تاریخ : 1398/07/16 17:30
شناسه : 209530
حمله دوباره ملخ‌ها به کشور
وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد، در سه ماه پایانی سال جاری دوباره با هجوم گسترده ملخ های صحرایی در مناطق مناطق جنوبی کشور مواجه خواهیم بود.
در ماه‌های پایانی سال گذشته ملخ های صحرایی یا مهاجم  هجوم گسترده ای به سطح وسیعی از  مناطق جنوبی کشور داشتند، به طوری که 9 استان جنوبی کشور  شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام درگیر این  آفت شد که بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی طی بیش از 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
سازمان حفظ نباتات با همراهی کشاورزان و مسئولان محلی به ناچار سطح وسیعی از راضی جنوبی کشور را برای مبارزه با این آفت سمپاشی کردند تا این ملخها به مزارع و باغات وارد نشود و آسیبی به محصولات تولید کنندگان وارد نشود؛ اما منابع مالی مورد نیاز برای مبارزه با این پدیده با تاخیر به دست وزارت جهاد کشاورزی رسید و  باعث گلایه محمود حجتی از دیرکرد در اختصاص منابع مالی شد .


 پروازهای فوق العاده به نجف از ۹ فرودگاه
همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی (ع) برای رفاه حال زائران عتبات عالیات در ۹ فرودگاه کشور پروازهای فوق العاده به نجف برقرار می شود.
فرودگاه های یزد، اصفهان، مشهد، ایلام، ساری، تبریز و کرمان از فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و دو فرودگاه امام خمینی(ره) و کیش میزبان پروازهای نجف هستند.
در این راستا برای رفاه حال زائران اربعین استان یزد، شرکت هواپیمایی کاسپین به برقراری پروازهای فوق العاده در مسیر یزد- نجف اقدام کرده است.  بر این اساس پروازهای رفت روزهای 17، 18، 19، 22 و 23 مهر و پروازهای برگشت در روزهای 22، 23، 29 و30 مهر و 1 و 2 آبان به صورت برنامه ای با هواپیمای MD83 با ظرفیت 160 مسافر انجام می شود.
در فرودگاه اصفهان نیز برای برقراری  88 پرواز فوق العاده در مسیر اصفهان- نجف- اصفهان به مناسبت ایام اربعین برنامه ریزی شده که توسط شرکت های هواپیمایی تابان، قشم ایر، کیش ایر، العراقیه و ماهان از 19 مهر ماه آغاز می شود و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر در فرودگاه ایلام  از 17 مهر تا 4 آبان 72 پرواز رفت و برگشت توسط ایران ایر انجام می شود و در همین بازه زمانی قرار است فرودگاه کرمانشاه در صورت تقاضا روزانه 12 پرواز رفت و برگشت را توسطATR هواپیمای ایران ایر در مسیر نجف برقرار کند. همچنین در فرودگاه ساری نیز قرار است دو پرواز رفت در روزهای 22 و 23 مهرماه به نجف و 2 پرواز برگشت نیز در روزهای 29 و 30 مهر ماه از نجف به ساری برقرار شود.
فرودگاه تبریز نیز 8 پرواز رفت و برگشت را در مسیر نجف برای روزهای 22،23، 28 و 29 مهر ماه درنظر گرفته است که با هواپیمای بوئینگ MD شرکت هواپیمایی آتا انجام می شود. در فرودگاه کرمان قرار است شش پرواز رفت و برگشت در روزهای 22، 24 و 26 مهر ماه توسط شرکت هواپیمایی ماهان برقرار شود. فرودگاه کیش نیز چهار پرواز رفت و برگشت را در مسیر نجف در نظر گرفته که توسط شرکت هواپیمایی کیش ایر انجام خواهد شد.


اصلاح نظام بانکی در بانک‌های دولتی کلید خورد
فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شب گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص آخرین اقدامات صورت‌گرفته برای اصلاح نظام بانکی کشور اظهار کرد: به‌دنبال اجرای دستور رئیس جمهور و تأکید به بنده به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی که اصلاح نظام بانکی باید جزء نخستین اولویت‌های ما قرار گیرد، ما کارگروهی را تشکیل دادیم و با واکاوی تجربیات گذشته، با رویکرد افزایش قابلیت اجرایی، طرحی تهیه شد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در این طرح ناترازی بانک‌ها، مطالبات معوق بانک‌ها از بخش خصوصی و دولتی، افزایش سرمایه و کفایت بانک‌ها، حاکمیت شرکتی، سبک کردن دارایی بانک‌ها از دارایی‌های منجمد یا همان دارایی سمی و اصلاح مدیریت داخلی بانک‌ها مورد توجه قرار گرفته است و در چندین جلسه نظرات مشاورین، بخش خصوصی و صاحب‌نظران دانشگاهی اخذ شده و در انتظار طی شدن مراحل هستیم.
دژپسند با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی در بانک‌های دولتی آغاز شده است گفت: پنج‌شنبه گذشته جلسه مفصلی با مدیران عامل بانک‌ها داشتیم تا گام‌های لازم برای اصلاح نظام بانکی برای تشکیل یک بانک کارا را انجام دهیم.
 

خانه‌های ۲۵ ساله مشمول وام اوراق
مقام مسئول بانک مسکن از پرداخت تسهیلات اوراق حق تقدم به واحدهای مسکونی ۲۵ ساله خبر داد. پس از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن طی یکسال اخیر، تقاضا برای اوراق مسکن به شدت کاهش یافته و به همین میزان قیمت هر برگ اوراق به زیر ۴۰ هزار تومان سقوط کرده است.
محمد حسن مرادی اظهار کرد: سقف انفرادی تسهیلات اوراق مسکن در شهر تهران 60 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 40میلیون تومان، سقف زوجین نیز در شهر تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200  هزار نفر 80 میلیون تومان و سایر شهر‌ها 60میلیون تومان است.
وی یادآور شد: پیش از این اوراق تسهیلات مسکن به خانه‌هایی با  عمر کمتر از  20سال تعلق می‌گرفت که طی بخشنامه جدید و در جهت آسان‌تر شدن شرایط برای خانه دار کردن اقشار جامعه این زمان به 25 سال  افزایش یافته است.
وی بیان کرد:‌ واحدهای مسکونی با عمر 30 سال نیز در شهر تهران 45 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200هزار نفر 40 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 35 میلیون تومان می‌توانند از اوراق تسهیلات استفاده کنند.
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان این‌که با هر برگ اوراق می‌توان 500 هزار تومان وام دریافت کرد، گفت: قیمت هر برگ اوراق امروز 37 هزار تومان است و به‌عنوان نمونه متقاضی که می‌خواهند 60 میلیون تومانی باید 120 برگ اوراق به قیمت حدود 4.8 میلیون تومان خریداری کند. سود این اوراق 17.5 درصد است و اگر ملک در بافت فرسوده باشد سود آن  16 درصد خواهد بود.

 
وزیر نفت و افزایش قیمت بنزین
وزیر نفت درباره احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال جاری گفت: هر چیزی در این حوزه ممکن است.
بیژن زنگنه امروز در حاشیه پنجمین کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت توسعه لایه‌های نفتی، اظهار کرد: برای توسعه این پروژه مذاکراتی شده که بیش‌تر با شرکت‌های ایرانی بوده اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که مشکلی برای کارت سوخت شخصی افراد به وجود آمده باشد.
وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش سهمیه مجدد کارت سوخت جایگاه‌داران وجود دارد، ادامه داد: امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد، لذا لازم است تا تمام خودروها از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند.
 

شناسایی 3 دهک ثروتمند با 8 معیار و اطلاعات 7 دستگاه
سخنگوی ستاد حذف یارانه از پایان فرایند شناسایی 3 دهک بالای درآمدی با کمک اطلاعاتی 7 دستگاه و بر اساس 8 معیار خبر داد و گفت: با اعلام سخنگوی دولتْ فرایند حذف انجام خواهد شد.
حسین میرزایی در تشریح فلسفه شکل‌گیری ستاد تبصره 14 قانون بودجه یا ستاد حذف یارانه گفت: در تعریف قانون هدفمندی یارانه‌ها؛ یارانه برای جبران قدرت خرید خانوارهای آسیب‌پذیر تعریف شده بود، در آن برهه چون ابزار شناسایی، دهک‌بندی و خوشه‌بندی وجود نداشت تصمیم به پرداخت همگانی گرفته شد؛ اما تنها افرادی باید مشمول دریافت یارانه باشند که این یارانه در زندگی آنها تغییر ایجاد کند. عملاً پرداخت یارانه نقدی برای ترمیم قدرت خرید به فردی که توان مالی بالایی دارد و همین الآن از یارانه‌های مختلفی در حوزه سوخت، حمل‌ونقل و تولید و غیره استفاده می‌کند، بی‌معنی است.
وی درباره دستگاههایی که این اطلاعات را در اختیار ستاد قرار داده‌اند، گفت: ابتدا به‌دنبال ایجاد شناسنامه اجتماعی ــ اقتصادی افراد بودیم، در این شناسنامه  وضعیت رفاهی افراد مبتنی بر دارایی، درآمد و هزینه مشخص می‌شد، بر این اساس شاخصه‌هایی مثل تملک مسکن، خودرو، وضعیت تجاری فرد، بیمه تأمین اجتماعی، اطلاعات دریافت حقوق، صنفی که فرد در آن مشغول به کار است و محل زندگی در دستور کار قرار گرفته است. این اطلاعات از سازمانهایی مثل وزارت کار، سازمان اداری استخدامی، بانک اطلاعات خودروی ناجا، اطلاعات سفرهای خارجی نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان ثبت املاک و اسناد، اطلاعات اصناف از وزارت صمت و در نهایت اطلاعات تراکنشها و حسابهای بانکی از بانک مرکزی دریافت شده است.
میرزایی گفت: برای دریافت تسهیلات از نظام بانکی از مجموعه اقدامات بانکی انجام‌شده مثل پرداخت بدهی یک رتبه اعتباری تشکیل می‌شود، مانند همین مثال در فرآیند حذف یارانه نقدی نیز برای هر کدام از بانکهای اطلاعاتی یک ضریب در آزمون وسع لحاظ شد، به‌عنوان مثال 16 هزار خانوار حذف‌شده مالک بیش از 500 میلیون تومان خودرو بودند که مشخصاً یارانه این افراد قطع شده است.
  

جلیقه انتحاری داعش براي حرم حضرت معصومه (س)
سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجااز انهدام یک تیم تروریستی در سال 95 که قصد عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه (س) در قم را داشتند، خبر داد.
سردار کرمی گفت: در حوادث دی ماه ماموران یگان ویژه عملیات خود را تحت عنوان «پر قو» آغاز کردند، ما در مقابل آشوب‌گران از تمام قدرت استفاده نکرده؛حتی به شکل قهریه هم ورود نکردیم؛ بلکه به شکل بازدارنده، جمعیت را کنترل کردیم. یکی از برنامه‌های یگان ویژه این است که با تجهیزات، گفت‌وگو، اخطار و هشدار بتواند صحنه اغتشاش را کنترل کند؛ ما 79 نقطه در سطح کشور را در دی ماه در دستور کار داشتیم و با کمترین آسیبی که به اموال عمومی و جمعیت وارد شد توانستیم با مهارت و تخصص ویژه خود آشوب‌ها را جمع کنیم.
او که با فارس گفت و گو می کرد، افزود: درباره برخورد ماموران یگان ویژه با تیم‌های تروریستی گفت: البته باید گفت اگر تیم تروریستی کمتر از تعداد یک گروه باشند در حوزه کاری ماموران یگان ویژه است؛ در سال 95 یک تیم تروریستی از داعش به کشور وارد و در کرمانشاه ساکن شد. با رصد اطلاعاتی توانستیم مخفیگاه آنها را شناسایی کنیم؛ در مرحله بعد ماموران نوپو یگان ویژه وارد عمل شده و چون تیم تروریستی مقاومت کرده و تسلیم نشدند همه آنها را به هلاکت رساند.
سردار کرمی درباره ماموریت اصلی این تیم تروریستی اظهار داشت: این تیم تروریستی سه نفره که به جلیقه انتحاری مجهز بودند برای انجام یک عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه (س) در قم عازم کشور شده بودند که خوشبختانه شناسایی و معدوم شدند.
او همچنین درباره ورود یگان ویژه به موضوع اعتصابات و تجمعات گفت: یگان ویژه در اعتصابات و تجمعات از تاکتیکی به نام گفت‌وگو که کلید طلایی حل بحران است استفاده می‌کند البته سیستم‌های صوت نیز در این راه به ما کمک می‌کنند. در عملیات‌های گروگان‌گیری یا تجمعات و اعتصابات پلیس از خودروی صوت استفاده می‌کند چرا که با استفاده از این سیستم، صدای فرمانده میدان را تا دو کیلومتر و به شعاع 500 متر پخش‌ کرده و می‌توان اخطار نهایی و روشنگری‌های لازم را انجام داد تا در نهایت ،ماموریت به خوبی و خوشی به پایان برسد.
 

