گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/08/22 16:08
شناسه : 209676


هدی سادات چاوشی: بیچاره دل... 21 آبانماه 1398 است.. ساعت 10 و 28 دقیقه روز سه‌شنبه...

بعد از سه روز و چندی انتظار؛ مطلع میشوی که سایت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای قمی‌ها فعال است و این در حالی است که منابع خبری یکی پس از دیگری این خبر را بازگو میکنند.

فرصت ثبت نام بر اساس ظرفیت اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی سه روز است و با دلی شاد و قلبی آرزومند، در کمتر از دو دقیقه با توجه به آدرس اینترنتی، وارد سامانه ثبت نام میشوی!...

قرار است با توجه به شرایط مندرج در سایت، اگر مورد پایش و راستی آزمایی قرار گرفتی و شانسی داشته باشی و در قرعه کشی برنده شدی، صاحب مسکن 99 ساله شوی!!!... 

نام استان و شهر محل سکونت خود را مشخص میکنی.. "قم"___... ؛ مشخصات و مشخصات همسر و افراد تحت تکفل را یک به یک با دقت ثبت میکنی... وارد کردن شماره همراه بعد از ثبت سابقه سکونت یکی دیگر از شروط ثبت نام است. آن را هم با دقت ثبت میکنی..

ظاهرا باید مدتی منتظر بمانی چرا که سرور در حال دریافت اطلاعات است و چشمت با حرکت دورانی دایره آبی رنگ میچرخد... انگار در حال هیپنوتیزم هستی اما در واقع انتظار میکشی...

یکباره توسط مدیریت محل کار، بابت فعالیتی که انجام میدهی و در آن مبهوت مانده‌ای بازخواست میشوی... کمی دلش میسوزد و خشمش مانند جیوه سرخ رنگ در دماسنج از 40 درجه به زیر صفر میرسد که نه تنها رئیس بلکه دیگر کارکنان از محل کار با شنیدن تکمیل ظرفیت ثبت نام همچنان متعجب خواهند شد...

به ساعت نگاه میکنی.. تمام این اتفاقات کمتر از یک ساعت اتفاق افتاده.. با خود نجوا میکنی.. "قم" شهر فقرا... "یا معین الضعفا...""..//

یک به یک سایتها و دیگر منابع خبری و اطلاع رسانی از تکمیل ظرفیت سایت مسکن ملی خبر میدهند.. عده‌ای از مرفهین بی درد هم هستند که میگویند: حالا خیلی هم بدرد بخور و قابل اعتماد نبود!!.. قرعه کشی انجام میشد...

قم جزو 10 استان اول در اجرای طرح خانه دار شدن اقشار کم درآمد

مطلع هستی قم جزو 10 استان اول در اجرای این طرح است و «حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی استان قم» ضمن اشاره به این موضوع در مورخ 20 آبان 1398 ، از اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای خانه دار شدن اقشار کم در آمد در قم نیز خبر داد.

وی با بیان اینکه  2 هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی در محدوده پردیسان واقع خواهد شد؛ تصریح کرد: دولت قصد دارد طی دو سال، برنامۀ تنظیم مسکن را به متقاضیان از جامعه کارگری و اقشار کم درآمدی که اجاره‌نشین هستند با سپرده‌گذاری 30 تا 50 میلیون تومان واگذار کند. 

این واحدها که 75 تا 100 مترمربع است در 1480 واحد، تولید خواهد شد که این مسئول خاطر نشان میکند: به جهت تعادل سازی در بازار مسکن هفت پروژه مشارکتی با استعداد 700 واحد مسکونی هم پیش‌بینی شده است.

زمین رایگان به سازندگان، تفاوت مسکن ملی از مسکن مهر است

این مسئول، تفاوت مسکن مهر و این طرح را در اختیار قرار دادن زمین رایگان به سازندگان است بازگو میکند.

حسن صبوری گفت: استان قم در حوزه مالکیت رتبه 30 و در حوزه استیجاری رتبه سوم در کشور را به خود اختصاص داده است که با توجه به اینکه رتبه اجاره نشینی در قم تقرییا 147 هزار خانوار است، مطابق سرشماری انجام شده در سال 95، 50 درصد مالک، 39 درصد مستاجر و 10 درصد باقی مانده سایر هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ضمن تاکید در اهمیت جایگاه شهر قم؛ مهاجرپذیری، نزدیکی به پایتخت، وجود مبارک حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و سایر ظرفیتهای مذهبی و دینی عنوان کرد: قم بعنوان یکی از شهرهای جمعیت پذیر، پرجمعیت و پرتراکم محسوب میشود.

بحران مسکن در قم، بسیار جدی است

یک کارشناس رسانه و مطبوعات با توجه به نگاه متفاوت خود نسبت به دیگر شهروندان و افراد بعنوان زبان گویا در جامعه بیان کرد: تکمیل ظرفیت در ثبت نام در کمتر از یک ساعت؛ اشاره به این موضوع دارد که بحران مسکن در قم در کنار دیگر مشکلات موجود در این کلانشهر بسیار زیاد است.

وی گفت: شهر قم با توجه به بافت و هویت خود، عمدتا از اطلاع رسانیِ خبریِ خوبی برخوردار است که هرچند قم، کلکسیونی از مشکلات عدیده است، اما مسئولان با توجه به این پدیده باید بدانند و در جریان باشند که بحران مسکن در این شهر بسیار زیاد و کاملا جدی است.

این کارشناس و فعال رسانه گفت: این تعداد ظرفیت با توجه به اهمیت جایگاه شهر قم؛ مهاجرپذیری، نزدیکی به پایتخت، وجود مبارک حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و سایر ظرفیتهای مذهبی و دینی که یکی از شهرهای جمعیت پذیر، پرجمعیت و پرتراکم محسوب میشود، خیلی کم بود.

ظرفیت کمی را برای شهرقم اختصاص دادند

یک کارشناس حوزه اجتماعی از رسانه در ادامه بیان کرد: هجرت در دین و مذهب ما یکی از راهکارهای اسلامی است که پویایی اسلام را بیان میکند تا اوضاع و احوالمان در زندگی بهتر شود ضمن اینکه افزایش روزی یکی دیگر از فراورده‌های این عملکرد قلمداد میشود.

وی با اشاره به اینکه در 5 سال اخیر در استان قم مهاجرت بشدت افزایش پیدا کرده گفت: نباید از این موضوع غافل ماند که این آمار ثبت نام یعنی افرادی که بین 10 تا 5 سال اخیر وارد شهر قم شده اند و این یعنی مشکلات و قضیه بی‌مسکنی در سالهای آینده بیش از این خواهد بود.

این کارشناس در رسانه با اشاره به نجابت اقشار کم درامد و حتی اهل رسانه و غم مستاجر بودنشان ادامه داد: نه تنها شهروندان کثیری بلکه اقشار دیگری چون خبرنگارانی که در این شهر زندگی میکنند عمدتا مستاجر هستند و منزلی که در آن سکونت دارند مورد قبول خودشان نیست و چرا اینقدر ظرفیت کمی را برای این شهر اختصاص دادند؟...

مسکن، حق اولیه هر شهروند است

کارشناس حوزه اجتماعی ضمن اشاره به سناریوی مسکن مهر تصریح کرد: امیدواریم که ماجرای مسکن مهر در این هدف مجددا تکرار نشود اما لازم بیادآوری است که مسکن، حق اولیه هر شهروند است و وقتی مسکن یک حق اولیه است دولت باید تامین کنندۀ این موضوع باشد.

کارشناس رسانه و مطبوعات ضمن یادآوری خاطرات گفت: در زمانهای گذشته مردم بدون اجازه، مساحتی از زمین را انتخاب میکردند و برای تهیه مسکن اقدام میکردند. این رویه سبب شد تا زیرساختها در زیبایی شهر دچار بهم ریختگی شود.. ساختمانهایی بدون پلاک و پروانه  که امروزه بعنوان یک معضل اساسی در شهر برآورد میشود.

وی ابراز کرد: امروزه بیش از هر زمان به گامهای دولت جهت پیش‌قدم شدن و تضمین در تامین مسکن نیازمندیم؛ چرا که اگر بحث ازدواج و تعداد زیاد پسران مجرد، امروزه یکی از بحثهای پرمخاطره در اجتماع قلمداد شود، مسکن یکی از الزامات آن است و هر دختر و پسر همچون گذشته تمایلی به زندگی در کنار خانواده را ندارند.

این کارشناس ضمن اشاره به آمار طلاق اظهار کرد: باید هوشیار باشیم که طی بررسیها یکی از علل جدایی زوجین از یکدیگر محرومیت از مسکن بعنوان یک کالای مصرفی و لوکس است که با توجه به رویکردهای لوکس و سرمایه گذاری، دچار تورم و افزایش قیمت بوده ایم.

همچنین کارشناس حوزه اجتماعی، یکی از علل بازداری از فرزندآوری در جوانان امروزی را بحران بی‌مسکنی دانست و تاکید کرد: مسکن یعنی زیرساخت و این بحران در قم بسیار جدی است و مسئولان در قم باید بیش از پیش به این شهر با توجه به اهمیت این شهر دقت داشته باشند. 


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید