تاریخ : 1398/08/18 21:50
شناسه : 209656


هدی سادات چاوشی: مدافعان چند همسری را حتما زیاد دیده‌اید... شبیه غلامرضا قاسمیان، عضو بنیاد ملی خانواده یا آقای قرائتی مشهور که در این میان اگر به شهرهایی کوچکتر که از خرده‌فرهنگهای بیشتری برخوردار است سری بزنید... خواهید دید که عمدتا نه تنها مردها بلکه حتی برخی از خانمها هم به چند همسری بودن مردها قائل هستند و این در حالی است که معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری با استناد به فرمایشات آیت الله خامنه ای میگوید: نظر مقام معظم رهبری درباره چند همسری کاملا مشخص است. ایشان فرمودند حتی شوخی آن نباید انجام شود و مردی که یک همسر رسمی و قانونی دارد و با آن زندگی میکند نباید چنین موضوعی را مطرح کند زیرا خانم را نسبت به ادامه زندگی دلسرد میکند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه با توجه به دیگر بیانات رهبری بیان میکند: چنین مسئله‌ای آسیبها و لطمات زیادی را به خانواده ها وارد کرده است؛ زیرا به منزله شکستن تمامی عهد و پیمانهایی است که یک زوج به هنگام ازدواج بر پایه اعتماد با یکدیگر میبندند که با توجه به شرایط ازدواج مجدد، باید همسر اول با آن موافقت کند.

پسران مجرد، مسئولیت‌پذیر نیستند

ف.م بعنوان یک دختر با سنی نسبتا بالا با توجه به تعداد خواستگارهایش در سنین بالا؛ میگوید: چه اشکالی دارد اگر مردی بضاعت و توانایی برقراری عدالت را نسبت به دو زن داشته باشد و همزمان زن دوم اختیار کند که مثال میزند: خواستگارهای زیادی برای من آمده که یا سن بالایی دارند وجای پدر من بحساب میآیند و یا با توجه به تحصیلاتی که دارم فراخور احوال من نیستند.

او میگوید: مردی که تا مقطع سیکل درس خوانده و اکنون یک کاسب است هرچند بدون همسر باشد ولی برای من نمیتواند گزینه خوبی بشمار آید.

این کارمند بیان میکند: در میان خواستگارهایم با توجه به موقعیت شغلی من، افرادی بوده‌اند که از لحاظ مدرک تحصیلی و رفاهی راضی به برگزاری مراسمات و... و حتی فرزنددار شدن در سنین بالای 50_ تن داده‌اند اما تنها شرطشان این بوده که همسر اولشان نباید از این موضوع مطلع شود که بسیار سخت بود.

تعدادی از دانشجویان در حال تحصیل در رشته علوم انسانی با اشاره و استناد به کشته شدن همسر دوم شهردار سابق تهران محمدعلی نجفی، با توجه به داشتن فرزندان دختر در این خصوص ابراز کردند: هیچ مادری و هیچ زنی دوست ندارد که زن دوم یا سوم شود و قاعدتا تا اجبار و الزامی در میان نباشد هیچ انسانی علاقه ندارد همسر دوم شود اما بصورت ضمنی معتقد بودند: مردی که دارای شخصیت است و از عقل و اموال به نسبت مکفی برخوردار است برتر از پسری مجرد است که هنوز قادر به احیای زندگی خود نیست و حتی شیوه‌های درست صحبت کردن و ارتباط گیری و تعامل را نمیداند چرا که پسران مجرد، مسئولیت‌پذیر نیستند.

زنهای حسود و مردهایی که حتی به ربعی از آیات قرآن عمل نمیکنند
مریم.م یکی از مادران این سرزمین که چهره‌اش بنسبت پوشیده و مخفی است، او میگوید: فرزند دختری دارم و هیچگاه حاضر نیستم عشق خود را با یک زن دیگر تقسیم کنم اما همسرم معتقد است زنها عمدتا حسود هستند که هنوز نتوانسته ام خود را متقاعد کنم که خود یا دخترم دارای یک هوو باشیم.
وی در ادامه گفت: شاید اگر آقایان با توجه به تعدد روایات و آیات در قرآن کریم؛ قادر بودند حداقل به ربعی از آیات عمل کنند؛ شاید بهتر میتوانستم خود را متقاعد کنم که چند همسری برای آقایان امری ستودنی است.

یکی از بانوهایی که همسرش را بدلیل کهولت سن و بیماری، طی دو سال اخیر از دست داده بیان میکند: اوایل با توجه به اسم و رسمی که بدلیل شغل همسرم داشتیم و با توجه به اینکه از خانواده‌های اصیل شهری بشمار میرفتیم؛ مدتی پس از تجدید فراش همسرم، گوشه نشین شدم چرا که همسرم از من فرزند پسر میخواست و من تنها سه دختر از همسرم داشتم.

وی در ادامه با اشاره به تنها شرط موافقتش برای ازدواج دوم شوهرش میگوید: عدم چهره به چهره شدن با همسر دوم شوهرم عاملی بود تا بهتر بتوانم محیط خانه را برای خود و دخترانم ایده‌ال کنم اما عدم حضور پدر بچه‌ها در اوقاتی از شبانه روز که بصورت یک درمیان به طبقه فوقانی میرفت؛ بسیار منزجر کننده بود تا این حد که هیچ کدام از دخترهایم با توجه به پیشرفتهای تحصیلی و زیبایی ظاهری که خواستگارهای خوبی را نیز هر ساله شاهدیم، حاضر به ازدواج نیستند.

این شهروند میانسال در ادامه گفت: اینکه شوهر من از همسر دومش بعد از دو فرزند دارای فرزند پسر شد بسیار خوشحالم اما از اینکه پس از فوت همسرم یک جدایی نسبی بین محل زندگی من و هوویم انجام شد نیز خرسند هستم؛ هرچند فرزندان همسر مرحومم در هر دو خانه آمد و شد دارند.

مردها بنسبت زنان، نیاز بیشتری به دریافت عواطف دارند

زهرا یکی از دوشیزگانی است که بسیار خوش ذوق است و میگوید: با توجه به اینکه امروزه حتی قادر هستیم ابرهای باران‌زا ایجاد کنیم؛ و با توجه به اصرار همسرم برای اجازه به تجدید فراش مجدد، بسی جای تعجب است که پزشکان امروزه قادر نباشند با دخل و تصرفات خویش فرزندهای ذکور را زیاد کنند.


این دوشیزه که هنوز یکسال هم از مراسم عقدشان نگذشته میگوید: شوهرم معتقد است، باید برایش همسری شبیه خودم و به زیبایی و متانت خودم انتخاب کنم تا در آینده هر دو برای او باعث سرافرازی او و ایجاد نشاط و انگیزه باشیم هرچند من هنوز با این پیشنهاد کنار نیامده‌ام و بخوبی قادر به برطرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر هستیم اما شوهر من تاکید بر قبول درخواستش دارد تا از این حلال الهی حظ کامل ببرد چرا که معتقد است او یک مرد است و مردها بنسبت زنان نیاز بیشتری به دریافت عواطف دارند.

ص.مرادی به عنوان یک زن مطلقه که حدودا دو سال است از همسرش با مشقتهای بسیار جدا شده و حتی فرزندانش را طی این دو سال ندیده در حالی که در دادگاه خانواده جهت مشاوره رایگان در انتظار بسر میبرد، میگوید: همسرم پس از فرزند دومم مرا وادار کرد تا برایش یک زن اختیار کنم که با توجه به دوره نقاهت پس از زایمان و شرایط روحی خاصی که هر زن ممکن است داشته باشد؛ در آن برهه به این امر راضی نشدم و همین شد که دعوای خانوادگی بالا گرفت و در آخر کاری که نباید انجام شد، هرچند بدستور مراجع قضایی همسر سابقم بدلیل امتناع از تحویل فرزندانم برای ملاقات، مجرم شناخته میشود و در حال تعقیب است.


وی که صورتش دارای جراحتهایی شبیه به چنگ است میگوید: اینها بیماری پوستی است که پس از پروسه جدایی و دوری و دلتنگی بر فرزندانم بر من پدیدار شده چرا که حتی دوران شیردهی فرزند دومم شروع نشده مرا از فرزندم جدا کردند.

این زن مطلقه که اکنون بدلیل تعدد خواهر و برادر در خانواده خویش، به نوعی طرد شده و مشکلات اقتصادی یکی دیگر از مشکلات وی است؛ با چهره‌ای اشکبار و فرتوت میگوید: خانواده همسر سابقم، اولین و مهمترین عوامل فروپاشی زندگی ما بودند و آنها با توجه به رسم و رسومی که برای همسردوم در خانواده داشتند و گریبانگیرشان بود، نتوانستند تحمل کنند که زنی بدون یک هوو در خوشی و آرامش زندگی کند.

زن دوم امروزه بسیار کمرنگ است

یک متخصص امور اجتماعی در این رابطه با توجه به اصل فروپاشی زندگی زوجین با ورود زن دوم در جامعه امروزی میگوید: این اصل امروزه بقدری کمرنگ شده که هر مرد مجرد و حتی مطلقه یا مردی که همسرش فوت شده، بخوبی میداند در جامعه امروز تک همسری حرف اول را میزند.

وی معتقد است: این اشتباهی بزرگ است که بخواهیم بخودمان به عنوان یک انسان با توجه به رعایت بهداشت و تعهد همچنین عوامل اقتصادی که امری سهمگین را برای هر خانوار عهده‌دار است، مجددا تلقین کنیم که در این زمان تعدد زوجین امری منطقی است و میتوان گفت: زن دوم یا دوست‌دختر همیشه در زندگی مردهای متاهل بعنوان یک "حیات خلوت" تلقی شده و میشود.


باید تمام احکام اسلامی را به یک چشم دید

کارشناس ارشد حوزه و اخلاق در ادامۀ این گفتگو اظهار کرد: چند همسری به عنوان یک حکم الهی است که باید تمام احکام اسلامی را به یک چشم دید و با هیچکدام نباید مخالفت کنیم و نباید انکاری بر کتمان داشته باشیم.

وی با اشاره به چند وجهی بودن موضوع چند همسری معتقد است: نگاه مرد، نگاه همسر اول و نگاه همسر دوم به چندهمسری بودن مردها، ابعادی است که میتواند از مناظر مختلف و متفاوت سبب رد یا قبول این موضوع باشد.


این کارشناس و مشاور دینی معتقد است: گروهی از پدران ما بدلیل اینکه طعم سختی و آسانی زندگی را میدانند و تعداد فرزندان بالایی دارند اصل لذت‌گرایی را بر خود حذف میکنند اما موافقین مرد در چند همسری ممکن است بطور مثال با توجیه فرزندآوری موافق این موضوع باشند اما باید بدانیم زندگی همیشه بر وفق مراد ما نیست چرا که طبق آیه قران؛ "خداوند متعال فرموده: آیا ما به شما بابت فرزند قول داده‌ایم یا از ما عهد و پیمان گرفته‌اید؟! لذا حتی اگر مردی چهار همسر هم اختیار کند، نمیتواند به تعدادی بالا از فرزند برسد.. که از نظر علمی هم اکنون سه میلیون زوج نابارور داریم.

وی با اشاره به نگاه زنان مخالف بعنوان همسران اول تصریح میکند: بدلیل ذیغ امکانات و مسائل عاطفی گاهی مخالفتهای این زنها به فراتر از دعوا میانجامد که ناظر به تربیت جنسی است هرچند ما تربیت جنسی به شیوه غربیها را قبول نداریم اما اسلام بخودی خود تربیت جنسی اسلامی را شامل میشود که آینده نگری یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کارشناس ارشد حوزه و اخلاق با اشاره به رفتار فرزندانی که پدرانشان دارای تعدد زوجین و چند همسری بوده‌اند، میگوید: مواردی بیشمار در این زمینه وجود دارد که این کودکان پدران خویش را به خانه سالمندان میسپارند.


این کارشناس حوزه و سازمانهای دولتی عنوان کرد: زنان موافق با تعدد زوجات یا همان همسران دوم نیز شامل عموم نیست و نمیتواند زنان مطلقه و بیوه را به طور مطلق در بر بگیرد چرا که آنها موافق بر حکم طلاق بوده‌اند و آرامش را در طلاق میدانستند نه حکم چند همسری که احکام اسلامی به عنوان دارویی برای دردهای جامعه است و دارو زمانی مصرف میشود که دردی باشد.

وی با تاکید بر اصل آرامش و این موضوع که همه افراد جامعه را نمیتوان با یک شیوه درمان کرد ادامه داد: نیاز، اصلی است که گاهی افراد راضی میشوند همسر دوم باشند که نیاز مالی و امید به زندگی و تغییر شرایط از جمله ستونهای این اصل است که امید به بچه‌دار شدن حتی اگر واقع نشود و یا امید به داشتن مظاهر دنیایی حتی اگر توسط مرد فراهم نشود زندگی چند همسری را برای مردها تسهیل میکند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید