رحمانی فضلی:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1398/07/16 16:39
شناسه : 209527

وزیر کشور گفت: اگر امنیت، آرامش، توسعه، اشتغال و صلح در افغانستان به وجود نیاید، امکان حل ریشه‌ای مشکل پناهندگان وجود نخواهد داشت از این رو همه کشورها باید فعال باشند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست آکسکام، گفت: جلسه امروز آکسکام درخصوص پناهندگان بود. ایران به عنوان یکی از کشورهایی است که بیشترین خدمات را در عرصه پذیرایی، تسهیلات و کمک رسانی به افغانستانی های مقیم ایران که به عنوان مهاجر هستند، را انجام می دهد.

وی به مباحث مطرح شده در این نشست اشاره کرد و افزود: در این نشست نقش سازمان های بین المللی و کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی که باید در این مسیر خدمات رسانی و ارائه تسهیلات کنند، مطرح شد که متاسفانه همکاری بسیار بسیار پایینی دارد.  

وزیر کشور در همین راستا اضافه کرد: مثلا منابعی که برای افغانستانی های حاضر در ایران کمک می کنند، حدود ۶درصد کل هزینه های پرداختی ست.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اگر امنیت، آرامش، توسعه و اشتغال و صلح در افغانستان به وجود نیاید، امکان اینکه این موضوع به صورت ریشه ای حل شود، واقعا وجود ندارد و این وظیفه همه کشورهایی است که در عرصه بین المللی فعال هستند و باید نقش ایفا کنند.

وی در ادامه به همکاری کشورهای منطقه در موضوع پناهندگان اشاره کرد و گفت: جلسه ای با نماینده افغانستان داشتیم که مقرر شد اقداماتی صورت گیرد تا ورود افغانستانی ها به صورت غیرقانونی به ایران از طرف دولت افغانستان کنترل بیشتری شود، و ما نیز شرایط مطلوب‌تری را ایجاد کنیم تا با شناسایی مهاجران، حضور آنها به صورت قانونی و در مدت زمان مشخص باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه مجموعه اقداماتی که ایران ظرف ۴۰سال، برای افغانستانی ها انجام داده و همراهی هایی که با مردم خوب افغانستان داشته در نشست گزارش شد، افزود: این موضوع همواره مورد تقدیر و تشکر همه اعضای آکسکام بوده و امروز هم بود ولی تنها تشکر کردن کافی نیست و باید نقش خودشان را ایفا کنند و حمایت‌های لازم را طبق مصوبات و کنوانسیون‌ها، انجام دهند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ایران نقش خود را در منطقه به خوبی ایفا می‌کند و امیدواریم بقیه کشورها نیز این نقش را در حد مطلوبی ایفا کنند.

پاسخی بگذارید