیون امنیت ملی و اعضای آن وجود ندارد. این درحالی است که سفرهای وزیر خارجه با فاصله 24 ساعت و حتی 12 ساعت قبل از آن تعیین می‌شود.

ظریف گفت:‌امروز هماهنگی و همکاری بین وزارت خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح ایران و پاکستان بسیار خوب است.

وی تصریح کرد: اولویت پاکستان هم اکنون مرزهایش با هند، کشمیر و افغانستان است و الحمدالله مرز پاکستان با ایران از امن‌ترین مرزها برای اسلام‌آباد است اما امن‌ترین مرز برای ایران نیست.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در 5 کمیسیون با اشرف غنی ،‌عبدالله و وزیر خارجه افغانستان صحبت کرده‌ایم و حتی کمیسیون آب به نتیجه رسیده است. 

ظریف گفت:‌وزیر نیرو وزیر کمیسیون مشترک تعیین شده جمهوری اسلامی در مذاکرات با افغانستان است که نشاندهنده اهمیت آب برای جمهوری اسلامی است.

پاسخی بگذارید