تاریخ : 1398/07/23 11:17
شناسه : 209571

کردهایی که نگهبان پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه بودند، به خبرنگار سی ان ان می‌گویند احساس‌شان این است که دونالند ترامپ رئیس جمهور آمریکا راه را برای عملیات ترکیه هموار کرده است.

حمله ترکیه به سوریه شاید خیلی تکان دهنده باشد. صحنه بی‌خانمانی توده‌های گسترده مردم مناطق کردستان سوریه و چهره زننده شهرهای و روستاهای ویران توسط بمباران نیروهای اردوغان از یکسو و جنازه‌های متلاشی شده کودکان و جوانان و زنان، همگی یادآور روزهای تلخ خاورمیانه هستند، اما شاید تجربه تکان دهنده‌تر، خیانت و دور زدن کردها توسط آمریکاست. نیروها و احزاب کردی که از ابتدای جنگ داخلی سوریه و نبرد با تروریسم به آمریکا و کمک‌های ائتلاف ناتو اعتماد کردند و خیال کردند رهبر ناتو از آنها در برابر عضو دیگر ناتو (ترکیه) دفاع خواهد کرد. این بار یک رسانه آمریکایی این تجربه را به رشته تحریر در آورده است. گزارش «کلاریسا وارد» و «سلمان عبدالعزیز» خبرنگاران سی.ان.ان در این رابطه به صورت میدانی، ماجرا را از نزدیک روایت می‌کند و برخی گمانه‌زنی‌ها از وضعیت شمال سوریه را اصلاح می‌کند:
کردها می‌گویند آمریکا خیانت کرده است
کردهایی که نگهبان پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه بودند، به خبرنگار سی ان ان می‌گویند احساس‌شان این است که دونالند ترامپ رئیس جمهور آمریکا راه را برای عملیات ترکیه هموار کرده است.
یکی از مبارزان گریلای کرد در گفتگو با خبرنگار سی ان ان می‌گوید: "آمریکایی‌ها ما را فروخته‌اند و ما انتظار نداریم که آنها به ما در جنگ با نیروهای ترکیه کمک کنند."
پرسنل آمریکایی مستقر در پایگاه در شمال سوریه به خبرنگارها گفتند که به‌دلیل حساس بودن کارشان در سوریه و دلایل امنیتی نمی‌توانند با خبرنگاران سی ان ان مصاحبه کنند. اما، براساس اظهارات کردها -که از پایگاه محافظت می کنند- روابط آن‌ها با کردهای بومی این منطقه متشنج شده است.
اگرچه نیروهای آمریکایی از منطقه مرزی -که نیروهای ارتش اردوغان در حال انجام عملیات نظامی برای پاکسازی نیروهای احزاب کُردی در آن نقاط است- عقب نشینی کرده‌اند، اما هنوز هم نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در بخش‌هایی از شمال سوریه مستقر بوده و منطقه را ترک نکردند.
روز پنجشنبه، ترامپ ادعا كرد: "ما هیچ سربازی در سوریه نداریم." اما واقعیت این است که این ادعا درست نیست. سربازان آمریکایی حضور دارند اما فقط اقدامی نمی‌کنند!
مقامات نظامی به «سی.ان.ان» و سایر رسانه‌های خبری گفتند كه ایالات متحده هنوز بیش از هزار سرباز در سوریه دارد. سربازان آمریکایی از محل‌های مشاهده در منطقه عملیاتی ترکیه خارج شدند، اما از این کشور خارج نشده‌اند.
کمتر از یک ساعت پس از اظهارات ترامپ، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه مجددا تأیید کرد که مأموریت نظامی در سوریه ادامه دارد. او گفت: "ما ماموریت نظامی قابل توجهی در آنجا داشتیم، ولی تنها تا زمانی که از شکست داعش اطمینان حاصل کنیم." این مقام مسئول درباره عملیات ترکیه ابراز نگرانی های جدی کرد اما تا جایی پیش نرفت که از ترامپ انتقاد کند!
این مقام گفت: "این اقدام دولت متحدان ما را در مبارزه با تروریسم داعش (نیروهای سوریه دموکراتیک) به خطر می اندازد... و تلاش‌های ما برای شکست دادن داعش را با عقب‌نشینی این نیروهای «سوریه دموکراتیک» از نبرد و مجبور کردن نیروهای آمریکا برای تمرکز بر جنبه‌های نظامی ماموریت، تحت تأثیر قرار می‌دهد".
نیروهای سوریه دموکراتیک که اصلی‌ترین جریان نظامی کردی منطقه هستند، شریک اصلی ایالات متحده آمریکا در مبارزه با داعش بودند. اندکی پس از آغاز عملیات ترکیه ، نیروهای سوریه دموکراتیک عملیات ضد تروریستی خود علیه این گروه را متوقف کرد تا بر حمله ترکیه متمرکز شود. در حال حاضر، به گفته یكی از مقامات دفاع آمریكا، سربازان آمریكایی همچنان در کنار نیروهای سوریه دموکراتیک در نقاط دیگر سوریه مستقر هستند و در جاهای دیگری مانند شهر «منبج» نیز باقی مانده‌اند. به گفته همین مقام آمریکایی، در حالی که آن‌ها هنوز در حال همکاری با نیورهای سوریه دموکراتیک هستند، اما عملیات ضد داعش به حالت تعلیق درآمده و در حقیقت هیچ عملیاتی وجود ندارد!
وزیر دفاع آمریکا یعنی مارك اسپر گفت: روز جمعه آمریکا متحدین کُردی خود را رها نمی‌کند. البته به گفته وی آمریكا در این جنگ مداخله نخواهد كرد. اسپر به خبرنگاران در پنتاگون گفته است: "ما نیروهای شریک کردی خود را رها نمی‌کنیم و سربازان آمریکایی در مناطق دیگر سوریه با آنها باقی می‌مانند".
وی ادامه داده است: "ما با نیروهای دموکراتیک سوریه که به ما در نابودی خلافت فیزیکی داعش کمک کرده‌اند، در هماهنگی نزدیک هستیم، اما من اعضای سرویس آمریکایی را در وسط درگیری طولانی مدت بین ترک‌ها و کردها قرار نمی‌دهم، به همین دلیل با اینکه در آنجا هستیم، ولی در واقع نیستیم!"
مشاوران آمریكا به احزاب کردی و نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک اطلاع داده‌اند كه آمریكا از آنها در برابر ترکیه دفاع نخواهد كرد. و به همین دلیل احساس خیانت دیدن در بین بعضی از كردها در اینجا کاملا قابل لمس است. در خارج از پایگاه آمریکایی، یک پوستر از مبارزان کرد که در نبرد با داعش جان باخته‌اند‌، قابل رویت است تا یاد شهدای کرد ضد تروریست را پاس دارد.
روز جمعه ، فقط در فاصله کمی از پایگاه آمریکایی شمال سوریه، یک تشییع جنازه برای یک چریک گریلای 25 ساله کرد عضو YPG  و ائتلاف سوریه دموکراتیک که توسط یک خمپاره ترکیه کشته شد، برگزار شده است. یکی از دوستان خانوادگی او، با صحبت از بلندگو، احساسات خود را با اشک بیرون می‌ریزد! او می‌گوید: "ترکیه به شهرها و روستاهای ما حمله کرده زیرا آمریکا به آن‌ها اجازه داده است."

پاسخی بگذارید