اصولگراهاواصلاح‌طلبان ورسوبات تفکرات کمونیستی
۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بنگاه آماده فروش است و خریدار هم برای آن وجود دارد اما هر دو طرف می‌ترسند چرا که در حال حاضر هم رئیس سابق سازمان خصوصی سازی هم خریداران و هم فروشندگان در زندان هستند و این نتیجه نبود رگولاتوری در اقتصاد است بنابراین بخش خصوصی و فروشندگان بر این باورند که سری درد نمی‌کند را دستمال ببندند.
مشاور رئیس مجلس گفت: موضوع مهم این است که ۷۰ درصد تولید نفت می‌سوزد و همه می‌گویند این موضوع ارتباطی با آنها ندارد، دولت و مجلس آن را گردن نمی‌گیرند و قوه قضائیه هم می‌گوید کار هر کدامتان که باشد دستگیرتان می‌کنیم.
محمدرضا باهنر در کنگره نفت و نیرو با اشاره به حضور بخش خصوصی در صنعت نفت و با بیان اینکه آنهایی که عرق ملی و علاقه‌ای به پیشرفت ایران دارند در صنعت نفت که در بخش جامعه علمی و چه کارآفرینی آثار خوبی را ایجاد کردند، گفت: نسل‌های فعلی و آینده باید توجه داشته باشند که ظرفیت‌های بی‌نظیری برای پیشرفت در صنعت نفت وجود دارد و برای فعال سازی این ظرفیت‌ها باید ریل‌گذاری شود تا بدون دغدغه و دغدغه کمتر از پیچ و خم‌های نظام‌های بوروکروراسی نفت کشور بگذریم و به وظایف ملی و مذهبی عمل کنیم.
مشاور رئیس مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید نفت گفت: زمانی که چاه‌های نفتی‌مان جوان بودند برای تولید هر بشکه نفت به دلار خرج می‌شد امروز با بالا رفتن سن چاه‌های نفت این رقم به هشت دلار در هر بشکه رسیده و پیش بینی می‌کنیم با برداشت هیدرکربنی متداول هزینه هر بشکه به ۲۰ دلار برسد و ناچاریم برای تولید هر بشکه ۱۲ دلار بیشتر خرج کنیم.
باهنر با تاکید بر اینکه سهم نفت در اقتصاد کشور باید بسیار متفاوت‌تر از آنچه که امروز است باشد گفت: نهایتا نمایندگان مجلس زور خود را می‌زنند که نفت را چقدر و با چه قیمتی بفروشند اما موضوع مهم این است که ۷۰ درصد تولید نفت می‌سوزد و همه می‌گویند این موضوع ارتباطی با آنها ندارد، دولت و مجلس آن را گردن نمی‌گیرند و قوه قضائیه هم می‌گوید کار هر کدامتان که باشد دستگیرتان می‌کنیم.
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه ایران صاحب بزرگترین ذخیره هیدروکربنی در دنیا است گفت: ایران در یک موقعیت استراتژیک قرار دارد و پلی قدرتمند بین شرق و غرب محسوب می‌شود از سوی دیگر در هاب انرژی قرار دارد به صورتی که دو سوم انرژی‌های متعارف دنیا در این منطقه ذخیره شده است.
باهنر با تاکید بر اینکه در صنعت نفت نیروهای انسانی باارزش، باهوش و جهادی داریم گفت: قیمت‌ آدم‌های نفتی در ایران از قیمت نفت کمتر نیست اما چرا نمی‌توانیم آنها را حفظ کنیم نباید شرایطی را فراهم کنیم که متخصصان نفتی از ایران فرار کنند.
وی با اشاره به حجم نقدینگی بسیار بالا در کشور گفت: در یک زمانی که برخی از موسسات پولی و بانکی از شرایط موجود سوء استفاده کردند یا بلد نبودند کار انجام دهند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خرد آزاد شد در همان زمان شورای پول و اعتبار دنگش گرفت که باید سود سپرده‌ها را به ۱۸ درصد برسانیم بنابراین کسانی که به دریافت سود بالا در این موسسات عادت کرده بودند پول‌های خود را به سمت کالاهایی که نقدشوندگی بالاتری داشتند هدایت کردند نتیجه این شد که در سه سال گذشته قیمت مسکن و ارز ۲۰۰ درصد افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه برای سرمایه‌های خرد در کشور هیچ فکری نمی‌شد گفت: چه راستی‌ها، چه چپی‌ها، چه اصولگراها و چه اصلاح‌طلبان هنوز رسوبات تفکرات کمونیستی دارند و در دولت و حکومت هم چنین تفکری وجود دارد و این تفکرات اجازه برخی از اتفاقات اقتصادی را نمی‌دهد و نگران این هستند که امپراتوری برخی‌ها گسترش یابد.
وی تاکید کرد: البته در این فضا فساد هم زیاد شده است و نمی‌توان از فسادهایی که صورت گرفته چشم پوشی کرد.
باهنر گفت: به آقای رئیسی گفتم همان طور که آنهایی که می‌خورند و می‌برند را می‌گیرد بنگاه یا قرارگاهی برای سرمایه‌ و سرمایه‌گذاران پاک ایجاد کند.
وی گفت: البته باید بپذیریم که در اقتصاد ایران امضای طلایی هم وجود داشته است.

 
افزایش ۱۵ درصدی حقوق و دستمزد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: میانگین افزایش حقوق و دستمزد ۱۵ درصد در نظر گرفته شده که این رقم برای افرادی که حقوق کمتر می‌گیرند، بیش از ۲۰ درصد خواهد شد که این موضوع منوط به مباحث دیگری است که طی روز‌های بعداطلاع رسانی می‌شود.
 وی گفت: همه پیشنهاد‌های ستاد بودجه باید در دولت به تصویب برسد، تا در لایحه گنجانده شود و مجلس شورای اسلامی نیز اظهار نظر کند؛ بنابراین مصوبات ستاد بودجه قطعی نیست و امکان دارد دولت و مجلس نظرات دیگری بدهند، اما، چون کار کارشناسی صورت گرفته است، ما باید همه اعداد و ارقام‌ها را با واقعیت‌هایی که قدرت اجرای آن را داریم و در چارچوب بودجه تعیین می‌شود، مشخص کنیم.
 نوبخت افزود: بنابراین همه ویژگی‌ها برای بودجه متفاوت سال ۹۹ وجود دارد با این تفاوت که بودجه سال آینده در دو بخش به مجلس می‌رود، بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها ۱۵ آبان و بودجه عمومی در ۱۵ آذر به مجلس ارسال خواهد شد.

 
پشیمانم رفتنم به شبکه جم اشتباه بود
رامسین کبریتی بازیگر گفت: باید بپذیرم که رفتنم به شبکه جم اشتباه بود و طبیعی است که حق کار نداشته باشم.
رامسین کبریتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که چند سال قبل به شبکه ماهواره ای جم پیوست و سپس از آن جدا شد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: روزی که سری جدید سریال ستایش را می خواستند شروع کنند، آقای سلطانی با من تماس گرفت و از من دعوت کرد که در این سریال بازی کنم اما من گفتم که به من اجازه کار نمی دهند، اگر اجازه بدهند می آیم و بازی می کنم، کسی به من چیزی در مورد ممنوع الکاری نگفته بود اما خودم می دانم که اجازه بازی ندارم.
این بازیگر سینما اظهار داشت: فکر نمی کنم تا 2 سال دیگر بتوانم به ایران برگردم، من اشتباهم را پذیرفته ام، نباید به شبکه جم می رفتم اما رفتم و الان پذیرای این هستم که به من اجازه کار ندهند، هر انسانی خطا می کند و باید خطای خودش را بپذیرد؛ آن زمان شرایط خوبی نداشتم و مجبور شدم که به شبکه جم بروم و اشتباه کردم، به قول آقای داریوش ارجمند شاید بهتر بود با او مشورت کرده بودم اما متاسفانه این کار را نکردم، در حال حاضر هم از این اشتباه پشیمان هستم.
کبریتی اذعان داشت: الان در کانادا زندگی می کنم و مشغول به کار پذیرش دانشجو هستم، هیچ کاری که مربوط به بازیگری و ماهواره باشد انجام نمی دهم چون نمی‌خواهم حاشیه ای برایم پیش بیاید و منتظرم که این دوران تمام شود تا شرایط مساعد شود و بتوانم به ایران برگردم و به کارم ادامه دهم، اگر هم اجازه کار به من ندهند مجبورم به شغل دیگری مشغول شوم.
وی خاطرنشان کرد: دلم برای تک تک همکاران و دوستانم تنگ شده است و از تمام همکارنم جز خاطره خوش چیزی نداشته ام؛ در این مدت هم که کانادا هستم اکثر سریال های ایرانی را دنبال می کنم و با عشق آن ها را می بینم.سریال هیولا، گاندو، ممنوعه و ... را در این مدت دیده ام، کار همکارانم را می بینم و لذت می برم و دعا می کنم اتفاقی که برای من افتاد برای هیچکدام از آن ها پیش نیاید و مجبور نشوند که تصمیم اشتباه بگیرند.
 

شوک فرمانده کل قوا به ارتش
امیر احمدرضا پوردستان، از فرماندهان عالیرتبه ارتش جمهوری اسلامی پیرامون مقوله خودکفایی به رفتار خاص فرمانده کل قوا در پیگیری این امر مهم اشاره کرده است که در ادامه خواهید خواند:
در خصوص خودکفایی جرقه این کار را حضرت امام (ره) زدند اما مقام معظم فرماندهی کل قوا آن را در همه لایه ها و رده ها تعمیم دادند یعنی می توان گفت سکان دار اصلی خودکفایی در نظام، عموما و در نیروهای مسلح خصوصا مقام معظم رهبری است. ایشان از همان ابتدا تدبیر را از مولایش، از امامش گرفته بود، پرچم را ایشان به دست گرفتند و آمدند، اول در نیروی هوایی، گفتند شما چرا منتظر خارج هستید، منتظر هستید کسی برود و قاچاقی برای شما قطعه ای بیاورد، خودتان شروع کنید و بسازید، یک­بار داستانی پیش آمده بود در دریای خزر و ما شناور رزمی نداشتیم، به ما هم اجازه نمی دادند شناور رزمی از مسیر مثلا رودخانه ولگا ببریم، نمی توانستیم کاری بکنیم آنجا هم دست نظام خالی بود که آقا هم ناراحت شده و فرمودند اگر غیرت دارید خودتان بسازید. آقا شوکی وارد کرد، بچه های دریایی ارتش و وزارت دفاع شروع کردند به ساختن، یعنی پرچم را خود حضرت آقا دست گرفتند و این خودکفایی از آن زمان در مجموعه کشور و نیروهای مسلح شعله گرفت.
 

قاضی سراج: برکنار نشدم، استعفا دادم
وی درباره شایعه برکناریش از سازمان بازرسی به علت داشتن پرونده، اظهارکرد: من کنار گذاشته نشدم و همانطور که آقای محسنی معاون اول قوه قضاییه هم فرمودند: از سال ۹۶ تا به حال چندین بار استعفا و تقاضای بازنشستگی کردم که متاسفانه تا به حال موفق نشده‌ام.
رئیس سابق سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه از سال ۹۶ چندین بار از سمت خود استعفا داده است، تاکید کرد که بر کنار نشده و خودش استغفا داده است.
ناصر سراج رئیس سابق بازرسی کشور و مشاور رئیس قوه قضائیه در گفتگو با ایلنا، درباره علت حضور نیافتن در جلسه تودیع خود در سازمان بازرسی کشور گفت: من مسافرت بودم و موضوع را دیر به من ابلاغ کردند بنابراین نتوانستم در جلسه حاضر شوم.
وی درباره شایعه برکناریش از سازمان بازرسی به علت داشتن پرونده، اظهارکرد: من کنار گذاشته نشدم و همانطور که آقای محسنی معاون اول قوه قضاییه هم فرمودند: از سال ۹۶ تا به حال چندین بار استعفا و تقاضای بازنشستگی کردم که متاسفانه تا به حال موفق نشده‌ام.
سراج ادامه داد: با وجود اینکه بیش از ۴۰ سال سابقه کار دارم، درخواست بازنشستگی‌ام را قبول نکردند و فعلا هستم تا ببینیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد.
رئیس سابق سازمان بازرسی کشور با تاکید بر اینکه برکنار نشده است، گفت: من و آیت الله رئیسی ۳۷ سال است که با هم همکاری می‌کنیم و ممکن است سر استعفا یک ناراحتی و نگرانی‌ای هم برای ایشان پیش آمده باشد، اما به هر حال، چون فشار خیلی سنگین بود، گفتم که یک جوان بیاید که بتواند کار را بهتر انجام دهد


با خودروی شخصی می‌توان به زیارت اربعین رفت؟
تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای تردد افراد دارای شرایط خاص نظیر جانبازان و معلولان و... مجوز کاپوتاژ دارد که این اتوبوس‌ها نیز تنها از مرز چذابه عبور خواهند کرد.
سردار سید کمال هادیانفر درباره اینکه آیا می‌توان با خودروی شخصی به کشور عراق و زیارت اربعین رفت گفت: برابر تصمیمی که ستاد اربعین در هماهنگی با مسئولان کشور عراق اتخاذ کرده امکان سفر با خودروی شخصی یا به عبارتی کاپوتاژ تا پایان مهرماه به کشور عراق ندارد، لذا امکان اینکه زائران با خودروی شخصی به زیارت اربعین بروند وجود ندارد.
وی اضافه کرد: تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای تردد افراد دارای شرایط خاص نظیر جانبازان و معلولان و... مجوز کاپوتاژ دارد که این اتوبوس‌ها نیز تنها از مرز چذابه عبور خواهند کرد.
سردار هادیانفر با بیان اینکه خودرو‌های سنگین نیز اجازه تردد در معابر سه استان و چهار مرز را ندارند، گفت: تنها خودرو‌های حامل تجهیزات و لوازم موکب‌ها می‌توانند تردد کنند که تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد از خودرو‌ها نیز به محل رسیده و وسایل و بار خود را تخلیه کرده اند.
رییس پلیس راهور ناجا در مورد اینکه آیا وزارت راه می‌تواند در مورد کاپوتاژ تصمیمی اتخاذ کند به ایسنا گفت: مسئولیت امور مربوط به پایانه‌های مسافربری و اتوبوس‌ها را بر عهده وزارت راه است و کاپوتاژ در حوزه اختیارات و وظایف وزارت راه نیست. تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوسی که مجوز گرفته‌اند از سوی وزارت راه معرفی شده اند. در مورد خودرو‌های شخصی، وزارت راه نمی‌تواند مجوزی برای کاپوتاژ صادر کند.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه دولت عراق نیز به دلایلی نظیر قیمت بنزین و دیگر موارد زیر بار کاپوتاژ نرفته است، گفت: در همین راستا نیز به وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرگ نیز گفته شده تا مجوز کاپوتاژ را تا پایان مهرماه صادر نکند.
 

اعلام توقف خودروهای غیراستاندارد دوشنبه آینده
رئیس سازمان استاندارد خبر داد، دوشنبه هفته آینده تکلیف خودرو‌هایی که باید تولیدشان ادامه پیدا کند، دچار تغییرات بشوند و یا تولیدشان متوقف شود مشخص می‌شود.
نیره پیروزبخت درباره آخرین وضعیت گزارش رعایت استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو گفت: تغییری در استانداردهای 85 گانه خودرو نداشته ایم و بررسی های جدید از دی ماه 98 انجام می شود، ولی در فرایندها تغییراتی داشته ایم.
وی درباره تغییر فرایندها گفت: در اسفند سال 97 در جلسه شورای عالی استاندارد مقرر شده بود که گزراش های وزارت صمت و خودروسازها درباره خودروهای غیر استاندارد را بگیریم و جمع بندی کنیم تا امسال در شورای عالی استاندارد بررسی و جمع بندی شود.
پیروزبخت گفت: در جلسه هفته آینده (22 مهر 98) شورای عالی استاندارد با حضور مسئولان وزارت صمت و انجمن خودروسازان تشکیل می شود و چنانچه خودرویی نتواند استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو را مهر تایید بگیرد در ادامه تولید آن بازنگری خواهد شد.
وی تصریح کرد: مقرر شده در جلسه هفته آینده خودروهای غیراستاندارد تعیین تکلیف و اعلام شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این بار هم فشار خودروسازان منجر به تغییر تصمیمات می شود یا نه، گفت: سازمان ملی استاندارد در سالهای گذشته هم کوتاه نیامده چون سلامت و ایمنی مردم مطرح است و این بار هم کوتاه نمی آید.


تعطیلات آخر هفته، دو روز می‌شود؟
تعطیلی پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. تعطیلات بیشتر هم به بهره‌وری نیروی کار و هم به تقویت ظرفیت‌های معطل مانده اقتصادی همچون اقتصاد گردشگری آن هم بر پایه گردشگری کمک شایانی می‌کند.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته گفت: طرح تعطیلی روز‌های پنجشنبه مراکز اداری، آموزشی و قضایی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها، مانند تهران در کمیسیون اجتماعی مجلس که قبلا هم در کمیسیون اجتماعی بررسی آن به تعویق افتاده بود بررسی و تصویب شد.
ناهید تاج‌الدین درباره این طرح افزود: پیش‌تر وضعیت نهایی این طرح مشخص نشده بود، اما دیروز تعیین تکلیف و تصویب شد. تصویب این طرح به تقویت اقتصاد گردشگری و هم به تقویت نهاد خانواده منجر خواهد شد و این گونه نیست که حتما تعطیلات کمتر بهره‌وری اقتصادی بیشتری را داشته باشد بلکه تعطیلات بیشتر هم به بهره‌وری نیروی کار و هم به تقویت ظرفیت‌های معطل مانده اقتصادی همچون اقتصاد گردشگری آن هم بر پایه گردشگری کمک شایانی می‌کند. امیدوارم این طرح در صحن علنی مجلس نیز رای بیاورد.

پاسخی بگذارید