تاریخ : 1398/07/17 19:25
شناسه : 209540

یک استاد دانشگاه گفت: درخواست مذاکره بن سلمان ولیعهد عربستان از ایران برای مذاکره که دررسانه های داخلی مطرح است گویای قدرت ایران در منطقه است.


 حجت الاسلام مسعودی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شاخه سبز با بیان اینکه دولت عربستان قدرتش به موشک های اروپا وابسته گفت: سالهاست که منطقه خاور میانه با یک دولت استکباری غیر مردمی به نام دولت سعودی مواجه است دولتی که به مردمش متکی  نیستبلکه همه وابستگی و قدرت نظامی اش به دولتی های غربی است.

وی با بیان اینکه عربستان  از نفوذ ایران در کشورهای افغانستان، یمن، لبنان، فلسطین و عراق  مطلع  است تصریح کرد: عربستان راه به جایی ندارد  به همین علت تصمیم گرفته است از راه مذاکره شرایط را به سود خود بچرخاند.  این استاد دانشگاه  با اشاره به نقش عربستان درتشکیل گروهک داعش در عراق گفت: این دولت در زمان حضور داعش در عراق از نظر عدوات  جنگی گرفته تا  تامین نیروی انسانی ، غذا و دارو داعش را حمایت کرد چرا که هدفش تضعیف شیعیان و ایجاد نا امنی در منطقه بود.

حجت الاسلام مسعودی با بیان اینکه دولت سعودی حتی تعصب عربی هم ندارد تصریح کرد : در گفتگوی سازش اسراییل و فلسطین  دیده شده است که دولت سعودی از این مذاکرات حمایت کرده و نقش میانجیگری را برعهده گرفته است در حالی که می داند صهیونیست دشمن جهان اسلام است.  وی افزود:متاسفانه  همراهی دولت عربستان با صهیونیست در حدی است که وزیر امور خارجه صهیونیست به روابط عاشقانه توصیفش می کند به همین علت جنگ های که در خاور میانه رخ می دهد منشاء عقیدتی دارد تا اختلاف ها را پررنگ تر نشد دهد و مشترکات را کمتر رنگ تر.  این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به همراهی عربستان با صهیونیست بیان کرد: از نمونه بارز همکاری عربستان با صهیونیست به گروگان گرفتن نخست وزیر لبنان بود توسط دولتی سعودی انجام شد.

حجت الاسلام مسعودی با اشاره به همدستی سعودی ها با آمریکا در ماجرای 11سپتامبر افزود: بعد از مطالعه  وتحقیق دقیق سیا برروی موضوع انفجاردوبرج در نیویورک 500صفحه گزارش تنظیم شد که در آن  تحقیقات نام 9نفر از تبعه عربستان قید شده بود، اما این گزارش که موصوف به گزارش 18 است نام هیچیک از آنها رسانه ای نشده و هیچ مقام آمریکایی هم نام آنها را فاش نکرده است.

وی با اشاره به جنایت های عربستان در یمن گفت: دولت سعودی دراین کشور مسلمان نشین طی چند سال گذشته انواع جنایت های جنگی را مرتکب شده است جامع بین الملل در این موضوع سکوت کرده است. حجت الاسلام مسعودی با بیان اینکه چراغ سبز دولت عربستان در پیش دستی برای مذاکره به معنی فراموش کردن جنایت های این کشور نیست افزود: پایان دادن به جنایت جنگی در یمن، پرداخت دیه شهدای منا، پایان تبعیض بین زائران خانه ایران و کشورهای دیگر تبعیت از سازمان او پیک درمتعادل کردن بازار جهانی عرضه و تقاضای نفت  و حضور ایران در شورای امنیت خلیج فارس به علت برخورداری از بالاترین مزر مشترک کشورمان با خلیج فارس می تواند از پیش شرط های مذاکره باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به توانمندی ایران در روابط دیپلماتیک گفت: عربستان سعودی به خوبی می داند که کشورما از توانمندی نظامی بالایی بر خورداراست وموشک را با موشک جواب می دهد بنا براین با ایران که امروز قدرت  منطقه است راهی جز مذاکره ندارد.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید